Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2017 0:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Plaatjes en dergelijk volgen later maar ik voel me gedwongen om als aanstichter van deze BB als eerste mijn beoogde project op te starten... :lol:

Dit bericht zal op een later tijdstip worden aangepast, dus ik verzoek u allen om voor het moment nog even niet te reageren !!!
BVD.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Laatst bijgewerkt door Shujaa op zo 14 jan, 2018 18:34 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 22:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Ik ben ondertussen wel benieuwd naar de plaatjes Ruud, anders zullen we het schavot moeten gaan gebruiken :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 dec, 2017 6:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Ho - Ho maatje !!!
Als mod heb ik maar liefs 31 dagen !!! :lol: :lol: :lol:

Overigens heb ik mezelf (om een andere reden) reeds op het schavot geplaatst... :lol: :lol: :lol:

Vrees niet, Ruudje is momenteel een klein beetje druk met werk enerzijds & een of andere BB anderzijds...
Ik hoop echter komend weekend ergens even wat tijd te vinden om een paar plaatjes toe te voegen. Zal welliswaar geen spectaculaire "eye-candy" zijn, tenzij je helemaal wild word van een aantal elecronica-componenten... 8)

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 dec, 2017 18:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Goed mannen,

Het is momenteel redelijk rustig binnen de BB en dus heeft Ruudje een beetje tijd kunnen vinden om even wat aandacht aan z’n eigen entry te besteden. Wellicht een mooi momentje om wat aandacht aan de geschiedenis van mijn onderwerp te schenken. Degene die niet van “lappen tekst” houden, adviseer ik om even tot 01-01-2018 te wachten (wanneer deze entry daadwerkelijk van start zal gaan). Degene welke mijn proza wel kunnen waarderen wens ik veel leesplezier toe.

Zoals reeds in de kop van dit verslag aangegeven, zal mijn entry bestaan uit een F-4J Phantom II van Tamiya in de schaal 1/32, welke gebouwd zal gaan worden als zijnde de befaamde “SHOWTIME 100”. De faam van deze Phantom werd gedurende het Vietnam-conflict behaald, destijds gevlogen door Randy “DUKE” Cunningham (Pilot) en Willie “IRISH” Driscoll (Weapon System Operator). Elders in de BB-sectie heb ik reeds iets verteld over DUKE maar voor degene welke enkel de bouwverslagen bijhoudt, zal ik het een & ander even voor het gemak herhalen:

In de jaren ’50 waren er in de US strikte regels opgesteld met betrekking tot het trainen van Air Combat Readiness. Het was voor vliegers ten strengste verboden om Air-to-Air Combat met toestellen van een ander type te trainen. Tijdens een trainings-missie keerde de jonge Lt. Randy “DUKE” Cunningham terug naar zijn toenmalige basis. Gedurende de terugvlucht zag DUKE een eenzame F-8 Crusader en besloot het “protocol” even ter zijde te leggen en stiekum een knok-partijtje met deze Mig-Killer aan te gaan. De vlieger van de Crusader had er ook wel zin in en er ontstond een intens Air-to-Air Mock-Up luchtgevecht, waarbij er verschillende engagements werden uitgevoerd. Hoewel DUKE z’n volledige arsenal aan tactieken moest toepassen, slaagde hij er keer op keer in om achter de Crusader te draaien. DUKE was zelf eveneens behoorlijk verrast door het feit dat hij deze Crusader gedurende elke engagement wist te verschalken en besloot om aan het eind van het duel de markings van deze kist te noteren.

Eenmaal terug op het thuishonk, besloot DUKE contact te leggen met het squadron van de eenzame Crusader. Gedurende zijn telefoontje vroeg hij naar de vlieger van de Crusader met registratie-nummer “zus-en-me-zo”, die omstreeks uurtje “had-je-me-maar”, “daar & daar” vloog. Direct daarna werd hij aan de andere kant van de lijn door een bekende stem begroet. Het bleek een goeie maat van DUKE te zijn met een sh*tload aan F-8 uren op z’n naam. Kortom, een kereltje die door & door bekend was met de capaciteiten van de F-8, en hoe die toe te passen…

Voorzichtig vroeg DUKE of er nog iets “bijzonders” was gebeurd. Het antwoord kwam overeen met het navolgende:

DON’T EVEN MENTION IT BUDDY !!!
I was flying back to base, minding my own business, when I got jumped by this SPOOK.
Bloody Hell, I pulled every trick out of the bag but wasn’t able to shake this guy.
Not once, not twice but several times !!!
This SOB was all over me and there wasn’t a thing I could do about it…

Deze gebeurtenis ging als een lopend vuurtje rond. De F-4 Phantom was zeer zeker geen politiek besluit geweest ! De legende begon te groeien…


Met het voorgaande kunnen we twee zaken vast stellen:
1) Randy “DUKE” Cunningham is een zeer exceptionele jachtvlieger.
2) De F-4 Phantom II is, in de handen van een getalenteerde vlieger, een extreme dodelijk wapenplatform.

Gedurende de periode van 01 januari 1971 tot 01 juli 1972 werd het vliegdekschip USS CONSTELLATION (CV-64), ten tijde van het Vietnam-conflict, in de Zuid Chineese Zee gestationeerd. Het was de 6e deployment van de "Connie" gedurende het Vietnam-conflict. Tijdens deze deployment maakte ze deel uit van WestPac (West Pacific) Task Force 77.

photo 429463
De USS CONSTELLATION (CV-64) op weg naar de Zuid Chineese Zee voor haar 6e deployment ('71 - '72) gedurende het Vietnam-conflict. (Bron: internet)


Een van de operatie-gebieden, van waaruit diverse missies tegen het Noord Vietnamese regime werden gevlogen, was het welbekende “YANKEE-STATION”. Nou ja, “bekend”…
In de volksmond zeer zeker, maar waar lag dit operatie-gebied nu eigenlijk… ? Hier dus:

photo 429464
"YANKEE STATION" (Bron: internet)


Een van de squadrons aan boord was VF-96 “Fighting Falcons”, uitgerust met de F-4J Phantom. Het Tactical Call-Sign van dit squadron was “SHOWTIME”, aangevuld door het zogenaamde MODEX-nummer van de desbetreffende kist. “SHOWTIME 100” was dus de F-4J met als registratie-nummer 155800 en MODEX “100”.

photo 429467
"SHOWTIME 100" in betere dagen... Atsugi AB - Japan, 10-10-1970. (Bron: internet)

Een van de vliegers van VF-96 was… Inderdaad: Randy “DUKE” Cunningham, vergezeld door zijn WSO Willie “IRISH” Driscoll.

Op 19 januari 1972, gedurende een patrouille-missie noord van de DMZ, bemerkte DUKE twee Noord Vietnamese Mig-21. De kans op een kill was te mooi om te laten liggen en zonder al te veel moeite manouvreerde DUKE z’n F-4 achter een van de Fishbed’s. Hoewel IRISH een AIM-7 Sparrow had “opgewarmd”, verkoos DUKE om een AIM-9 Sidewinder af te vuren. De Mig-vlieger had klaarblijkelijk in de gaten dat hij ge-locked was en wist aan de AIM-9 te ontsnappen. Echter, een tweede AIM-9 werd kort daarna afgevuurd en deze trof loep-zuiver z’n doel. Er volgde een explosie waarbij de staart van de Mig-21 compleet werd weggeblazen. The first cat was in the bag…

Ongeveer 4 maanden later, en wel op 08 mei 1972, was het wederom raak voor het duo. Gedurende een escorte-missie werden twee Mig-17 Fresco's gespot en aangepakt. Een van deze rakkers werd wederom met behulp van een AIM-9 Sidewinder te grazen genomen. The second cat was in the bag…!!!

10 mei 1972 was de dag waarop DUKE de felbegeerde titel “ACE” wist te bemachtigen. Op deze bewuste dag was "SHOWTIME 100" ingedeeld voor een zogenaamde Flak-Suppression mission te Hai Phong (N-Vietnam). Voor deze missie was de kist uitgerust met:
2x AIM-7 Sparrow (op de aft-positions)
4x AIM-9 Sidewinder (gedragen op de AIM-9 launchers op de inboard pylons)
6x CBU Mk.20 Rockeye (gedragen aan TER’s op de inboard pylons)

photo 429462
AIM-7 Sparrow, met op de achtergrond 2x USAF F-4C te Cam-Rahn - 1967. (Bron: internet)

photo 429465
AIM-9 Sidewinder, met op de achtergrond een F-4S. (Bron: internet)

photo 429469
CBU Mk.20 Rockeye, in dit geval een opengewerkt "museum-exemplaar". (Bron: internet)

Verder droeg de kist een 600 gallon centerline fueltank, terwijl de outboard pylons "clean" bleven.

photo 429466
F-4J Phantom van VF-31, uitgerust met een 600 gallon centerline fueltank. (Bron: internet)

Nadat de Rockeye’s waren gelost, veranderde de missie in een zogenaamde Protective Fighter CAP om de overige kisten welke aan deze missie deelnamen (waaronder A-7 Corsairs) te beschermen. Al snel bood een groepje Mig-17’s zich aan. De eerste Mig’s werd middels een AIM-9 verschalkt.

De tweede Mig had z’n zinnen gezet op de Executive Commander (“XO”) van VF-96, welke eveneens deel uit maakte van de missie. DUKE had snel in de gaten dat de Mig zich in een zeer “favorable position” had weten te plaatsen en een serieuze bedreiging voor zijn XO vormde. DUKE bedacht zich geen moment en draaide SHOWTIME 100 achter de Mig. Er bestond echter een reeel risico dat hij gedurende zijn “redding” (mogelijk) zijn XO uit de lucht zou ploffen… Hij gaf zijn XO het advies om hard weg te draaien maar om de een of andere reden kwam dit bericht niet aan. DUKE herhaalde zijn advies:

IF YOU DON’T BREAK NOW YOU ARE GOING TO DIE !!!

Pardoes draaide de XO zijn F-4 naar rechts, waarna DUKE in de gelegenheid werd gesteld om de tweede Mig-17 aan te pakken. Ook deze rakker tuimelde weldra in een vuurbal naar Terra Ferma…

De derde Mig-17 gaf zich echter niet zo heel erg snel gewonnen. Het werd al snel duidelijk dat de vlieger van deze Mig-17 al eerder in Air-to-Air combat verwikkeld was geweest en er volgde een intens luchtgevecht. Voor de liefhebbers:

“SHOWTIME 100”
Part-1
https://www.youtube.com/watch?v=ZiuAxisJZ-0
Part-2
https://www.youtube.com/watch?v=xnXbRuoriwU

Ook de derde Mig werd die dag verschalkt. Number 3, 4 & 5 were in the bag as well…!!!
Deze intense missie werd afgesloten met de terugvlucht naar de "Connie". Helaas werd SHOWTIME 100 daarbij door een SAM-site aangepingt waarbij een SA-2 (???) z’n doel wist te bereiken. Ondanks het feit dat de F-4 door de hit zwaar beschadigd was, wist DUKE de kist alsnog boven zee te manouvreren. Eenmaal boven het water werd er spoedig besloten om SHOWTIME 100 te verlaten. Enige tijd later werden DUKE & IRISH (veilig & wel) uit het water gevist…

photo 429468
"The Boyz", Randy "DUKE" Cunningham (links) en Willie "IRISH" Driscoll (rechts). (Bron: internet)

photo 429470
DUKE geeft tekst & uitleg...
So there I was, down on the deck - angels 10, pulling about 4G's, when I saw Dwight in trouble...
(Bron: internet)



Add-01)
Gedurende deze missie maakten DUKE & IRISH gebruik van de kist welke normaliter werd gevlogen door de Commander van VF-96 (zoals gebruikelijk binnen de USN voor wat betreft kisten met de MODEX “100”). Om die reden treffen we op de canopy dus niet de namen van DUKE & IRISH aan, maar de namen:
CDR. GUS EGGERT (Pilot)
ENS. I.M FEARLESS (WSO)

Add-02)
De exacte load-out van “SHOWTIME 100” gedurende de bewuste missie op 10-05-1972 is niet geheel duidelijk. Sommige bronnen vermelden dat er slechts 4 Rockeye’s werden gevoerd, terwijl andere bronnen een aantal van 6 vermelden…

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Laatst bijgewerkt door Shujaa op ma 01 jan, 2018 0:39 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2017 11:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Interessant toestel, met een interessante geschiedenis, veel succes, hoewel het al vrijwel zeker is dat deze een pareltje wordt in uw handen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2017 12:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
WOW Sil, hartelijk dank voor het complimentje en het vertrouwen wat je in mijn vaardigheden plaatst. :brouw:
Desondanks zal ik mijn handen vol gaan hebben met deze rakker. Enerzijds zal het spannend zijn om te bezien of ik de geplande verlichting ook daadwerkelijk "overtuigend" in het model kan verwerken En anderzijds biedt de Tamiya-editie genoeg "hoofdbrekers" welke de benodigde aandacht zullen opeisen...

Het mag duidelijk zijn dat de Tamiya F-4's mogen worden beschouwd als zijnde "Het Vlaggeschip" onder de Spoken in de schaal 1/32. Echter... Als we dit model nauwkeurig gaan bekijken, dan zitten er toch wel erg veel fouten in. Nou is natuurlijk geen enkel model "perfect" maar als we de prijskaartjes van deze rakkers in ogenschouw nemen, dan heeft Tamiya de plank herhaalderlijk behoorlijk mis geslagen... Meer daarover in het daadwerkelijke bouwverslag. 8)

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 dec, 2017 17:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Wow mooi stukje tekst erbij. Ik ben benieuwd naar de bouw maar als ik Silenoz mag geloven komt dat wel goed.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2017 16:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Thanx Edwin. :wink:
En ik maar denken dat dit een "no pressure" BB zou gaan worden, maar zo te lezen word er nogal wat verwacht... 8)
Ik hoop dat ik jullie wat dat betreft gedurende de build niet teleur zal gaan stellen... :oops:

Afgelopen week nog wat extra "licht-geleidend" materiaal mogen ontvangen. Of het ook daadwerkelijk bruikbaar zal zijn, weet ik echter nog niet... Het gebruikte materiaal is een beetje "rubber-achtig" waardoor het erg goed te buigen is, maar in hoeverre het ook daadwerkelijk "licht-geleidend" is, weet ik nog niet. Verder vraag ik me af hoe dit spul zich "door de tijd" zal gaan gedragen...

Momenteel nog in afwachting van een "glas-fiber lamp". Ik ben benieuwd wat de diameter van de glas-fiber strands zal zijn en of deze mogelijk te gebruiken zullen zijn. Nou goed, voor minder dan 2 Euro zal ik me daar in ieder geval geen bult aan vallen... :lol:

Hopelijk kan ik gedurende de komende week ergens tijd vinden om wat zaken op de gevoelige plaat vast te leggen en een kleine update te plaatsen betreffende de diverse zaken welke ik (waarschijnlijk) gedurende de bouw zal gaan gebruiken. Dat zullen zeer zeker geen spannende zaken als resin-part's en dergelijke zijn maar wellicht wel handig voor degene welke eveneens een "licht-projectje" in gedachten hebben...

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2017 16:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ooit een een project gezien van een vliegtuig waarbij de cockpit volledig verlicht was, dus de klokken, meters, radarschermen etc, het zag er waanzinnig mooi uit. Ik moet de link ergens hebben opgeslagen maar kan het niet zo gauw vinden. En om je zeker geen druk op te leggen zou het wel heel mooi zijn als je de panels individueel gaat verlichten :lol: :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2017 19:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Euhhhhhhh...

Die optie ben ik achter de schermen dus driftig aan het bestuderen... Vandaar dat ik diverse licht-geleidende" materialen heb aangeschaft. Allen met een verschillende diameter, varierend van 0.3mm t/m 1,0mm. Verder speel ik nog met de gedachte om eens te bekijken in hoeverre vis-lijn (mogelijk) te gebruiken is...

Ik vermoed dat ik wel een idee heb welke bouw je bedoeld. In het verleden heeft een modelbouwer ("PHANTOM FIXER") op ARC een projectje laten zien van een HAF F-4E, welke hij behoorlijk grondig heeft aangepakt (inclusief verlichting). Allemaal leuk & aardig maar mijn persoonlijke "standaard" ligt ongelooflijk hoog: ofwel het ziet er "perfect" uit, ofwel ik bouw het niet in...!!!

Voor wat betreft eventuele verlichting in de cockpit ben ik momenteel dus nog even aan het kijken of dit ook daadwerkelijk op realistische is te bereiken. Voorafgaand aan een daadwerkelijke poging zal er dus veelvuldig met het een en ander worden ge-experimenteerd... 8) De grootste "hoofd-brekers" zullen worden gevormd door:

* kan ik met de beschikbare materialen de beoogde verlichting realiseren ?
* kan ik de "juiste (schaal-technische) licht-intensiteit" realiseren ?
* Zal ik erin slagen om "licht-lekken" te voorkomen ?

Kortom, nog genoeg zaken om de nodige aandacht aan te schenken. Oh ja, en daarnaast moeten er dan ook nog een aantal basis-foutjes worden gecorrigeerd... 8)

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement