Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 22:59 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Beste medebrouwers

De afgelopen tijd is het ons opgevallen dat de meeste groepsbouwen niet bereiken wat we als forum/mods voor ogen hebben. Ooit hebben we een eis gesteld van 10 deelnemers voor een GB. In de praktijk betekent dit 10 of net iets meer aanmeldingen, waarvan krap de helft de eindstreep haalt. Daarnaast blijven groepsbouwen redelijk beperkt tot het vliegtuig gedeelte, en zelfs daar zijn de meeste groepsbouwen zodanig van aard dat lang niet elke vliegtuigbouwer er aan mee kan doen. Een aantal jaren terug hebben we de IDF groepsbouw gehad, en dat was wel een doorslaand succes. Eén van de redenen daarvoor is volgens ons het forumbrede karakter van deze groepsbouw.

Met het nieuwe jaar voor de boeg willen wij eigenlijk terugkeren naar die situatie, en een nieuw jaar lijkt ons een goed moment om dat te proberen. In 2018 organiseren we als mods daarom 2 groepsbouwen, de eerste vanaf januari tot eind juni, de tweede vanaf juli tot aan oudjaar. De onderwerpen worden zo gekozen dat elke tak van modelbouw eraan mee kan doen.

Bijkomend gevolg is dat de groepsbouwen zoals we die de afgelopen jaren kenden dus niet meer gebeuren. Echter, we willen het ook niet ontmoedigen dat mensen die samen wat willen doen daar geen kans meer toe krijgen. Daarom creëren we een nieuwe plek op het forum voor hen, welke we Buddy builds gaan noemen. De drempel hiervoor zal een stuk lager zijn dan voor een groepsbouw: zodra je het idee vat om samen met iemand anders wat te doen kun je een PB naar de mods geven waarin je aangeeft wat het onderwerp is. We zullen dan in het Buddy builds forum een subforum aanmaken voor je, waarin je samen met degenen die mee willen doen aan de slag kan. In principe koppelen we hier nog geen einddatum aan, maar als het subforum doodvalt kunnen we altijd de topic verplaatsen naar de andere forums alwaar het topic thuis zou horen. Dit heeft als voordeel dat men niet meer op zoek hoeft te gaan naar 10 deelnemers, of dat er enkele maanden voorbijgaan tussen eerste idee en beginmoment.

De groepsbouwen zelf krijgen ook een eigen forum (waarmee de "groepsprojecten" subfora t.z.t. dus zullen verdwijnen). Groepsbouwen zullen worden beperkt tot 2 per jaar, en hebben eigenlijk als enige eis dat ze forumbreed zijn. Elke bouwer moet mee kunnen doen. We hebben zelf een aantal ideeën, maar mocht je wat leuks weten kun je gerust een PBtje sturen, wellicht is jouw idee leuker dan het onze! Op dit moment is er 1 groepsbouw die nog doorloopt in 2018 (Dubbelstaarters), die zal gewoon afgemaakt kunnen worden.

De eerste groepsbouw van 2018 is getiteld "Re-hell 101". Een ieder kent de verhalen over de bouwdozen van Revell, de bijnaam is immers niet voor niks. Echter, vele Revell kits zijn uitstekend, en zelfs de mindere kits zijn voor de prijs prima te doen. Daarnaast biedt Revell modellen in alle schalen en vrijwel alle takken van sport. De regels zijn simpel:
* we beginnen op 1 januari
* de kit moet in onbegonnen staat zijn bij aanvang
* de kit moet in een Revell doos zitten, reboxes is geen probleem
* extra aftermarket accessoires zijn toegestaan zoveel je wilt

namens de mods
Nemmy

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2017 12:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Beste Juggernaut, beste Nemmy,

Ik vind het een goed idee om dergelijke projecten wat meer forumbreed te maken en daarmee de kruisbestuiving te bevorderen. Ik doe dan ook graag mee per 1 januari aan de voorgestelde GB2.0. En ook de mogelijkheid en vrijheid voor forumleden om onderling wat te organiseren over een specifiek onderwerp juich ik toe. Zeker omdat Shujaa al zo lekker bezig is met zijn Phantom GB/BB. Dit wordt enthousiast ontvangen zoals jullie zelf waarschijnlijk ook al gelezen hebben. Zelf maak ik me ook schuldig aan mee te doen met teveel GB's, maar niks af te krijgen dus een nieuw concept en elan is dan ook welkom. Na jullie verhaal gelezen te hebben, zat ik wel aan het volgende te denken, wat hopelijk bijdraagt aan het succes.

Allereerst vraag ik mij af wat nu het veschil is tussen een BCC en een GB 2.0? Enkel het punt van de jurering zie ik niet terug komen in de GB 2.0, of zie ik nog wat over het hoofd? Of is er helemaal geen sprake meer van BCC's die nog georganiseerd gaan of kunnen worden? De reden dat ik deze vraag opwerp, is dat er al lange tijd geen BCC's meer georganiseerd zijn, wat de reden daar dan ook van moge zijn. Als nu de GB 2.0 inhoudelijk hetzelfde is, is het dan niet hetzelfde lot beschoren? Ik zou dat zonde van de moeite vinden die jullie er nu insteken, hoe nobel het doel ook is. Daarnaast vind ik de betiteling "Groepsbouw" en "Buddy Build" op hetzelfde neerkomen, enkel de taal is verschillend. Zou het daarom geen goed idee zijn om een BCC 2.0 te introduceren met de regels zoals jullie die hierboven voor de GB 2.0 hebben beschreven? En de huidige groepsbouw regels wat te versoepelen, zoals jullie beschrijven in de regels voor de Buddy Build? Overigens zie ik steeds vaker een "duobouw" op de verschillende fora voorbij komen. De term Buddy Build impliceert (voor mij althans) dat het daarover gaat. Tot slot, wellicht helpt het ook om de GB, BB en BCC's meer onder de aandacht te brengen wanneer dit bovenaan op het forumoverzicht staat na de mededelingen van huishoudelijke aard.

Met het bovenstaande hoop ik slechts opbouwende kritiek te geven op de plannen, wat dan weer tot verbetering moet leiden van deze plannen. Immers is het delen van contructieve commentaren volgens mij ook het doel van dit forum. Het is geenszins mijn bedoeling om met dit bericht jullie ideeën af te kraken en ik hoop dan ook dat het niet als dusdanig ervaren wordt. Zelf ben ik alleen wat bang voor onoverzichtelijkheid wanneer er 3 vormen van "gezamenlijk bouwen" bestaan en zoals eerder beschreven de moeite voor niks is. Ik doe dit openlijk in een poging om hiermee meer mensen hun ideeën te laten spuien over "gezamenlijk bouwen", zodat er wellicht een duidelijker beeld voor de mods ontstaat aan wat voor projecten de forumleden graag meedoen en wat belangrijke afwegingen hierin zijn.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan. Succes in ieder geval met alle aanpassingen die ik gedaan moeten worden.

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2017 14:30 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Hoi Ingmar,

Als eerst, bedankt voor je bericht en het meedenken. :)

Wat betreft de Buddy Builds, t.o.v. de originele GB's die we hebben gehad zijn de Buddy Builds wat soepeler. Waar we bij de GB's toch graag voltooide modellen aan het eind van de rit zien, gaat het bij de BB's meer om het bouwen in groepsverband zelf. Om deze reden is ook besloten dat er niet echt een concrete tijdslimiet is bij de BB's. Mocht een BB een tijd stil liggen kan besloten worden om 'm af te sluiten, maar dan hebben we het over een maand of 2 (nagenoeg) geen activiteit bijvoorbeeld.
Verder zit er geen minimaal deelnemersaantal vast aan de BB's, of het nu 2 man (duobouw :wink: ) is of 15 man is, maakt niet uit.

Wat betreft de GB's t.o.v. de BCC's, daar heb je zeker een punt, en het is intern ook besproken hoe we deze nieuwe GB opmaak toch kansvoller kunnen krijgen dan de BCC's. Daaruit zijn de volgende punten gekomen die volgens ons deze GB's kan onderscheiden t.o.v. de BCC's.
1. Thema: Het thema wordt heel breed, zodat het altijd mogelijk is dat alle disciplines mee kunnen doen. Het thema voor de eerste ronde is dus "Rehell 101", als het maar in een Revell doos zit.
Een ander Thema kan ook bijvoorbeeld om een kleur of land draaien o.i.d.
2. Omdat wij ons ook wel voor konden stellen dat niet iedereen het wedstrijdelement zagen zitten bij de BCC's, hebben we dat ook achterwege gelaten.

Feitelijk willen wij eigenlijk 2 keer per jaar de situatie van de IDF GB repliceren. Een GB met een breed thema en een lage drempel waar iedereen aan mee kan doen. :)

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb kunnen beredeneren. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2017 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Danny,

OK, bedankt voor de verduidelijking. Voor mij is het helder, maar blijven de BCC's nog wel bestaan? Ik hoop dat het gaat werken. Wanneer kunnen we ons eigenlijk inschrijven voor de nieuwe GB?

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2017 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
GB, BB, BCC.... vergeef me mijn onwetendheid maar ik begrijp er helemaal niks van! :oops:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2017 19:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
walesha schreef:
GB, BB, BCC.... vergeef me mijn onwetendheid maar ik begrijp er helemaal niks van! :oops:


Zoals ik het begrijp komt de BCC te vervallen en komt daar de GB voor in de plaats. Je hebt dus de keus tussen een groepsbouw die opgezet wordt door een forumlid (de BB) of een forumwijde groepsbouw die opgezet wordt door de mods (GB)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2017 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Een "forumwijde groepsbouw"? Maar als ik het goed begrijp kan de initiatiefnemer dan vrij de looptijd bepalen? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2017 20:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Bij een forumwijde groepsbouw (GB) blijft de looptijd 6 maanden, onderwerp wordt bepaald door de mods.

Bij een BB kan iedereen een groepsbouw aanvragen met minder strenge eisen. Looptijd kan vrij lang zijn maar als er een bepaalde tijd (voorbeeld was 2 maanden) geen activiteit is kan hij door de mods gesloten worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2017 8:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
volvotje schreef:
Bij een BB kan iedereen een groepsbouw aanvragen met minder strenge eisen. Looptijd kan vrij lang zijn maar als er een bepaalde tijd (voorbeeld was 2 maanden) geen activiteit is kan hij door de mods gesloten worden.


Zoals ik het begrijp is de looptijd van de BB in principe onbeperkt, of tot alle deelnemers klaar zijn?
Sluiten van de BB in geval van inactiviteit gebeurt ook pas na overleg met de initiatiefnemers neem ik aan?

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2017 10:49 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Even wat reacties op een rijtje! :)

FokkerFan schreef:
OK, bedankt voor de verduidelijking. Voor mij is het helder, maar blijven de BCC's nog wel bestaan? Ik hoop dat het gaat werken. Wanneer kunnen we ons eigenlijk inschrijven voor de nieuwe GB?

Mocht deze nieuwe opzet van GB's een succes worden, dan zouden we misschien eens kunnen nadenken om de BCC's ook weer een kans te geven (dit is echter nog niet officieel besproken).
Inschrijven voor deze nieuwe GB's is niet noodzakelijk. We willen er 2 per jaar houden (1-Jan / 1-Mei en 1-Jun / 1-Dec), en als je mee wilt doen mag je inspringen.
De GB's worden meestal van te voren aangekondigd, en dan kan je voor jezelf nagaan of je mee wilt doen of niet. :)

walesha schreef:
GB, BB, BCC.... vergeef me mijn onwetendheid maar ik begrijp er helemaal niks van! :oops:

Ik zie dat volvotje al het één en ander heeft uitgelegd. :)

volvotje schreef:
Zoals ik het begrijp komt de BCC te vervallen en komt daar de GB voor in de plaats. Je hebt dus de keus tussen een groepsbouw die opgezet wordt door een forumlid (de BB) of een forumwijde groepsbouw die opgezet wordt door de mods (GB)

Klopt. Nu hebben we alleen al een hele tijd geen BCC meer gehad omdat die niet echt meer levensvatbaar waren.

walesha schreef:
Een "forumwijde groepsbouw"? Maar als ik het goed begrijp kan de initiatiefnemer dan vrij de looptijd bepalen? :roll:

Forumwijd inderdaad, dat is waar we naartoe willen om zo veel mogelijk mensen mee te kunnen laten doen. :) De looptijd staat in principe vast op 6 maanden.

volvotje schreef:
Bij een forumwijde groepsbouw (GB) blijft de looptijd 6 maanden, onderwerp wordt bepaald door de mods.

Klopt inderdaad. Nu is het wel zo dat we open staan voor GB suggesties van de leden, dus als je nog een leuk idee hebt wat we forumwijd kunnen gebruiken, dan vinden we het leuk om dat te horen. :)
volvotje schreef:
Bij een BB kan iedereen een groepsbouw aanvragen met minder strenge eisen. Looptijd kan vrij lang zijn maar als er een bepaalde tijd (voorbeeld was 2 maanden) geen activiteit is kan hij door de mods gesloten worden.

Dat is helemaal correct inderdaad!

MarChant schreef:
Zoals ik het begrijp is de looptijd van de BB in principe onbeperkt, of tot alle deelnemers klaar zijn?
Sluiten van de BB in geval van inactiviteit gebeurt ook pas na overleg met de initiatiefnemers neem ik aan?

De aanvraag "procedure" van een BB is vergelijkbaar met die van de GB's oude stijl; een lid start een topic op in een nog aan te maken subforum met het onderwerp, beoogde tijdsduur etc. Als er genoeg deelnemers zijn (wat nu al heel snel gehaald is natuurlijk aangezien 2 man al voldoende is) horen wij dat graag van deze, dan kunnen wij het betreffende subforum aanmaken.
In geval van inactiviteit zullen we ook altijd eerst contact zoeken met de initiatiefnemer inderdaad. :)

Hopelijk is er zo wat meer duidelijkheid.

Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement