Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Khanjira
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2022 12:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo

Een groot en simpel projektje, dacht ik eerst. Plakken en airbrushen, simpel toch? 8)

Maar algauw bleek dat deze rakker wat veel meer aandacht nodig had.
Met deze wilde ik wel een bouwverslag bijhouden.

De kit: 'Khanjira' van Reaper Bones

photo 563119

Now ja? kit? eerder een 3D puzzel van een 12-tal onderdelen als het ware. Efkes in elkaar gezet voor een idee levert volgende op:

photo 563122

photo 563127

Veel flash op ambetante plaatsen :roll:

photo 563123

photo 563124

Pasvorm is ook niet optimaal

photo 563126


Plastic-soort is taai en zacht en is niet te lijmen met gewone modelbouwlijm, dus heb ik een tube Pattex gel-lijm gekocht om alles aan elkaar te kunnen plakken. Tevens werkte dat ook als vuller voor de aansluitingen van de onderdelen.
Later blijkt dat die lijm niet zo sterk is en werden alle gaps nog eens met secondelijm nagevuld.

Tamiya-putty verdun ik met acetonvrije nagellakremover en breng ik met een oude schilderborstel aan.
Na enkele minuten veeg de overbodige putty weg met de remover, zodat de huiddetails toch enigszins bewaard blijven.

photo 563118

photo 563129

Op sommige plaatsen is er nog TLC nodig.

Met de draak op de ondergrond gelijmd, bleek al snel dat hij achterover leunt, door het gewicht van de staart.
Enige oplossing? Ik zet hem op een soort diorama om groter steunoppervlak te hebben.
Een oud fotokader als basis.
Het kader is eigenlijk iets te groot volgens de basis, maar omdat de draak met zijn armen wijd open staat, is dat volgens mij geen visueel probleem. Enkel moet ik nog iets bedenken om de basis aan te vullen zodat het kader toch 'voller' toont.
Op dit moment zit er iets in mijn gedachten om het kader op te vullen met een soort kadaver of botten terwijl de draak erover heen staat om dat te beschermen als zijn prooi.

photo 563128

Andere ideeën of tips zijn altijd welkom.

Tot de volgende

Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Khanjira
BerichtGeplaatst: do 18 aug, 2022 7:34 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Machtig figuur om te zien, maar is dit het vinyl type kunststof, probeer dan op een proefstukje welke primer je het best kan gebruiken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Khanjira
BerichtGeplaatst: za 20 aug, 2022 18:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Bedankt voor je interesse, Bert.

Met je opmerking over mogelijkse primerproblemen op vinyl, begon ik te twijfelen en direkt aktie ondernomen.
Door een testje aan de onderkant werd ik direkt gerust gesteld, geen enkel probleem ondervonden. de zwarte Vallejo-primer bleef op zijn plaats en had een goede hechting.

photo 563237

Alle geplamuurde delen werden ook eerst manueel met een primer voorzien om te zien of er nog opknapwerk nodig was.

photo 563239

Enkel de overgang van lijf naar staart was niet goed. De huidstructuur was beschadigd omdat ik stukjes plastic had weggesneden om een vloeiende overgang te verkrijgen.
Met een mengsel van Tamiya Putty en Mr Surfacer 1000 heb ik geprobeerd om de huidstructuur opnieuw te creeëren door dat mengsel met een oud penseel erop te deppen.

photo 563243

photo 563240

Er is enkel nog een rare 'bult' in de overgang,(sculptingfout?) maar dat laat ik zo.

photo 563238

Daarna werd de airbrush in gang getrokken.
Ideaal model om met de AB te experimenteren, dacht ik

photo 563241

Met deze kleuren werd de draak vrolijk voorzien:

photo 563234

In volgorde:
Angel green als eerste basislaag, Savage green op en rond alle schubben en uitsteeksels en als highlight de Feral green op de schubben op
armen , benen, buik en zijn kop.
Met Skeleton Bone op alle beenderen die uit de huid priemen op de staart, benen, rug en kop.

photo 563231
photo 563232
photo 563233
photo 563244
photo 563245
photo 563247
photo 563248

Er is nu natuurlijk veel overspray van de Skeleton bone op het groen. Dat groen moet dus wel terug in ere hersteld worden. Hiervoor zal ik de AB nog eens gebruiken. Ook zijn er nog teveel zwarte zones aan de onderkant van zijn armen en benen.
Voor de rest denk ik er aan om vanaf nu de rest met penseel te doen om zo de kleurovergangen ( van huid- naar beenderkleur) zo natuurlijk mogelijk te hebben. Met AB is het niet mogelijk om alles ook te bereiken, sommige delen zelfs niet.

Met kleur erop zie je natuurlijk veel beter de moldlines in het model, Ik laat het nu zo want plastic is taai en vorm is te complex.
Vanop een halve meter zie dat toch niet :wink:

Ivm de diorama:
Ik ben dus begonnen met de draak. Met de ondergrond wacht ik nog eventjes.
Om de simpele reden: ik kan hem oppakken, draaien en keren als ik wil om hem te AB-en te schilderen.
Moest de draak al op de het plankje van de fotokader gelijmd zijn, is het zeer moeilijk om alle plekjes met de AB te bereiken ( denk maar de onderkant van zijn buik en staart).
Tevens is het model ook onhandig zwaar en moeilijk te hanteren.

Als de draak klaar is, dan pas bevestig ik hem op het fotokader en dan volgt de afwerking.

Maar dat is voor de volgende keer.

groetjes
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Khanjira
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 14:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Eenmaal met de kleur er op begint er leven in te komen, tja, door de grootte is de AB natuurlijk perfect, maar ik denk dat ik alleen maar de hoofdkleur opgezet zou hebben met de AB en de rest met olieverf, hiermee kan je prima blenden en krijg je mooie vloeiende overgangenen schaduwwerking

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Khanjira
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2022 20:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Thx Bert,

Ik was eigenlijk ook van gedachte om verder te werken met olieverven voor de overgangen.
Maar dat is nog van toepassing, want er moeten nog een paar basiskleuren aangebracht of verbeterd worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Khanjira
BerichtGeplaatst: ma 05 sep, 2022 18:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Een update over dit beest.

De basiskleuren zitten er op:
Al het groen, zijn klauwen en uitstekende beenderen, tong en gehemelte, tanden en zijn ogen.

Ik ga er niet veel woorden aan verspillen, het zijn allemaal basisschilderwerken :wink: :mrgreen:

photo 564070

photo 564071

photo 564072

photo 564069

photo 564065

photo 564067


Nu zie ik, nu ik de foto's geplaatst heb, dat er toch nog ietwat opschoonwerk nodig is :? :roll:


Een ideetje over hoe onhandig en groot dit beest wel is om vast te houden en te schilderen.

photo 564068

Tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement