Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2017 20:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Dat dwang-neurotische voor perfectionisme vind ik zeer herkenbaar en is voor mij een grote valkuil.
Echter, kun je de gewenste dashboards niet 3D- printen? Nu probeer ik daar zelf niet te snel op terug te grijpen, omdat je moet voorkomen dat het einde zoek raakt. Als de rest van de onderdelen wel voldoet, zal dat echter wel meevallen.
Of proberen de Revell dash los te bestellen.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2017 21:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Zal je toch eerst iemand moeten hebben die de tekening maakt of zelf handig zijn met een technsich tekenprogramma. Nu kan ik redelijk uit de voeten met zo'n programma, maar inschattend ben je daar toch wel even mee bezig, juist omdat je de exacte maatvoering zou moeten hebben, dus een complete en scherp voorbeeld van de lay-out incl de maten. Verder zou je ook de beschikking moeten hebben over de romp of dashframe om alles precies pas te kunnen maken. In dat geval zou ik persoonlijk alleen de radarschermen verlichten en de rest zo laten, misschien op een paar opvallende klokkies na

Motto (zelf voor een perfectionist)..............

De schijn van details is soms beter dan de details zelf

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2017 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
@ Aorntman:
Vooropgesteld: eveneens erg bedankt voor het meedenken ! :wink:
Het probleem ligt echter niet in het instrument-paneel als onderdeel, maar de afbeeldingen van de instrumenten. Bij het instrument-paneel zoals dat door Tamiya-san wordt geleverd, kan ik zonder noemenswaardige problemen de diverse klokken "uitboren". Daarmee is dan stap 1 voltooid. Vervolgens zit je dan echter wel met een veelvoud aan gaatjes en die moeten juist worden opgevuld met afbeeldingen van de diverse instrumenten. En juist daar ligt het probleem...!!! Het gebruik van een Revell-onderdeel lost dit probleem dus ook niet op. Daarnaast zijn de beide modellen (Tamiya & Revell) proportioneel niet compatible... Verder heb ik reeds aangegeven dat ook het EDUARD-acetaatje waar ik momenteel over beschik niet voldoet...

@ BertUS:
Klopt als een bus Bert !!! En dat is dus juist de reden waarom het een en ander (voor mij althans) zo frustrerend is. Ik ben ervan overtuigd dat mijn "probleem" op te lossen is. De door jouw beschreven werkwijze is daar onder andere een uitmuntend voorbeeld van. We komen daarbij echter wel op het puntje "hemel & aarde bewegen" uit... Zoals je reeds aangeeft is de beschreven methodiek erg tijdrovend. De bouw van mijn SHOWTIME 100 zal ongetwijfeld erg veel tijd gaan opeisen omdat ik in de basis zoveel mogelijk van de Tamiya-san foutjes zal proberen aan te pakken. Daarbij weet ik nu al dat ik eveneens een aantal compromissen zal moeten gaan sluiten om binnen de gestelde tijdsspanne van 1 jaar te blijven. Laten we eerlijk blijven: het kan toch zeker niet zo zijn dat ik dit hele festijn aanslinger om vervolgens met een Did Not Finish te eindigen...???!!! 8) :lol:

Ik heb echter nog een "gouden troef" achter de hand welke ik angstvallig stil heb gehouden om geen "hoge verwachtingen" op te wekken... Gewoon zelf "eventjes" een acetaatje maken... !!! Theoretisch is de werk-methodiek erg simpel. THEORETISCH...!!!

1) Zoek op het www afbeeldingen van de diverse benodigde instrumenten (reeds gevonden).
2) Ontwerp in (bijvoorbeeld) ADOBE Photo Shop de instrument-panelen welke proportioneel overeenstemmen met de Tamiya-proporties.
3) Print de hele handel op A3 formaat
4) Maak hiervan met een analoge spiegel-reflex camera een dia.
5) Problem solved...!!!

Nou ja... Bijna... Het vervelende is dat de "zoeker" van de camera net iets minder toont dan dat er daadwerkelijk word gefotografeerd. Kortom: de afbeelding op de dia zal een fractie groter zijn dan datgene wat "rekenkunstig" word bepaald... En ik loop hier dus te zeuren over tienden van milimeters...!!! :evil:

Afsluitend:
Bert Takken schreef:
De schijn van details is soms beter dan de details zelf

En daarmee sla je de welbekende spijker dus precies op z'n koppie...

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2017 22:44 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Maar.......................
Als Tamiya-san dus best wel veel foutjes heeft gemaakt, loont het dan de moeite om heel veel tijd in een gesloten cockpit te steken, terwijl er ook nog veel zichtbaardere zaken geheel aangepakt moeten worden? Op deze manier is een jaar erg kort. Er is altijd een compromis mogelijk tussen perfectionisme en wenselijk
Maar ik geloof niet dat er erg veel fabrikanten zijn die practisch foutloos zijn.
Ik heb een tig jaar geleden de 1/35 YP408 van MR gebouwd. Hij is daar 3 jaar mee bezig geweest om dit model te maken en toch bulkte het van de fouten en dan heb ik de afmetingen nog niet eens gecontroleerd.. Als je 3 jaar bezig bent met de ontwikkeling en je heb een nederlander die research heeft gedaan, had ik dus veel minder fouten verwacht.

Anderzijds.....op een gegeven moment heb je in je hobby een punt bereikt dat zelfs een Tamiyadoos (in principe lijm en verf er in spuiten, goed schudden en je heb een mooi model) je niet meer OOB kan bekoren en dan is het toch mooi dat Tamiya je tegemoet komt met een aantal foutjes die je dan zelf mag oplossen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2017 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Klopt wederom als een bus Bert.
Het is echter, dat ik mezelf als aanstichter van dit feestje, een beetje de verplichting heb opgelegd om een fraai model met een hoge WOW-factor te produceren... Vanuit die optiek bekeken is het dan, mijn inziens, een beetje heel erg gemakkelijk om bij de eerste de beste uitdaging direct de handoek in de ring te gooien... :lol:

Nou ja, gelukkig leef ik in de overtuiging dat ik met "slechts" een OOB-tje erin zal slagen om een redelijk resultaat te behalen. Daarnaast is de overige geplande verlichting (waar het wat mij betreft eigenlijk allemaal om te doen is), gelukkig iets makkelijker te realiseren...

Gaat vast & zeker allemaal goed komen. :wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jan, 2018 4:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Zo mannen, bij deze het eerste berichtje van mij in het nieuwe jaar en alvorens driftig op de knupkes van mijn laptopie te gaan tikken zal ik eerst maar even aan paar boodschappen adresseren. In de eerste plaatse wens ik een ieder al het beste toe voor het Phabuleuze jaartje 2018. Ik hoop dat jullie de afgelopen feestdagen in goede gezondheid hebben mogen doorstaan en dat 2018 jullie alles mag geven waar jullie naar verlangen.

Aansluitend een woordje van lof voor diegenen welke reeds een start hebben gemaakt met de bouw van hun Spookje. Allemagies jongens, het ziet er allemaal erg fraai uit. Ongeacht of je nu OOB bouwt, of dat je een stapje verder gaat met de toevoeging van AM-spulletjes, het doet Ruudje bijzonder veel deugt om te zien met hoeveel enthousiasme jullie bezig zijn. :wink:

Keep up the good work buddy's !!!

Voor wat betreft dit topic is het even stil geweest. Dat houdt echter niet in dat er (achter de schermen) niets is gedaan. Het merendeel van het werk bestond echter uit veel "denk-werk" en het schoonmaken van diverse onderdelen. Aangezien ik voornemens ben om mijn "talenten" (voor zover aanwezig) volop te benutten, verloopt het een & ander een beetje langzamer. Gelukkig heb ik een vol jaar de tijd om deze rakker aan te pakken en dus denk ik dat het allemaal wel goed zal komen.

Gedurende een van mijn denk-sessies heb ik het besluit genomen om af te stappen van de cockpit-verlichting. Erg jammer maar het besluit is weloverwogen. Aan het begin van dit jaar heb ik nog even een bezoekje aan de LHS gebracht en aldaar zo'n beetje elke optie onderzocht teneinde deze brainfart toch uit te kunnen voeren maar na een paar uur heb ik uiteindelijk alle hoop opgegeven. :( Eenmaal (een beetje teleurgesteld) thuis aangekomen, heb ik nog even goed nagedacht en de welbekende knoop doorgehakt: dan maar geen cockpit-verlichting...

Goed, dan moesten we het maar met de spulletjes gaan doen die Tamiya-san ons in de doos levert en in deze update gaan we daar dan maar eens naar kijken.

We beginnen natuurlijk met de cockpit-kuip. Een fraai stukje werk wat er in beginsel erg kaal uitziet. Gelukkig worden er tal van onderdeeltjes geleverd om de zaak aan te kleden en het bouw-genot te verhogen. :lol:

photo 433146

Voor de achterste cockpit-sectie levert Tamiya een mooi onderdeeltje waarbij ik het vermoeden heb dat dit uit hun F-4C/D/E/EJ editie stamt. Er is immers duidelijk een locatie-gaatje te zien wat ongetwijfeld bedoeld is om een stick in te plaatsen.

photo 433144

De F-4J was echter geen zogenaamde twin-sticker, en dus was er in de achterste cockpit geen throttle & stick aanwezig... Enig speurwerk heeft (voorlopig) uitgewezen dat de vloer van de achterste cockpit nagenoeg volledig vlak was en dus zal dit onderdeeltje niet worden gebruikt. Grappig genoeg heeft Tamy-san waarschijnlijk toch enig research-werk verricht, want de bouwbeschrijving geeft duidelijk aan dat er geen tweede stick word geplaatst.

Verder levert Tamy-san tevens een voetenstuur voor deze rakker, en wel in twee-voud. Grappig genoeg word er op de bouw-beschrijving echter wel aangegeven dat het tweede voetenstuur in de achterste cockpit gemonteerd dient te worden. Het eerste van (helaas) vele foutjes welke we in deze doos aantreffen. :( Het voetenstuur is helaas ook uitgerust met twee vervelende Ejector Pin Mark's (EPM's). Gelukkig zijn deze met een schuurpapiertje redelijk makkelijk weg te werken. Rechts op de foto het onbewerkte voetenstuur en links op de foto de opgekuiste versie:

photo 433145

Uiteraard heeft Piet Piloot een aantal zaken nodig om z'n missie uit te kunnen voeren en veel van die "gizmo's" zijn in de side-panels van de cockpit verwerkt.

photo 433147
(Right-hand side-panel, Pilot)

photo 433148
(Left-hand side-panel, Pilot)

Het kereltje achterin word voor vele zaken uitgescholden maar om het een beetje leesbaar te houden noemen we hem voor het gemak RIO (RADAR Intercept Officer). De RIO moet het (binnen de USN F-4 gemeenschap) echter met wat minder zaken stellen. De rechterzijde van zijn side-panel is in principe afgeschermd. Aan de linkerzijde heeft hij echter tevens wat knupkes om mee te spelen...

photo 433150
(Right-hand "side-panel", RIO)

photo 433149
(Left-hand side-panel, RIO)

Verder nog een onbekend doosje waarvan ik het vermoeden heb dat het mogelijk een heat-exchanger is... (???) Ruudje is op het moment te lui om het op te zoeken, dus roep maar raak voor een knaak... (Arjan ?!)

photo 433151

Klokskes vinden de heren eveneens razend interresant, dus...

photo 433153
(Instrument-panel, Pilot)

Het instument-panel van de RIO bestaat uit diverse onderdelen die uiteindelijk allemaal tesamen zijn kantoor opfleuren.

photo 433152
(Lower Instrument-panel, Rio)

photo 433154
(Upper Instrument-panel, RIO // voorzijde)

photo 433155
(Upper Instrument-panel, Rio // achterzijde)

Als we de bovenstaande onderdelen samenvoegen, ziet dat er ongeveer zo uit:

photo 433158

Er was zelfs nog ruimte voor een ingebouwde ATARI spel-computer, inclusief joystick. :lol:

photo 433156
(RADAR Operating Panel, Rio)

Tsja, die hele klokkewinkel is natuurlijk wel grappig maar Piet Piloot zal het Spook toch ook nog moeten besturen. En zie daar, Tamy-san was zo vriendelijk om tevens een throttle & stick bij te voegen:

photo 433157

Plofzetels mogen uiteraard ook niet ontbreken. Hasegawa levert daarvoor maar liefs 5 onderdelen om deze samen te stellen maar door de fabricage-techniek van Tamiya kreeg Tamy-san het voor elkaar om dat met slechts 3 hele onderdelen te doen:

photo 433161

Als we het een & ander dry-fitten ziet dat er helemaal niet slecht uit voor een OOB-stoeltje. Enkel jammer dat het USAF-zetels zijn... Het tweede foutje wat we in deze doos tegenkomen. :(

photo 433159

Achter elke ejection seat word nog een frame gemonteerd. Rechts op de foto het frame voor de achterste stoel en links op de foto het frame voor de voorste stoel.

photo 433160

Ondanks het feit dat ik nog niet ga verraden "hoe" ik SHOWTIME 100 exact zal gaan bouwen, kan ik echter wel verklappen dat het toestel in een actieve setting zal worden geplaatst. Dan is het natuurlijk wel fijn als er wat puppekes in het kantoor aanwezig zijn en gelukkig worden die eveneens door Tamy-san geleverd. Elke vlieger bestaat uit maar liefs 5 onderdelen, te weten:

1x romp
1x rechter arm
1x linker arm
1x hoofd met helm
1x zuurstof-slang

(Op de onderstaande foto is de zuurstof-slang niet schoon gemaakt omdat deze zal worden vervengen door een "scratch-exemplaar".)

photo 433163

Nadat de hele mikmak eenmaal was schoon gemaakt, was het tijd voor een kleine dry-fit sessie om te kijken of alles ook een beetje past. Wat dat betreft hebben we hier inderdaad te maken met Tamiya-kwaliteit en dus zijn er geen noemenswaardige problemen ontdekt.

photo 433162

photo 433164

photo 433166

Ondanks het feit dat er gedurende de dry-fit nog niet alle onderdelen zijn geplaats, ziet het een & ander er toch reeds behoorlijk impressive uit... Het zou natuurlijk leuk zijn als Tamy-san dan ook nog wat aandacht aan de binnenzijde van de romp zou hebben besteed. En gelukkig...:

photo 433165

Goed, het laat wat te wensen over maar het vorm een goede basis om zelf wat detail toe te voegen. De cockpit ziet er OOB redelijk indrukwekkend uit maar het moet natuurlijk wel allemaal in de romp passen. Ook wat dat betreft zit het allemaal wel snor maar er is toch 1 klein (erg) vervelend dingetje wat uiteindelijk in het oog zal springen...

photo 433168

Aan de romp bevindt zich een "lip" welke in een uitsparing van de cockpit-kuip moet vallen. En wat blijkt... De "lip" is dikker dan de ruimte welke door de uitsparing van de cockpit-kuip word geboden... Geen super groot probleem maar wat mij betreft wel erg slordig !!! De rode pijl geeft duidelijk de step aan, terwijl de andere rode pijl een "uitstoot-pennetje" aangeeft wat verwijderd dient te worden.

En aangezien we de romp dan toch in onze tengeltjes hebben, kunnen we direct even naar wat andere zaken kijken. In de rechterzijde van de romp bevindt zich een uitsparing waar de refueling-pipe in gemonteerd kan worden. Dit geheel is erg ingenieus bedacht maar gaat tevens nogal wat werk opleveren.

Tamiya levert een "vulstuk" wat in de romp geplaatst dient te worden. De passing is niet eens zo slecht maar het "vulstuk" zal echter wel zorgvuldig geplaatst moeten worden. Tevens verwacht ik hier wat plamuur-werkzaamheden.

photo 433171
(De rode pijl geeft ook hier een duidelijke step aan.)

Mijn SHOWTIME 100 zal niet met uitgeklapte refueling-probe worden gebouwd, dus wat dat betreft kan ik me wat werk besparen, toch...??? NNNOOOUUU... Niet dus ! Onderstaande foto toont de beide onderdelen welke mijn leven iets makkelijker hadden moeten maken. De rode pijl geeft een soort EPM aan welke daar volgens mijn ref's niet hoort te zitten, Die zullen we dus als eerste moeten gaan verwijderen. "EASY - PEASY".

photo 433169

Als we de "afdek-plaat" echter op het "vulstuk" plaatsen, worden we hierop getrakteerd:

photo 433167

De rode pijlen geven een behoorlijke naad aan en daarnaast ligt de "afdek-plaat" niet mooi flush met het "vulstuk". Vermoedelijk zijn dit de boosdoeners:

photo 433170

Twee nokjes welke geweldig goed dienst doen indien de refueling-probe in de extended positie word gemonteerd, maar in mijn geval zullen ze helaas het veld moeten ruimen om een mooie afwerking te kunnen realiseren. Kortom: WEG MET DIE ZUT !!!

Bemerk overigens tevens de fijne EPM's aan de binnen-zijde van de afdekplaat. Erg leuk als je het geheel in de extended positie wenst te bouwen... :lol: :lol: :lol:

Nou goed, het hoort nu eenmaal allemaal bij onze hobby en echt veel werk is het nou ook allemaal weer niet. Hooooooo, wacht even !!! Tamy-san heeft nog 1 erg leuke verrassing voor ons in petto. :D Nou ja "1"... Geloof me, er gaan er nog heel veel volgen... :( Maar laat ik maar eens voorzichtig beginnen met deze:

photo 433172

"Mooie rooie pijlen Ruudje, maar waar heb je het in hemelsnaam over...???" Welnu, de rode pijlen geven zogenaamde BDR-patches aan (Battle Damage Repair patches). Tijdens een conflict word er wel eens op een jachtvliegtuig geschoten en af & toe word er dan ook nog raak geschoten. Wanneer het allemaal niet te ernstig is, worden de gaten "gerepareerd" door er simpelweg een huid-plaat overheen te "klinken". Om de een of andere MFK-reden heeft Tamy-san in al z'n wijsheid besloten om de romp met deze BDR-patches te bezaaien... :( (En voor degene welke zich nu afvragen waar MFK voor staat: het begint met Mother en eindigt op *ut.) En geloof me, op de foto worden er slechts een aantal getoond maar tot op heden heb ik er reeds een stuk of 20 geteld en ze zitten niet allemaal op de meest makkelijke plaats...

Goed, daar mag Ruudje zich dus de komende maand mee zoet houden. Naast het schuren ben ik tevens nog een paar kleine zaken aan het scratchen. In de volgende update kan ik daar hopelijk de resultaten van laten zien. Tevens hoop ik dan ook nog ergens even wat tijd te vinden om links & rechts een kleurtje te sproeien zodat er ook nog wat leven in de Spoken-brouwerij komt. :wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jan, 2018 7:50 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Knappe eerste posting met mooie foto's

Over die Battle Repair dingen, zouden het echt alleen maar "pleisters" zijn of ook inspection hatches, zeker dat plaatje met dat cirkeltje er in en die twee platen rechts onderin komen mij meer als eventuele versterkingsplaten voor dan echt repair

Zou jou heat exchanger niet een doodgewone zekeringen- en relaiskast kunnen zijn? Hij komt mij bekend voor vanuit een F14

met zo'n imposante cockpit heb je wat te doen en je eerste stappen in de wondere wereld van figuurkwasten kan je hier al nemen (zou hem in 5 sessies mooi drybrushen van donker naar licht en dan details inschilderen)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jan, 2018 9:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
kan je dat eduard acetaatje niet bijsnijden per instrument en zo kleven, gelijkaardig met wat je eigenlijk doet met decals voor afzonderlijke instrumenten als het decalvel enorm goed overeenkomt met het achterliggende kunststofstuk?

Mooie voorbereiding, net opgeschoonde stukken en interessant leesvoer... wat wil een mens nog meer (naast bouwtijd ...)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jan, 2018 18:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
@ BertUS:
Hartelijk dank voor je complimentje Bert. Zeker als we bedenken dat ik maar wat aanrommel met mijn camera... OK, da's dus nie helemaal waar... :lol: In realiteit mag ik reeds tientallen jaren met een zapdoos spelen en dan leer je door de tijd wel een paar "trucjes". Het is allemaal leuk & aardig om over "wit-balans" te emmeren, maar als je dan vervolgens beginners-fouten maakt met foto's waarbij je bijvoorbeeld geen rekening houd met de "flits-reflectie", snijdt het allemaal erg weinig hout... De grap van het hele verhaal is dat de getoonde foto's, "foto-technisch" bekeken, eigenlijk waardeloos zijn. :shock: In de basis zijn ze zwaar "onder belicht". Een nog grotere grap in het hele verhaal is, dat ze juist hierdoor erg veel detail laten zien en dat was dus precies mijn intentie zodat jullie een indruk kunnen krijgen voor wat betreft de "basis-kwaliteit" welke Mr. Tamy-san ons met dit doosje biedt. :wink:

Voor wat betreft de BDR-patches heb je deels gelijk. In al zijn wijsheid heeft Mr. Tamy-san ervoor gekozen om enerzijds de romp met deze rommel uit te rusten. Anderzijds heeft hij in een aantal gevallen ervoor gekozen om "bestaand" detail raised uit te voeren terwijl het in realiteit flush moet zijn. Dit laatstgenoemde raised detail schuif ik voor het gemak dus ook maar even onder de noemer van BDR-patches. In realiteit moeten we dus het merendeel van deze troep volledig verwijderen, terwijl een gedeelte van deze rommel zal moeten worden verwijderd om het vervolgens door middel van gravures weer opnieuw aan te brengen. Kortom, no walk in the park en er zal dus enig (grondig) research-werk moeten worden verricht om uit te vogelen wat compleet verwijderd moet worden en wat flush hersteld moet worden...

Voor wat betreft de heat-exchanger:
Zoals aangegeven heb ik momenteel geen flauw idee wat het bul is en ben ik (immer nog) te lui om het op te zoeken. De kreet heat-exchanger hangt echter in mijn hoofd en ik heb een klein vermoeden dat ik het ooit ergens heb gelezen. Onderstaand linkje toont het bul in realiteit (in dit geval van een RAF-Toom) en daarbij is duidelijk te zien dat er kleine verticale "gleufjes" aanwezig zijn en geen fuses. (De fuse-box bevindt zich aan de andere zijde naast de plof-zetel van de RIO.)

http://i1199.photobucket.com/albums/aa4 ... 0096f9.jpg

photo 433151
Tamiya-onderdeeltje. Het kleine paneeltje aan de rechterzijde van dit onderdeeltje staat daarbij bekend als zijnde Cockpit Light's/Data Link Control Panel.
Heerlijk, al die nutteloze "kennis"... :lol:

photo 433150
(Fuse-box, rechthoekig paneel met de knupkes)

Nou ja, wat het ook mag zijn, zolang de RIO maar weet wat het is & waar het voor dient... 8)

Voor wat betreft het schilderwerk:
Daar ben ik nog niet aan toe omdat ik nog wat kleine zaken wil scratchen en links & recht wat zaken zal moeten "aanpassen" maar dat gaat vast & zeker allemaal goed komen. Het dry-brushen komt daar zeer zeker bij om de hoek kijken. :wink:

@ Silenoz:
Ik lees erg vaak hoe mensen zaken bij-snijden & bij-schuren maar mij is dat in al die jaren nog nooit gelukt. :( Ik kom niet verder dan dingen eraf te snijden en/of eraf te schuren... :lol: :lol: :lol:

Goed, alle gekheid op een sprue-stokje; ik begrijp wat je bedoelt maar helaas is ook dat niet mogelijk. De afbeeldingen op het acetaatje zijn net een fractie te groot. Als het om slechts 1 klokje zou gaan dan zou ik probleemloos een iets groter gaatje kunnen boren maar als ik dat bij alle 26 klokjes zou doen, dan biedt het originele onderdeel "te weinig vlees".

Het grote probleem ligt in het feit dat Tamy-san de zaken proportioneel niet voor elkaar heeft. In mijn berichtje van wo 27 dec, 2017 18:45 pm heb ik daar reeds iets over geroepen en het is wederom een van de vele foutjes in dit zogenaamde "vlaggeschip" onder de Phantoms... :( Mogelijkerwijs hebben de overige AM-leveranciers de zaken proportioneel beter op orde. Jammerlijk genoeg levert dat voor mij dermate veel problemen op dat ik het idee van een verlichte cockpit heb verbannen. Ergens een LED'tje in prutsen is niet zo moeilijk maar om het een & ander ook daadwerkelijk realistisch te maken is een ander verhaal. Ik lees te vaak het excuus "het is niet zo netjes maar het gaat om het idee...". JA DAG !!!!! Ga dan in hemelsnaam postzegels verzamelen !!! Ik streef er immer naar om een miniatuur "replica" te bouwen en prutswerk word daarbij door mij niet getolereerd.

Geeft een bouwer aan dat het allemaal niet superstrak is, maar dat hij niet over de benodigde vaardigheden beschikt en enkel plezier aan de hobby wil beleven dan vindt ik prima. In dergelijk geval is een bouwer tenminste eerlijk en dat kan ik meer waarderen dan een K-excuus. :brouw:

Nou genoeg over die klokkewinkel...

Afsluitend uiteraard OOk jij bedankt voor het complimentje ! :wink: Ik heb even getwijfeld of ik deze update wel zou plaatsen omdat er in de basis niet veel meer dan een aantal schoon gemaakte onderdelen te zien is. Als ik de complimentjes in je reactie dan lees, voelt dat goed. :brouw: Daarnaast heb ik ergens iets geroepen dat ik mogelijk een "Building the Tamiya Phantom" CD-tje zal maken. Wat dat betreft kan het getoonde foto-werk daarbij een kleine indicatie vormen om inzicht te geven "waarvoor" men (desgewenst) betaald. :lol: :lol: :lol:

Zo, en dan nu ff het nieuws kijken en daarna nog even verder prutsen. :brouw:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jan, 2018 21:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 15 dec, 2017 18:18 pm
Berichten: 204
Hoi Ruud

mooie cockpit zo oob en ben zeer benieuwd wat voor moois je er van gaat maken in full color....
Leuk om alles zo te lezen en je grote kennis over de kist met ons te delen.

Ben het met je eens dat het beter is een mooi strak model te bouwen dan iets te doen wat er 'niet' uitziet of niet realistisch is.
succes verder en blijf je volgen en hoop dat je tijd hebt om te bouwen naast al het reageren op andere topics.

Grtz Ed


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement