Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu zo 25 aug, 2019 18:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 dec, 2017 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 1978
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Nou laat ik dan ook maar beginnen met het voorstellen van mijn onderwerp voor deze eerste Buddy Build. De F-4B van "Fighting 14" VF-14 Tophatters.

photo 428955

Opgericht in 1919, is het Fighter Squadron 14 het oudste nog operationele eskader van de Amerikaanse marine. Daarom ook hun credo "oldest & boldest". Tegenwoordig opereren ze als VFA-14 (strike figter squadron) met F-18E/F's. Hun nickname is sinds 1942 "Tophatters" wat dan ook weer duidelijk terugkomt in hun insigne. De F-4B is in 1963 bij VF-14 in dienst gekomen en in '74 vervangen door de F-14A. Al die tijd zijn ze onderdeel van Carrier Air Wing 1 (CVW-1) geweest aan boord van respectievelijk de USS Franklin D. Roosevelt en de USS John F. Kennedy. Daarnaast waren ze in '66 op NAS Oceana gestationeerd. Dit eskader is in de periode dat het met de F-4 vloog actief geweest in Vietnam en heeft naast escort- en patrouillemissies tijdens verschillende aanvals- en ondersteuningsmissies bijna 300 ton bommen op Noord-Vietnam gedropt.

Omdat er een F-14 van dit eskader op het allereerste bouwdoosje dat ik ooit bouwde stond en ik de kleurstelling en het logo met het hoedje erg mooi vond, heeft dit eskader altijd een bepaalde aantrekkingskracht op mij gehad. Toen ik ooit op de site van Hannants zag dat er een 1:48 decal van dit eskader was, wilde ik die natuurlijk erg graag hebben. Helaas was die destijds uitverkocht, maar d.m.v. het plaatsen van een backorder heb ik 'm uiteindelijk toch in mijn handen gekregen :D

De Academy kit zelf heb ik van Lex (als in gebruikersnaam "Lex") ooit eens tijdens een brouwersdag overgenomen. Dus toen Ruud met gekscherend met idee voor een GB ter ere van het 60-jarige jubileum van deze kit kwam, was het voor mij een logisch gevolg om deze kit te nomineren hiervoor. Dus nu we het toch over de kit hebben, dit is 'm:

photo 428956

Standaard is de kit al rijk uitgerust qua papier en plastic.

photo 428958

photo 428960

En aangezien we nu kunnen beginnen met het aanmaken van een bouwverslag heb ik de onderdelen maar vast schoongemaakt en de gietramen voor jullie op de gevoelige plaat vastgelegd. En het zijn héúl véúl spròès!

Te beginnen met de romp.

photo 428967

photo 428969

Aangezien er geen sprue A is, beginnen we dus maar bij B welke de vleugelonderkant bevat en nog wat kleppen etc.

photo 428979

Gevolgd door sprue E met de bovenkant van de vleugels...

photo 428978

...en F met de centertank, luchtinlaten en onderkant van de cockpit en aanverwante onderdelen.

photo 428986

Dan verder met G welke de cockpitkuip en bijbehorenden onderdelen bevat, de verschillende vleugeltips, neus en neussensoren en last but not least de intakee en splitters.

photo 428982

Op sprue H vinden we dan de horizontale en verticale stabilizers.

photo 428971

Sprue I is klein, maar venijnig aangezien daar de lanceerrails voor de AIM-9 Sidewinders op zitten.

photo 428972

Op sprue K vinden we de banden en de schietstoelen.

photo 428974

En op L de dashboards.

photo 428980

De uitlaten, fanblades en arrestor hook zitten op sprue O

photo 428977

En hoewel los in de zak, schijnt ook het hitteresistente deel van de staart bij O te horen.

photo 428975

Dan hebben we 2 keer sprue P met wapentuig in de vorm van AIM-9 en AIM-120 raketten. De eerste in verschillende varianten.

photo 428981

Ook 2 sprues vinden we dan van Q met de tanks voor onder de vleugels en ik denk van GBU vuurwerk.

photo 428983

En tot slot hebben we nog de cockpitkappen en ander glaswerk op sprue R. Er loopt wel een naad overde kappen dus die moet zorgvuldig weggewerkt worden.

photo 428970

Dan zou je denken dat ik nu genoeg speelgoed heb om een jaar mee te vullen. Maar nee, mijn honger is nog niet gestild. Dus heb ik in de loop der tijd de volgende extra's verzameld.

Allereerst een gordelsetje van Eduard, want die zaten dan weer niet in de kit.

photo 428987

Omdat het best een groot model is, mogen de details wel naar voren komen. Daarom heb ik voor de "duidelijk zichtbare" wielbakken en binnenkant van de motoren nog een Eduard setje besteld met "exterior details"

photo 428988

De pitotbuizen en AoT probe van de kit mogen er aan geloven, want ik heb een gedetailleerder set van Master aangeschaft. Waarschijnlijk kwam ik daar toch niet onderuit aangezien ze meegegoten zijn en ik in mijn handigheid dergelijke uitsteeksel meestal vakkundig sloop :oops:

photo 428989

En om het mezelf qua airbrushwerk wat makkelijker te maken heb ik nog een masker voor de cockpit van Eduard gekocht.

photo 428991

Tja, en dan de decals natuurlijk nog. Anders wordt het een hele klus om er een VF-14 vliegtuig van te maken.

photo 428992

En ook had ik in het verleden een decalsetje van Furball gekocht voor de intakes. Toen ik op de koopknop drukte, dacht ik dat het om een masker ging. Ik kijk nog wel even of ik deze ga gebruiken. Het kan geen kwaad om 'm in ieder geval achter de hand te hebben.

photo 428990

Voor de bouw moet ik nog even een goede strategie vinden. Ga ik de instructies volgen met af en toe een uitstapje naar PE etc., of ga ik modulair bouwen en zit ik wel hoe het samen komt? Met zoveel verschillende setje heb ik het mezelf niet heel makkelijk gemaakt verwacht ik. Gelukkig hebben we een heel jaar. Is 2018 eigenlijk een schrikkeljaar? Dan hebben we weer een dag extra

Nou, dan zou ik nu wel zo'n beetje aan het maximum aantal regels en plaatjes in één bericht moeten zitten. Wat mij betreft mag het nu zo 1 januari zijn.

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "Phabulous Phantoms": McDonnell F-4B USN VF-14
Groepsbouw "The Sixties": Douglas DC-8-33 KLM
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
McDonnell RF-4E Luftwaffe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec, 2017 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1585
Da's ook een zeer fraaie "GOEIE MORGEN" Ingmar !!!
Fraaie keuze heb je daar gemaakt met de toevoeging van een VF-14 decal-setje. Erg smakelijk !!! :wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec, 2017 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 1978
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt voor de aanmoediging Ruud. Weet jij trouwens waarom de nummers die boven de uitlaten staan veranderen? Nummer 103, welke ik ga maken, heeft de ene keer 1434 daar staan en de andere keer 3012. Wat betekenen deze nummers?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "Phabulous Phantoms": McDonnell F-4B USN VF-14
Groepsbouw "The Sixties": Douglas DC-8-33 KLM
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
McDonnell RF-4E Luftwaffe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec, 2017 20:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 aug, 2017 16:08 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Apeldoorn
Zijn dat niet de aircraft serial numbers (BuNos)?

Mooi kitje trouwens :)

[edit] Volgens deze site is 1434 correct voor VF-14 AB-103


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 dec, 2017 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1585
FokkerFan schreef:
Bedankt voor de aanmoediging Ruud. Weet jij trouwens waarom de nummers die boven de uitlaten staan veranderen? Nummer 103, welke ik ga maken, heeft de ene keer 1434 daar staan en de andere keer 3012. Wat betekenen deze nummers?


Yepp, dat weet ik... :lol:

Kort antwoord: het zijn de laatste 4 cijfers van het registratie-nummer.

Lang antwoord:
De USN Phantoms dragen het volledige (6-cijferige) registratie-nummer (ook wel BuNo genoemd) achter op de staart, onder het verticale staartvlak en net voor het hoogte-roer. Deze registratie bestaat uit type-aanduiding met daaronder het registratie-nummer. Bijvoorbeeld F-4J, met daaronder 154783 De laatste 4 cijfers van dit registratie nummer (in dit voorbeeld dus 4783) worden op de romp, boven de uitlaten weergegeven.

Verder is er op de neus van de kist nog een 3-cijferig te vinden. Dit is een zogenaamde "MODEX" en staat volledig los van het registratie nummer. In veel gevallen worden de laatste 2 cijfers van de MODEX op de flaps harhaald. In andere gevallen word de volledige MODEX (3-cijfers) op de flaps herhaald. De MODEX word gebruikt om kort & snel aan te geven wat er met een specifieke kist aan boord van een carrier moet gebeuren, of om een bepaalde specifieke kist voor het vliegprogramma in te roosteren. (Bijvoorbeeld "VF-84 // 211, morning-wave 09.30 zulu")

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 22:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Het is net of ik naar de doos van mijn kitje zit te kijken :mrgreen: Alleen het PE is anders. Voor de wielbakken zat ik te twijfelen maar zoals Ruud (geloof ik) al aangaf zou je hem dan op een spiegel moeten zetten om er wat van te zien. En dat gaat bij mij niet gebeuren maar het is wel een hele mooie toevoeging.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2017 11:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 6497
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi en kleurrijk toestel zo met die High-vis markings... veel succes

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2018 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 1978
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Nog bedankt voor de verdere toelichtingen herem omtrent de modexen buno's. Zoals Ruud over zijn Showtime 100 kan spreken, kan ik het dus hebben over Camelot 103. En dit zijn dus waarschijnlijk twee verschillende vliegtuigen geweest in de loop van de geschiedenis.

Eindelijk 1 januari! Dus iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst. Vanmiddag ben ik meteen maar aan de slag gegaan. En dat begon bij de neuswielbak, wat meteen al een soort van gecompliceerd werd door de PE. Op de instructie van Eduard (rechts op het onderstaande plaatje) lijkt het erop dat de PE toegevoegd wordt nadat de hele wielbak al in elkaar zit en in de neus is gelijmd. Dat lijkt mij onnodig lastig werken omdat ik er nu nog goed bij kan.

photo 432281

Maar als ik Academy instructies volg, dan moet ik eerst alle zijkanten aan elkaar bevestigen en daarna dat onder de cockpit lijmen. Dat lijkt me lastig om netjes recht te krijgen. Met plastic alleen is het al geklier om dan nog de kieren netjes weg te krijgen, laat staan als er ook nog PE bij moet. Daarom trek ik me van beide instructies niet teveel aan en ga ik het als volgt aanpakken.

1. Er lijken geen PE stukje op de rechterzijde van de wielbak te komen dus die lijm ik samen met het middenschot voor de stevigheid al aan de onderzijde van de cockpit.

photo 432273

photo 432274

2. De voorkant en achterkant plak ik daar ook aan vast waardoor er een opening overblijft voor de linkerkant.

photo 432272

Omdat ik eerst met miniscule druppels revell contacta lijm de wanden heb geplaatst, is het nog allemaal wat flexibel waardoor ik de opening voor de linker wand precies passend heb kunnen maken. Vervolgens wat mr. Cement S erlangs en het is nu een mooie stevige constructie.

Op naar de PE!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "Phabulous Phantoms": McDonnell F-4B USN VF-14
Groepsbouw "The Sixties": Douglas DC-8-33 KLM
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
McDonnell RF-4E Luftwaffe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2018 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1585
En de primeur gaat naar Fokkerfan !!!

De allereerste entry van de allereerste Buddy Build op de allereerste dag van 2018...!!! :lol:

Ik spreek de wens uit dat we dit voorbeeld allemaal spoedig zullen volgen en dat we aan het eind van 2018 met z'n allen van een geweldig fraaie Spoken-familie mogen genieten...!!! :wink:

Gr. Ruud.
(Die in de loop van deze week eveneens iets hoopt te kunnen laten zien...)

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2018 20:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Ja hoor hij moet weer de eerste zijn :lol: :| kan ik mooi bij je afkijken hahahaha.
Onderdeeltje 48 kun je die ook achteraf plaatsen? Ik was vanmiddag ook al bezig geweest maar nr 48 kon ik herstellen. Aangezien er best wel wat aan de cockpit moet gebeuren ben ik dus bang dat hij weer afbreekt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement