Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 15:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
Het onderwerp waar ik mij in 2018 op ga richten is het volgende model.

De F-4EJ KAI Phantom II van de JASDF (Japan Air Self Defence Force). En dan beter gezegd, de 40th Anniversary uitvoering van het 301st Squadron. Het 301st Squadron bestond in oktober 2013 officieel 40 jaar en dat moest gevierd worden! Zoals dat vaker gebeurt werd 1 van de toestellen speciaal geverfd om het te vieren. dat wordt altijd erg uitbundig gedaan waardoor je vrij vreemde toestellen te zien krijgt. voorbeelden zijn fel gele toestellen, limoen groene toestellen of toestellen met speciale markeringen die erg opvallen.

Hasegawa heeft van dit bijzondere toestel een kit uitgebracht, namelijk deze
photo 426734

de kit heeft de volgende inhoud:
een enorm vel decals
photo 428845

clear parts
photo 428847

en de gewone onderdelen
photo 428846
photo 428848
photo 428849
photo 428850

Een kwart van deze onderdelen zal niet gebruikt worden volgens de gebruiksaanwijzing.

Verf moet nog aangeschaft worden, ook hoop ik nog ergens masks vandaan te halen.


Nu wat informatie over het 301st squadron van de JASDF....

Het voorlopige F-4EJ squadron werd gevormd in Augustus van 1972. Het squadron had toen 2 F-4EJ's en geen andere toestellen.
Op 16 oktober van 1973 werd het squadron officieel en was het het eerste squadron dat volledig bestond uit de F-4EJ. Het squadron maakte deel uit van de 7e Airwing en had als basis Hyakuri. Op 2 maart 1985 werd het Squadron verplaatst van Hyakuri Air Base naar Nyutabaru Air base en werd toebedeeld aan de 5e airwing. Dit werd gedaan in verband met het feit dat het 205e squadron in reserve ging om de starfighters waarin ze vlogen te vervangen door F-15J/DJ toestellen.

In april van 1991 kreeg het 301st squadron de eerste ge-upgrade F-4EJ's. Dit waren de F-4EJ KAI varianten. Sinds de opheffing van het 202e squadron in 2000 moest het 301e squadron alleen de Quick Response Capabilities van de 5e airwing uitvoeren. Na 31 jaar is het 301e squadron teruggekeerd naar Hyakuri Air base in november 2016 waar het weer deel uit ging maken van de 7e airwing.

Het 301e Squadron zal tot 2020 vliegen met de Phantom waarna het over zal stappen op de F35A. Ook zal het squadron dan verhuizen van Hyakuri air base naar Misawa air base.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Yummi - Yummi !!!

En tevens een strakke start van je topic. :wink:

Gr. Ruud

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec, 2017 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mooie uitvoering ook. En erg leuke dat dit nog een vliegtuig is dat momenteel nog vliegt!

Grappig om te zien dat de onderdelen lijken op die van de Revell F-4F en RF-4E. Dat zal dus vast het meest logisch zijn en makkelijk bouwen. De paar hasegawa kits die ik gebouwd heb, pasten altijd wel goed dus hopelijk is dat nu ook het geval.

Ook jij succes straks!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec, 2017 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Grappig genoeg heeft in dit geval Revell, naar alle waarschijnlijkheid, even bij Hasegawa gesnuffeld. 8)
De pasvorm van deze Has-kitjes is inderdaad subliem te noemen, echter... Makkelijk zijn ze zeer zeker niet ! Met name de uitlijning tussen de voorste rompdelen, achterste rompdelen en de vleugels vraagt enige aandacht. Hierbij is een "drie-hoeks" dry-fit aan te bevelen om (mogelijke) pas-problemen tijdig te detecteren & te verhelpen. Kijk dan tevens even naar de passing van de inlaten. (!)

Verder is het raadzaam om even naar de constructie van de voorste rompdelen te kijken. Het toepassen van een "spacer" zal de passing van de onderzijde van de romp aanzienlijk verbeteren.

Be advised - Be Aware...!!!

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 16:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
De verf is inmiddels ook aangeschaft.

Waarschijnlijk zal de helft alleen voor dit projectje gebruikt worden en gaat het daarna ergens een kast in. Waar zou ik anders clear red of blauw voor gebruiken? Er waren nou niet echt veel felgekleurde schepen of Axis vliegtuigen in WO2 :lol:
photo 429155

maar goed, voor de blauwe ver van Vallejo zou ik 3 keuzes hebben volgend de verftabel. helaas zat er super veel verschil in de tinten dus was ik niet helemaal zeker. Toch jullie advies opgevolgd en nr 90 gekocht. ipv 4 of 88.

ik gebruik eigenlijk alleen glanslak en matt lak. echter denk ik niet dat dit toestel matt hoort? wat voor lak heb ik nodig als finish laag?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Formeel zou je deze kist in "hoog-glans" moeten afwerken. Met het oog op het "schaal-effect" zou ik persoonlijk een ietwat "gedempte" glans-vernis aanbrengen. (basis: glans-vernis, aangemengd met enige zijde-glans.)

Voor wat betreft de specifieke glans-vernis, ben ik persoonlijk erg gecharmeerd van Revell (verdund met hun thinner). Geeft een razend fraai eindresultaat en laat zich goed spuiten. (Vereist wel enige "ervaring"). Verder altijd even een testje uitvoeren. Zeker indien je twee verschillende soorten verf door elkaar gaat gebruiken. :wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 22:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Clear red kan ik nog wel voor auto's gebruiken, zoals mijn eendje maar wat ik verder met clear blue moet zou ik ook niet weten. Ach ja het staat leuk bij de verzameling :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 22:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 aug, 2017 16:08 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Apeldoorn
volvotje schreef:
...maar wat ik verder met clear blue moet zou ik ook niet weten.


Kijken of je zwanger bent of niet :roll: :lol: [/flauw]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 22:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
:mrgreen: :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 dec, 2017 7:44 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Clear blue kan een tankbouwer heel goed gebruiken voor oa periscoopglazen
De autobouwer om wat blauwe lampen te maken
De vliegtuigbouwer om het te gebruiken in verdunde vorm als filter voor metalen vlakken, navigatielampen een blauwig tintje te geven
De figuurschilder kan het gebruiken als glazing voor metalen delen (harnas, wapens, gespen, sieraden)
en zo zullen er nog wel een aantal variaties te bedenken zijn

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement