Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Alles wat maar 2 staartbomen heeft kan hiervoor ingeschreven worden, van houtje touwtje, tot hypermodern!



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 aug, 2017 23:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 28 feb, 2010 23:08 pm
Berichten: 115
Omdat ik graag met het groepsproject mee wou doen, wat mij min of meer verplicht om eens een project af te maken en op tijd, ben ik op een grijze dag maar eens langs modelbouw Krikke gegaan in Groningen om thuis te komen met een voor mij onbekend vliegtuig.

De Sea Vixen FAW.2 (1/72 Cyber-Hobby/Dragon)
Afbeelding

Omdat ik dus zelf weinig weet van de Sea Vixen hieronder wat Wikipedia over weet te vertellen:

de Havilland Sea Vixen is een jachtvliegtuig van de Britse firma de Havilland. Het toestel heeft twee staartbomen met een hooggeplaatst stabilo en twee Rolls-Royce Avon-motoren in de romp. De vleugels staan in pijlstelling. De cockpit lijkt asymmetrisch (links) in de romp geplaatst. De radar-operateur zit rechts van de vlieger, verlaagd, en heeft geen vrij uitzicht. Het toestel was populair bij de vliegers maar niet bij de 2e man.

Het vliegtuig is oorspronkelijk bekend als de DH.110. In 1951 werd het eerste prototype gebouwd en in 1959 begon de Sea Vixen actieve dienst in de Britse Royal Navy. Het oorspronkelijk model, FAW.1, werd in 1964 vervangen door de opvolger, FAW.2. In 1972 werd het vliegtuig uitgefaseerd, hoewel enkele toestellen nog dienstdeden als onbemand vliegtuig onder modelnummer D.3.

Bron Wikipedia

Voor de verdere bouw zal ik alle info van het grote WWW gaan halen.
Op het grote WWW kwam ik ook al een paar mooie foto`s tegen wat min of meer de referentie zal zijn van het project.

Afbeelding
http://cdn.airplane-pictures.net


Afbeelding
http://imgproc.airliners.net

Voor de decals is er keuze uit 6 optie`s.
Ik zit er aan te denken om de 132(box art) te kiezen of de 245, hier kom ik later nog op terug.
Afbeelding

Verder wil ik deze gaan bouwen direct vanuit de doos en zonder opgevouwen vleugels.
Wel wil ik kijken of ik wat verwering technieken kan uitproberen.


Laatst bijgewerkt door Peter1985 op zo 25 feb, 2018 20:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 aug, 2017 23:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooie, maar bakbeest van een kist. Heb hem eens op Eelde en Lelystad gezien tijdens open dagen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep, 2017 12:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie kist, heb ik ook nog liggen van Airfix in 1/48. Succes met deze.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 sep, 2017 23:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Leuk vliegtuig! Succes met de bouw!

Gewoon uit intresse: heb je enig idee waarom ze hier voor twee staartbomen hebben gekozen bij dit ontwerp? Het lijkt namelijk alsof er geen enkele "belangrijke" onderdelen in de staartbomen zijn verwerkt, zoals bijvoorbeeld bij een p38 of een box car waarbij de motoren verwerkt zitten in de bomen.

groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2017 18:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 28 feb, 2010 23:08 pm
Berichten: 115
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, maar wat volgens mij wel zo is dat in deze delen de brandstof tanks verwerkt zijn.
Misschien heeft het ook daarmee te maken gehad.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2017 18:56 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
De Sea Vixen is afgeleid van de Vampire, dat zou een reden kunnen zijn. Daarbij komt dat een vliegende vleugel ontwerp één van de aerodynamisch meest zuivere ontwerpen is, en dan was dit denk ik de beste manier om het toestel een conventioneel richtingsroer te geven, wegens er zijn maar vrij weinig ontwerpers geweest die een zuiver staartloos (dus zonder richtingsroer) ontwerp te maken.
De reden dat de cockpit uit het midden zit zal daar ook mee te maken hebben, wegens als je de piloot en observer achter elkaar zou zetten zou de romp langer moeten worden en dus zwaarder.
Dit is mijn redenatie, maar mijn achternaam is nu eenmaal niet de Havilland, dus het is ook maar een 'educated guess'. :mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2017 19:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Juggernaut schreef:
De Sea Vixen is afgeleid van de Vampire, dat zou een reden kunnen zijn. Daarbij komt dat een vliegende vleugel ontwerp één van de aerodynamisch meest zuivere ontwerpen is, en dan was dit denk ik de beste manier om het toestel een conventioneel richtingsroer te geven, wegens er zijn maar vrij weinig ontwerpers geweest die een zuiver staartloos (dus zonder richtingsroer) ontwerp te maken.
De reden dat de cockpit uit het midden zit zal daar ook mee te maken hebben, wegens als je de piloot en observer achter elkaar zou zetten zou de romp langer moeten worden en dus zwaarder.
Dit is mijn redenatie, maar mijn achternaam is nu eenmaal niet de Havilland, dus het is ook maar een 'educated guess'. :mrgreen:


Danny


Hmm, dat klinkt wel geloofwaardig ;) Beter dan dat ik in ieder geval kan bedenken! :roll: Bedankt! :D

groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 28 feb, 2010 23:08 pm
Berichten: 115
Jullie hadden uiteraard nog de inhoud van de doos van mij tegoed.

Decals + Handleiding
Afbeelding

Spreus
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 22:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 28 feb, 2010 23:08 pm
Berichten: 115
Ook hierbij een eerste update waarbij ik het 1 en ander al geplakt en gepast heb.

Passing is over het algemeen gewoon erg goed te noemen.
In de handleiding staan wel meerdere kleine foutjes in, de benodigde kleuren wordt ook niet echt uitgebreid beschreven grotendeels mag je het zelf uitzoeken.
Gezien de prijs van de kit (42 euro) had ik een iets meer gedetailleerde cockpit verwacht, hiervoor zijn ook geen decals geleverd.
Echter omdat deze cockpit ook niet zo heel zichtbaar wordt wil ik hier ook geen PE of Resin voor halen, mijn intentie is om deze dan ook vrij basic te gaan houden.
Voor de Hawk t1 en Alpha jet (1/48) welke hierna op de planning staat, ga ik wel meer aandacht aan de cockpit`s besteden aangezien deze veel meer glaswerk heeft en een schaal groter zijn.

En dan uiteraard nog een paar foto`s:

E.e.a. in elkaar geplakt
Afbeelding

Afbeelding

Redelijke naad bij de aansluiting van de cockpit cockpit, hier zal ik nog even naar moeten kijken wat hiermee gaat gebeuren, of cockpitje naar boven of opvullen met styreen.
Afbeelding

Dry-fit
Afbeelding

Handleiding voor de kleurtjes en decals, genoeg decals aanwijzingen maar wel erg weinig info over de kleuren. Gehele cockpit zou ook alleen in matt zwart gespoten moeten worden.
Afbeelding

Niet echt de mooiste stoeltjes, maar ik kijk of er nog wat te maken valt.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 22:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Een goed begin :) Ik denk dat van die stoeltjes nog wel wat te maken valt, maar die sinkholes zijn wel erg vervelend. En over de cockpit, zie je de naad ook nog zitten met het glaswerk er op? Het kan zo maar zijn dat als alles er op zit, dat dit dan helemaal niet meer opvalt, en dan is het een beetje zonde om daar zo veel tijd in te gaan steken. Overigens, matzwart zou ik het niet maken, eerder iets antracieterigs (of zelfs nog lichter) anders wordt het zo'n zwart gat en kun je helemaal geen schaduwen of diepte toevoegen.

groeten, Ben

p.s. Ik vind dit trouwens wel echt een heel leuk onderwerp voor de groepsbouw. Al die dubbele staarten zijn toch wel heel leuk om te zien :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement