Nou, Ruudje is
good busy...
Tussentijds nog even tijd gevonden om een aantal vieze plaatjes te bewerken en dus kan ik dit
topic ook weer een beetje bijwerken.
Ik was gebleven bij de F-4B en dus is het logisch om verder te gaan met wat plaatjes van de F-4C. Alvorens dat te doen, blijf ik echter toch nog even bij de
BRAVO-variant hangen. De B-tjes waren de eerste operationele F-4's en werden destijds aan de USN geleverd. Tussentijds had de USAF eveneens intresse in de F-4 gekregen en dus werd er bij
www.McDonnell-Marktplaats.com een order geplaatst. In tegenstelling tot de USN, zouden de USAF kisten de aanduiding F-110 krijgen. Dit in lijn met hun toenmalige
Century-Fighters aanduidingen (F-100, F-101, F-102, F-104, F-105 & F-106). Tevens zou het toestel binnen de USAF niet onder de naam "Phantom", maar onder de naam "Specter" door het leven gaan. Al vrij snel werd duidelijk dat dit mogelijk tot een grote logistieke chaos zou gaan leiden, en dus werd er vrij snel van dit plan afgestapt. De USAF zou de beschikking gaan krijgen over de F-4C Phantom II. Alvorens het echter zover was, kreeg de USAF de beschikking over een aantal F-4B's zodat ze reeds bekend konden geraken met hun nieuwe speeltje. Deze toestellen waren
ge-earmarked voor de USN, maar werden (tijdelijk in bruikleen) aan de USAF geleverd.
USAF F-110A "Specter" (F-4B). Bemerk de typische
USN-livery, compleet met "
Leading Edge Corogard" (Aluminium "accenten" op de vleugel-voorranden en de lucht-inlaten).
USAF F-4B, immer nog in
USN-livery echter niet langer met de aanduiding "F-110A". Bemerk tevens de de "
U.S.AIR FORCE"
markings zijn verplaatst van achter op de romp (in stijl met de USN), naar de voorzijde van de romp.
Met de voorgaande prelude zijn we dan aangekomen bij de F-4C.
De eerste toestellen welke aan de USAF werden afgeleverd waren voorzien van een zogenaamd ADC-Grey jasje, zoals te zien op de navolgende foto:
Gedurende het Vietnam-conflicht werden de toestellen echter snel voorzien van een zogenaamd SEA-schema (SEA =
South East Asia), zoals te zien op de navolgende foto:
Naast de USAF, was ook de Spaanse luchtmacht gebruiker van de F-4C. Aldaar werden de toestellen ingedeeld bij het 121 & 122 Sqn van Ala-12, gebaseerd te Torrejon, en kreeg het toestel de (interne Spaanse) aanduiding C.12. Hierbij staat de letter "C" voor
Caza ("jacht") en het cijfer "12" geeft aan dat het hier om het 12e type jacht-toestel binnen de
Ejercito del Aire (Spaanse luchtmacht) betreft. (Deze nummering werd gehanteerd vanaf "na" de Spaanse burgeroorlog.)
F-4C van
Escuadrone 121, ondergedeeld bij Ala 12, boven de Spaanse wijngaarden van onze Paella-broeders. Helaas word de neussectie "bedekt" door de schaduw van een collega F-4 maar dit is de enige foto welke ik destijds van de Spaanse luchtmacht heb mogen ontvangen... En geloof me, die rakkers zijn destijds ongetwijfeld doodziek van mijn aanvragen geworden...!!!
Gr. Ruud.