Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 jan, 2018 8:10 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Nu de buste van de piloot klaar is, ga ik beginnen aan de volgende buste, eveneens 1/10 schaal maar wel veel simpeler, althans zo lijkt het. Niets is minder waar, want door de grote oppervlakte van het jack moet er veel meer met nuanceverschillen gewerkt worden, mooi leerpuntje voor mij en de acrylkleuren :lol:

Veel minder onder delen dan de piloot

photo 433247

en als je geluk heb kan het zo worden

photo 433246

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jan, 2018 18:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Je hebt er zin in Bert ! :wink:
Leuk te zien dat je in een teug door gaat met de volgende op je lijstje. Ook wel nodig denk ik nu je je nieuwe "goud-mijntje" hebt gevonden... :lol: :lol: :lol:

Gaat vast & zeker weer een mooi avotuur worden. De "block-note" ligt al weer klaar. 8)

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jan, 2018 23:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
na een 12 uurs dienst en aansluitend zakendiner nu net thuis.
Wat is gisteren gedaan heb is de zwart geprimerde kop in de bruine basis flesh kleur gezet, en die laat ik dus drogen, Hierna de vlekkencammo van de diverse fleshkleuren opbrengen, dat wordt dan weer een lekkere lappendeken. Dus dan laat ik weer een foto zien en mezelf weer in gemoede afvragen waar ik aan begonnen ben. :lol: :lol: :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 feb, 2018 23:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Tja, ik moet weer eens wat laten zien, n ja, er valt zeker nog veel op aan te merken, zeker op mijn visuele presentatie, dat had achteraf wel wat beter gekund eigenlijk.
Okee, naar deze afze*kregel toch wat positiefs :lol:

Ik heb even snel, puur om ook voor mijzelf wat vast te leggen, wat in-progess foto's gemaakt
Eerst maar even de geprimerde situatie

photo 435704

En hoe het zou moeten worden

photo 435712

Na de basiskleur, de eerste highlightkleur, nou ja, dan heb je dus bijna het hele koppie gekleurd

photo 435706

Tien maar gelijk de highlicht en shadows aangebracht

photo 435707

en nog wat meer geaccentueerd
photo 435708

Tja, en dan net als bij de piloot, hoe gaat dit echt ooit goedkomen
mwah, dat lukt wel een beetje, kijk maar, met een aantal verdunde basishiglightkleur, ga je alles een beetje naar elkaar trekken

photo 435709

En speel dan steeds met de verdunde laagjes kleur van net, en wat met de shadow en de hoghlightkleuren gaat het waarempel wel op een aardig bekkie lijken


photo 435710

photo 435711

Het is nu zaak om de finesses aan te brengen, de gladgeschren haargedeeltes er goed in te krijgen en het geheel passend te maken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 feb, 2018 14:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Gisteren weinig gedaan en vandaag een beetje tot nu toe, maar wel weer wat progressie gemaakt.
Eerst over de kop
Ik heb alles nog bij zitten werken middels heel verdunde laagjes met wat 1e highlight, tweede highlight en 1e shadow, ook de ogen nog iets donkerder gemaakt en het oogwit ingekleurd. Door het steeds aanbrengen van laagjes verdunde verf, bouw je de kleur op en trek je de verschillende kleuren wat naar elkaar toe. Er moet nog wel wat gedaan worden, rond de mond bijv en nog wat laagjes 1e highlightkleur.
Ik heb mijn mobiele studiootje maar weer eens opgetuigd en daar de foto's ingemaakt, maar om dat ding bij elke in progress stap op te gaan bouwen, neuh, lamaa

photo 435838

photo 435837

photo 435836

en met witte achtergrond (ja, jullie mogen kiezen welke achtegrond jullie willen bekijken, althans als de modellen bijna klaar zijn he, anders loont het de moeite niet)

photo 435835

photo 435834

photo 435833

Ook ben ik met de romp begonnen, gisteren met een laagje of 4 OD de basiskleur er ingezet en vanochtend lekker met een grote kwast de 1e highlightkleur en de 1e shadow er op gerommeld (ik noem dit mijn schetsfase, je krijgt in grote lijnen de 1e indruk al en je krijgt gevoel voor het figuur en waar je wat moet doen. Andere schilders zullen direct met dunne laagjes direct netter gaan werken, maar dit is voor mij wel een prettige manier van werken, eigenlijk.
Dus schrik niet bij de foto's, dat heb ik al gedaan :lol: :lol: :lol: :lol:

Na de OD dus eerst faded OD

photo 435840

photo 435839


Toen met US uniform green de eerste shadows er in gezet voor het contrast (ik heb hierbij weer gewoon onder de keukenlamp gefotografeerd

photo 435842

photo 435841

Je ziet dat er dan al wat te voorschijn komt.
Inmiddels ben ik nu bezig om de 1e highlights te doen, dus met (ja het wordt langdradig) een aantal laagjes verdunde maak je nu de highlights dekkend en netjes
Ik verdun op mijn pallet, maar ik denk dat ik steeds met 50% verdun, naarmate je verder komt in een bewuste schilder tour zal het iets meer worden. Het is geen exacte wetenschap, maar ik test de kleur gewoon uit op mijn duim, is het waterig, maar wel met kleur dan is het goed.

Voor de mensen die met olieverf werkt, geldt een heel ander systeem
Na de basiskleur met acryl, zet je de heel dun je eerste kleur op, zelf vond ik de mix Olijfgroen+(sienna+okergeel) --> de mix staat in een wiskundige formule.

Hierna werkte ik gelijk door met de eerste shadow, basiskleur + donkerbruin
klein tipje op je penseel en dan dan blenden op de figuur. Als dit gedaan is, dan werk je met basiskleur + (okergeel en wit) de highlights uit. (mijn kleindochter van 7 staat nu naast me en leest alles gelijk mee, hardop. Dus de engelse woorden komen er wel grappig uit)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 feb, 2018 9:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Het gaat er nu al op lijken Bert, en in een rap tempo. Ben benieuwd hoe je de pistoolgreep gaat doen.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 feb, 2018 16:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 aug, 2017 17:44 pm
Berichten: 105
Bert dit wordt wat man. Schilder wel die ogen effe in want wardaddy ziet er ook mét pupillen best een harde jongen uit !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 feb, 2018 17:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
die krijgt aardig vorm... heb het idee dat je het blenden met acryl in de vingers begin te krijgen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 feb, 2018 21:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
bedankt jongens, ja, ik begin er minder angst voor te krijgen, begin te merken dat het in begin er zeer rottig uitziet, maar dat het opeens goed kan gaan worden, toch een stukje magie wat je dan meemaakt, terwijl je eigenlijk alleen maar gekleurd water er op zet

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 feb, 2018 20:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Even een tussenstandje.
Waar ik nu mee bezig ben, is het domweg steeds opbrengen van sterk verdunde OD met faded OD en OD met wat zwart, ik wil niet te snel gaan en op deze manier bouw je een mooie overgang op (uhh tot nu toe nog theorie, maar ik heb ook goede hoop op de praktijk :lol: )
De eerste lagen van de faded OD heb ik niet goed opgebracht, daardoor ziet het er een beetje "korrelig" uit.

Goed, de foto's even snel en dan ga ik maar weer een uurtje kwasten

photo 436156

photo 436155

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement