Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu ma 09 feb, 2026 1:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2026 13:19 pm 
Brouwer

Trajanus schreef:

Dat is goed nieuws Eddy. Welke kit ga je gebruiken? En mag ik je als referentie de bouwverslagen van Shake en mij aanbevelen? Dat voorkomt een hoop gedoe tijdens de bouw. En we hebben er een hoop research ingestoken:

Succes met je voorbereiding!

Jan

Hoi Jan,

bedankt voor je bericht en tips :wink:

Of ik de Red Roo set ga gebruiken weet ik nog niet. Wordt wel allemaal wat prijzig zo uit Australië. :wink:

Maar ik ga dezelfde kit als jullie gebruiken (Academy) en heb uiteraard beide topics al helemaal doorgespit en in m'n favorieten gezet voor referentie's etc.

Decals heb ik ook al weten te scoren bij Naval model.

Eddy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2026 14:36 pm 
Brouwer

SNAFU schreef:
Mooi project, voor de kleur zou ik gaan voor geel, meeste van het rollend materieel was geel......

Gerhard

Geel ligt inderdaad voor de hand, maar ja, het zou net zo goed duck egg of grijs kunnen zijn. Dus ik begon te twijfelen en vandaar de vraag aan jullie, de veel wetende collega-bouwers.

FokkerFan schreef:
Wil je die crash-kraan gaan scratchen dan? Dat zou wel een uniek model zijn. Maar dan moet er ook een B-25 bij zoals op het plaatje :wink:

Ja, dat wordt inderdaad een scratchbouw project. Ben nu tekeningen aan het maken om de verhoudingen een beetje inzichtelijk te maken. Ik weet inmiddels twee maten: de achterwielen 2m25 en de spoorbreedte 3m, waarbij de achterwielen uitgeschoven kunnen worden naar 4m20 voor extra stabiliteit.

Een B-25 wordt het waarschijnlijk niet. Ik heb ook een foto waar een nagelnieuwe S-55 aan de haak hangt. Moet ik wel een setje decals voor zien te vinden. Maar goed alles is oplosbaar, al is het met HCl.

Net af: X-22, X-15, X-1 en X-2 in topic X-planes en Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser en MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2026 15:27 pm 
Brouwer

Denk dat je af moet vragen waarom het rollend materieel van de MLD geel was, ik denk omdat het op moet vallen.
Duck egg en grijs vallen niet op, zeker niet bij mistig weer, denk dat het ook is om eventuele botsingen te voorkomen.

Maar goed dat is mijn zienswijze..... misschien dat de anderen forum leden het een kleurtje kunnen geven.

Ieder geval succes met de bouw, lijkt me een ''Stevig'' Project.... :brouw:

Gerhard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2026 15:38 pm 
Brouwer

SNAFU schreef:
Denk dat je af moet vragen waarom het rollend materieel van de MLD geel was, ik denk omdat het op moet vallen.
Duck egg en grijs vallen niet op, zeker niet bij mistig weer, denk dat het ook is om eventuele botsingen te voorkomen.

Maar goed dat is mijn zienswijze..... misschien dat de anderen forum leden het een kleurtje kunnen geven.

Ieder geval succes met de bouw, lijkt me een ''Stevig'' Project.... :brouw:

Gerhard

Daar heb je zeker een punt.

Net af: X-22, X-15, X-1 en X-2 in topic X-planes en Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser en MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jan, 2026 14:28 pm 
Brouwer

Zou de fokker g-1a ook kunnen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jan, 2026 19:46 pm 
Brouwer

De Fokker G-1(a) Mercury is van de Luchtvaartafdeling (LVA), helaas niet de MLD.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jan, 2026 20:22 pm 
Brouwer

Misschien nog wat "WO2" inspiratie:

Koolhoven FK-51
Dornier Do-24K
Fokker T-VIII
De Havilland DH-82 Tiger Moth
Ryan STM
Avro Anson Mk.I
Lockheed Hudson
Consolidated Catalina
Douglas DB-7B Boston
Vought-Sikorsky Kingfisher
North American Mitchell
Consolidated Liberator
Fairey Swordfish
Fairey Barracuda
Douglas C-47 Dakota

:)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jan, 2026 23:50 pm 
Brouwer

Dank, hier kan ik wat mee.
Die Koolhoven heb ik, een anson, een hudson, een barracuda.
Die andere modellen over het algemeen ook wel, maar daar heb ik dan of geen decals voor of daar zijn er al zoveel die ervoor gekozen hebben. Ik ga morgen eens op zoek.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jan, 2026 12:42 pm 
Brouwer

En de Fokker D VII kan ook nog bij het rijtje :wink:

Eddy.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jan, 2026 16:33 pm 
Brouwer

Wat leuk dat iedereen enthousiast is. Ik heb aan de moderators 1 feb voorgesteld, maar nog geen reactie mogen ontvangen. Laten we daar in elk geval wel alvast vanuit gaan.

malair schreef:
Ik zou ze graag in KLM kleuren willen maken, hoewel ze volgens mij in KLM dienst alleen als oefenmateriaal gebruikt zijn en niet daadwerkelijk het luchtruim gekozen hebben. Als dat geen probleem is doe ik graag mee, nadat ik eerst wat lopende projecten heb afgerond, anders natuurlijk volgende keer beter :).

Mijn inschatting (maar ben benieuwd hoe de overigen dat zien) is dat het MLD toestellen zijn, die om politieke redenen tijdelijk een civiel uiterlijk hebben gekregen. Het zijn altijd militaire kisten gebleven. Als les-sleutelkist werden destijds techneuten voor Garuda opgeleid en die weigerde aan Nederlands militair spul te komen. Dat lag erg gevoelig na de onafhankelijkheidstrijd in de jaren '50 en '60. Dus werden ze in KLM kleuren gespoten en daarmee was het probleem opgelost. Inmiddels zijn beide toestellen onderdeel van het Aviodrome en dragen ze weer hun uniform. De (voormalige KLM) Tracker heeft altijd haar MLD registratie 151 behouden en is momenteel in ground-running condition. Daarmee is het een van de weinige 'levende' herinneringen aan die periode. Ik zou zeggen; MLD kist met een (tijdelijk) ander jasje valt binnen deze BB.

markie schreef:
Wat valt er allemaal onder de MLD en dan voornamelijk wo2 of de interbellum periode. Gelden hier bijvoorbeeld of ik de knil toestellen onder?

Hoi Mark, het antwoord is eigenlijk al gegeven. Voor de volledigheid: alles wat te maken heeft met de Marine Luchtvaartdienst. Dat zijn dus geen andere afdelingen zoals de KNIL. Maar weer wel de Catalina en Dornier vliegboten. Want het zwaartepunt van de MLD operatie tijdens WOII lag in de Oost. Zoals eerder genoemd; ook diverse type Fokkers komen in aanmerking. En natuurlijk 320 en 321 Dutch Squadron RAF vliegtuigen. Want dat was een MLD operatie, ondergebracht bij het Britse Coastal Command. Ondersteunende voertuigen of aanverwante zaken kan dus ook. Laten we dat zo breed mogelijk interpreteren.

FokkerFan schreef:
Ik neem aan dat een Orion ook valt in de categorie die deel mogen nemen? Dat is volgens mij de enige MLD kit die ik in mijn bezit heb. Heel misschien neem ik van het voorjaar/zomer daarmee wel deel aan deze BB, lekker in het zonnetje buiten bouwen. Eerst wat andere modellen afwerken als ik eraan toekom.

De Orion zeker en vast! Neem rustig de tijd. Het zou leuk zijn als je kan deelnemen, maar voel je niet verplicht. Ik zal het lijstje deelnemers updaten en zet je er vast bij met een voorbehoud.

Deelnemer Onderwerp
Boxer Martin Mariner PBM-5A
Deef nog te besluiten
FokkerFan Orion (onder voorbehoud van tijd)
JJ@MB Safe Power
JJ@MB S-51 'Jezebel'
JJ@MB S-55
Malair Grumman Tracker (KLM livery)
markie Koolhoven FK-51 (E-14)
RN.VV Fokker T-IVa (Dutch East Indies)
RN.VV Dornier-24 (Dutch East Indies)
RN.VV Dornier Wal F
VJ Grumman Tracker
VJ Firefly mk.4
VJ Firefly T.1/T.2 Trainer

@Nemmy, @Juggernaut, do we have a go?

:brouw: VJ

Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op vr 09 jan, 2026 20:44 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]