Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2017 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
photo 428775
(The world largest distributor of Mig- parts.)



Degene die hier een totaal historisch correct relaas betreffende de F-4 Phantom II denkt aan te treffen zal ik helaas teleur moeten stellen. De geschiedenis van dit markante jachttoestel is simpelweg te omvangrijk. Desondanks heb ik even de moeite genomen om toch “iets op papier te zetten” en hoop dat ik erin ben geslaagd om een leuk & luchtig stukje leesvoer te produceren.

De geboorte van de Phantom II voert ons terug naar het begin van de jaren ’50. Een bijzonder moeilijke periode voor de fabrikanten van militaire jachtvliegtuigen. De tweede wereldoorlog was net voorbij en financiele middelen waren uitzonderlijk schaars. Voor de fabrikant McDonnell Douglas (MDD) was deze periode wellicht extra zwaar.

Als “hof-leverancier” van de US NAVY hadden ze net de welbekende boot gemist: Chance Vought had de fameuze F-8 Crusader ontwikkeld, successvol aan de USN verkocht en daarmee MDD de loef afgestoken. Er was simpelweg geen behoefte aan een nieuw gevechtsvliegtuig. (We praten hier omstreeks 1954...)

Desondanks gaf MDD niet op, met een grote lobby-campagne als gevolg. Hoe deze campagne exact is verlopen is niet geheel duidelijk maar een aantal bronnen vermelden dat MDD erg lang heeft lopen zeuren om op een of andere wijze een “toezegging” los te peuteren. Diezelfde bronnen weten tevens te vermelden dat men een klein beetje ziek werd van het gezeur, met een nagenoeg “onmogelijk” eisen-pakket tot gevolg…

MDD zou een initieel contract krijgen voor 10 a 20 toestellen, indien het toestel:
1) Een bereik had van 250NM (+/- 450Km, “heen & terug” dus 900Km…!!!)
2) Minimaal 2 uur “On Station” kon opereren
3) Een (minimaal) 3-uur durende missie kon volbrengen
4) Zou worden uitgerust met minimaal 4 “Air-to-Air” raketten
5) Zou worden uitgerust met 2 motoren
6) Het toestel mocht niet groter en niet zwaarder zijn dan bla-bla-bla

Zelfs vandaag de dag een ongelofelijk zwaar eisen-pakket om in te vullen. En oh ja trouwens toch: ook de eerder-genoemde F-8 Crusader voldeed niet aan dit eisen-pakket…

Elke “zelf-respecterende” fabrikant zou de boodschap hebben begrepen. Echter, “Mr. Mac didn’t take NO for an answer…!!!”. In een tijdsbestek van 14 dagen (!!!) werd het initiele MDD-concept aangepast: de F-4H-1 stond op papier… Niet alleen was het MDD-concept aangepast om te voldoen aan het (belachelijke) eisen-pakket, het overtrof de vastgestelde eisen zelfs op tal van punten. Zo zou de F-4H-1 in staat zijn om maar liefs 8 Air-to-Air raketten mee te dragen… Daarnaast zou het toestel niet alleen als de (gewenste) Fleet Defense Fighter kunnen opereren, maar tevens tal van andere taken kunnen uitvoeren (zoals bijvoorbeeld Close Air Support).

Op 28 mei, 1958 doorkliefde de F-4H-1 voor de eerste keer succesvol het luchtruim. Hoewel destijds nog onbekend zou deze datum de geboorte van een legende in de militaire luchtvaart markeren... MDD had haar belofte waar gemaakt en werd gehonoreerd met een zogenaamd Initial Low Rate contract.

Op 30 december 1960, werd het eerste operationele squadron met de F-4 uitgerust. Daarmee heb ik dus een klein beetje gesmokkeld met de stelling “60 years of operational service”, maar ik ga ervan uit dat me dat word vergeven… Anyhoe, deze eer werd toegekend aan VF-121 “PACEMAKERS”, wat destijd op NAS Miramar gebaseerd was. De eerste operationeel inzetbare F-4’s (F-4B) werden op 8 juli 1961 aan VF-74 “BE-DEVILERS” geleverd, destijds op NAS Oceana gebaseerd.

Velen waren ervan overtuigd dat het hier om een politiek besluit ging om MDD in leven te houden. De navolgende annekdote verteld echter een ander verhaal…



In de Jaren ’50 waren er in de US strikte regels opgesteld met betrekking tot het trainen van Air Combat Rediness. Het was voor vliegers verboden om Air-to-Air Combat met toestellen van een ander type te trainen. Tijdens een trainings-missie keerde de jonge Lt. Randy “DUKE” Cunningham terug naar zijn toenmalige basis. (Deze naam gaan we elders in deze BB nog tegenkomen…) Gedurende de terugvlucht zag DUKE een eenzame F-8 Crusader en besloot om “protocol” even ter zijde te leggen en stiekum een knok-partijtje met deze Mig-Killer aan te gaan. De vlieger van de Crusader had er ook wel zin in en er ontstond een intens Air-to-Air Mock-Up luchtgevecht, waarbij er verschillende engagements werden uitgevoerd. Hoewel DUKE z’n volledige arsenaal aan tactieken moest toepassen, slaagde hij er keer op keer in om achter de Crusader te draaien. DUKE was zelf eveneens behoorlijk verrast door het feit dat hij deze Crusader gedurende elke engagement wist te verschalken en besloot om aan het eind van het duel de markings van deze kist te noteren.

Eenmaal terug op het thuishonk, besloot DUKE contact te leggen met het squadron van de eenzame Crusader. Gedurende zijn telefoontje vroeg hij naar de vlieger van de Crusader met registratie-nummer zus-en-me-zo die omstreeks uurtje had-je-me-maar, daar & daar vloog. Direct daarna werd hij aan de andere kant van de lijn door een bekende stem begroet. Het bleek een goeie maat van DUKE te zijn met een sh*tload aan F-8 uren op z’n naam. Kortom, een kereltje die door & door bekend was met de capaciteiten van de F-8, en hoe die toe te passen…

Voorzichtig vroeg DUKE of er nog iets “bijzonders” was gebeurd. Het antwoord kwam overeen met het navolgende:

DON’T EVEN MENTION IT BUDDY !!!
I was flying back to base, minding my own business, when I got jumped by this SPOOK.
Bloody hell, I pulled every trick out of the bag but wasn’t able to shake this guy.
Not once, not twice but several times !!!
This SOB was all over me and there wasn’t a thing I could do about it…


Deze gebeurtenis ging als een lopend vuurtje rond. De F-4 Phantom was zeer zeker geen politiek besluit geweest ! De legende begon te groeien…



Zoals reeds eerder vermeld, was de Phantom niet enkel geschikt als zogenaamde Fleet Defense Fighter en door de jaren heen zou het toestel vele andere taken gaan uitvoeren. Hierbij is niet enkel de grote verscheidenheid betreffende het taken-pakket “markant” te noemen: De Phantom was zelfs in staat om de diverse taken beter uit te voeren dan andere toestellen welke juist specifiek voor een bepaalde taak waren ontwikkeld…!!!

Het mag duidelijk zijn dat het algemene airframe links & rechts werd aangepast om de vele taken effectief uit te kunnen voeren. Navolgend een overzichtje van de verschillende varianten. Hierbij dient opgemerkt te worden dat het plaatjes-overzicht (helaas) niet volledig compleet is. Desondanks hoop ik toch een klein idee te geven betreffende de verschillende varianten.

photo 428802

photo 428804

photo 428803

photo 428805

photo 428806

photo 428807

photo 428808

photo 428810

photo 428809

photo 428811

photo 428812

photo 428813



Ontbrekend in het overzichtje zijn onder andere:

* De RF-4B, een verkennings-variant die qua uiterlijk nagenoeg overeen komt met de RF-4C & RF-4E.
* De F-4E(S) "SJABOOL", een zeer speciale verkennings-variant welke door Israel is ontwikkeld. Van deze variant zijn slechts 3 toestellen gebouwd...!!!
* De F-4G “WILD WEASEL”, een variant welke speciaal werd ontwikkeld om SAM-sites / RADAR-stations uit te schakelen. Op het eerste gezicht lijkt deze variant sterk op de F-4E, maar nader onderzoek zal uitwijzen dat de F-4G niet met een boord-kanon was uitgerust. Verder zijn er op het airframe diverse "hobbels & knobbels" te ontdekken om additionele specifieke apparatuur te huisvesten.
* De F-4N, een door-ontwikkelde variant van de F-4B.
* De F-4S, een door-ontwikkelde variant van de F-4J.

Verder is er geen gedetailleerde aandacht besteed aan de toestellen zoals die door de JASDF (Japan) worden gebruikt.
(F-4EJ, F-4EJ “KAI” & RF-4EJ – RF-4EJ “KAI”)


GEBRUIKERS:
Naast het feit dat er nogal wat verschillende varianten van deze Phabulous Phighter zijn ontwikkeld, is deze kist tevens wereldwijd een doorslaand verkoop-succes gebleken. Door de jaren heen zijn er niet minder dan 5195 geproduceerd. Hiervan werden er 5068 door MDD gebouwd. De resterende 127 toestellen zijn in licentie door Mitsubishi Heavy Industries (Japan) gebouwd.

photo 428816
Het mag duidelijk zijn dat de meeste Phantoms dienst hebben gedaan bij de diverse lucht-strijdkrachten in de US. Aldaar werd het toestel gebruikt door de U.S. Air Force, U.S. NAVY, U.S. Marine Corps, Air National Guard en een aantal Air Force Reserve units.


photo 428817
Ook de UK heeft met de Phantom geopereerd, en wel met 3 varianten:
* De F-4K, welke lokaal werd aangeduid als zijnde F-4 FG.1 en dienst deed bij de Royal Navy.
* De F-4M, welke lokaal werd aangeduid als zijnde F-4 FGr.2 en dienst deed bij de Royal Air Force.
* De F-4J-UK, welke lokaal formeel te boek stond als F-4 F.3
Hoewel het niet direct opvalt, waren de Engelse Phantom's sterk afwijkende vogels. Deze kisten waren uitgerust met Rolls Royce Spey-motoren. Het Britse idee hierachter was dat de Spey-motoren veel krachtiger waren en dus nog meer vermogen aan de toch al zeer capabele Phantom zouden toevoegen. Grappig genoeg waren deze motoren aanzienlijk groter waardoor het volledige airframe moest worden aangepast. Hierdoor werd met name de romp aanzienlijk breder, vergeleken met overige Phantom-varianten. De grootste grap van dit hele verhaal is dat de aanpassingen van het airframe in een zogenaamde drag-penalty resulteerden waardoor het beoogde extra vermogen dat de Spey-motoren leverden, nagenoeg volledig teniet werd gedaan. Typical British... :lol:
De F-4J-UK toestellen waren oude USN F-4J's welke door de UK werden aangeschaft omdat de beoogde levering van de Tornado Air Defense variant (Tornado F.2, en later de Tornado F.3) aanzienlijke vertraging opliep. Ook deze toestellen weken ietwat af van de standaard F-4J.


photo 429530
Duitsland mag eveneens "groot-gebruiker" worden genoemd van de Phantom. Als gevolg van enige "restricties" welke na WW-II waren opgelegd, waren de Duitse F-4 beperkt in hun capaciteiten. Dit resulteerde in de F-4F welke erg veel leek op de F-4E. Een van de restricties werd gevormd door het feit dat de F-4F niet over zogenaamde "lange afstand" Air-to-Air raketten mocht beschikken. In de herfstdagen van de operationele F-4 carriere binnen de Duitse luchtmacht, ondergingen een aantal F-4F's echter het ICE-programma en kregen daarmee de capaciteit om AIM-120 te dragen. Niet enkel een zogenaamde "lange afstands" raket, maar zelfs een zogenaamd "BVR" wapen...!!! (BVR = Beyond Visual Range) Naast de F-4F, had de Duitse luchtmacht tevens de beschikking over een aantal RF-4E foto-verkenners. Deze rakkers waren ondergedeeld bij AKG-51 & AKG-52.


photo 428818
De Spaanse luchtmacht was in het verleden de trotse gebruiker van de F-4C. In principe waren dit afgedankte ex USAF F-4C's, bedoeld om de Spaanse luchtstrijd-krachten een beetje op te krikken. Naast de F-4C kreeg Spanje tevens de beschiking over een aantal surplus RF-4C's.


photo 428819
De Turkse luchtmacht heeft met een mengelmoesje van Phantoms gevlogen. Reden hiervoor was dat veel toestellen werden overgenomen van overige gebruikers welke, als gevolg van reducties, toestellen moesten afstoten. In de basis kunnen we echter stellen dat de Turkse luchtmacht met zowel de F-4E, alsmede de RF-4E opereert. Helaas is de RF-variant recent buiten dienst gesteld waardoor er aldaar momenteel enkel nog F-4E's in operationele dienst zijn...


photo 428820
"Wat de Turken hebben, moeten wij ook hebben...!!!" Goed, laat het duidelijk zijn dat dit enkel als grapje bedoeld is. Desondanks opereren de Grieken "stom-toevallig" eveneens met de F-4E en de RF-4E. Net als de Turken hebben de Grieken veel surplus airframes van overige gebruikers overgenomen. Eveneens als de Turkse luchtmacht, heeft ook Griekenland recent haar RF-variant afgestoten...


photo 428823
In de basis heeft Israel de beschikking gehad over de F-4E en de RF-4E, en het was met name de F-4E welke gedurende de 6-daagse oorlog een waar bloedbad aanrichte onder de Arabische buurlanden. Naast deze varianten heeft Israel tevens de beschikking gehad over 3 zeer speciale RF-4's: de F-4E(S) "SJABOOL". Deze toestellen waren voorzien van zogenaamde LOROP-camera's om ver over de grenzen te kunnen turen en zo waardevolle inlichtingen te vergaren. (LOROP = LOng Range OPtics)


photo 428821
De 6-daagse oorlog (1973), en met name de inzet van de IAF F-4's moet ongetwijfeld een bijzonder grote indruk op Egypte hebben gemaakt. In 1979 werden er 35 F-4E's, inclusief AIM-7 Sparrow - AIM-9 Sidewinder & AGM-65 Mavrick's aangeschaft...


photo 428822
Onder het bewind van de toenmalige Sjah, mocht Iran eveneens de F-4 aanschaffen. De keuze viel daarbij op de F-4D, de F-4E en de RF-4E.


photo 428825
Ook Zuid-Korea heeft in het verleden besloten om de Phantom aan te schaffen, Daarbij viel de keuze op de F-4D, F-4E en de RF-4C. Helaas zijn er nog slechts een handje vol F-4E's in dienst.


photo 428824
Nog een groot-gebruiker onder de Phantom-operators. De JASDF heeft initieel de beschiking gehad over de F-4EJ en de RF-4E. Ook in Japan nemen de aantal gestaag af maar er word immer nog volop met deze kranige dame gevlogen...


photo 428826
Hekken-sluiter in het lijstje word gevormd door de Australische Luchtmacht. Reden hiervoor is omdat de Royal Australian Air Force een buitenbeentje in het overzichtje is. Formeel heeft Australie dit toestel namelijk nimmer officieel aangeschaft. Desondanks heeft het toestel gedurende 1970 - 1973 (onder een lease-contract) bij #1 & #6 Sqn dienst gedaan, in afwachting op de levering van de F-111.



Technical Spec’s:
Wingspan : 38 feet 5 inches
Length : 58 feet 3 inches
Height : 16 feet 6 inches
Service Ceiling : 56,100 feet
Range : 1,750 miles
Weight : 55,597 pounds
Power plant : 2x General Electric J79-GE-17, rated at 17.900 pounds thrust
Speed : 1,485 mph (max.)
Crew : 2 (1x pilot, 1x Weapon System Operator)
Armament : 15,983 pounds of weapons, including 20 mm nose-mounted M-61 "Vulcan" cannon (F-4E, F-4F & F-4EJ only)




Hier wens ik het graag bij te laten mannen. Nog meer weten…???

https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell ... #Australia


Gr. Ruud.

Voetnoot:
In het bovenstaande stukje proza word de fabrikant aangeduidt als zijnde McDonnell Douglas. Zoals Arjan terrecht heeft aangegeven is dit niet geheel correct omdat de bedrijven McDonnell Aircraft & Douglas Aircraft Company ten tijde van de ontwikkeling van de F-4 nog niet gefuseerd waren. Desondanks heb ik ervoor gekozen om deze correctie niet door te voeren, immers:

De F-4 Phantom werd welliswaar ontwikkeld door de McDonnell Aircraft Company, echter latere varianten werden onder de vlag van "McDonnell Douglas" doorontwikkeld. Daarnaast is het merendeel van de F-4's door het bedrijf MDD geproduceerd...

Het zij mij vergeven...
:lol:

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Laatst bijgewerkt door Shujaa op zo 10 dec, 2017 15:53 pm, in totaal 10 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 0:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Haha, mooi stuk over de Grieken en de Turken :roll:

Misschien dat je de Duitse vlag nog kan aanpassen :wink:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 2:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
FokkerFan schreef:
Misschien dat je de Duitse vlag nog kan aanpassen :wink:


Oh Bloody Hell... !!!
(Ach doe mijne verdampte sjeise...!!!)

Er was reeds een vervelend klein stemmetje in mijn oortje aan het brallen toen ik het een & ander in Photoshop aan het bewerken was...
Nou goed jongens, dat pas ik op een later tijdstip nog wel even aan. Voor het moment vond ik het belangrijker om deze BB ASAP voor jullie in te richten zodat de voorpret reeds kan beginnen. :wink:

Gr. Ruud.

(Thanx voor de head's-up Ingmar ! :wink: )

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 3:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Dag Ruudje,

Mooi intro maar je mag nog iets aanpassen.......verander MDD maar naar McD. McDonnell-Douglas bestond nog niet in de jaren 50....deze 2 fabrikanten zijn pas in 1967 gefuseerd :wink:
Los van dat maak je er een mooi feest van.

Gr. Arjan

p.s. pb volgt nog....druk, druk, druk

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 dec, 2017 20:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Zoals in de opsomming in openingspost is te lezen, heeft de Koninklijke Luchtmacht geen Phantoms gehad. Echter, dit wil niet zeggen dat er geen Phantoms in Nederland waren gestationeerd. In de jaren 50 ging er een verzoek van Nederlandse overheid naar de Verenigde Staten voor ondersteuning voor het beveiligen van het Nederlandse luchtruim.
In 1954 arriveerde een Amerikaanse squadron op vliegbasis Soesterberg. Een jaar later omgedoopt in 32nd Fighter Sqn. Met een klein sprongetje in de tijd komen wij uit bij de hoofdrolspeler van deze Buddy Build: de F4 Phantom II.
In 1969 ging het squadron verder onder de naam 32nd Tactical Fighter Squadron (TFS).
In dat jaar kwamen er nieuwe F-4E Phantoms ter beschikking. Ter verdediging stonden er 24 uur per dag 2 Phantoms gereed om binnen 5 minuten te kunnen opstijgen.
De Phantoms bleven tot 1978 bij het squadron. In dat jaar werden de Phantoms vervangen door de F15 Eagle. Uiteindelijk werd de aanwezigheid van de Amerikanen in 1994 beëindigd.

De historie van de 32nd wordt onder meer levend gehouden door diverse websites.
(Links zal ik komende tijd toevoegen.)
Flickr fotopool
Vliegbasis Soesterberg historie
serials
Overshoot (spotterfoto's + F-4E info)
Soesterberg Wolfhounds (Amerikaanse site)
Verder is het Nationaal Militaire Museum (Soesterberg!) in bezit van een F4 Phantom in de kleuren van het 32nd. Deze bevindt zich niet in de permanente tentoonstelling, maar staat in een depot. In het verleden was hij te zien tijdens een Open Depot dag.

Tijdens de Buddy Build zullen waarschijnlijk meerdere spookjes in de kleuren van het 32nd worden gebouwd. (Overigens varieerde de uitvoering in detail in de loop der jaren. Voor de puristen iets om op te letten).

PS
Ruud, ik ging er vanuit dat dit topic ook aangevuld mocht worden. :wink:

_________________
Groet, Martin.


Laatst bijgewerkt door Aorntman op ma 11 dec, 2017 21:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 6:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Maar natuurlijk mag ook dit topic worden aangevuld Martin !!!
(Net zoals overigens alle overige topics.)
Dat acht ik juist een van de leuke zaken van deze BB. :wink:

Nederland heeft echter op een zeer ludieke wijze toch de beschikking over haar eigen F-4's gehad... 8)
Momenteel kan ik daar nu niet op in gaan omdat Ruudje moet gaan werken maar ik zal daar vanmiddag wat meer licht op schijnen...

Tipje van de sluier:
* De krans om het logo van het 32ste
* De officieuze aanduiding "The Queens Own"

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 18:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Zoals beloofd een kleine toelichting betreffende de F-4 Phantom in "KLu-dienst".
Het mag duidelijk zijn dat de Koninklijke Luchtmacht formeel nimmer de F-4 Phantom in dienst heeft gehad. Het zal echter tevens bekend zijn dat in het verleden het 32nd TFS vanaf Soesterberg heeft geopereerd met een veelvoud aan verschillende kisten, waaronder de F-4E Phantom II.

In 1959 verkreeg het Sqn officieel het predicaat "Koninklijk". Een gevolg hiervan was de toevoeging van de krans om het Sqn-embleem. Hiermee werd het 32nd TFS officieel het enige "Royal Squadron" in de gelederen van de USAF(E)...!!!

Mogelijk minder bekend is echter het navolgende:
Na WW-II vertoefde er een grote vertegenwoordiging van USAF-eenheden in Europa (USAFE). Al deze eenheden opereerden immer volledig "autonoom" in het desbetreffende gastland. Dat hield in dat er naast de desbetreffende eenheid/eenheden tevens support-units in het desbetreffende gastland aanwezig waren.

Gedurende een missie worden fighters immer ondersteund door zogenaamde "ground control units" (RADAR-stations). In alle gastlanden werden de USAF eenheden immer door hun eigen personeel "controlled" vanaf ground control units in dat desbetreffende gastland. Nederland vormde daarbij echter een uitzondering: het 32nd TFS werd rechtstreeks door Nederlandse fighter-controllers "controlled" gedurende hun missies...!!! Maar er is meer...

Het 32nd TFS werd tevens volledig geintegreerd binnen de KLu om de bewaking van het Nederlands luchtruim te verzorgen. In de praktijk hield dit in dat het 32nd op toerbeurt QRA-taken voor Nederland uitvoerden. Had het 32nd TFS eenmaal "de Q", dan werd er (indien noodzakelijk) door "BANDBOX", een volledig Nederlandse RADAR-eenheid, ge-scrambled !!! Met deze unieke integratie verkreeg het 32nd TFS de bijnaam "The Queens Own" en maakte daarmee direct actief deel uit van de Koninklijke Nederlandse Luchtmacht.

In dat licht bekeken heeft de KLu dus toch een klein beetje de beschikking gehad over haar "eigen" F-4's... :wink:

Gr. Ruud.

P.S.:
Voor de liefhebbers:
In het verleden heb ik voor een projectje research naar het 32nd TFS verricht. Voor geinterreseerden heb ik eventueel een PDF-je beschikbaar.
Stuur even je "prive e-mail" middels PB toe en dan komt het PDF-je je kant op. :wink: (Enkel voor deelnemers aan deze BB...!!!)

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2018 7:29 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik zie dat je er een hoop onderzoek in hebt zitten, Ruud. Ziet er goed uit!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jan, 2018 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
interessant weetje; de F-4 deelde de oorspronkelijke motoren met de A-5, die grappig genoeg sneller was dan de F-4. Het was zelfs zo erg dat de verkenningsversie, de RA-5C, telkens als laatste gelanceerd diende te worden omdat ze de andere toestellen gewoon te ver achter zich zou laten en de vijand tijd zou krijgen zich voor te bereiden, en bij de vlucht er na de bescherming van F-4s zeer vaak dienden te vragen aan de R-A5C gas terug te nemen zodat ze konden volgen en het toestel zonder bescherming zou vallen boven een ongetwijfeld boze vijand.

Uiteraard, omdat beide toestellen aan verschillende vereisten dienden te voldoen is dit verschil te begrijpen, maar het toonde wel aan hoe krachtig de motoren zeker waren.

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 maart, 2018 13:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
voor de geinteresseerden:
http://warbirdsnews.com/uncategorized/s ... -sale.html

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement