Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Beste brouwers,

Laat ik de bal maar aftrappen dan :) Dit is mijn kit die ik tijdens deze eerste groepsbouw 2.0 ga bouwen.

photo 428995

De British Aerospace BAe 146-200 in de kleuren van Eurowings, recht uit de doos, ga ik bovendien proberen te maken met enkel Revell hulpmiddelen. Geheel in het kader van deze GB dus, maar hulpmiddelen die Revell niet in haar gamma heeft zoals schuurpapier, gebruik ik dan weer wel.

Dit passagiersvliegtuig is begin jaren '80 ontwikkeld als korte afstandsvliegtuig voor voornamelijke regionale luchtvaartmaatschappijen. Z'n hoge vleugels. vier motoren en T-staart maken het een opmerkelijke verschijning. Het was een vele geziene gast op Schiphol zo ook deze Eurowingsversie die in de jaren '90 de dagelijkse lijndiensten naar Stuttgart en Neurenberg onderhield. Helaas naderen ook deze vliegtuigen het einde van hun levensduur en met de opkomst van zuinigere vliegtuigen, worden ze steeds meer uitgefaseerd. Met een aantal van 387 exemplaren is dit het meeste verkochte Britse straalverkeersvliegtuig.

De kits zelf is in de jaren '90 uitgegeven en heeft mooie gegraveerde paneelijnen. Zie voor uzelf.

photo 428996

photo 428997

De driehoekige dingetjes die je erbij ziet liggen zijn metalen plaatjes, die ik gebruik als ballast in de neus. Die zitten dus niet bij de kit! Verder wil ik nog een simpel cockpitje er in maken, zodat je niet door de cockpitramen de lege romp in kijkt. Daar heb ik dus ook al wat styreenplaat voor nodig wat Revell zelf niet in het assortiment heeft.

Dat gaat allemaal vanaf 1 januari gebeuren. Dus hopelijk tot dan!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Laatst bijgewerkt door FokkerFan op vr 31 aug, 2018 11:49 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Zo de kop is er ook bij deze af. Gisteravond heb ik de eerste stap gezet om hier een mooi kunstwerkje van te maken.

De kit zelf is aardig gedetailleerd, alleen ontbreekt er een cockpitsectie zoals bij zoveel passagierstoestellen in deze schaal. Nu zie je er ook niet veel van, maar om nu zo de romp in hte kijken vind ik ook niks. Daarnaast is er weinig houvast voor wat gewicht in de neus. Dus heb ik mijn recent aangeschafte cirkelsnijder erbij gepakt en uit een stukje styreen een schot gesneden.

photo 432361

Helaas is de doorsnee van de romp een beetje ei-vormig dus moest er nog wat extra los materiaal aan de bovenzijde bij geplakt worden, zodat het goed vast zit en je niet alsnog de romp in kijkt. Het stalen driehoekje paste vervolgens precies in de ruimte tussen het schot en de bak van het neuswiel.

photo 432364

Nu daar nog een plaatje op maken en een provisorisch instrumentenpaneel en twee stoelen en dan is het voor deze schaal voldoende wat mij betreft.

Hoewel de romphelften prima aansluiten, is de passing van de wielbakken van het landingsgestel wat minder...

photo 432362

Maar gelukkig heeft Revell daar Plasto voor uitgevonden, wat ik overigens rampzalig spul vind, maar daarover meer inde volgende update.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 17:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
FokkerFan schreef:
Hoewel de romphelften prima aansluiten, is de passing van de wielbakken van het landingsgestel wat minder...


Groepsbouw heet ook niet voor niets Re-hell :lol: :lol: .

Ik neem aan dat die laatste foto een dry fit is.....en dan doel ik op het glaswerk waar de passagiers zitten, of zit dat er al in?

Plasto kun je toch ook verdunnen met wasbenzine dacht ik...

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jan, 2018 17:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ziet er niet naar uit dat dit glaswerk meegeleverd is.

Passing ziet er niet zo slecht uit, ik heb al slechter gezien en meegemaakt... als je een beetje aandrukt met die klem is het normaal dat ie in het midden openkomt, maar wielbak aftekenen, uitlijnen op de rand van de romphelft, mooi paswerken en vastlijmen, en dan pas de andere romphelft met dryfitten passend werken zou toch al veel moeten oplossen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 11:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Wolf73 schreef:
FokkerFan schreef:
Hoewel de romphelften prima aansluiten, is de passing van de wielbakken van het landingsgestel wat minder...


Groepsbouw heet ook niet voor niets Re-hell :lol: :lol: .

Ik neem aan dat die laatste foto een dry fit is.....en dan doel ik op het glaswerk waar de passagiers zitten, of zit dat er al in?

Plasto kun je toch ook verdunnen met wasbenzine dacht ik...


Haha, ja dat is precies de reden dat ik het even op de gevoelige plaat heb vastgelegd :wink:

Aan één kant heb ik de wielbak er al ingelijmd. Om te voorkomen dat de romphelften straks niet meer passen, laat ik het drogen met beide romphelften op elkaar. Glaswerk voor de cabine zit er niet bij zoals gebruikelijk voor Revell passagierstoestellen uit deze tijd. De enige echte Revell kits waarvan ik weet dat die het wel hebben zijn de 1:144 DC-10 en de 1:96 F-27. Voor de rest zijn ze gewoon open en kan je het eventueel opvullen met houtlijm. Anderen plamuren het dicht en doen er decals overheen, maar daardoor wordt het voor mij teveel een bureaumodel.

Bedankt voor de tip over de combinatie van Plasto en wasbenzine. Dat wist ik niet en ga het zeker even proberen.

Silenoz schreef:
Passing ziet er niet zo slecht uit, ik heb al slechter gezien en meegemaakt... als je een beetje aandrukt met die klem is het normaal dat ie in het midden openkomt, maar wielbak aftekenen, uitlijnen op de rand van de romphelft, mooi paswerken en vastlijmen, en dan pas de andere romphelft met dryfitten passend werken zou toch al veel moeten oplossen...


Er zal wel een kier overblijven, maar het is wel weg te werken. Gelukkig heeft Revell aan de binnenkant van de romp wel wat opstaande randen aangebracht dit het op z'n plek klemmen en extra oppervlak voor hechting van de lijm bieden.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jan, 2018 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Zo, weer terug van vakantie en deze jongen paste ook nog in de auto dus tijdens de vakantie heb ik een klein beetje verder kunnen werken.

Het cockpitje heeft nu ook een vloer en het metalenplaatje zit nu mooi vast. Nu nog een likje verf.

photo 434737

Ik heb voor het eerste gebruik gemaakt van de Revell waterverven. Ik vind het een vreemde substantie wanneer je het potje open doet, maar na het roeren komt er wel een egale kleur tevoorschijn. Nummer 99 aluminium glimt mooi, het is bijna chroom. Wit nummer 4 is toch wel weer wat gelig zoals te zien is op de velgen. De banden zijn nog het kale plastic. Ook heb van één van de uitlaten (onderdelen nummer 30) de binnenkant wat uitgevijld, want die randen zijn wat dik. De bovenste heb ik bewerkt, de onderste 3 niet.

photo 434738

Tot zover, hopelijk kan ik morgen weer verder.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jan, 2018 10:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
FokkerFan schreef:
Wit nummer 4 is toch wel weer wat gelig zoals te zien is op de velgen. De banden zijn nog het kale plastic. Ook heb van één van de uitlaten (onderdelen nummer 30) de binnenkant wat uitgevijld, want die randen zijn wat dik. De bovenste heb ik bewerkt, de onderste 3 niet.


Dit is duidelijk te zien ja.

Revell Aqua...you love or hate it....ik heb heb last van beide :lol: .

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jan, 2018 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ik haat eigenlijk alles wat geen enamel of Alclad is, maar eigenlijk is het eerlijker om te zeggen dat ik er niet mee om kan gaan.
Het uitvijlen van de uitlaat maakt de uitlaat een stuk realistischer, de overige 3 op zeker ook doen!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 mei, 2018 12:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Deze week ben ik lekker een weekje vrij en ben ik aan het oppassen op de hond van mijn oom en tante. Tussen het uitlaten door kan ik mooi verder met dit project. Nu ik een update wil plaatsen kom ik erachter dat de laatste alweer ruim 3 maanden geleden is :oops:

Inmiddels toch aardig wat progressie geboekt. Het gaat niet heel snel, maar beetje bij beetje gaat het doe goede kant op. Allereerst wil ik jullie laten zien wat ik van de cockpit gemaakt heb. Een instrumentenpaneel heb ik van wat evergreen restanten gefabriceerd. Met een een fijne kwast het ik er wat metertjes en donkere vlakken op geschilderd volgens foto's vna het origineel. Heel veel zal er straks niet meer van te zien zijn, maar ik vind het dan toch leuk om het e.e.a toe te voegen. Het is ook maar een kleine moeite.

photo 444780

En ook de stoeltjes zitten erin. Ik heb nog getwijfeld om ook stuurkolommen te maken, maar dat is wel heel erg gepruts op de vierkante millimeter dus heb ik uiteindelijk besloten die achterwege te laten.

photo 444784

Bij het droogpassen van de romphelften viel mij op dat de twee helften niet mooi aansluiten bij de inlaat voor de APU. De rechter helft laat een lelijk gat dus dat moet opgevuld worden. Eerst dus maar een vlak stukje gietraam afgebroken en dat erin gelijmd.

photo 444783

Later nadat de rompdelen vastgelijmd zijn, is dit met wat plasto gevuld en netjes uitgeschuurd. Daar heb ik nog geen foto van dus die houden jullie tegoed.

De romp zit dus dicht en dan blijken de helften niet naadloos aan te sluiten. Nu wist ik dat van eerder modellen van dit vliegtuig en heb ik getracht het verloop zo veel mogelijk te voorkomen, maar ontkomen doe ik er niet aan.

photo 444785

photo 444787

En dit is er zo nog te zien van de cockpit.

photo 444788

Afwachten dus wat er overblijft nadat het cockpitraam erop zit. Het volgende karweitje is het bevestigen van de kleppen van het neuswiel. Dat paste niet echt lekker.

photo 444876

Na wat schuurwerk is het nog steeds niet wat het zijn moet, maar ik kan ook niet teveel weg schuren, want dan is er geen aanhechtingsvlak meer.

photo 444877

Dus heb ik het gelaten voor wat het is en moet een beetje Revell Contacta lijm de rest maar doen. Ik verwacht dat bij het versmelten van het plastic van de onderdelen ik het nog wat kan aandrukken waardoor het uiteindelijk goed komt te zitten. Maar voordat ik dat ga doen, wil ik eerste de wielbakken geschilderd hebben. Nu had ik nog een oude spuitbus Revell grondverf en die heb ik hier maar eens op los gelaten. Dan kan ik ook mooi zien hoe het met de naden aan onderkant zit.

photo 444878

Dat was 'm voor nu. Tot de volgende!

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 mei, 2018 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
En de volgende update dan maar weer :D

Het gaat nu vrij vlot ondanks dat er toch het e.e.a. gecorrigeerd moet worden aan het model. Zoals beloofd eerst een foto van de inlaat van de APU.

photo 444926

Helaas stelt die stomme iphone scherp op de tafel in plaats van het model, wat ik niet opgelost krijg, maar ik hoop dat desondanks het idee duidelijk. Al het grijs is plamuur at ik erin heb moeten stoppen om niet direct de staart in te kijken.

Dan de volgende uitdaging. De linker- en rechtervleugel hangen op een vershillende hoogte (links hoger dan rechts dus op de foto andersom). Deze foto is nog zonder de onderkanten van de vleugel.

photo 444924

Dit heb ik verholpen door een stukje gietraam vlak te vijlen en in de kier tussen vleugel en romp te plaatsen. Hierdoor heeft de vleugel wat meer aanhechtingsvlak en kan ik de vleugel in de juiste positie lijmen.

photo 444927

Dat witte op mijn nagel is overigens grondverf, ik gebruik geen nagellak :wink:

Vervolgens maar eens even verder gegaan met de motoren. Het gedeelte van de inlaten dat bij de fanblades zit is een aparte kleur. Het is geen egaal grijs en het is ook geen kaal metaal. Om het enigszins na te bootsen heb ik eerste Revell 378 aan de binnnenkant geschilderd waarna ik met een wash van nummer 91 (ijzer) het onderstaande resultaat heb bereikt.

photo 444929

En omdat ik de smaak te pakket had heb ik meteen de fanblades er maar in gezet en de helften dicht gemaakt. Voor de foto heb ik ze met wat bluetac bevestigd om een idee te geven van wat het wordt.

photo 444928

photo 444931

photo 444932

Op de laatste foto is goed te zien dat de vleugels ongeveer dezelfde positie hebben. Nu wacht mij nog de leuke klus om de naden van de inlaten weg te werken. Maar dat is voor morgen of overmorgen. De plasto op de neus is overigens om de neuskegel te corrigern. Die heeft namelijk bij het vooraanzicht een nogal ongelijke vorm. En de lijmresten die bij lijmen het cockpitraam zijn onstaan, zijn met enige opzet er gekomen. Van de vorm van de ramen klopt namelijk vrij weinig, maar ook daarover een andere keer meer.

Tijd om een tukkie te gaan doen. Tot de volgende update!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement