Tijd voor een
update. Nou ja...
Mini-update.
Ruudje rommelt een blaartrekkend verhaaltje in elkaar, opgeleukt met wat fotootjes en pardoes word mijn
topic met een kleine 100 extra
hits beloond...
ik bespeur hier enige intresse...
NO PRESSURE...!!! Alvorens wederom een van mijn befaamde stukjes proza in elkaar te draaien, wens ik jullie allen te bedanken voor jullie intresse. Niet enkel voor de intresse in mijn
topic, maar tevens de intresse welke jullie in elkanders
topic tonen. Mooi mannen !
De aanleiding voor deze kleine
update ligt in het feit dat ik af & toe een paar vragen krijg betreffende het gebruik van AM-spulletjes. Een van de standaard elementen in mijn antwoord is immer "het beheersen van de basis-technieken". Een geweldig mooie kreet, maar als ik ze zelf niet beheers dan is het uiteraard niet veel meer dan "internetwijsheid" mijnerzijds...
Afgelopen week ben ik eveneens lekker aan het freubelen geweest en daarbij heb ik mijn inziens een mooi "mimi-projectje" gevonden waarmee ik die basis-technieken leuk in beeld kan brengen. Om dat te doen gaan we even terug naar deze rakkers:
Voorafgaand aan de werkzaamheden heb ik eerst even een klein beetje
research gedaan naar de vreemde EPM, welke in bovenstaande foto door een rode pijl word aangegeven. Verdraaid nog aan toe... Mr. Tamy-san heeft in dit geval z'n
research-werk goed gedaan ! Het is gebleken dat deze vreemde EPM in realiteit ook daadwerkelijk aanwezig is. Welliswaar niet zo prominent, maar wel degelijk aanwezig. Gedurende de werkzaamheden zal deze kleine doerak met een stukje polijstpapier (grid 2000) worden "ge-aaid" om z'n aanwezigheid iets minder prominent te maken.
Mijn onvrede betreffende deze twee onderdelen word veroorzaakt door een minder perfecte passing, waarbij ik van mening ben dat dit toch echt beter kan. Wanneer we voor de optie kiezen om de
refueling-pipe in de geopende stand te plaatsen, zullen we geen last hebben van dit kleine euvel maar aangezien ik
SHOWTIME 100 in een bepaalde pose zal bouwen, is het voor mij noodzakelijk om de hele handel in gesloten toestand te bouwen. Het onderstaande naadje acht ik daarbij niet acceptabel...
Na de onderdelen een beetje te hebben bestudeerd, ben ik tot de conclusie gekomen dat het "probleem" mogelijk word veroorzaakt door twee kleine nokjes welke in de navolgende foto worden getoond:
Goed, tot zover niets nieuws onder de zon want de oplettende lezer zal hebben gemerkt dat de voorgaande foto's reeds in mijn vorige
update te zien zijn. De reden dat ik ze nogmaals even plaats is zodat we allemaal een goed beeld hebben betreffende het "uitgangspunt" van deze mini-
update. Laten we maar eens gaan kijken of ik erin slaag om jullie iets meer te vertellen over mijn werk-methodiek.
Om te beginnen zal ik eerst moeten vaststellen of mijn aanname correct is. Het probleem daarbij is echter wel dat ik niet kan zien of de nokjes ook daadwerkelijk de boosdoener in dit verhaal zijn. Het zou erg makkelijk zijn als ik het een en ander via de achterzijde, van binnen zou kunnen bekijken. Dus... Tijd om een handig "doorkijkje" te realiseren:
Er zijn uiteraard vele manieren om dit "doorkijkje" te realiseren, waarbij we de zaak aan de achterzijde met een hobby-mesje kunnen weg snijden, we gebruik zouden kunnen maken van een vijltje of eventueel gebruik zouden kunnen maken van een
power-tool in de vorm van een "dremel". Desondanks verkies ik om gebruik te maken van schuurpapier, en wel om een hele goede reden !
Wanneer ik dergelijk kleine "modificaties" uitvoer, houd ik er immer rekening mee dat ik het mogelijk wel eens bij "het verkeerde eind" zou kunnen hebben... Het is in dergelijk geval dan handig als we onszelf nog een alternatief bieden. Mocht het zo zijn dat het allemaal niet naar wens verloopt, dan is het handig als ik tevens de optie behoud om de
refueling-pipe alsnog in de geopende stand te plaatsen. In dat geval zou ik mijn beoogde pose welliswaar moeten herzien, maar ben ik immer nog in staat om het model netjes te bouwen. In Kluchtmacht-termen noemen we dit zogenaamde
contingency-planning, simpel vertaald: "het hebben van een
back-up plan".
Door gebruik te maken van de "schuur-methode" kan ik de zaak
netjes openen. Zou ik worden gedwongen om mijn plan te herzien, dan kan ik de zaak weer makkelijk sluiten door aan de achterzijde een stukje
plastic-card te lijmen.
Nadat het "doorkijkje" is gerealiseerd, kan ik de zaak aan de binnenzijde inspecteren. Daarbij is gebleken dat mijn aanname correct was, waarna de
evil pin-twins konden worden verwijderd:
Het verwijder-proces was simpel:
* de pinnen zijn met een (Tamiya) knip-tangetje afgeknipt,
* de locaties zijn met een hobby-mesje iets netter schoon gemaakt,
* de locaties zijn uiteindelijk met een stukje fijn schuurpapier (grid 1000) nabewerkt.
Bemerk de rode pijl in de bovenstaande foto welke een randje
flash aanduidt. Normaal gesproken word dergelijke
flash uiteraard verwijderd, maar in dit geval bleek het de algemene passing ten goede te komen. Mijn inziens een mooi voorbeeldje wat de voordelen van een goede
dry-fit sessie aantoont...
De stand van zaken na een klein uurtje werk:
Wanneer alles is schoongemaakt, kunnen we wederom een kleine
dry-fit sessie uitvoeren om te bepalen of het allemaal naar wens past. Daarbij kunnen we nu aan de binnenzijde precies zien waar de welbekende schoen (mogelijk nog) wringt. Indien noodzakelijk kunnen we dan nog kleine aanpassingen uitvoeren.
Vervolgens zijn we eindelijk toe gekomen aan het verlijmen van de onderdelen. Hierbij levert het gerealiseerde doorkijkje nog een erg mooi voordeeltje op: we kunnen de zaak aan de "blinde" achterzijde verlijmen. De lijm-methodiek noem ik "blind lijmen" waarbij we de lijm aan de achterzijde (de "blinde" zijde) aaanbrengen, welke niet in het zicht zal zijn:
Het verlijmen geschiedt in een aantal stappen waarbij:
* eerst een van de lange zijden word verlijmt,
* vervolgens de tweede lange zijde wordt verlijmt,
* daarna de uiteinden,
* gevolgd door een "lijm sop-sessie" langs de "lijm-naden",
* en waarna uiteindelijk het geheel middels cyanoacrylaat lijm (= seconden-lijm) word "verzegeld".
Door in verschillende stappen te lijmen, kunnen we elke "lijm-zijde" perfect in positie brengen alvorens we de lijm aanbrengen. Hiervoor gebruik ik "industrieele lijm", welke vergelijkbaar is met
Tamiya Extra Thin on steroids.
Het spul is vergelijkbaar met
Tamiya Extra Thin, echter 10x beter en 50x goedkoper...
Bemerk tevens het kleine stukje
plastic-card wat aan de binnenzijde is aangebracht. Dit doet dienst als "afstandsplaatje" om de "afdekplaat" van de
refueling-pipe op dat punt iets te ondersteunen. De
dry-fit wees uit dat de "afdekplaat" op dat punt iets "verzonken" was en het stukje
plastic-card "drukt" de "afdek-plaat" (aan de buitenzijde) keurig netjes in de gewenste positie.
Het eindresultaat is naar mijn bescheiden mening stukken beter dan wanneer we de zaak "ongemodificeerd" zouden lijmen:
Before:
After:
Opm.:
De "witte lijnen" worden veroorzaakt door de reactie van de industrieel lijm op het kunststof.
Rest enkel nog een kleine afwerking welke pas zal worden uitgevoerd nadat de onderdelen in de romp zijn geplaatst. Dit vanwege het feit dat er dan nog wat plamuur-werkzaamheden zullen moeten worden uitgevoerd en de laatste afwerking kan ik dan gedurende die werkzaamheden in 1x meenemen. Daarbij zullen tevens de twee vervelende "putjes" worden weg gewerkt. Hiervoor zal ik gebruik maken van (een door mijzelf ontwikkelde) "
putty-powder". Met dit spul kan een perfecte naadloze overgang worden gerealiseerd waardoor het geheel perfect kan/zal worden afgewerkt. Alvorens dat te doen zal de lijm echter wel
volledig moeten zijn uitgehard... Na de
putty-sessie is het enkel nog een kwestie van de zaak te polijsten en een nieuwe gravure aan te brengen om de contouren van de "afdekplaat" te definieren. Wanneer het model in de laatste fase van de bouw word
geweathered, zal de gehele operatie zijn voltooid. Een
pin-wash zal uiteindelijk de contouren van de "afdekplaat" volledig tot hun recht laten komen zonder dat er ook maar enige sporen te zien zullen zijn van deze ingreep.
Tot zover deze kleine mini-
update waarbij ik hoop jullie een klein kijkje in mijn modelbouw-keukentje te hebben gegeven.
Gr. Ruud.