Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 3:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Alles wat maar 2 staartbomen heeft kan hiervoor ingeschreven worden, van houtje touwtje, tot hypermodern!



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2017 19:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Hallo Brouwers,

Mijn deelname zal bestaan uit twee P-38J's van Academy die in een Cubaans jasje gestoken gaan worden. Hieronder de doos, de sprues, de decals en twee voorbeelden van hoe mijn Cubaanse 'dubbelstaarters' eruit komen te zien:

photo 421800
photo 421789
photo 421788
photo 421787
photo 421795
photo 421785
photo 421784


De oplettende brouwers hebben nu waarschijnlijk gezien dat de Cubaanse P-38's een L-versie waren terwijl ik J-versies ga bouwen. Na wat onderzoek blijken er vrijwel geen uiterlijke verschillen te zijn, behalve wat verstevigde ophang- en bevestigingspunten aan de onderzijde. Aangezien er toch niets onder komt te hangen, gaat het uiteindelijk geen enkel verschil maken.

Om te beginnen alle rompdelen even gelabeled zodat ik daar niet mee in de war raak. Vervolgens hetzelfde gedaan met de in- en uitlaatroosters:

photo 421790
photo 421793


Bij de volgende stap heb ik op elk rompdeel twee onderdelen gemonteerd en dat uiteraard acht keer:

photo 421792
photo 421791


Ik wilde deze onderdelen gespoten hebben alvorens de roosters te plaatsen:

photo 421797


Nadat alles droog was, heb ik de roosters, die reeds gespoten waren, gemonteerd en van een tussenstukje voorzien. Hiermee voorkom ik dat ik ooit een roostertje dat niet goed gelijmd zou zijn in het model druk:

photo 421798


Dit is dan de voorlopige tussenstand. Zoals jullie kunnen zien, kan ik nu eenvoudig de roosters afplakken om vervolgens het hele model te kunnen spuiten. Ik hoef nu achteraf niet meer met een klein kwastje te gaan zitten friemelen:

photo 421799


Tot slot mocht ik aan de arbeid, aangezien één van de sprues 'n onderdeel miste, te weten de bodemplaat van de cockpit. Lang leve de Evergreen :brouw:

photo 421794


Tot de volgende update.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2017 20:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie toestellen... Aparte luchtmacht ook, wist niet dat deze daar actief waren. Weet je toevallig waarom de roundels overschilderd zijn op die zilveren vogel? Wel apart dat de staartmarkeringen gebleven zijn na de communistische overname.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2017 20:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Leuk dat je inhaakt Peter, en ook nog eens met 2 erg leuke versies, weer eens wat anders dan een Yank.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2017 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Silenoz schreef:
Mooie toestellen... Aparte luchtmacht ook, wist niet dat deze daar actief waren. Weet je toevallig waarom de roundels overschilderd zijn op die zilveren vogel? Wel apart dat de staartmarkeringen gebleven zijn na de communistische overname.


De olijfgroene versie met roundels behoort tot de Cubaanse Luchtmacht. De zilveren versie met overgeschilderde roundels behoort tot de Caribbean Legion. Deze heeft ook geen guns in de neus en mist tevens het witte sterretje in de staart. Voor meer informatie: https://en.wikipedia.org/wiki/Caribbean_Legion.

Enige probleem is dat er vrijwel geen informatie te vinden is over deze P-38's in Cubaanse dienst. Ik heb wel serials gevonden, maar qua historie tast ikzelf ook 'n beetje in het duister.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2017 23:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
... en daar is tie ineens met 2 modellen tegelijk. Ik neem aan dat je er in Hurdegaryp lekker aan gaat werken?

Gave opties om er Cubanen van te maken, lekker exotisch.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 sep, 2017 11:59 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Waarom had de 122 geen bewapening? Enig idee?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 sep, 2017 14:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk, weer eens een bouwwerk van Peter ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 sep, 2017 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
looney schreef:
Waarom had de 122 geen bewapening? Enig idee?


Nee... eerlijk gezegd niet. Er is vrij weinig bekend over deze toestellen en naar aanleiding van jouw vraag heb ik de fabrikant van de decals even aangeschreven. Ik weet inmiddels wat hij als referentie heeft gebruikt, namelijk het boek: Latin American Air Wars 1912-1969 van Dan Hagedorn. Ik heb hem om een scan gevraagd van de desbetreffende pagian's en hij was zo attent om mij deze even toe te sturen:

photo 421813


Eigenlijk roepen deze pagina's nog meer vragen op...

- de fabrikant van de decals gaat er vanuit dat alleen de buitenzijde van de staartvleugels markeringen zouden hebben, maar het zou zo maar kunnen dat de binnenzijde ook gemarkeerd was. Als voorbeeld neem ik dan even een Beechcraft AT-11. De foto's geven hier geen uitsluitsel over.

photo 421814


- de fabrikant levert alleen markeringsdecals voor de onderzijde van de vleugels, terwijl het me zou bevreemden wanneer deze niet op de bovenzijde aanwezig zouden zijn geweest.
- volgens voorschrift zouden bij de 122 beide spinners rood behoren te zijn, maar na bestudering van de foto lijkt de rechterspinner (vanuit de cockpit bezien de linker spinner) veel lichter van kleur te zijn, misschien zelfs zilver of wit (zie scan, foto rechtsboven).

Kortom, het zijn toestellen die met een hoop nevelen omringd zijn. Dat maakt het ook wel weer een stuk makkelijker en leuker, omdat je dan wellicht wat meer vrije zelfexpressie in de modellen kan leggen.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2017 0:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Gezien de foto van de Beech, en deze Amerikaanse P-38 ook aan beide zijde 'stripes' heeft, zou ik er vanuit gaan dat het bij de Cubaanse versie ook aan beide zeiden is en het lekker aan beide zijdes doen

photo 421873


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2017 0:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Interessant schema! Ik denk zelf dat het ook gewoon mooier staat als de markings doorlopen aan de andere kant van de staartvleugel. Misschien gevalletje dichterlijke vrijheid? Zitten er dan wel genoeg decals bij de set om ook deze kanten te beplakken?

Overigens, de P38 van academy schijnt een van de betere P38 kits te zijn in 1:72! Succes er mee :)

groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement