Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 10:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 okt, 2007 21:23 pm
Berichten: 326
Woonplaats: ridderkerk, nl
Ik heb niet alle onafhankelijke stappen gefotografeerd maar zal waar nodig extra info geven.

Stap 1 is natuurlijk de buste schoonmaken en oneffenheden verwijderen en/of herstellen.
Stap 2 is het geheel in mat zwarte grondlaag spuiten.
Stap 3 de huidkleur, Dark Skin tone in een hoek van ongeveer 45 graden van onder aanbrengen. Dit doe ik vrij subtiel zodat het niet het geheel compleet dekt.
Stap 4 de huidkleur, Skin tone in een hoek van 45 graden van boven aanbrengen. Ook hier weer subtiel zodat de overlappende kleur een gelijkmatig verloop krijgt.
Stap 5 Oogwit, Light Skin tone en lippen Cheekbone. Ik gebruik nooit puur wit voor de oogbol dit is een te sterk contrasterende tint.

photo 516879
photo 516878
photo 516877

_________________
kan niet zegt de dwaas
dus daarom kan hij het niet.

al doende leert men.


Laatst bijgewerkt door wp op di 01 sep, 2020 22:14 pm, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 10:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 okt, 2007 21:23 pm
Berichten: 326
Woonplaats: ridderkerk, nl
De volgende stap is het aanbrengen van de rudimentaire kleuren van de jas, de rugsteun en b.v. de kraag van de trui.
Alle onderdelen zijn nog los van elkaar om het schilderen te vergemakkelijken.
Ik breng wel alle onderdelen samen om te checken of er geen vreemde kleurverschillen ontstaan.
Ook heb ik de pupillen in een bruine tint als aanzet aangebracht, later werk ik die verder uit.
Zonder pupil leek hij eerder op een zombie.

photo 516882
photo 516881
photo 516880

_________________
kan niet zegt de dwaas
dus daarom kan hij het niet.

al doende leert men.


Laatst bijgewerkt door wp op di 01 sep, 2020 22:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 10:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 okt, 2007 21:23 pm
Berichten: 326
Woonplaats: ridderkerk, nl
Wat meer kleuren in de basis aangebracht, ook met wat Highlights en Shades het gezicht verder uitgewerkt.
De ogen met een lichtblauwe tint voor de pupil verder aangezet.
Om de trui een wollen effect te geven ben ik met twee tinten gaan stippelen. Dit effect heb ik ook voor de wollen kraag van de jas toegepast.

photo 516886
photo 516887

_________________
kan niet zegt de dwaas
dus daarom kan hij het niet.

al doende leert men.


Laatst bijgewerkt door wp op di 01 sep, 2020 22:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 10:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 okt, 2007 21:23 pm
Berichten: 326
Woonplaats: ridderkerk, nl
De volgende stap was de in pea green uitgevoerde canvas seat belts.
Om het effect van het canvas te creëren heb ik met een lichtere tint wel 500 streepjes gezet.
Af en toe even een pause inlassen.

photo 516891

Meer en meer details gaan nu de definitieve kleur krijgen, nog steeds is de figuur in losse onderdelen zodat herstellen van kleine foutjes gemakkelijk te doen is.

photo 516892
photo 516893

_________________
kan niet zegt de dwaas
dus daarom kan hij het niet.

al doende leert men.


Laatst bijgewerkt door wp op di 01 sep, 2020 22:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 11:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 okt, 2007 21:23 pm
Berichten: 326
Woonplaats: ridderkerk, nl
Finishing....de laatste kleine details aanbrengen en het geheel samenvoegen.

photo 516896


Ik was nog niet tevreden met de interne structurele balk, de kleur was niet het magnesium green dat ik voor ogen had dus maar een eigen kleur gemengd.
Alle laatste kleine details afgemaakt en het geheel geplaatst op een messing pilaartje voor de plaatsing op de beoogde ondergrond.

photo 516897
photo 516898
photo 516899

De uiteindelijke plaatsing bij het model Spitfire Mk. Ia 1/48.

photo 516869
photo 516870
photo 516873
photo 516875
photo 516876

_________________
kan niet zegt de dwaas
dus daarom kan hij het niet.

al doende leert men.


Laatst bijgewerkt door wp op di 01 sep, 2020 22:33 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 12:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Leuk om weer een extra figuur te zien hier.

Een mooi figuur met veel details zo.
Ik vind de kleine details zoals de kabels en riemen de mooiste aspecten van je werk

Je hoofdje ziet er in de basis goed uit. misschien kan je nog een blend sessie gebruiken. Je schaduw en highlights zijn wel goed gepositioneerd. Die basis met de airbrush wil ik ook in de toekomst doen.

Qua jas zou ik zelf meer diepte proberen aan te brengen. Maar zoals je onderschrift al zegt al doende leert men.

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2020 20:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Bekend figuurtje :lol:

Ansich een mooie uitvoering, maar zoals Martin al zegt, er is nog wel wat te winnen.
Ik ben iets minder kritisch over de jas, hooguit aan de de bovenzijde van de mouwen en schouder iets meer highlight.
Ik denk dat bij het gezicht iets meer te winnen is met het iets meer aanzetten van de ogen, dus onderste ooglid binnenzijde wt roodrose en aan de bovenzijde wat blauw. persoonlijk mis ik de ziel in de ogen, dus de lichtreflectie, huidskleuren zelf zijn mooi, blenden, mwah, kan hoeft niet, ik vind de slang aan het oxigenmask fantastisch, tis 1 van de laatste dingen die ik dan te snel wil afmaken en zeker niet zo mooi wordt. Zou wel iets strakker werken aan het masker zelf. Kap is gaaf, riemen mooi werk, al had ik de canvasriemen iets lichter gemaakt.
Reflectie op bril mooi, maar ik vind het te standaard en ergens niet passen, hoewel de piloot wel ingesnoerd zit, mis ik een beetje de bron van de reflectie (tuurlijk, bij mijn reflectie hangen er ook geen Spits boven de buste. De kleur van je frame kan prima, zeker bij een kist die vrijwel dagelijks in de lucht was (al komt het origineel volgens mij uit de film Dunkirk, daar zie je op een gegeven moment de SPitfire piloot exact zo zitten als de buste)
Nee, mooi buste, zonder meer

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 sep, 2020 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 okt, 2007 21:23 pm
Berichten: 326
Woonplaats: ridderkerk, nl
Even de foto's in een album geplaatst...is een stuk makkelijker te bezien zo.
Martin en Bert...is mijn eerste figuur geheel in acrylic i.p.v. oils over acrylic base.

_________________
kan niet zegt de dwaas
dus daarom kan hij het niet.

al doende leert men.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 sep, 2020 7:34 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ja, das een hele overgang he? Als je gewend met oils te werken is de start met acryls soms een crime. Ik heb inmiddels geleerd, dat je naast de opbouw met veel laagjes ook veel vaker een glazing moet gebruiken om het goed te krijgen. Maar nog steeds loop ik vast met acrylics zoals met mijn recente figuur, ik heb nog neits gepost, te slecht voor worden en ik twijfel of ik hem geen bad ga geven

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement