Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu ma 09 feb, 2026 0:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 08 sep, 2025 19:52 pm 
Brouwer

Beste medebrouwers,

Zelf heb ik altijd plezier met buddy builds. En al lezend door het forum kwam ik dit draadje tegen van een prachtige Firefly van Paulus de Boskabouwer (6 jaar geleden) https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=52015

In het einde van het draadje stelt Trajanus voor er misschien een buddy build van te maken. Paulus leek het wel geinig en had nog een Mk.1 op de plank. Shake en Plasticprutser Peter waren iets voorzichtiger... hoe staan we er nu in? Toevallig vandaag twee Special Hobby Fireflies van eBay geplukt (mk.4 en T.1/T.2 Trainer).

Maar het kan natuurlijk ook breder getrokken worden; alles wat vanaf de Hr.Ms. Karel Doorman heeft gevlogen? Aanleiding voldoende: Doorman II (R81) rolde dit jaar 80 jaar geleden van stapel als HMS Venerable, of Doorman I (QH1) werd in 2026 precies 80 jaar geleden in dienst genomen als Nederlands eerste vliegdekschip. Trackers, Sikorsky helikopters (de S-58 werk behoorlijk inspirerend merken jullie wel ;-) of Avangers. Of het hele vlootverband smaldeel 5, om de scheepsbouwers te betrekken. Of nog gekker: alle materieel dat in de verder idiote kleur geel werd gespoten: van de Fairey Firefly trainers tot Supermarine Sea Otter. Van S-11 tot Harvard, eerste lichting Safirs van de RLS, Tigher Moths en ga zo maar even door. En als de high vis kleur de verbindende factor wordt, dan kan er nog veel meer dat vaart, rijdt of wat dan ook. In elk geval zoek ik naar iets catchy, waarbij veel brouwers willen meedoen. Hoe staan jullie hier in?

grtz VJ

Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op wo 24 dec, 2025 17:59 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 okt, 2025 16:55 pm 
Brouwer

Mocht het een algemeen MLD topic worden kan ik aanhaken met een vliegboot.
Anders moet ik nog ergens Vrijwillige Vliegers Corps decals vandaan halen voor een gele Tiger moth.

Groet,

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 okt, 2025 17:25 pm 
Brouwer

Hey VJ,
Een nieuwe buddy build spreekt me zeker aan. In MedEvac heb ik veel lol gehad. Alleen ik ben nogal van rare dingen bouwen en daar zie ik in dit onderwerp niet veel ruimte voor. Ik vrees dat ik hem moet laten schieten. Succes, ik ga wel volgen :brouw:

Net af: X-22, X-15, X-1 en X-2 in topic X-planes en Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser en MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 okt, 2025 0:34 am 
Brouwer

Prachtig idee, en zo trap ik elke keer weer in de valkuil om wel iets op te starten, maar te weinig af te maken. Aan het eind van elk jaar roep ik elke keer weer: Eerst wat ufo's zien af te bouwen i.p.v. weer een doos open trekken. Ik wacht ook even af. Er zit wel genoeg optie bij voor mij om wat te kiezen.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 nov, 2025 14:57 pm 
Brouwer

Ik heb genoeg in stash liggen wat toepasbaar zou zijn voor deze BB, dus als ie er komt haak ik vast wel aan :brouw:

On the bench: F4U-1D Corsair "FAA - 137/X" [1:48]
Last finished (1): Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72]
Last finished (2): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2025 22:24 pm 
Brouwer

Dank allemaal voor de reacties. Zullen we kijken of we een algemeen MLD topic kunnen opzetten? Onder te titel "Terg mij niet" (de historische lijfspreuk van het voormalige Marinevliegkamp Valkenburg). In 2027 is het 110 jaar geleden dat ze is opgericht, maar buddy builds kunnen zonder probleem twee jaar duren en dan hebben we tegen die tijd misschien een mooie vloot gebouwd. Ik heb nog een Grumman Tracker op stapel staan. En meerdere Firefly's. Zelfs nog een Sea Otter.
We kunnen het ook breder trekken en de hele Koninklijke Marine als onderwerp nemen, zodat de botenbouwers ook uit de voeten kunnen. Onder het motto: "Wereldwijd veiligheid op en vanuit zee". Vandaag de dag maar al te actueel... Heeft iemand nog input?

:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 dec, 2025 18:16 pm 
Brouwer

Mijn MedEvac opstelling en de 1:72 Matchbox PBY-5 Catalina ga ik in komende 2 weken nog afronden, dus voor mij een mooi moment om aan te haken op een MLD groepsbouw.

Groet,

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec, 2025 17:54 pm 
Brouwer

Laat niemand zich verplicht voelen tot iets. Het leek mij leuk om eens te onderzoeken wat we samen kunnen doen. RN.VV en Deef haken aan, Trajanus, JJ@MB en tsjopper bob geven aan deze even te laten. Zullen we deze donkere dagen afwachten of er meer animo is? Zo niet, dan begin ik 1 januari zelf gewoon aan de MLD Tracker op het militaire forum. Allemaal goede kerst gewenst!

:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 dec, 2025 13:36 pm 
Brouwer

Hoi,

Deze buddy build spreekt mij ook wel aan dus, +1 :wink:

Eddy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 dec, 2025 15:31 pm 
Brouwer

Okay, ik stap over mijn schaduw. De collectie te bouwen x-planes krimpt gestaag. Dus heb ik geprobeerd om onder het MLD label iets grappigs om te bouwen te vinden. En ik heb zowaar iets gevonden. Aan jullie de beoordeling of dit ding voldoende onder de vlag van deze BB valt. Als het antwoord 'ja' is, dan ben ik alsnog aan boord (pun intended).

Ik vond een stel foto's van een in Nederland gebouwde vliegtuigkraan Safe Power, die op Vliegkamp Valkenburg gebruikt werd. En, heel toepasselijk, het ding had een Firefly-motor als krachtbron.

photo 626180
(Bron: https://www.nederlandseluchtvaart.nl/fo ... eel-foto-s)

Dat zou dus een scratchbouw worden.

Verder zou ik een Jezebel S-51 in 1/72 willen bouwen. Ik heb er één gevonden, maar dat is een Mach2 kit en dat doe ik mezelf niet meer aan (been there, done that). Misschien dat ik ergens een keer tegen een MPM exemplaar aanloop. Als de BB twee jaar gaat lopen, heb ik wat tijd om te zoeken.

Dus beste jury, wat is het oordeel? Safe Power okay/not okay?

Net af: X-22, X-15, X-1 en X-2 in topic X-planes en Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser en MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]