Goed mannen,
Het is momenteel redelijk rustig binnen de BB en dus heeft Ruudje een beetje tijd kunnen vinden om even wat aandacht aan z’n eigen
entry te besteden. Wellicht een mooi momentje om wat aandacht aan de geschiedenis van mijn onderwerp te schenken. Degene die niet van “lappen tekst” houden, adviseer ik om even tot 01-01-2018 te wachten (wanneer deze
entry daadwerkelijk van start zal gaan). Degene welke mijn proza wel kunnen waarderen wens ik veel leesplezier toe.
Zoals reeds in de kop van dit verslag aangegeven, zal mijn
entry bestaan uit een F-4J Phantom II van Tamiya in de schaal 1/32, welke gebouwd zal gaan worden als zijnde de befaamde “
SHOWTIME 100”. De faam van deze Phantom werd gedurende het Vietnam-conflict behaald, destijds gevlogen door Randy “
DUKE” Cunningham (
Pilot) en Willie “
IRISH” Driscoll (W
eapon System Operator). Elders in de BB-sectie heb ik reeds iets verteld over DUKE maar voor degene welke enkel de bouwverslagen bijhoudt, zal ik het een & ander even voor het gemak herhalen:
In de jaren ’50 waren er in de US strikte regels opgesteld met betrekking tot het trainen van Air Combat Readiness. Het was voor vliegers ten strengste verboden om Air-to-Air Combat met toestellen van een ander type te trainen. Tijdens een trainings-missie keerde de jonge Lt. Randy “DUKE” Cunningham terug naar zijn toenmalige basis. Gedurende de terugvlucht zag DUKE een eenzame F-8 Crusader en besloot het “protocol” even ter zijde te leggen en stiekum een knok-partijtje met deze Mig-Killer aan te gaan. De vlieger van de Crusader had er ook wel zin in en er ontstond een intens Air-to-Air Mock-Up luchtgevecht, waarbij er verschillende engagements werden uitgevoerd. Hoewel DUKE z’n volledige arsenal aan tactieken moest toepassen, slaagde hij er keer op keer in om achter de Crusader te draaien. DUKE was zelf eveneens behoorlijk verrast door het feit dat hij deze Crusader gedurende elke engagement wist te verschalken en besloot om aan het eind van het duel de markings van deze kist te noteren.
Eenmaal terug op het thuishonk, besloot DUKE contact te leggen met het squadron van de eenzame Crusader. Gedurende zijn telefoontje vroeg hij naar de vlieger van de Crusader met registratie-nummer “zus-en-me-zo”, die omstreeks uurtje “had-je-me-maar”, “daar & daar” vloog. Direct daarna werd hij aan de andere kant van de lijn door een bekende stem begroet. Het bleek een goeie maat van DUKE te zijn met een sh*tload aan F-8 uren op z’n naam. Kortom, een kereltje die door & door bekend was met de capaciteiten van de F-8, en hoe die toe te passen…
Voorzichtig vroeg DUKE of er nog iets “bijzonders” was gebeurd. Het antwoord kwam overeen met het navolgende:
DON’T EVEN MENTION IT BUDDY !!!
I was flying back to base, minding my own business, when I got jumped by this SPOOK.
Bloody Hell, I pulled every trick out of the bag but wasn’t able to shake this guy.
Not once, not twice but several times !!!
This SOB was all over me and there wasn’t a thing I could do about it…
Deze gebeurtenis ging als een lopend vuurtje rond. De F-4 Phantom was zeer zeker geen politiek besluit geweest ! De legende begon te groeien…Met het voorgaande kunnen we twee zaken vast stellen:
1) Randy “DUKE” Cunningham is een zeer exceptionele jachtvlieger.
2) De F-4 Phantom II is, in de handen van een getalenteerde vlieger, een extreme dodelijk wapenplatform.
Gedurende de periode van 01 januari 1971 tot 01 juli 1972 werd het vliegdekschip
USS CONSTELLATION (CV-64), ten tijde van het Vietnam-conflict, in de Zuid Chineese Zee gestationeerd. Het was de 6e
deployment van de "Connie" gedurende het Vietnam-conflict. Tijdens deze
deployment maakte ze deel uit van
WestPac (West Pacific) Task Force 77.
De
USS CONSTELLATION (CV-64) op weg naar de Zuid Chineese Zee voor haar 6e
deployment ('71 - '72) gedurende het Vietnam-conflict. (Bron: internet)
Een van de operatie-gebieden, van waaruit diverse missies tegen het Noord Vietnamese regime werden gevlogen, was het welbekende “
YANKEE-STATION”. Nou ja, “bekend”…
In de volksmond zeer zeker, maar waar lag dit operatie-gebied nu eigenlijk… ? Hier dus:
"YANKEE STATION" (Bron: internet)
Een van de squadrons aan boord was VF-96 “
Fighting Falcons”, uitgerust met de F-4J Phantom. Het
Tactical Call-Sign van dit squadron was “
SHOWTIME”, aangevuld door het zogenaamde
MODEX-nummer van de desbetreffende kist. “
SHOWTIME 100” was dus de F-4J met als registratie-nummer 155800 en MODEX “100”.
"
SHOWTIME 100" in betere dagen... Atsugi AB - Japan, 10-10-1970. (Bron: internet)
Een van de vliegers van VF-96 was… Inderdaad: Randy “DUKE” Cunningham, vergezeld door zijn WSO Willie “IRISH” Driscoll.
Op
19 januari 1972, gedurende een patrouille-missie noord van de DMZ, bemerkte DUKE twee Noord Vietnamese Mig-21. De kans op een
kill was te mooi om te laten liggen en zonder al te veel moeite manouvreerde DUKE z’n F-4 achter een van de
Fishbed’s. Hoewel IRISH een AIM-7
Sparrow had “opgewarmd”, verkoos DUKE om een AIM-9
Sidewinder af te vuren. De Mig-vlieger had klaarblijkelijk in de gaten dat hij
ge-locked was en wist aan de AIM-9 te ontsnappen. Echter, een tweede AIM-9 werd kort daarna afgevuurd en deze trof loep-zuiver z’n doel. Er volgde een explosie waarbij de staart van de Mig-21 compleet werd weggeblazen.
The first cat was in the bag…Ongeveer 4 maanden later, en wel op
08 mei 1972, was het wederom raak voor het duo. Gedurende een escorte-missie werden twee Mig-17
Fresco's gespot en aangepakt. Een van deze rakkers werd wederom met behulp van een AIM-9
Sidewinder te grazen genomen.
The second cat was in the bag…!!!10 mei 1972 was de dag waarop DUKE de felbegeerde titel “
ACE” wist te bemachtigen. Op deze bewuste dag was "
SHOWTIME 100" ingedeeld voor een zogenaamde
Flak-Suppression mission te Hai Phong (N-Vietnam). Voor deze missie was de kist uitgerust met:
2x AIM-7
Sparrow (op de
aft-positions)
4x AIM-9
Sidewinder (gedragen op de AIM-9
launchers op de
inboard pylons)
6x CBU Mk.20
Rockeye (gedragen aan
TER’s op de
inboard pylons)
AIM-7
Sparrow, met op de achtergrond 2x USAF F-4C te Cam-Rahn - 1967. (Bron: internet)
AIM-9
Sidewinder, met op de achtergrond een F-4S. (Bron: internet)
CBU Mk.20
Rockeye, in dit geval een opengewerkt "museum-exemplaar". (Bron: internet)
Verder droeg de kist een 600
gallon centerline fueltank, terwijl de
outboard pylons "
clean" bleven.
F-4J Phantom van VF-31, uitgerust met een 600
gallon centerline fueltank. (Bron: internet)
Nadat de
Rockeye’s waren gelost, veranderde de missie in een zogenaamde
Protective Fighter CAP om de overige kisten welke aan deze missie deelnamen (waaronder A-7 Corsairs) te beschermen. Al snel bood een groepje Mig-17’s zich aan. De eerste Mig’s werd middels een AIM-9 verschalkt.
De tweede Mig had z’n zinnen gezet op de
Executive Commander (“XO”) van VF-96, welke eveneens deel uit maakte van de missie. DUKE had snel in de gaten dat de Mig zich in een zeer “
favorable position” had weten te plaatsen en een serieuze bedreiging voor zijn XO vormde. DUKE bedacht zich geen moment en draaide
SHOWTIME 100 achter de Mig. Er bestond echter een reeel risico dat hij gedurende zijn “redding” (mogelijk) zijn XO uit de lucht zou ploffen… Hij gaf zijn XO het advies om hard weg te draaien maar om de een of andere reden kwam dit bericht niet aan. DUKE herhaalde zijn advies:
IF YOU DON’T BREAK NOW YOU ARE GOING TO DIE !!!Pardoes draaide de XO zijn F-4 naar rechts, waarna DUKE in de gelegenheid werd gesteld om de tweede Mig-17 aan te pakken. Ook deze rakker tuimelde weldra in een vuurbal naar Terra Ferma…
De derde Mig-17 gaf zich echter niet zo heel erg snel gewonnen. Het werd al snel duidelijk dat de vlieger van deze Mig-17 al eerder in
Air-to-Air combat verwikkeld was geweest en er volgde een intens luchtgevecht. Voor de liefhebbers:
“SHOWTIME 100”
Part-1https://www.youtube.com/watch?v=ZiuAxisJZ-0Part-2https://www.youtube.com/watch?v=xnXbRuoriwUOok de derde Mig werd die dag verschalkt.
Number 3, 4 & 5 were in the bag as well…!!!Deze intense missie werd afgesloten met de terugvlucht naar de "Connie". Helaas werd
SHOWTIME 100 daarbij door een SAM-site aangepingt waarbij een SA-2 (???) z’n doel wist te bereiken. Ondanks het feit dat de F-4 door de
hit zwaar beschadigd was, wist DUKE de kist alsnog boven zee te manouvreren. Eenmaal boven het water werd er spoedig besloten om
SHOWTIME 100 te verlaten. Enige tijd later werden DUKE & IRISH (veilig & wel) uit het water gevist…
"
The Boyz", Randy "DUKE" Cunningham (links) en Willie "IRISH" Driscoll (rechts). (Bron: internet)
DUKE geeft tekst & uitleg...
So there I was, down on the deck - angels 10, pulling about 4G's, when I saw Dwight in trouble...(Bron: internet)
Add-01)
Gedurende deze missie maakten DUKE & IRISH gebruik van de kist welke normaliter werd gevlogen door de
Commander van VF-96 (zoals gebruikelijk binnen de USN voor wat betreft kisten met de MODEX “100”). Om die reden treffen we op de canopy dus niet de namen van DUKE & IRISH aan, maar de namen:
CDR. GUS EGGERT (Pilot)
ENS. I.M FEARLESS (WSO)
Add-02)
De exacte load-out van “
SHOWTIME 100” gedurende de bewuste missie op 10-05-1972 is niet geheel duidelijk. Sommige bronnen vermelden dat er slechts 4
Rockeye’s werden gevoerd, terwijl andere bronnen een aantal van 6 vermelden…
Gr. Ruud.