Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 okt, 2019 17:28 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Meet Bob the Bomber
Dit model is 21 jaar maar loopt al even mee in de modellenwereld. Bekennd over de hele wereld en heeft al diverse creaties van Young Miniatures gedragen.

Hij draagt hier het standaard US groene shirt met daarover een isolerend F1 onderpak, welke voorzien is van bies en ritssluiting
Over dit setje draagt hij een tijdloze winterjas, de B3 Jacket, dat bestaat uit hoogwaardig leer in twee kleuren en afgezet met hoogwaardig wol van een schots schaap.
Het geheel wordt afgemaakt met een B2 flycap van leer en naar beneden haalbare schapenbont overslag.

Okee, lijkt mij voldoende introductie, toch? Dit was een beetje de standaardsetting van de guys die in hun B17's vanaf Engeland diep Duitsland in vlogen om strategische doelen te bombaderen. Standaard was dat zij 24 vluhten maakten, mits zij deze overleefde want de FlaK boven diverse steden was nu niet echt prettig te vinden. Op zoek naar referentiefoto's kwam ik dus ook diverse voorbeelden van crewleden die de achterzijde van hun jack voorzagen van afbeeldingen, aantal missies en op welke kisten zij vlogen. Ik laat het jack maagdelijk schoon wat dat betreft.

Eerst maar even de 2 hoofdelen van deze buste (er zijn nog 2 kleine delen welke de parachuteriemen moeten voorstellen, maar ik twijfel een beetje of ik die ga gebruiken wegens het naar mijn idee niet geheel kloppen van de plaatsing.

photo 488400

photo 488401

Ik heb ze schoongemaakt en lekker laten drogen, daarna in de primer gezet

Toen vanuit mijnvoorraadje verf de huidskleuren opgezocht (ik koop meestal de setjes van Vallejo en AK, das lekker handig

photo 488409

En de gewenste kleuren op mijn natte pallet gedaan

photo 488402


Hierna de schaduwkleur rond de ogen gedaan

photo 488403

Toen de basiskleur

photo 488404

1e oplichting
photo 488405

en de 2e oplichting

photo 488407

en de 1e schaduw
photo 488408


Oei. Ik ga de volgende keer de foto's beter neerzetten

Als dit allemaal droog is, dan ga ik met een middeltoon huidskleur de boel naar elkaar toetrekken

photo 488410

photo 488411



Na een paar keer zo'n waterige oplossing begon het wat te lijken, althans onder mijn lamp

photo 488413

Dat moest allemaal weer even drogen, dus maar met de kap begonnen

Ach, basiskleurtje bruin, beetje de schaduwen met donker bruin, beetje oplichten met een lichte bruin, je kent het wel he?

photo 488414

photo 488415

photo 488417

En de ogen alvast gemarkeerd
De oogbollen schilder ik eerst zwart en daarna kleur ik het zwarte vlak in met wit zodat er een klein zwart randje ontstaat.
Foto is een beetje overbelicht, nou ja, beetje.............

photo 488416

En, hoe ziet het pallet er dan inmiddels uit? (okee, was ook al met de romp begonnen)

Nou zo dus

photo 488420

Zo af en toe bekijk ik het werk bij daglicht voor het raam en ik schrok een beetje, de kop was nogal leverkleurig, dus ben ik begonnen met een aantal glazings om alles toch wat netter te rkijgen
In diverse online workshops zie je altijd hoe iemand zoiets schilderd en na een half uur een prachtige kop heeft................Yeah, right, nou dat lukt mij in geen 100 jaar, ik ben steeds bezig met corrigeren, spelen, proberen middels glazings en daar gaat ongemerkt toch best wel wat uren in zitten. Ach, ik krijg het spelletje nog wel eens door en dan kan ik het ook :lol:

Goed, in progress dus

photo 488421

photo 488422

photo 488423


De ogen zijn inmiddels wat meer gedetialleerd middels stipje blauw, ik heb bewust de ogen niet in het midden gezet, het figuur staat al gedraaid met zijn hoofd en ik vond het mooier om dan de ogen mee te laten gaan, toen de pupil en de lichtreflectie.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 okt, 2019 17:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
En inmiddels was ik ook al met het jack begonnen

Eerst de basiskleur bruin, ik schilder bewust niet meer dekkend omdat het uiteindelijk effect dan veel mooier wordt, je moet echter wel iets meer met glazings gaan werken.

photo 488424

photo 488425

Over de rompgedeelte een paar glazings met donkerbruin gezet en wat schaduwen in gaan kleuren, inmiiddels zijn jullie gewend dat ik veel met glazings werk, maar 1 van de Chihauhuas kende dat nog niet

photo 488427

photo 488426

En het is dan puur een kwestie van stapje voor stapje de boel opbouwen, beetje schaduwen, beetje highligten, beetje algemene glazings. Ik vind dat prettig omdat je daarmee het proces wat beter in de hand hebt

photo 488428

photo 488429

photo 488430


Beetje verder in het proces

photo 488431

photo 488432

Ik werk met dit jack maar met drie kleuren

Een donker bruin, een basishuidskleur en een tussenvorm bruin

En als we dan de kop eens op de buste zetten, dan is dit een mooi moment om te kijken of alles klopt

photo 488433

photo 488434

photo 488435

photo 488436

photo 488437


Ik hoef nog niet te mopperen

Ik wil bij een volgende buste eens proberen of ik een kleurmodulatie kan toepassen, dus een soort sterke lamp op 1 punt gerich waardoor die lichter wordt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 okt, 2019 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Tja Bert, als jij plotseling een bijna compleet figuur neerzet dan kunnen we ook geen tips meer geven. :D

Niet dat ik zou weten wat ik voor tips kan geven want Bob ziet er goed uit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 okt, 2019 19:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ben er nog niet hoor, kan nog best wel puntjes aangegeven worden

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 okt, 2019 7:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Over je technieken kan ik weinig vertellen want dat beheers ik zelf niet. Beginnen met een schaduwkleur en dan pas de lichtere kleuren doen vind ik wel verrassend maar het pakt mooi uit.

Op mijn schermen lijkt het of op de jas aan de achterkant wat roods zit wat ik op de voorkant niet terug zie. Dat vind ik iets minder mooi maar kan ook aan mijn scherm liggen. Ook vind ik dat er wel erg veel haar linkeroor ingroeit. Bij zijn rechteroor heeft de kapper beter zijn best gedaan.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 okt, 2019 8:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Die rode halve maan moet nog wel even teruggetoond worden, verkeerde kleurtje gepakt en dat haar, ja, even spelen met de visuele schaar.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 okt, 2019 0:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Knap figuurtje aan het worden hoor.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2019 21:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Dank je Jeroen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2019 14:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Op de ESM was deze al te zien, maar vanochtend van een aantal figuren weer de eindfoto's gemaakt. Hoewel hij een peuk n zijn mondhoek behoort te hebben wil Bob blijkbaar toch stoppen, want ik heb vandaag al 3 keer weer die sigaret er afgestoten

Nou ja, jammer dan, dan staat tie er maar raar op

Ook nu weer met witte en blauwe achtergrond

photo 491833

photo 491832

photo 491831

photo 491830

photo 491829

photo 491827

photo 491826

photo 491828

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 dec, 2019 8:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Netjes hoor Bert. Ik vind alleen dat er iets met zijn rechteroog is. Ik kan het niet goed verwoorden maar het is alsof er vanaf de iris naar de ooghoek een soort vlek zit. Het kan uiteraard ook zo zijn dat dat in het echie niet opvalt en dat ik het verkeerd zie.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement