Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2017 22:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo

Ik maak een sprongetje naar de figuren-sektie om jullie te tonen hoe ik zal proberen figuurtjes te maken en schilderen voor een dio.
Daardoor staat ook de Opel Blitz on hold totdat de figuurtjes klaar zijn.

Het gaat om deze set

photo 403021

photo 403019

Ik ben begonnen met manneke D ( links onderaan)

Met poster-buddy's zet ik eerst het ventje aan elkaar. Zo kan ik zien waar er zo nodig aangepast moet worden.

photo 403020


Er zit wel 'aktie' in de figuurtjes. Ze staan dus niet als een etalage-pop. Details echter kunnen in feite wel iets verfijnder :?

Om te beginnen kras ik eerst alle details beter uit : de vingers , de onderkant van de mouwen, de overhangende jas, de overgang van de broek en laarzen, de kraag, haarlijn en de jas.


photo 403024

photo 403023

Ik kan niet dieper inkrassen om dunnere stof te hebben, want anders vallen de benen eraf. Zijn achterste is van binnen hol.
Wat een rare dubbelzinnige zin is me da? ik kan het niet anders formuleren :lol: :lol:

photo 403029

photo 403031

photo 403032

photo 403022


Volgend mannetje A:

idem als ventje D maar ook zijn bretellen zijn iets ingekrast

photo 403026

photo 403027

photo 403030

photo 403028

Nu ik de foto's zo in het groot zie, zijn er nog wel verbeterpuntjes :roll:

De ventjes worden allemaal eerst gemaakt en schoongemaakt voordat er maar één likje aan komt.

Waarom ik zoveel werk insteek in dat inkrassen ???
Goed begonnen is half gewonnen, zeker? ook van gedacht dat zo het onderscheid tussen de verschillende kledingstukken beter tot hun recht komen.

Alle tips en trucs van jullie zijn meer dan welkom, vooral als ik aan schilderen denk :wink:

Tot de volgende keer maar weer.


Laatst bijgewerkt door Mac Reel op ma 10 apr, 2017 20:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 maart, 2017 22:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hmm,... geen commentaren maar wel volgers...

Enfin soit

De 5 poppetjes zijn nu afgebouwd. Verf zal ik nog moeten bestellen ( tja , je kan niet alles hebben hé )

Bij de grote chef heb ik zijn naar omlaaghangende mouw iets uit geboord zodat er een ruimte ontstaat. Net iets realistischer dacht ik zo
Ook tussen zijn duim en wijsvinger werd er een klein gaatje geboord. Bekijk maar zelf bij je eigen wijzende hand ; daar zit ook een soort gat in :D

photo 405206


Een overzicht van 5 'meneerkes' op hun sokkel

photo 405207

photo 405208

photo 405209

photo 405210

Ik heb veel tijd gestoken in het goed overvloeien van de schouders naar de mouwen, door kiertjes op te vullen met Contactalijm eventueel aangevuld met schilfertjes plastic.
We zullen wel zien met primer of het allemaal in orde is :wink:


Aan de toekomstige bouwers: Ook enig aandacht is gewenst aan hun nek. Die is namelijk iets te dik om mooi tussen de kraag te passen.
Rondom rond een schilfertje plastic van de nek wegsnijden is aan te raden.
Ik zie nu bij het laatste ventje dat dat nog niet optimaal is :(


Ook even een fotoke met de Blitz om de verhoudingen aan te tonen.

photo 405205


Tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2017 21:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Een update

Na een primerlaagje bleken de schouderovergangen in orde; geen nieuw plamuurwerk was nodig.

Toen ik verf wilde bestellen, zag ik op de site van Domino dat de nodige verfsets niet voorradig waren :roll:
Maar het kietelde zodanig om te kleuren, dat ik zelf een beetje aan het mengen gegaan ben met mijn beschikbare verfjes.

een overzichtje:

De figuurtjes kregen matzwarte laarsjes en 2 laagjes matgrijze verf. 2e laagje iets donkerder dan de 1e
te zien aan wijsmeneer

photo 405847

De broeken en jassen kregen een goeie groene drybrushbeurt van mijn ozo schitterende acrylic Talensverf , de redder in nood
Bij toeval echter ontdekte ik dat ik zo toch wel goed het Vallejo-kleur 920 German uniform heb bereikt :brouw:

photo 405851


De hemden kregen een wit met blauw gemengd laagje. Of dit historisch correct is, laat mij koud maar het komt wel realistisch over.

photo 405846

Vandaag kregen de groene broeken en jassen nog een laag groen met een beetje zwart erin en goed uitgestreken met een goeie natte borstel. Hopelijk krijg ik een diepte-effekt. Op de foto is de verf nog nat

photo 405848

De petjes heb ik bewust nog niet geschilderd. Zodoende kan ik het ventje nog vasthouden tussen duim en middelvinger.

:?: Toch een vraagje aan kenners:
Welke kleur moet ik de wijsmeneer geven?? Heeft die als 'bevelhebber' dezelfde uniformkleuren als zijn ondergeschikten??

:!: Graag antwoord aub


Tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 apr, 2017 20:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo iedereen.

De ventjes zijn voor 95% klaar.
De afwerking volgt bij het plaatsen op hun diorama. Da's voor veeeeeeel later. :mrgreen:

De broeken vond ik te donker en te glimmend.
Deze werden 'gebleekt en afgetrokken' door een paar witte natte druppels verf uit te smeren. Met een stompe borstel door middel van draaiende bewegingen in de groene verf te mengen.
De groene verf komt zo vermengt met het wit. Ook tussentijds goéd afdrogen op een stukje keukenpapier en zo drybrushend werken om tot het gewenste resultaat te komen.
Het grijze van de primerlaag komt zo een beetje zichtbaar en dat zorgt dan voor een mooie kleurschakering.

photo 407412

photo 407410

Idem werkwijze met wijsmeneer:
zwarte basislaag ingewreven met wit:

photo 407409

Dan de gezichtjes: ( zucht )
door wit, geel en een klein beetje rood te mengen kon ik toch een acceptabel huidskleur bekomen.
Eerst werd er laagje geschilderd. Een beetje rood op de lippen en zwart op de ogen. Vervolgens probeerde ik dan dat rood en zwart te 'integreren' in de gelaatsuitdrukking met nog een laagje huidskleur.
Jammer genoeg niet erg goed gelukt naar mijn gedacht :roll:

Ik laat het echter zo want ik ben bang dat ik het helemaal zou verknoeien, zeker met de ogen.

Dan de detailtjes nog : petten en riemen. en laarsjes met een laagje antraciet afwerken.

photo 407414

photo 407413


Al bij al ben ik zeer tevreden met het resultaat. Vanop +/- 0.5 m afstand ziét er dat wel perfekt uit :lol:


groetjes,

Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 apr, 2017 18:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Ives,

Mooi hoor, inderdaad hadden officieren een wat dunnere luxere stof, wel ook wol, maar net iets gladder. De kleur is dan eerder wat groener dan het grijsgroene van het dikkere uniform van de soldaat.
Ikzelf ga hier af en aan op het forum, alleen dan vooral in letterlijke zin;) Ik vind het ook wel heel leuk om zelf een beetje te knutselen. Als jij hier door een beetje lezen, proberen en nadenken al tot dit resultaat komt, dan is het gewoon heel goed.
Gezichten vragen inderdaad om wat meer scherpte, al kan het een stijl van je zijn om hier niet zo veel mee te hebben.
Al met al zien sommige (vooral de meest linkse en meest rechtse als ik eerlijk ben) er echt gewoon klasse uit.

Vriendelijke groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement