Tsja, da's een hele goeie vraag Sil en het enige antwoord wat ik daarop kan geven is dat het geheel afhankelijk is van de mentaliteit van het onderhouds-personeel.
Wellicht dat een klein voorbeeldje duidelijk maakt wat ik daar precies mee bedoel:
In het verleden heb ik ooit als avionica-specialist aan flapperwapper-apparaten gewerkt. Afkomstig uit de
echte operationele vliegwereld, had ik al heel erg snel mijn buik vol van dat volk: "
Big mouth - No brains". Anyhoe, immer als ik aan een kist werkte waar spanning op werd gezet, of welke op APU moest draaien, verwijderde ik ALTIJD ALLE
covers. Mijn collega's vonden dat onzin en tevens een indicatie van "gebrek aan kennis". Immers, als je wist waar je mee bezig was dan kon het "nooit" fout gaan...
Op het bul waar ik aan sleutelde zitten een aantal
probe's welke zijn uitgerust met een
anti-icing functie. Dit is niet veel meer dan een electrische "gloei-spiraal" welke de zaak bloed-heet stookt onder
icing-conditions. In rust-toestand worden deze
probe's afgedekt met kunstof
covers... Voel je h'm al aankomen...???
Een van mijn alleswetende collega's start op een goeie dag zo'n K-apparaat op op
external electrical power om een aantal testen te doen. Uiteraard worden de
fuses van de
anti-icing niet getrokken, immers: het bul is uitgerust met een
icing-conditions detection system en aangezien de kist binnen staat en het binnen niet vriest... Na het "opstarten" word uiteraard ook de status van het
icing-conditions detection system niet geraadpleegt. De kist staat immers binnen en zoals reeds aangegeven: binnen vriest het niet...
Covers verwijderen doen we uiteraard al helemaal niet. Dat doen alleen die onozele gogems welke afkomstig zijn uit de
echte operationele wereld waar de lessen daadwerkelijk letterlijk moet bloed zijn geschreven...!!!
Na ongeveer 5 minuten werden we getrakteerd op een zeer onmiskenbare markante penetrante geur... Goed, destijds tijd voor Ruudje om koffie te gaan drinken...
Schadepost: ettelijke
duizenden Euro's (reparatie man-uren niet meegerekend) omdat de desbetreffende kwast te lui was om een paar
covers ter waarde van een paar Euro's te verwijderen...
Ik neem aan dat met de bovenstaande annekedote mijn punt duidelijk is geworden:
Een goeie crew-chief is immer bedacht op Mr. Murphy en nodigt h'm zeer zeker nimmer uit !!!
Met het voorgaande in het achterhoofd zal een goeie crew-chief altijd even de moeite nemen om gedurende een
Through in ieder geval
intake covers te plaatsen.
Het zal je maar gebeuren dat een vermoeide postduif besluit om even in een
intake op adem te komen...
Gr. Ruud.