Wat leuk dat iedereen enthousiast is. Ik heb aan de moderators 1 feb voorgesteld, maar nog geen reactie mogen ontvangen. Laten we daar in elk geval wel alvast vanuit gaan.
malair schreef:
Ik zou ze graag in KLM kleuren willen maken, hoewel ze volgens mij in KLM dienst alleen als oefenmateriaal gebruikt zijn en niet daadwerkelijk het luchtruim gekozen hebben. Als dat geen probleem is doe ik graag mee, nadat ik eerst wat lopende projecten heb afgerond, anders natuurlijk volgende keer beter

.
Mijn inschatting (maar ben benieuwd hoe de overigen dat zien) is dat het MLD toestellen zijn, die om politieke redenen tijdelijk een civiel uiterlijk hebben gekregen. Het zijn altijd militaire kisten gebleven. Als les-sleutelkist werden destijds techneuten voor Garuda opgeleid en die weigerde aan Nederlands militair spul te komen. Dat lag erg gevoelig na de onafhankelijkheidstrijd in de jaren '50 en '60. Dus werden ze in KLM kleuren gespoten en daarmee was het probleem opgelost. Inmiddels zijn beide toestellen onderdeel van het Aviodrome en dragen ze weer hun uniform. De (voormalige KLM) Tracker heeft altijd haar MLD registratie 151 behouden en is momenteel in ground-running condition. Daarmee is het een van de weinige 'levende' herinneringen aan die periode. Ik zou zeggen; MLD kist met een (tijdelijk) ander jasje valt binnen deze BB.
markie schreef:
Wat valt er allemaal onder de MLD en dan voornamelijk wo2 of de interbellum periode. Gelden hier bijvoorbeeld of ik de knil toestellen onder?
Hoi Mark, het antwoord is eigenlijk al gegeven. Voor de volledigheid: alles wat te maken heeft met de Marine Luchtvaartdienst. Dat zijn dus geen andere afdelingen zoals de KNIL. Maar weer wel de Catalina en Dornier vliegboten. Want het zwaartepunt van de MLD operatie tijdens WOII lag in de Oost. Zoals eerder genoemd; ook diverse type Fokkers komen in aanmerking. En natuurlijk 320 en 321 Dutch Squadron RAF vliegtuigen. Want dat was een MLD operatie, ondergebracht bij het Britse Coastal Command. Ondersteunende voertuigen of aanverwante zaken kan dus ook. Laten we dat zo breed mogelijk interpreteren.
FokkerFan schreef:
Ik neem aan dat een Orion ook valt in de categorie die deel mogen nemen? Dat is volgens mij de enige MLD kit die ik in mijn bezit heb. Heel misschien neem ik van het voorjaar/zomer daarmee wel deel aan deze BB, lekker in het zonnetje buiten bouwen. Eerst wat andere modellen afwerken als ik eraan toekom.
De Orion zeker en vast! Neem rustig de tijd. Het zou leuk zijn als je kan deelnemen, maar voel je niet verplicht. Ik zal het lijstje deelnemers updaten en zet je er vast bij met een voorbehoud.
| Deelnemer | Onderwerp |
| Boxer | Martin Mariner PBM-5A |
| Deef | nog te besluiten |
| FokkerFan | Orion (onder voorbehoud van tijd) |
| JJ@MB | Safe Power |
| JJ@MB | S-51 'Jezebel' |
| JJ@MB | S-55 |
| Malair | Grumman Tracker (KLM livery) |
| markie | Koolhoven FK-51 (E-14) |
| RN.VV | Fokker T-IVa (Dutch East Indies) |
| RN.VV | Dornier-24 (Dutch East Indies) |
| RN.VV | Dornier Wal F |