Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 29 dec, 2019 15:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Na de afwijzing van mijn aanmelding voor de nieuwe Groepsbouw "Gouwe Ouwe" wil ik proberen er nog een positieve draai aan te geven en dus pols ik hier even of er meer animo is voor mijn idee:
(zie hier mijn aanmelding en afwijzing: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 9#p1023849)

"Oude wijn in nieuwe zakken"

Aanleiding

De Groepsbouw "Gouwe Ouwe" stelt als eis, dat een bouwdoos moet zijn uitgebracht vóór 1990; nu was ik door een misverstand in de veronderstelling, dat een recente heruitgave van een kit uit de jaren '80 ook mocht. Helaas blijkt dit niet zo te zijn.
Naar mijn idee slaan de bedenkers van deze Groepsbouw hierdoor de plank mis en vallen er zo heel wat mooie oude kits buiten de boot. Vele fabrikanten, zoals Tamiya, Airfix, Italeri etc. brengen -ook nu nog- kits uit die zijn gebaseerd op mallen van soms wel 50 jaar oud. Alleen omdat het karton waar de kits inzitten bijvoorbeeld recentelijk is voorzien van een opgefriste box-art zou een dergelijke kit dan niet meer mee mogen doen met die Groepsbouw. Niet iedereen heeft het 'geluk' om een dergelijke doos van vóór 1990 te bezitten, terwijl het plastic feitelijk exact hetzelfde is...


Idee

Daardoor ben ik op het idee gekomen van deze Buddy-Build:

Elke heruitgave van ná 1990, van een kit met gietmallen van vóór 1990 is toegestaan. Denk aan oude mallen van ESCI heruitgegeven door Italeri, of oude kits (bijvoorbeeld Tamiya of Airfix) met nieuwe boxart. Alles mag, als de oorspronkelijke gietmallen maar zijn uitgebracht vóór 1990 en de doos ná 1990. De geschiedenis van de uitgaves is te achterhalen via Scalemates: https://www.scalemates.com/search.php

Enige restricties:
- Zoveel mogelijk RUDD/OOB (Recht Uit De Doos oftewel Out Of the Box); aftermarket om kitonderdelen te vervangen is alleen toegestaan als de kitonderdelen werkelijk niet bruikbaar zijn (zoals onwerkbare vinyl tracks bij bijvoorbeeld oude ESCI-heruitgaves); deze beslissing graag wel enigszins motiveren. Gebruik van andere decals is toegestaan, het gaat vooral om het plastic. Ook het aanbrengen van extra accessoires en figuren is toegestaan evenals het aanbrengen van extra detail d.m.v. scratchwerk.

Interesse?

Ik ben benieuwd of er gelijkgestemden zijn, die ook vinden dat het om de inhoud (gietmallen) gaat en niet om de verpakking...
Laat het hier weten!

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 dec, 2019 17:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Sure, ook hier heb ik wel wat voor.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 dec, 2019 18:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ik heb ook vast nog wel iets liggen wat hieraan voldoet. Maar wanneer zou je willen beginnen dan? Om nu tegelijk aan twee van dit soort oude kits te werken is voor mij ook weer iets teveel van het goede...

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 dec, 2019 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
De start zal niet precies gelijk zijn met de Groepsbouw, dat is nu wel heel kort dag. Bovendien ga ik komende week met vakantie en moet ik daarna zelf eerst nog een ander kitje afbouwen, maar het was wel mijn opzet om deze buddy build in ieder geval toch grotendeels met de groepsbouw te laten overlappen, omdat het mijn bedoeling juist is om vooral diegenen die niet aan de groepsbouw mee kunnen doen omdat hun beoogde kit een heruitgave van na 1990 is, toch in groepsverband een model uit oude gietmallen te laten bouwen. Gelukkig heeft een buddy build niet echt een harde start- en eindtijd en is op een later moment instappen ook mogelijk.

Om toch een startmoment vast te stellen, wil ik 6 januari 2020 suggereren. Ik zal in ieder geval conform de regels een admin op de hoogte stellen van de beoogde buddy build.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 dec, 2019 23:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Een leuk idee, daar kan ik denk ik meer mee als met de groepsbouw.
Ik ben al een heel eind op weg met een Heller kit van een Massey Ferguson 2680 uit 1981 welke in 2019 heruitgegeven is.
Is al zover als mogelijk gebouwd en staat in de primer.
Dat wordt hem dus niet.
Net als een Revell kit van een Porsche 928 uit 1980 die vorig jaar heruitgegeven is.
Hiervan is de body ook al gespoten.
Ik moet nog wel ergens wat hebben liggen wat geheel in aanmerking komt voor deze buddy build.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Laatst bijgewerkt door Rossy op ma 30 dec, 2019 16:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2019 1:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Een buddy build zit toch ook geen eind datum aan. Dus wanneer er wordt gestart is sowieso niet echt een probleem.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement