Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 7:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 jan, 2018 3:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Hoi Ed,

thanx voor je complimentje buddy ! :wink: Het zou leuk zijn als ik komend weekend de sproeimachine zou kunnen aanslingeren maar ik vrees dat dat een beetje te optimistisch is... :( Ik ben momenteel bezig met de romp op te schonen en daar gaat nogal behoorlijk wat tijd in steken. Verder ben ik tussendoor nog wat zaken in de badkuip aan het scratchen en tevens aan het werken betreffende de slecht passende badkuip in de romp. Nou ja, "slecht passend" valt eigenlijk wel mee maar de step welke in een van de foto's te zien is zal toch echt moeten worden weggewerkt !

Voor wat betreft mijn reacties:
Ach, dat hoort er als mod van deze BB een beetje bij en zo aan het begin van deze 1 jaar durende BB heb ik daar in ieder geval nog tijd voor. :lol: Daarnaast ga ik ervan uit dat een ieder in de eerste plaats voor zichzelf bouwt, maar als jullie dan ook nog even de moeite nemen om je werk hier op het forum te plaasten dan doen jullie al dat noeste werk ook weer niet geheel voor de kat z'n viool, toch...???

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jan, 2018 10:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 nov, 2012 10:34 am
Berichten: 248
Ik ben zo blij dat ik op 1/72 bouw als ik dit zie... Het is een prachtschaal maar je ziet echt alles!
Mooie vooruitgang te zien en veel leerzame ding, keep it up!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jan, 2018 15:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Klopt Mirko, de schaal 1/32 heeft even zo goed z'n nadelen... :(
Enerzijds is het allemaal een stuk groter waardoor je iets makkelijker kunt werken. Velen denken daardoor dat het dan ook meteen de makkelijkste schaal is, terwijl dat zeer zeker niet waar is.

Juist in deze grotere schaal is het belangrijk dat je alle basis-technieken goed beheerst, vanwege het feit dat "onregelmatigheden" nagenoeg direct opvallen. Het hangt er daarbij natuurlijk wel maar net van af wat je met modelbouw wilt bereiken. Heb je er plezier aan om enkel met wat plastic te freubelen, dan volstaat in mijn optiek nagenoeg elke schaal. Wil je echter een pronk-stukje in elkaar plakselen dan zou ik deze schaal eerder in de categorie "gevorderden" plaatsen.

Verder is het zo dat het in deze schaal vaak een stuk moeilijker is om het een & ander een realistische "uitstraling" te geven. Juist door het feit dat alles zo groot is, schreeuwt deze schaal in de basis om veel AM-spulletjes. Het huidige 1/32 aanbod is over het algemeen OOB reeds erg gedetailieerd maar zeker de iets oudere edities schieten qua detail vaak tekort. Ik hoop dat Ice315 gedurende zijn project wat foto's laat zien van zijn basis-materiaal en dan zal direct duidelijk worden hoe wij het als modelbouwer in de jaren '60-'70 moesten stellen in deze schaal...

Gelukkig stamt mijn editie uit medio '90 en word er OOB reeds behoorlijk veel detail geleverd. Daarnaast zal SHOWTIME 100 met gesloten cockpit worden gebouwd waardoor het mijn inziens allemaal iets makkelijker word. Ik beschouw mezelf als (beginnend) "gevorderde" bouwer dus denk ik dat het allemaal wel zal gaan lukken. Of mijn creatie in de categorie "Master Class" stand zou kunnen houden, betwijfel ik echter. Wellicht in de toekomst maar eens gedurende een modelbouw-manifestatie proberen om te zien hoe de "kenners" daar over denken...

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2018 18:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Tijd voor een update. Nou ja... Mini-update. :lol: Ruudje rommelt een blaartrekkend verhaaltje in elkaar, opgeleukt met wat fotootjes en pardoes word mijn topic met een kleine 100 extra hits beloond... :oops: ik bespeur hier enige intresse... :shock: NO PRESSURE...!!! :lol:

Alvorens wederom een van mijn befaamde stukjes proza in elkaar te draaien, wens ik jullie allen te bedanken voor jullie intresse. Niet enkel voor de intresse in mijn topic, maar tevens de intresse welke jullie in elkanders topic tonen. Mooi mannen !

De aanleiding voor deze kleine update ligt in het feit dat ik af & toe een paar vragen krijg betreffende het gebruik van AM-spulletjes. Een van de standaard elementen in mijn antwoord is immer "het beheersen van de basis-technieken". Een geweldig mooie kreet, maar als ik ze zelf niet beheers dan is het uiteraard niet veel meer dan "internetwijsheid" mijnerzijds...

Afgelopen week ben ik eveneens lekker aan het freubelen geweest en daarbij heb ik mijn inziens een mooi "mimi-projectje" gevonden waarmee ik die basis-technieken leuk in beeld kan brengen. Om dat te doen gaan we even terug naar deze rakkers:

photo 433169

Voorafgaand aan de werkzaamheden heb ik eerst even een klein beetje research gedaan naar de vreemde EPM, welke in bovenstaande foto door een rode pijl word aangegeven. Verdraaid nog aan toe... Mr. Tamy-san heeft in dit geval z'n research-werk goed gedaan ! Het is gebleken dat deze vreemde EPM in realiteit ook daadwerkelijk aanwezig is. Welliswaar niet zo prominent, maar wel degelijk aanwezig. Gedurende de werkzaamheden zal deze kleine doerak met een stukje polijstpapier (grid 2000) worden "ge-aaid" om z'n aanwezigheid iets minder prominent te maken.

Mijn onvrede betreffende deze twee onderdelen word veroorzaakt door een minder perfecte passing, waarbij ik van mening ben dat dit toch echt beter kan. Wanneer we voor de optie kiezen om de refueling-pipe in de geopende stand te plaatsen, zullen we geen last hebben van dit kleine euvel maar aangezien ik SHOWTIME 100 in een bepaalde pose zal bouwen, is het voor mij noodzakelijk om de hele handel in gesloten toestand te bouwen. Het onderstaande naadje acht ik daarbij niet acceptabel...

photo 433167

Na de onderdelen een beetje te hebben bestudeerd, ben ik tot de conclusie gekomen dat het "probleem" mogelijk word veroorzaakt door twee kleine nokjes welke in de navolgende foto worden getoond:

photo 433170

Goed, tot zover niets nieuws onder de zon want de oplettende lezer zal hebben gemerkt dat de voorgaande foto's reeds in mijn vorige update te zien zijn. De reden dat ik ze nogmaals even plaats is zodat we allemaal een goed beeld hebben betreffende het "uitgangspunt" van deze mini-update. Laten we maar eens gaan kijken of ik erin slaag om jullie iets meer te vertellen over mijn werk-methodiek.

Om te beginnen zal ik eerst moeten vaststellen of mijn aanname correct is. Het probleem daarbij is echter wel dat ik niet kan zien of de nokjes ook daadwerkelijk de boosdoener in dit verhaal zijn. Het zou erg makkelijk zijn als ik het een en ander via de achterzijde, van binnen zou kunnen bekijken. Dus... Tijd om een handig "doorkijkje" te realiseren:

photo 433384

Er zijn uiteraard vele manieren om dit "doorkijkje" te realiseren, waarbij we de zaak aan de achterzijde met een hobby-mesje kunnen weg snijden, we gebruik zouden kunnen maken van een vijltje of eventueel gebruik zouden kunnen maken van een power-tool in de vorm van een "dremel". Desondanks verkies ik om gebruik te maken van schuurpapier, en wel om een hele goede reden !

Wanneer ik dergelijk kleine "modificaties" uitvoer, houd ik er immer rekening mee dat ik het mogelijk wel eens bij "het verkeerde eind" zou kunnen hebben... Het is in dergelijk geval dan handig als we onszelf nog een alternatief bieden. Mocht het zo zijn dat het allemaal niet naar wens verloopt, dan is het handig als ik tevens de optie behoud om de refueling-pipe alsnog in de geopende stand te plaatsen. In dat geval zou ik mijn beoogde pose welliswaar moeten herzien, maar ben ik immer nog in staat om het model netjes te bouwen. In Kluchtmacht-termen noemen we dit zogenaamde contingency-planning, simpel vertaald: "het hebben van een back-up plan". :wink: Door gebruik te maken van de "schuur-methode" kan ik de zaak netjes openen. Zou ik worden gedwongen om mijn plan te herzien, dan kan ik de zaak weer makkelijk sluiten door aan de achterzijde een stukje plastic-card te lijmen.

Nadat het "doorkijkje" is gerealiseerd, kan ik de zaak aan de binnenzijde inspecteren. Daarbij is gebleken dat mijn aanname correct was, waarna de evil pin-twins konden worden verwijderd:

photo 433382

Het verwijder-proces was simpel:
* de pinnen zijn met een (Tamiya) knip-tangetje afgeknipt,
* de locaties zijn met een hobby-mesje iets netter schoon gemaakt,
* de locaties zijn uiteindelijk met een stukje fijn schuurpapier (grid 1000) nabewerkt.

photo 433381

photo 433383

Bemerk de rode pijl in de bovenstaande foto welke een randje flash aanduidt. Normaal gesproken word dergelijke flash uiteraard verwijderd, maar in dit geval bleek het de algemene passing ten goede te komen. Mijn inziens een mooi voorbeeldje wat de voordelen van een goede dry-fit sessie aantoont...

De stand van zaken na een klein uurtje werk:

photo 433386

Wanneer alles is schoongemaakt, kunnen we wederom een kleine dry-fit sessie uitvoeren om te bepalen of het allemaal naar wens past. Daarbij kunnen we nu aan de binnenzijde precies zien waar de welbekende schoen (mogelijk nog) wringt. Indien noodzakelijk kunnen we dan nog kleine aanpassingen uitvoeren.

photo 433385

Vervolgens zijn we eindelijk toe gekomen aan het verlijmen van de onderdelen. Hierbij levert het gerealiseerde doorkijkje nog een erg mooi voordeeltje op: we kunnen de zaak aan de "blinde" achterzijde verlijmen. De lijm-methodiek noem ik "blind lijmen" waarbij we de lijm aan de achterzijde (de "blinde" zijde) aaanbrengen, welke niet in het zicht zal zijn:

photo 433387

Het verlijmen geschiedt in een aantal stappen waarbij:
* eerst een van de lange zijden word verlijmt,
* vervolgens de tweede lange zijde wordt verlijmt,
* daarna de uiteinden,
* gevolgd door een "lijm sop-sessie" langs de "lijm-naden",
* en waarna uiteindelijk het geheel middels cyanoacrylaat lijm (= seconden-lijm) word "verzegeld".

Door in verschillende stappen te lijmen, kunnen we elke "lijm-zijde" perfect in positie brengen alvorens we de lijm aanbrengen. Hiervoor gebruik ik "industrieele lijm", welke vergelijkbaar is met Tamiya Extra Thin on steroids. :lol: Het spul is vergelijkbaar met Tamiya Extra Thin, echter 10x beter en 50x goedkoper... :brouw:

Bemerk tevens het kleine stukje plastic-card wat aan de binnenzijde is aangebracht. Dit doet dienst als "afstandsplaatje" om de "afdekplaat" van de refueling-pipe op dat punt iets te ondersteunen. De dry-fit wees uit dat de "afdekplaat" op dat punt iets "verzonken" was en het stukje plastic-card "drukt" de "afdek-plaat" (aan de buitenzijde) keurig netjes in de gewenste positie.

Het eindresultaat is naar mijn bescheiden mening stukken beter dan wanneer we de zaak "ongemodificeerd" zouden lijmen:

Before:

photo 433167

After:

photo 433389

photo 433388

Opm.:
De "witte lijnen" worden veroorzaakt door de reactie van de industrieel lijm op het kunststof.

Rest enkel nog een kleine afwerking welke pas zal worden uitgevoerd nadat de onderdelen in de romp zijn geplaatst. Dit vanwege het feit dat er dan nog wat plamuur-werkzaamheden zullen moeten worden uitgevoerd en de laatste afwerking kan ik dan gedurende die werkzaamheden in 1x meenemen. Daarbij zullen tevens de twee vervelende "putjes" worden weg gewerkt. Hiervoor zal ik gebruik maken van (een door mijzelf ontwikkelde) "putty-powder". Met dit spul kan een perfecte naadloze overgang worden gerealiseerd waardoor het geheel perfect kan/zal worden afgewerkt. Alvorens dat te doen zal de lijm echter wel volledig moeten zijn uitgehard... Na de putty-sessie is het enkel nog een kwestie van de zaak te polijsten en een nieuwe gravure aan te brengen om de contouren van de "afdekplaat" te definieren. Wanneer het model in de laatste fase van de bouw word geweathered, zal de gehele operatie zijn voltooid. Een pin-wash zal uiteindelijk de contouren van de "afdekplaat" volledig tot hun recht laten komen zonder dat er ook maar enige sporen te zien zullen zijn van deze ingreep. :wink:

Tot zover deze kleine mini-update waarbij ik hoop jullie een klein kijkje in mijn modelbouw-keukentje te hebben gegeven.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2018 20:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Stiekem gaat er toch wel een hoop tijd inzitten. Ik had er eerlijk gezegd wat putty opgesmeerd om de naad dicht te krijgen en zo zie ik maar weer dat ik nog heeeeel veeeeeeel moet leren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2018 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Plamuren was in dit geval eveneens een optie geweest, echter...

Als we goed naar de before-foto kijken, dan zien we tevens dat de "afdekplaat" een step vertoond en die is met enkel plamuren niet "perfect" weg te werken. (Redelijk goed zichtbaar bij de "ronding" van de "afdekplaat".) Verder is het zo, dat tevens in het geval van plamuren de fundering word gevormd door netjes & geduldig werken en dat zijn dus eveneens twee pijlers van de basisvaardigheden. En afsluitend is het zo dat er vele wegen naar Rome leiden. Hoe meer wegen je kent, des te meer opties heb je voor tal van soortgelijke "problemen" waarbij je in elk specifiek geval de meest effectieve oplossing kunt toepassen. :wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2018 22:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Shujaa schreef:
Verder nog een onbekend doosje waarvan ik het vermoeden heb dat het mogelijk een heat-exchanger is... (???) Ruudje is op het moment te lui om het op te zoeken, dus roep maar raak voor een knaak... (Arjan ?!)

Ik heb heel even gezocht maar heb niet echt iets duidelijks gevonden. Het lijkt in ieder geval op een heater box ofzo maar ik kan het mis hebben. Maarja, als het goed is, is jouw digi-stash hetzelfde als de mijne dus veel plezier met zoeken :mrgreen:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2018 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Yupp, druk bezig... 8)

En dat alles onder de heerlijke klanken van een nostalgisch, edoch zeer toepasselijk stukje muziek:

https://www.youtube.com/watch?v=MbIwR6EUmN8

:lol: :lol: :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2018 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi en interessant. Leuk dat je ons meeneemt op alle "voor de hand liggende" stappen. Benieuwde industriële lijm eigenlijk.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jan, 2018 14:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 aug, 2017 16:08 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Apeldoorn
Mooie informatieve updates buddy :)

Top die stap voor stap beschrijving van je handelingen, erg leerzaam.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement