Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Bert Takken schreef:
helaas zijn mijn oude tubes rijp voor de vuilnisbak denk ik want ik krijg die doppen niet mer los, ook niet na weken in heet water,

Dat is raar, ik heb daar nooit problemen mee gehad, zelfs niet na meer dan tien jaar! :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Bert Takken schreef:
btw moet eens opzoeken van een chasseur, grenadier, hussaar en zo nu eigenlijk doen


Het is vrij ingewikkeld en ik moet ook constant mijn boeken er weer op naslaan, maar in feite komt het op het volgende neer;

Infanterie kun je in principe opsplitsen in 'Infanterie de ligne' (linie infanterie) en 'Infanterie légère' (lichte infanterie).

Een regiment linie infanterie bestond uit centrum en flank compagnieën. Het centrum bestond uit fusiliers, dat waren de gewone soldaten. Dan had je een grenadiers compagnie, dat waren de meest geharde soldaten van dat specifieke regiment. Ze waren ervaren en werden ingzezet als schoktroepen. Als laatste had je nog de voltigeurs compagnie; Dit waren kleine mannen met een goede conditie en uitstekende schutterskwaliteiten. Een soort van scherpschutters zeg maar.

Een regiment légère infanterie bestond eveneens uit centrum en flank compagnieën en in feite bestonden ze uit exact dezelfde troepen als de linie infanterie, alleen werden ze anders genoemd. Fusiliers werden chasseurs genoemd. Grenadiers werden caribiniers genoemd en voltigeurs waren gewoon... voltigeurs.

Het grote verschil tussen linie en légère infanterie was de training. Linie infanterie kreeg veel minder training en had minder goede uitrusting dan de infanterie van de légère eenheden. Op papier hadden de légère eenheden ook heel andere taken dan die van de linie infanterie. In de praktijk waren ze allebei gewoon kanonnenvoer.

Dan heb je het gros van de infanterie gehad. Daarnaast had je natuurlijk nog de artillerie en cavalerie. De keizerlijke garde was een leger op zich en stond onder direct bevel van Napoleon zelf. De garde was de elite van de elite, en men moest aan bepaalde eisen voldoen om daar onderdeel van te mogen zijn (niks geen blonde haren en blauwe oogjes, nee). Denk hierbij aan dienstjaren en bewezen moed etc. etc.

Huzaren waren eenheden lichte cavalerie. Deze werden voornamelijk gebruikt als verkenners, maar ook om vluchtende vijandelijk eenheden neer te meppen. Onder de lichte cavalerie vallen ook de dragonders. Zware cavalerie bestond voornamelijk uit cuirassiers en lanciers. Maar ook daar waren weer verschillende mixen in en ook bij de cavalier en artillerie had je ligne/légère eenheden.

En om het allemaal nog makkelijker te makken had je, naast de grenadiers/chasseurs/caribiniers te voet, ook nog eens eenheden te paard. Dus; grenadiers a cheval, chasseurs a cheval, caribiniers a cheval etc. etc. Lekker makkelijk, die Napoleon :)

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 17:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
@Walesha
Dit is mijn eigen schuld, wel weten dat het slimmer is om de randjes en de doppen schoon te houden en als je verwacht dat je de tubes een tijdje niet zult gebruiken een heel klein beetje vaseline op het schroefdraad. tja en als je dit niet doet, dan hang je,

@ Mark
Ik had heel even een beetje gelezen op zoek naar waar deze tambours onder behoorde, maar ik werd helemaal gek van al die onderliggende regimenten, afdelingen en andersoortig indelingen.


Maar ik heb het gezicht op de iris na klaar. je ziet nog wat wit bij de bakkebaarden, maar daar moet nog een zwarte wash over.

Voor diegene die even niet precies weten hoe groot de 90 mm schaal is, het gezichtje is net zo groot als de gemiddelde pinknagel

Sommige zullen het te bleek vinden maar ik vind dit mooi, misschien als de uniform en berenmuts gedaan zijn, dat ik alsnog besluit om er een glazing met rood er over heen doe, maar dat kan ik pas zien als de kleuren er op zitten

Was wel weer even wennen in olieverf, bij het linkeroog ging het dus niet helemaal goed, maar elke herstelpoging resulteerde in een steeds beroerder oog en om nu een ooglapje te gaan maken, tja.

photo 390009

photo 390008

photo 390007

Ik begrijp alleen niet waarom ze geen wangplooi hebben gemaakt aan de rechterzijde

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 18:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Zo honden naar de bios vrouw en kids in de bench en pappa kon meters maken, zo'n buste stelt ook niets voor he?


photo 390053


Jullie geloven mij niet?


Das raar


maar wel terecht, nee deze vond ik op het net en zo te zien is dit ook een 90mm buste van pegaso, echt een mooi voorbeeld om te evenaren, moet ik alleen nog wel even wat aan het gezicht doe

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Haha, dat heb je toch even mooi snel voor elkaar!

Mooi referentiemateriaal. Al oogt de overjas veeeeeeeeeel te grijs. Je huidige vorderingen op het gezicht vind ik alweer erg geslaagd. Ben erg benieuwd hoe je de rest gaat doen.

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 22:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Toch nog even wat kleine dingen in het gezicht veranderd en omdat ik toch bij het aanrecht zat even wat grondkleuren op de rest gezet om een beetje te zien hoe het gezicht zou uitvallen
mwah tikkie rood erin zou niet verkeerd zijn ben ik bang, zeker met dat grote witte vlak er onder. Ik dacht dat ik nog donkerblauw had, maar dat viel tegen, althans het vinden. heb ooit eens mijn werkkast in de woonkamer opgeruimd en alle verfpotjes bij elkaar in een doosje gezet, maar blijkbaar toch niet allemaal, nu is de wat donkere kleur wel met opzet gekozen vanwege de schaduwlaag, bij het wit wist ik het nog even niet, in principe is blauw wel de beste kleur, maar ik ben bang dat het toch niet erg gaat dekken, dus die alles daarop maar achteraf

Okee, even wat snel een paar foto's, gezichtsverf is nog nat vandaar de gllim op de snor

photo 390113

photo 390112

photo 390111

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2016 17:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik heb mijn verf weer gevonden, lekker uitgezakt, dus ik twijfel of ik het zal gebruiken. heb ik ieder geval maar een setje blue uniform besteld

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov, 2016 19:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Zo, de basiskleuren van waaruit ik wil vertrekken, de ransel en berenmuts nog niet gedaan omdat ik hier nog wel eens tegen aanleun met mijn vingers voor stabiliteit.

Ik zit alleen een beetje te twijfelen over hoe verder, normaliter ben ik groen gewend en geen blauw, dus het oplichten wordt nog even een vraagje. met puur wit wordt het m.i. niets, alleen maar vaal, voor de 2e highlights zou het kunnen, persoonlijk gevoel is om dit toch met een basic flash te doen, daar het een natuurproduct is en hierdoor wordt het dan een beetje versterkt,het shadowen op de witte gedeeltes zal ik wel met blauw moeten doen, maar daar twijfel ik ook een beetje over, het kan ook met een shadowkleur flesh wat misschien net zo mooi is, dan worden de kleuren ook niet kil.
Moet nog wel even de randjes iets bijwerken, maar de overgangen worden toch ingelijnd, dus dan wordt het vanzelf strakker. De kleuren glimmen nog van de natheid van de verf, maar ik schilder naast de pan met hutspot en toch nog even gauw foto's willen maken he

photo 390273

photo 390272

photo 390271

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 nov, 2016 17:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Nog even verder gegaan met de basis, wordt toch al een grappig figuurtje, heel iets anders dan ik gewend ben, maar wel leuk, ik kan dus niet ontkennen dat er misschien wel meer zullen volgen. ik wil ook nog eens een harnas proberen.
Maar goed daar gaat het hier niet om. ik dacht en hoopte dat de blauwe verf wel mat zou opdrogen (Revell Aqua wegens het ontbreken van de juiste kleuren in Vallejo of Ak (moet toch eens met Domino bellen waarom de order niet doorgezet wordt, zal best een goede reden voor zijn)

maar goed, hier weer een paar WIP foto's

photo 390460

photo 390459

photo 390458

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 nov, 2016 12:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Het contact met Domino.be gaat wat moeizamer dan de vorige keer, ik had een setje verf besteld maar ik heb nog niets gehoord en gaan antwoord op mijn mails. Zo maar eens even bellen over het hoe en wat.

Intussen wel bezig geweest met de buste, beetje ingeschaduwd, maar de Revellverf die ik gebruikt heb is niet echt mijn ding

Reminder voor mijzelf: verf gewoon weggooien, je kan er toch geen kant mee op

Doordat de verf bij verdunning een soort van gaat schiften is het niet makkelijk om er subtiele zaken mee te doen.

heb dus met twee highlightkleuren wat diepte geprobeerd aan te brengen in het witte gedeelte, ook even een glazing over het gezicht, maar of dit nu verstandig is geweest, ik weet het nog niet niet.

Dus eigenlijk zit ik even vast momenteel, want ik heb zowel de witte als de blauwe kleur nodig en die zijn/waren van Revell. Ik kan natuurlijk verder de overjas, de ransel en de berenmuts, het is dus nei zo dat ik helemaal niets kan doen, maar ik zit me een beetje te ergeren. Het lijkt nu net alsof ik niet binnen de lijntjes kan kleuren, zo slordig is het langs de randen van de riemen.

maar even twee foto's

photo 390481


photo 390480


Misschien ga ik zo maar even die Vietnambuste bekijken of mijn figuren van mijn u-bootvignette opzoeken om ze in een remoliebad te mikken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement