Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Alles wat maar 2 staartbomen heeft kan hiervoor ingeschreven worden, van houtje touwtje, tot hypermodern!



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2017 20:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Hallo,

Ook ik heb besloten om aan mijn onderwerp te beginnen voor deze groepsbouw. Het is een zeer originele keuze; een P38, maar dan wel de recon versie ;) De P38 stond eigenlijk al een tijdje op mijn lijstje om te bouwen, en dan eigenlijk de versie van academy, maar toen ik dit kitje goedkoop voorbij zag komen kon ik hem niet laten liggen! En omdat ik nu momenteel vaak moet wachten totdat de verf droog is van mijn Ju88 heb ik besloten hier alvast mee te beginnen.

__________________________________________________________________________________
P38 lightning
In de Jaren 30 voor de oorlog lag de Amerikaanse luchtmacht (toen was het nog een divisie van the US army) een beetje op apen-gapen en bestond voornamelijk nog uit tweedekker vliegtuigen uit WWI. Als antwoord op de ontwikkelingen in Japan en hun snelle Zero’s moest er een nieuw vliegtuig komen met een snelheid van 650 km/h (150 km/h sneller dan het snelste vliegtuig tot dan toe) welke makkelijk kon klimmen tot 6.000 m. In 1937 won Lockheed de competitie om een nieuwe snelle high-altitude fighter te ontwerpen: de P38. De keuze voor twee motoren werd gemaakt om de maximale snelheid op te schroeven.

Na 18 maanden was het eerste prototype gereed en het snelheidsrecord werd gebroken. Maar de invoering van de P38 had behoorlijk wat problemen. Met het oog op het naderende onheil uit Duitsland bestelde de Britten de eerste 600 vliegtuigen, maar dan zonder turbo super-charger. Dit was iets wat de prestaties behoorlijk beïnvloedde waardoor het toestel tegenviel bi jde Britten. Hierdoor werd de order gecancelled van de Britten en was een fikse tegenslag voor Lockheed. Verder had het vliegtuig last van high-compressability; iets wat ervoor zorgde dat de besturing bekneld raakte als er een snelle duik werd gemaakt. De P38 had in het begin motoren die allebei in dezelfde richting draaide. Het probleem dat dit veroorzaakte was dat als 1 van de motoren uitviel de onervaren piloten (eigenlijk alle piloten op dat moment) het vliegtuig niet in bedwang konden houden en het vliegtuig door de torsie krachten omklapte en neerstortte. Al met al zorgde dit ervoor dat de P38 het slechte imago kreeg van een gevaarlijk vliegtuig om mee te vliegen.

Met een aantal modificaties aan de motoren en het airframe werden deze problemen uiteindelijk opgelost. Ook zorgde tegengesteld-draaiende propellers ervoor dat het uiteindelijk een zeer stabiel en goed vliegtuig werd. Het had echter nog wel steeds een imago van een “onveilig” vliegtuig. Om dit tegen te gaan liet Tony LeVier (Lockheeds Chief test-piloot) een demonstratie zien waarbij allerlei moeilijke maneuvres werden gedaan met een P38 waarvan er maar 1 motor draaide. Dit herstelde het imago van de P38 en werd het uiteindelijk een van de succesvolste fighters in de Pacific.

Afbeelding




F-5E Recon lightning; Photo reconaissance een ondergewardeerde baan in de luchtmacht
De p38s die naar Europa werden verscheept konden niet op tegen de Duitse BF109 die veel wendbaarder waren op lagere hoogtes zoals 5.000 m; de P38 was immers ontworpen voor vluchten boven 6.000 m. Daarom werd er een nieuwe rol voor de P38 gezocht: reconnaissance. De P38 was hier uitermate geschiktvoor. Het twee-motorige ontwerp waarbij de motoren in tegengestelde richting draaide zorgde voor een zeer stabiel platform voor de cameras. Dit zorgde ervoor dat er betere en scherpere fotos genomen konden worden. Voor de F5E, (de versie die ik ga maken) werden uiteindelijk in totaal 700 P38J’s omgebouwd tot photo reconaissance aircraft.

De taak van recon-fighter is een zeer gevaarlijke taak en werd vaak ondergedaan aan de “normale” fighter pilots omdat de piloten van de recon-fighters niet in aanraking kwamen met de vijand. Het is helaas echter zo dat proportioneel deze piloten het meest sneuvelden. Het zijn vaak vluchten onder erbarmelijke omstandigheden op 7.500 – 12.000 m hoogte, onbewapend (op de plaats van de mitrailleurs zitten de cameras) en helemaal alleen zonder beschermend konvooi. De enigste verdediging is hun snelheid, iets waar de P38 erg goed in is. De foto’s werden genomen soms wel tot op 10 km hoogte, een hoogte waarbij je de vliegtuigen vanaf de grond niet kan horen of zien. De piloten die voor deze taak werden uitgezocht waren vaak de beste piloten. Het is namelijk haast een onmogelijk taak om een doel te vinden ter grootte van 100 m2 welke gecamoufleerd is met een snelheid van 600 km/h op een hoogte van 10 km. Maar deze piloten moesten het elke dag doen. En alle strategische plannen van de landmacht, luchtmacht, en marine werden gebaseerd op fotos van dit soort vliegtuigen. Recon missies zijn dus onmisbaar voor de moderne manier van oorlogsvoering.


Afbeelding
Op deze foto is duidelijk de plek van de camera te zien aan de zijkant van de neus. Om plaats te maken voor de camera is de bewapening weggelaten.

Afbeelding


Afbeelding


__________________________________________________________________________________
De inhoud van de doos

De kit die ik ga gebruiken is de P38 F-5E recon lightning van Dragon in 1/72. Ik was in eerste instantie niet van plan om een recon-versie te bouwen, maar toen ik dus dit kitje langs zag komen kon ik hem niet laten liggen.

Zoals gebruikelijk eerst wat fotos van de kit zelf.


De doos

Afbeelding



De sprues

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind de onderdelen er scherp gegoten uitzien. Er is hier en daar wel wat flash, maar daar is wel mee te leven ;). Overigens een leuk detail, Dragon heeft twee propellers meegegeven die tegengesteld draaien!

Het glaswerk bestaat uit een canopy die dicht zit, en een glazen neus met een raampje voor de camera.

Afbeelding


En een redelijk plakker velletje, waarvan die haaienbek dus echt niet gebruikt gaat worden! En Dragon zou Dragon niet zijn als het niet een klein beejte PE mee zou leveren.

Afbeelding


Als laatste de toch-wel-erg-lange-en-uit-wel-10-stappen-bestaande-bouwbeschrijving.

Afbeelding


__________________________________________________________________________________
Lanakila: blue-colar boevenpak met een rood neusje


Dragon levert decals mee voor 3 versies; die op de voorkant op de doos en nog twee andere kleurloze zilveren versies. Ik ben zelf niet heel erg kapot van deze 3 versies, en zeker de combinatie met olive-drab sun-protector, blauwe spinners, rode accenten, een de haaienbek zijn niet heel erg aantrekkelijk.

Als hij af is ziet dat er zo uit (linkje wegens foto is erg groot voor op het forum)

En orgineel zag deze versie er zo uit en is het blauw al een stuk minder fel (foutje van Dragon in de handleiding?)

Afbeelding


Maar zoals ik zei, ik ben er nog steeds niet heel erg kapot van dus ik ben op internet een beetje gaan rondzoeken naar andere uitvoeringen en toen kwam ik deze tegen:

Afbeelding

Weliswaar een RC versie, maar ik vind dat blauw met invasie strepen toch wel erg vet!


Met dit in mijn achterhoofd ben ik verder gaan zoeken en toen kwam ik deze foto tegen:

Afbeelding

En toen was ik toch echt wel verkocht; zeker met die nose-art en hevig verweerde verf! Dit moet hem gaan worden: Blue-colar boevenpakje met rode spinners en nose-art!

Voor de liefhebbers: dit toestel heeft het nummer 43-28333 en was onderdeel van de 7th photographic reconaissance group in Engeland in 1944 en werd gevlogen door Luitenant Albert Clark. Lt Clark is later neergeschoten in een ander toestel op 9 augustus 1944. Het vliegtuig heeft de naam “Lanakila” wat de naam is van een Hawaiïaanse god en betekend “Overwinning” in het Hawaiïaans.


Het goede nieuws is dat Aeromaster van deze versie een decal-sheet heeft gemaakt heeft. Het slechte nieuws is dat deze niet meer geproduceerd wordt en zeer zeldzaam is. Ik heb wel scans gevonden van de decal sheet (de 1/48 en 1/72 versie) dus ik ben er over aan het nadenken om de decals zelf te gaan printen voor de nose-art en de benummering. Dit heb ik echter nog nooit gedaan, dus hier kan ik misschien wel wat tips en/of hulp mee gebruiken! De scans die ik heb zijn vrij pixelig, dus ik moet hier eerst nog een vector tekening van gaan maken, dus dat wordt een leuk klusje. Ook gaat het een uitdaging worden om hem die verweerde en verbleekte look te gaan geven.

Gelukkig heeft er ook nog een blauwe F-5E rondgevlogen MET rode accenten en invasiestrepen en ZONDER nose-art of benummering. Dus als het printen van de decals mislukt kan ik nog altijd deze verzie maken. ;)

Afbeelding

__________________________________________________________________________________
De kop is er af!


Na data hele verhaal is het wel eens tijd om te laten zien wat ik tot nu toe heb gedaan.

Ik ben begonnen om de grootste delen uit de sprues te halen en alvast te dryfitten, en ik moet zeggen dat ik wel een beter passende modellen in mijn handen heb gehad. Alles past wel, maar soms zitten er nog wel wat kiertjes. Dat is allemaal wel weer op te lossen, maar dit ben ik toch niet echt gewend van een model van Dragon?

Afbeelding


De eerste stap uit de handleiding is meteen best wel een ingrijpende stap: het afzagen van de voorkant van de neus. Dragon heeft namenlijk meerdere versies van de P38, maar deze hebben een andere neus. Dus om hiervan een F-5E van te maken moet de zaag er in!

Afbeelding



Gelukkig moet er gesneden worden op de plek van de paneellijnen, dus ik kon de neus er redelijk netjes van af halen, en ook nog zo dat het past!

Afbeelding

Afbeelding



__________________________________________________________________________________


En dat was het eigenlijk wel een beetje tot nu toe. Het is nog niet heel zo veel omdat ik ook nog bezig ben met mijn Ju88, maar de kop is er af! :D

Als iemand dus nog tips heeft of mij zou kunnen helpen met het printen van de decals zou dat erg prettig zijn! (ik weet namelijk bijvoorbeeld niet of mijn printer decals kan printen…). Het gaat een groot avontuur worden :roll:

Groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2017 22:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Er zijn hier wel een paar mensen die je kunnen helpen met de decals. Sowieso veel succes met deze, meeste van die dragons vergen toch redelijk wat werk

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 okt, 2017 5:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Volgens mij bedoel je deze decals.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 okt, 2017 11:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Cool, bedankt! Ik wist inderdaad wel van het bestaan van deze set, maar ik kon hem nergens vinden!

Er is direct maar een mailtje die kant op gegaan :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2017 15:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Had Flash nog de decals die je bedoelde? Heb je ze misschien al binnen?

Ik had via Flash Aviation de decals voor de Martin's Air Charter D.H. Heron weten te krijgen van geloof Cloudmaster decals zijn, het is een decalset met de D.H. Dominie van KLM Aerocarto en de Martin's Air D.H. Heron.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2017 15:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Hallo,

Bedankt Scale72Modelking1984 voor je interesse. Ik heb inderdaad contact gehad met Flash, maar helaas; ze konden de decals niet mee vinden (of op de verkeerde plek gelegd, of verkocht). Als ze toch nog gevonden worden contacteren ze mij wel.

Ik heb op een of andere griekse modelbouw-markt website nog een ander setje decals gevonden. Na veel moeite met wat hulp van google translate heb ik gevonden hoe ik de verkoper kon contacteren om ze te bestellen. Helaas waren de verzend kosten van de decals 10 euro omdat de verkoper ze per-sé via de geregistreerde post wilde versturen, en niet gewoon in een envelop met een postzegel deze kant op wilde sturen… :x

Dus, mijn zoektocht gaat verder!

__________________________________________________________________________________
It has eyes!

Zoals jullie inderdaad al zeiden, dit is niet een van de meest best passende kits, maar dat maakt het ook wel weer leuk. En bedenk, het kan altijd erger ;)

Maar bijvoorbeeld de cockpit sluit niet netjes aan op de romp. Met plamuur hier aan de gang gaan lijkt mij niet zo’n goede oplossing, dus ik denk dat ik hier gewoon een reepje styreen op plak om de kier te dichten zodra de cockpit in de romp zit.

Afbeelding


En ook de wielbakken en vleugels sluiten niet echt netjes aan. Aan de achterkant van de wielbakken zitten ook behoorlijke gaten, hier heb ik nog niet echt een oplossing voor bedacht :(

Afbeelding


Aan de binnenkant van de wielbakken zitten ook een aantal ejection marks welke vrij moeilijk te bereiken zijn. Als oplossing hiervoor heb ik gewoon een dun plaatje styreen in de wielbakken gelijmd. Als dit straks geschilderd is gaat dit echt niemand meer opvallen ;)

Afbeelding

Afbeelding




Aangezien dit model een recon versie is zit er een raampje in de neus waar normaal gesproken de camera geplaatst wordt. Deze wordt echter niet meegeleverd. Ik heb geprobeerd om hier goede foto’s van te vinden van originele toestellen, maar het lijkt wel of eigenlijk deze raampjes geblindeerd waren.

Afbeelding


Ik kan deze raampjes dus gewoon simpel zwart schilderen, maar dit is misschien wat saai. Als je kijkt naar deze foto, en de box-art van Dragen, dan schijnt er toch iets te zitten:

Afbeelding

Afbeelding


Daarom heb ik dus toch twee “camera’s” gemaakt van wat styreen welke achter de raampjes geplaats zijn, zodat je straks niet in een gapend gat kijkt. De achtergrond is met Revell #77 geschilderd, de ring met antraciet, en het midden met zwart. Ook heb ik een beetje glanzende lak in het midden gedaan, zodat het enigszins op een glanzende lens lijkt.

Afbeelding

Afbeelding


Een ander voordeel van deze “cameras” is dat als je de neus dichtlijmt en er lood in stopt (grote kans anders dat het een staartzitter wordt) dat je de visloodjes niet ziet ;). De visloodjes heb ik met een goede kwak houtlijm vastgezet, zodat ze goed blijven zitten en m’n model geen rammelaar wordt.

Afbeelding


En als dat allemaal is opgedroogd en vast zit ziet dat er zo uit:

Afbeelding

Ik snap waarom ze op sommige vliegtuigen een haaienbek hebben geschilderd, want de camera’s lijken zo net ogen :lol:




In de originele inlets aan de zijkant van de P38 zat gaas om te voorkomen dat rotzooi naar binnen werd gezogen.

Afbeelding

Helaas ontbreekt dit op de Dragon kit, dus om dit na te maken heb ik gaas voor de inlets gelijmd.

Afbeelding

Het is misschien niet het meest realistische gaas, maar dit was het fijnste wat ik kon vinden, en zo ziet er in ieder geval iets ;). Er komt overigens nog een rand op de inlets, zodat het gaas iets dieper zit.



Om te voorkomen dat je straks dwars door het model heen kijkt bij de inlets heb ik twee kleine stukjes styreen aan de binnenkant geplakt.

Afbeelding

Deze moeten nog geschilderd worden voordat ik de twee rompen aan elkaar plak. Ik weet alleen eigenlijk nog niet welke kleur dit gaat worden. Op de walk-arounds die ik heb gevonden is dit niet echt goed zichtbaar. Was dit gewoon interior green, of bare metal?



Als laatste heb ik nog een aantal details aan de cockpit toegevoegd omdat ik deze er wat kaal uit vond zien. Ook heb ik de PE-riemen aangebracht op de stoel. Ik had hier zelf nog nooit mee gewerkt, en ik vind dat dit toch echt wel iets toevoegt, zeker beter dan een reepje tape. Oorspronkelijk zat aan de zijkant van de stoel ook nog een gordel, maar hiervoor ontbrak de PE. Ik heb er nog over nagedacht om deze zelf te maken van tape, maar ik denk dat dit dan toch afbreuk doet aan de andere riemen dus besloten om dit niet te doen.

Afbeelding



__________________________________________________________________________________

En dit is de status tot nu toe; nu kan de cockpit en de inlets geschilderd worden en dan kan alles dicht geplakt worden!

Laat maar weten wat jullie er van vinden!

Groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2017 16:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
als het is om niet door te kunnen kijken zou ik de extra styreenplaatjes gewoon zwart schilderen, misschien best wel de binnenzijde van de luchthapper schilderen, ik dacht dat deze gewoon in alu waren.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 okt, 2017 0:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Silenoz schreef:
als het is om niet door te kunnen kijken zou ik de extra styreenplaatjes gewoon zwart schilderen, misschien best wel de binnenzijde van de luchthapper schilderen, ik dacht dat deze gewoon in alu waren.


Hmm, dat is misschien nog niet eens zo'n slecht idee om ze zwart te schilderen. Je gaat er waarschijnlijk uiteindelijk toch niks meer van terug zien, en dit soort styreen plaatjes zijn natuurlijk niet echt realistisch. Bedankt! :wink:

groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement