Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 maart, 2021 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Hoi,

Ik heb een doos actiefiguren gekregen, een gedeelte is 1:35 en twee figuren zijn op 1:16. Het zou geweldig zijn deze redelijk te kunnen schilderen. Ik heb al enkele pogingen gedaan om een gezicht te schilderen. maar ik blijf het moeilijk vinden in acryl. met name de overgangen en de huidskleuren blijven grijzig ipv levendig.

Ben een poos weggeweest van dit forum vanwege een drukke mooie baan en studie. Jammer genoeg ben ik om een medische aandoening van de ene op de andere dag van 50 uur naar 0 uren gegaan. waardoor ik dus 24/7 thuis zit, ook heb 0,0 concentratie. figuren schilderen lijkt me een mooie manier om iets van die concentratie/zelfvertrouwen terug te krijgen. nu heb ik al wel wat ervaringen met portret schilderen in olieverf grafiet en houtskool, voor portretten gebruik ik enkel de kleuren, cadmium rood, titaan wit en gebrande omber en soms wat gele oker' deze kleuren wil ik ook gaan gebruiken in het met het figuur schilderen. puur om het eenvoudig te houden hiervoor gebruik ik vallejo en en nat palletje en nieuwe fijne kwastjes.

hier zijn wat foto's van de figuren, en mijn pogingen om een redelijk portret neer te zetten. ben ik er helemaal niet tevreden en ik ga ook weer opnieuw beginnen.

photo 534044
photo 534043
photo 534042
photo 534040

met vriendelijke groeten

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 maart, 2021 11:13 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Als je gewend bent aan olieverf, zou ik het gezicht ook met olieverf doen, je kan daarin beter blenden dan met acryl, wat je ook wilt proberen zo te zien

Acryl en olieverf hebben beide hun eigen technieken, daar waar je met olieverf veelal nat in nat werkt ga je met acryl juist dunnen laagjes opbouwen met steeds het gebruik van de tussen kleuren. Dus je zet eerst het gezicht op in kaders, dus schaduwpartijen, 1ste highlight, 2e highliht, daarna ga je met een mix in diverse verhouden de scheidslijnen vervagen.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 maart, 2021 18:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Jelle schreef:
...waardoor ik dus 24/7 thuis zit, ook heb 0,0 concentratie. figuren schilderen lijkt me een mooie manier om iets van die concentratie/zelfvertrouwen terug te krijgen.


Naast het uitermate vakkundige advies van Bert :wink: : Dan misschien beter met acryl... veel sneller resultaat en je kunt snel laag op laag doen. Vallejo heeft een goede handleiding dacht ik maar Youtube e.d. staat er vol mee.
Zelf heb ik het vrij eenvoudig gedaan, dit zijn 28mm wargame figures:

AfbeeldingDSC_9175 copy by Ronald Halma, on Flickr

AfbeeldingDSC_7226 copy by Ronald Halma, on Flickr

- Zwarte grondverf
- basis kleuren
- washes (black en brown voor flesh)
- drybrush met de basic colours

De kunst is om door de zwarte ondergrond wat schaduweffect te krijgen. Wat opgezet is op het figuur schilderen maar wat zwarte verdiepingen laten staan. Hoop dat je het begrijpt, moeilijk is het niet. Ook deze techniek staat op het internet.

Ikzelf heb ADD en ook niet veel geduld, voor mij werkt (en werkte) deze techniek erg goed, heb zo rond de 40 a 50 figuren zo gedaan destijds. En ook nu weer bezig in 1:35, dit is de 1e laag kleur dus nog lang niet af:

Afbeelding20210317_164043 by Ronald Halma, on Flickr

Ik moet er wel weer in komen, de laatste keer was 2014/15 dat ik dit gedaan heb ;) Ik doe dat gewoon met dit soort verfjes; de Vallejo en Revell Aqua:

Afbeelding20210317_164228 by Ronald Halma, on Flickr

Succes ;)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement