Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 22:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 28 feb, 2010 23:08 pm
Berichten: 115
Werkje hoor!

Ben toch wel erg benieuwd wat het resultaat wordt :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 22:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
robdebie schreef:
Feather schreef:
Ik weet niet aan welke Rob (H. of de Bie) de vraag gericht is, maar ik heb dat inderdaad gedaan. En voor een G1 vacform romp zou ik het weer doen.



Eigenlijk was het meer een opmering in het algemeen, niet specifiek bedoeld.

@RobH:

Goede vooruitgang! Het begint al een beetje te lijken op het echie :) Ben je niet bang dat ondanks dat je er vernis overheen gooit dat de hout nerven zichtbaar blijven?

groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 22:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
robdebie schreef:
Feather schreef:
Ik weet niet aan welke Rob (H. of de Bie) de vraag gericht is, maar ik heb dat inderdaad gedaan. En voor een G1 vacform romp zou ik het weer doen.



Eigenlijk was het meer een opmering in het algemeen, niet specifiek bedoeld.

@RobH:

Goede vooruitgang! Het begint al een beetje te lijken op het echie :) Ben je niet bang dat ondanks dat je er vernis overheen gooit dat de hout nerven zichtbaar blijven?

groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb het hout eerder gebruikt voor de master voor de motorgondels van de Fokker F.XX, en na een of twee laklagen is het spiegelglad.
Update: En nog wat nagekomen berichten. Vooraanzicht:

photo 421058

En de foto uit Hugo Hooftman's boekje, waar ik de verhoudingen van "dak" en "basis" uit afgeleid heb.

photo 421059

Ik heb besloten om niet moeilijk te doen, en het voorste en achterste stuk van de master uit te hollen. Gewoon de eerste vacform badkuip maken en passen. Als het een puinhoop is, gewoon een nieuwe master maken. Ik ga overigens zowel de master direct gebruiken om een vacform exemplaar te maken als een negatieve mal maken voor een "high quality" badkuip.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 sep, 2017 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Begonnen met het frame op de badkuip te plakken. 0,5 x 0,25 mm plastic strip en 0,2 mm plaat.

photo 421314

Als alles beplakt is, wordt het plastic afgeschuurd tot 0,1 mm, geplamuurd en nog eens geschuurd, en dan is dit stuk van de master af.
Nu toch maar eens naar de kit gekeken. Volgens de handleiding moet er begonnen worden met de cockpit en marconisten ruimte.

photo 421313

Dat zijn deze (mooie) resin stukjes, die overigens waarschijnlijk een hel zullen zijn om te schilderen.

photo 421315

photo 421316

En daar begint het gedonder. Want die fles zit midden in de voorste vleugelligger en ik zie ook de roll bar niet zo erg.

photo 421318

Nu werd die kennelijk wel afgetimmerd, maar dat zag er toch iets anders uit.

photo 421317

Naar achteren ziet het er beter uit, daar zit inderdaad een raam.

photo 421319

Overigens is het bijschrift bij dit plaatje niet juist. Het is een foto naar voren vanuit de ruimte van de staartschutter. Kijk maar naar de smalle raampjes.
Verder nog wat mogelijke wijzigingen. De solide stoel van de marconist zou volgens dit plaatje bij gebruik van de kuip vervangen moeten worden door een klapstoeltje.

photo 421320

Ook zou het voorste deel van de vloer in die ruimte opklapbaar gemaakt moeten worden. Volgens deze foto zat er onder de voeten van de marconist een rooster, en keek hij zo door het bommenruim naar buiten.

photo 421323

Anders dan in dat zijaanzicht heb ik nergens foto's van de inwendige configuratie met waarnemerskuip kunnen vinden.
Bij het schot tussen marconistenruimte en staartschuttersruimte laat het resin deel tenminste nog een symbolische achterligger zien; de voorligger mag ik er zelf nog in fröbelen.
Ik vond ook nog een foto waaruit blijkt dat ik nog een luik open mag zetten.

photo 421324

Overigens is dit luik niet goed gegraveerd in de romp; het is veel korter dan het voorste luik (10 resp. 7 mm), en zal dus iets opgerekt moeten worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 sep, 2017 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De master van de badkuip verder afgemaakt. Alles waar geen ramen komen afgedekt met 0,2 mm plastic.

photo 421462

En na schuren-plamuren-schuren:

photo 421461

photo 421459

photo 421458

photo 421460

photo 421457

photo 421456

Hier en daar is nog wat plamuur en lijm te verwijderen. Nu nog aflakken en daarna eens kijken of er een badkuip van redelijke kwaliteit uit te trekken valt. Als dat tegenvalt, toch nog een negatieve mal maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 sep, 2017 17:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
robh schreef:
Hier en daar is nog wat plamuur en lijm te verwijderen. Nu nog aflakken en daarna eens kijken of er een badkuip van redelijke kwaliteit uit te trekken valt. Als dat tegenvalt, toch nog een negatieve mal maken.

Da's een mooi experiment voor de komende regioavond. Ik probeer Vivak / PET-G te regelen, en heb wat massieve resin canopies gevonden, zodat we kunnen spelen.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 sep, 2017 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Da's een mooi experiment voor de komende regioavond.

Daar hoopte ik al op :lol: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 sep, 2017 8:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi klusje, maak er een stuk of wat meer, dan kunnen anderen hem ook gebruiken ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 sep, 2017 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ben je niet bang om alleen profiel in het plastic aan de bovenzijde te trekken? Ik neem aan dat jet het plastic naar beneden trekt, de kracht neerwaarts zal groter zijn dan de kracht zijwaarts. Het profiel aan de zijkant lijkt me dan ook lastiger te realiseren. Bij vacuüm-vormen lijkt me de kracht alzijdig en trekt het aan de zijkant ook naar binnen.

Zoals ze in Star Wars zeggen, May the force be with you.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 22  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement