Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Het Schavot (PT-02)
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
No problemo..... :mrgreen: 1x in de 30 dagen op z'n minst, moet te doen zijn lijkt me zo...... :brouw:

gr.Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Het Schavot (PT-02)
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 14:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Bij "No pressure - just fun" heb ik een ander beeld voor ogen.
Het is echter jouw feestje, dus veel plezier en succes allemaal.
Vooralsnog ga ik weer in lurkmodus.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Het Schavot (PT-02)
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
@ Aorntman:
Jammer te lezen dat "het schavot" je ogenschijnlijk af schrikt... :(
Ik wil echter even EXPLICIET (!!!) vermelden dat de huidige BB-indeling naar eigen inzicht is ingericht. Hierbij probeer ik enkel om er een goed verzorgde BB van te maken...
Als iemand echter bezwaren heeft tegen een bepaalde sectie, dan kan die immer nog worden verwijderd. :wink:

photo 428859
"Afwijkende" reden: een minder geslaagd ludiek topic...

@ Overige reacties:
Fijn te lezen dat jullie de humor er van kunnen inzien. Nog leuker om jullie positieve reacties te lezen, waarbij jullie exact mijn achterliggende gedachten verwoorden !!!

De insteek van deze BB is om er een leuke & gezellige gebeurtenis van te maken. Daarbij staat het plezier om een model te bouwen voorop. Het is echter wel zo dat het opzetten van deze BB behoorlijk wat tijd & energie vraagt. Tering Jantje, het lijkt wel alsof ik ineens 4 banen heb... :lol: :lol: :lol: RESPECT voor al mijn "voorgangers" !!!

Anyway's, "het schavot" is enkel bedoeld als ludiek schopje onder de billen en niets meer dan dat. Voorafgaand aan de lancering van deze BB heb ik jullie immers beloofd dat ik mijn best ga doen om jullie motivatie hoog te houden en ervoor te zorgen dat we met z'n allen de beoogde eindstreep gaan halen. :wink: Als ik de zaken dan ook nog even "in perspectief" probeer te zetten:

Laten we eens uitgaan van een model met 200 onderdelen en een bouwtijd van 1 jaar. In dat geval hebben we dus 52 weekenden om er enige tijd aan te besteden. --> 200 : 52 = 3,8 Het voorgaande "reken-sommetje" geeft dus aan dat we met een redelijk gecompliceerd model slechts minder dan 4 onderdelen per weekend (en dus twee dagen !!!) hoeven te behandelen. Dat is in mijn optiek toch zeer zeker niet teveel gevraagd...??? Kortom, ik denk dat het nu reeds gevreesde schavot niet erg vaak zal worden gebruikt... :lol:

"Tip van Flip" voor wat betreft een plan van aanpak:
Een ieder van ons heeft ongetwijfeld z'n eigen bouw-methodiek welke normaliter prima werkt wanneer we een stukje plastic in elkaar knutselen. Wanneer we echter "onder tijdsdruk" werken, dan is het wellicht handig om voorafgaand aan de bouw even na te denken over "hoe" je bepaalde zaken denkt aan te pakken. Deze "BB" is in de basis een vorm van "werken onder tijds-druk". We willen uiteraard allemaal aan het eind van 2018 iets op de plank hebben. :wink: Mogelijkerwijs kan mijn bouw-methodiek jullie daarbij helpen en dus zal ik "punts-gewijs" even mijn plan van aanpak met jullie doornemen.

1) Na de aanschaf van een doos, neem ik immer even de tijd om de zaken te inspecteren. Enerzijds erg leuk om dan al te zien wat voor moois we in een doosje aantreffen en anderzijds verstandig om op die manier zeker te stellen dat een doosje compleet is voor aanvang van de bouw. Niets zo vervelend om gedurende de bouw erachter te komen dat je een wieldeur mist...

2) Vervolgens word de bijgeleverde bouw-beschrijving grondig bestudeerd. Hierbij houd ik meestal de onderdeel-rekjes bij de hand. Eerst bekijk ik per stap welke onderdelen er benodigd zijn en hoe deze moeten worden gemonteerd. Daarna inspecteer ik de benodigde onderdelen grondig. Op die manier kan ik voorafgaand reeds een inzicht krijgen betreffende de werkzaamheden.
- Moeten er giet-naden worden verwijderd ?
- Moeten er "giet-deuken" worden weggewerkt ?
- Moet een onderdeel "links-om" of "rechts-om" worden gemonteerd ?
- Hoe moet dat piefje, palletje, nokje nou precies worden bevestigd ?
- Heb ik de benodigde/gewenste verf voor bouwstap "X" op voorraad ?

3) Na het doorlopen van stap "1" & "2" heb ik over het algemeen een erg goed beeld betreffende "hoe" het model zou moeten worden gebouwd. In mijn geval pas ik vervolgens mijn bouw-ervaring toe en ga ik nauwkeurig bekijken of de fabrikant de zaken wel "handig" heeft bedacht... In veel gevallen kun je jezelf door een iets andere / aangepaste bouw-volgorde erg veel werk besparen. In een aantal gevallen kun je zelfs een beter eindresultaat bereiken door links & rechts van de voorgestelde bouw-volgorde af te wijken...

4) Gedurend de volgende stap van mijn bouw-methodiek, ga ik het model in secties indelen, bijvoorbeeld:
- De cockpit-onderdelen
- De romp-onderdelen
- De vleugel-onderdelen
- Het landings-gestel
- Het zoef- en plof-spul
- De "laatste loodjes" (antennes en aanverwant grut)

In deze stap maak ik tevens zogenaamde "combi-secties". Stel dat je je model wenst uit te rusten met 20 "bommen & granaten", dan zullen die eveneens vaak moeten worden samengesteld. Het mag duidelijk zijn dat dit zeer eentonig werk is/kan zijn en om die reden is het vaak handig om gedurende de werkzaamheden aan een sectie tevens even 4 ploffers aan te pakken... :wink:

5) Het voorgaande beschrijft grotendeels mijn bouw-methodiek. Als ik het een & ander eenmaal helder voor ogen heb, kan er worden gestart met de bouw. Hierbij word per sectie rustig de tijd genomen om de zaken goed schoon te maken (giet-naden verwijderen ed). Hierbij neem ik tevens immer (veel) tijd om exact vast te stellen hoe een onderdeel gemonteerd dient te worden. Een ander aspect waar veel aandacht aan word besteed is de zogenaamde "dry-fit": het passen van de afzonderlijke onderdelen zonder lijm te gebruiken. Dit heeft meerdere voordelen:
- Er kan worden bekeken hoe de zaken moeten worden gemonteerd alvorens er daadwerkelijk word gelijmd. Dit voorkomt voor 99% dat je gedurende de montage fouten maakt.
- Er kan worden vastgesteld of het wellicht handiger is om van de voorgestelde bouw-volgorde af te wijken.
- Er kan worden vastgesteld of de onderdelen ook daadwerkelijk passen zoals de fabrikant dat heeft bedoeld.
- Er kan worden nagedacht over eventuele "op-span technieken" (bijvoorbeeld het gebruik van elastiekjes, plakband ed wanneer de romp-onderdelen hebben gelijmd).

6) Lijmen die hap en op naar de volgende bouw-stap !!! :lol:

Overige zaken welke wellicht bijdragen aan een prettige bouw-ervaring:
- Werk immer in een opgeruimde & overzichtelijke omgeving. Het maakt daarbij niet uit of je aan de keukentafel aan het freubelen bent, of dat je wellicht over een volledig ingerichte bouw-studio beschikt.
- Werk immer in een goed verlichte ruimte.
- Zorg immer dat je "uitgerust" bent. Bouwen wanneer je met het verkeerde been uit bed bent gestapt, werkt niet. Trust me... 8)
- Bouw wanneer er tijd voor is. Even "snel" een cockpitje af werke terwijl moeders de vrouw met potten & pannen in de weer is, is niet handig. Daarnaast zal de rest van je gezin het ook niet echt waarderen wanneer pappa lekker aan het fruebelen is terwijl de overige gezinsleden aan tafel zitten te wachten...

Goed rakkers, hier laat ik het verder bij. Volg vooral je eigen bouw-methodiek maar wellicht dat er voor de minder ervaren bouwers ergens toch stiekum een tip tussen zit/zat. :wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Het Schavot (PT-02)
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 18:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
@Shujaa (Ruud): Het ligt vooral aan hoe ik dingen op dit moment opvat en hoe ik sowieso in elkaar steek. Wat voor een ander kan werken, werkt bij mij vaak averechts.
Ik weet ook wel dat bij de meeste kits het aantal onderdelen voor de cockpit groter is, dan de waaruit mijn totale kit zou bestaan.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Het Schavot (PT-02)
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 20:30 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Het schavot kan ik me ook niet in vinden.
Waarom? Plastic is voor mij hobby, en de deadline van de einddatum is in mijn ogen dwang genoeg om door te gaan met een model.
Een publiekelijke schandpaal past daar voor mij niet in het plaatje modelbouw, (Klinkt een tikje lomp, da's niet de bedoeling) ik laat me niet dwingen in de hobby.
Maar als ik aan een groepsbouw deelneem is de deadline mijn enige vorm van dwang waar ik dan zelf voor gekozen heb.
Mijn 2 centjes.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Het Schavot (PT-02)
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Helemaal geen probleem Martin !!! :wink:

Ik zal de laatste zijn die pretendeerd "alle waarheid in pacht te hebben"... Zoals ik reeds eerder heb aangegeven is het voor mij de eerste keer dat ik een dergelijk evenement organiseer en dus zal ook ik gaandeweg mijn pad moeten vinden voor wat betreft "hoe" bepaalde zaken aan te pakken.

Zoals je zelf al aangeeft is een 1/144 entry, met een relatief klein aantal onderdelen, mogelijk minder indrukwekkend dan een groter broertje met een sh*tload aan After Market spulletjes. Nou en ? Onder aan de streep kun je aan beiden toch net zoveel plezier aan beleven ?!?!?! Als het anderzijds teveel moeite is om in een jaar tijd ongeveer 25 onderdeeltjes in elkaar te knutselen, dan mag iemand dat toch ook kenbaar maken ?!?!?! Wat mij betreft helemaal niets mis mee. :brouw:

Kortom, voor een ieder geldt: geef gewoon je mening !!! Indien mogelijk kan ik/kunnen we dan bepaalde zaken aanpassen en op het moment dat er teveel discussie over een bepaald item ontstaat, dan houden we simpelweg een "democratische poll". Loopt het echt de spui-gaten uit, of acht ik een bepaalde discussie "nutteloos", dan trek ik simpelweg mijn
"Moderator Veto-card "... :lol:

@ Dave:
"Gezien & mening ter overweging meegenomen". :wink:

Afsluitend wens ik nog even dit onder de aandacht te brengen:
(even gekopieerd uit een ander "BB-voorstel")

Juggernaut schreef:
Markie, je ziet het. :wink:
Wat betreft de data en tijdsduur etc. Vooralsnog wilde ik de originele startdatum aanhouden, mochten we eerder kunnen beginnen laat ik het weten.
Qua tijdsduur is het eigenlijk tot we allemaal klaar zijn, maar als er al lange tijd geen activiteit meer is kan worden besloten om de boel af te sluiten.


Danny



Indien toegestaan een kritische vraag mijnerzijds: Is dit dan wat we willen...???

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Het Schavot (PT-02)
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 21:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
In jaar tijd 25 onderdelen is iets waarvoor ik mij had aangemeld. Het kan zijn dat ik in januari een vliegende start maak en de rest in de bouwvak af maak. Dat ik dan de tussenliggende maanden moet gaan verantwoorden, daar zit bij mij de pijn. Als ik van mijn chef op mijn werk meer vrijheid krijg, dan thuis bij mijn hobby, klopt er voor mijn gevoel iets niet.

Ik ga er van uit dat, als er een jaar is afgesproken, de BB niet zonder meer voortijdig wordt beëindigd. Daar mag toch op z'n minst een berichtje of PB aan vooraf met de vraag of je de bouw binnen het jaar nog denkt te gaan afmaken.

Ook als iemand langere tijd offline is, kan ik eventueel een belangstellende PB met de vraag of alles goed is, waarderen. Bij voorbaat de plicht om persoonlijke zaken te gaan PB'en gaat mij echter te ver.

Het enige moment waarop je iemand, wat mij betreft, om opheldering kunt vragen, is als je ziet dat iemand een ander project begint en daar heel veel tijd in stopt. Dan nog afhankelijk van hoever hij met de Phantom is.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Het Schavot (PT-02)
BerichtGeplaatst: ma 04 dec, 2017 15:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 aug, 2017 16:08 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Apeldoorn
Op weg naar het schavot is dit wel mooi van toepassing :)

Afbeelding

Maar zonder gekheid, ik kan me wel wat vinden in Martin en Dave.
Mezelf kennende wil het wel eens voorkomen dat ik een hobby 30 dagen links laat liggen.
Ik plak liever ook uit mezelf, dan dat ik aan mijn Phantom ga werken om elke 30 dagen een update te kunnen plaatsen.
Ik snap dat het ludiek bedoelt is, zie ook de humor er wel van in. Maar een positieve 'schop onder de kont' werkt misschien beter dan gelijk iemand digitaal aan de schandpaal te nagelen...sorry, schavot :)

Toch zal ik wel proberen binnen de 30 dagen een update te geven. Er zijn immers 2 fuel tanks, sidewinders en andere bommen die ik per stuk per update verspreid plaatsen :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Het Schavot (PT-02)
BerichtGeplaatst: di 05 dec, 2017 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Erg geslaagde aanvulling... :lol: :lol: :lol:
Eveneens "genoteerd" en uiteraard word ook jouw mening in beraad genomen. :wink:
Thanx voor de input.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Het Schavot (PT-02)
BerichtGeplaatst: zo 24 dec, 2017 8:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 jan, 2014 19:34 pm
Berichten: 184
Woonplaats: Lanklaar
Hei Ruud ,

Ik vind het nog lang zo geen slecht idee , het is inderdaad voor de MODS een tijdrovende bezigheid om dit alles mooi in dit FORUM te krijgen .

Als je moet dit zien als een grappige bedoening , iedereen brouwd toch op zijn eigen tempo , maar ik vind het een mooi idee .

30 dagen is een mooie target , het is voor mij een motivatie om toch iets te laten zien .

Grtz
Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement