Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Alles wat maar 2 staartbomen heeft kan hiervoor ingeschreven worden, van houtje touwtje, tot hypermodern!



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: F-82G, Modelcraft, 1/48
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2017 13:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mijn bijdrage wordt de F-82G van Modelcraft in 1/48, een Canadees merk, op het eerste zicht zitten er prachtige details, maar het is een shortrun kwaliteit, dus schuurpapier en plamuur gaan een must worden...

De f-82 ook wel twin mustang genoemd, werd ontwikkeld als zware jager voor hele grote afstanden (meer dan 3200km) om de B-29's te vergezellen/verdedigen bij aanvallen op het Japanse vasteland naar het einde van de tweede wereldoorlog toe. 2 Bommen bespoedigden de hele zware gevechten die er zaten aan te komen, dus kwam het toestel te laat om actie te zien in WOII.

Bij het ontwerp werd uitgegaan van de P-51 als basis maar met een verlengde romp (57" of 145cm langer) net na de cockpit waar extra brandstoftanks werden geplaatst gaat deze vergelijking ook niet verder dan dit. In de verbindingsvleugel tussen de romp werden 6 .50 machinegeweren geplaatst, hetzelfde als een normale P-51, maar het geeft een meer geconcentreerd vuur zoals de p-38...

Afbeelding
(F-82's onder constructie, bron: wikipedia)

Verder kon er onder de vleugels extra brandstof of 450kg bommen meegenomen worden.

In het begin draaiden de motoren tegengesteld en draaiden naar boven als ze bij de centrale vleugel kwamen. Hierdoor ging het toestel meer controleerbaar zijn als er een motor uitviel, maar werd ook de lift van de centrale vleugel teniet gedaan.. door het omkeren van de rotatie werd dit opgelost.

Bij de eerste versies van dit toestel hadden beide zijden een volledig uitgeruste cockpit, maar bij de F-, G- en H-versie zat er rechts enkel een radaroperator en links een piloot.

Het toestel kwam op het toneel in het begin van het jet-tijdperk en op het einde van WOII dus na de bommen op Hiorshima en Nagasaki ging het prototype in opslag, klaar om definitief geschrapt te worden. Maar door een onverwachte passage op een airshow van 3-B29's en een Tu-4 (een exacte russische kopie van de B-29, de andere 3 toestellen waren noodgedwongen moeten landen in de USSR tijdens de oorlog) in 1947 kwam men tot het besef dat de Verenigste staten ook wel eens aangevallen zouden kunnen worden, en dat het niet lang zou duren voor andere landen ook een atoombom zouden hebben. Dus werden de reeds gebouwde twin mustangs uit de motteballen gehaald als een interim oplossing, voor er voldoende jets beschikbaar zouden zijn voor de verdediging. De ontwikkeling van een all-weather jager als jet was moeilijker dan gedacht en de eerste toestellen werden niet voor 1952 verwacht. Dus werd de p-82 noodgedwongen geconverteerd naar nachtjager om het ontdtane gat op te vullen. In deze periode verdween ook de P-designatie van Pursuit en werd deze vervangen door de F van Fighter, dus werd finaal de f-82 geaccepteerd...

Uiteindelijk kende het type een hele korte operationele geschiedenis, een beetje eigen aan die tijd met hele snelle vooruitgang op alle gebied. de E versies werden na twee jaar uitgefaseerd en geconverteerd naar de G-standaard als nachtjager, als vervanging voor de toestellen aan het front, andere naar de H-standaard voor dienst in Alaska. De toestellen in de pacific werden vanaf 1951 vervangen door de f-94 starfire en sommige werden ingezet als doelsleper..

Het toestel werd kortstondig ingezet tijdens de Koreaanse oorlog. Bij het eerste gevecht werden 3 vijandige toestellen neergehaald, maar verder werden deze toestellen ook ingezet als grondaanvalstoestel waar nodig tot ze vervangen konden worden door voldoende jets..

De doos:

Afbeelding

Toen ik deze kreeg van een clublid waren bepaalde delen uit de sprue geknipt en gewoon met tape aan elkaar gezet als dryfit.

de inhoud:

rompdelen +resin radarsectie ter correctie van de te kleine kit-radar
photo 420508

klein grut met veel extra vlees:
photo 420507

neusdelen + vleugels
photo 420505

Radar, droptanks en schroeven
photo 420504

decals + Eduard PE:
photo 420506

Momenteel ben ik bezig met het schuren van de vleugeldelen. als ik deze droogpas is de achterrand van de vleugels meer dan 1mm dik... ik probeer deze naar een halve mm te brengen. Verder lijkt deze me heel compleet qua paneellijnen, maar deze zijn heel licht uitgevoerd, dus dien je deze best allemaal na te krassen...

De eerste update gaat dus een tijdje op zich laten wachten, vooral veel droogpassen, schuren, plamuren en rescriben...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2017 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Voor de verandering begonnen met de vleugels:

Achterrand dunner geschuurd:
photo 420616

Voorvleugelrand met een beetje veel plamuur:
photo 420618

En ook begonnen met de aanwezige lijnen te verdiepen:

photo 420617

Zelfde voor de centersectie:

photo 420620

photo 420619

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2017 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Succes met bouwen, ben benieuwd. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 sep, 2017 8:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ondertussen bezig met verder te rescriben, maar ondertussen ook begonnen aan enkele delen van de cockpit:

photo 421804

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 sep, 2017 9:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Even onder voorbehoud, maar ik dacht dat de romp van een twin Mustang langer was dan van een 'gewone' Mustang. Kijkend naar jouw rompdelen lijken ze vrij kort te zijn. Dit kan natuurlijk ook heel erg vertekenen door de foto, maar tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat niet iedere fabrikant zijn huiswerk goed doet en twee rompen van een 'gewone' Mustang in de doos verpakt. Ben wel 'n beetje benieuwd eigenlijk of die van jou 'lang' genoeg is... als je begrijpt wat ik bedoel :lol:

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 sep, 2017 9:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ik ga mijn lat er eens naastleggen, in realiteit is ie 12.93m lang, dus op schaal zou dit moeten 26.9cm zijn...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2017 10:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mhh, met de spinner erbij kom ik op 25cm, 2cm te kort.... Maar langer dan de oorspronkelijke P-51H (10,5m -> 21cm) Eerst even checken op een schaal plan waar de verschillen zitten

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2017 11:16 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Dat klopt dat 'ie 2cm te kort is.....er zit namelijk ook nog een radar pod aan de vleugel die de lengte verder opschroeft :wink:. De F-82's zonder pod zijn 11.91m terwijl de versies met pod 12.92m zijn.
Overigens is de romp van de F-82 ontwikkeld uit de romp van de XP-51F die uiteindelijk doorontwikkeld is naar de P-51H.....de romp is dan echter wel verlengd met 57 inch.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2017 11:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Dan klopt ie, was die radarpod vergeten... Thx

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2017 13:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Goed om te horen ! Heb ik jullie toch weer even van de straat gehouden :lol:

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement