Juggernaut schreef:
ILaat ik dan even een lijstje zetten met de richtlijnen die ik voor deze GB wilde aanhouden.
- MTOW van 12,500 lb (5,670 kg).
- Bij voorkeur civiel, maar zolang het toestel niet bewapend is mag militair (liaison c.q. observatie) ook.
Waarom niet bewapend? Omdat ik het gevoel heb dat dat het thema kan 'vertroebelen'.
Uitzondering zijn de zgn. Warbirds, die zijn niet toegestaan. Wegens dan kunnen we net zo goed met z' n allen een Spit of Mustang gaan bouwen, en wat wilde ik nou net voorkomen!
-Heli's, lestoestellen (maar geen 2-zits Spit's enzo dus!) etc. zijn gewoon toegestaan.
Danny, waarom niet 'bijvoorkeur' weglaten en gewoon 'civiel'? Dan blijven er legio toestellen over met de meest mooie historische beschilderingen, maar die civiel gevlogen worden. De Taifun is een goed voorbeeld: oorspronkelijk ontworpen als civiel tourvliegtuig en in WOII militair ingezet. Van de kisten die heden ten dagen vliegen zijn er velen voorzien van een militair schema, zoals de D-ESBH van de Messerschmitt Stiftung. Zo civiel als maar zijn kan
Ook toestellen als de Cessna L-19 (O-1) Bird Dog en de Stinson L-5 Sentinel blijven in deze definitieaanpassing mogelijk:
het prototype van de Bird Dog was immers de civiele Cessna 305 met registratie N41694 en de Sentinel is rechtstreeks afgeleid van het civiele model 105 Voyager.
Wellicht dat deze indeling op wikipedia als kader kan dienen, aangevuld met het bovenstaande over militaire schema's.
https://en.wikipedia.org/wiki/Light_aircraft VJ