Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2016 23:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Op de ESM heb weer 2 bustes gekocht van het merk Pegaso

Het is white metal en in de 90 mm schaal

photo 388791

photo 388793

Het zijn maar een paar onderdeeltjes die zo in elkaar zitten

Grondverf er op en dan staat er weer een figuurtje klaar

ik weet helemaal niets over deze tijd en heb dus maar even gegoogled. het was dus een drummer uit de legers van Napoleon. Op het doosje is niet veel te zien, dus maar een paar plaatjes gedownload als voorbeeel

Het modelletje staat nu te wachten op het eerste likje verf

photo 389720

photo 389719

photo 389718

Ik zit nu even te twijfelen of ik het gezicht in olieverf zou doen om die nieuwe olieverf uit te proberen of weer in acryl, om daar ervaring mee te doen. Nou, er maar een nachtje over slapen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2016 11:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Vind ik altijd heel boeiend om naar te kijken: al die kleurrijke uniformen uit die tijd... wel anders dan het sobere kaki of camo van vandaag. :)
Je kan je weer eens uitleven! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2016 13:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ja inderdaad, je kan je dat hedentendage toch neit meer voorstellen he

Even een volfiguur van een drummer

photo 389747

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2016 15:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ik heb een stelletje boekjes van Osprey over de legers van Napoleon, die kleermakers verdienden een hoop aan die man, want er zijn werkelijk 100 type uniformen geloof ik.
Ik zit dat alles nu een beetje door te worstelen en wat ik tot nu toe gevonden heb is de buste een weergave ofwel van een drummer bij de Chasseurs rond 1800 maar er is vrij simpel een Nederlandse drummer bij de Grenadiers van te maken van rond deze tijd. Ik zit dus een beetje te twijfelen en moet de details eens gaan bestuderen welke op het uniform of op de bovenzijde van de berenmuts staat. Op zich is het natuurlijk een stukje chauvinisme om een nederlander te maken (lekker zo'n frans woord om aan te geven dat je iets nederlands wil maken omdat je nederlander bent)

btw moet eens opzoeken van een chasseur, grenadier, hussaar en zo nu eigenlijk doen

misschien dat Anne of Mark iets zinnigs kunnen zeggen hierover

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2016 15:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Om juist te zijn werd het gros van die uniformen niet door alleen kleermakers maar wel door naaisters gemaakt al dan niet bijgestaan door een kleermaker. Ook in de confectie vandaag werken nog steeds overwegend vrouwen.
De naaisters in die tijd werkte vaak gewoon thuis en konden zo het gezinsinkomen aanvullen.
Nu ja, gewoon een stukje geschiedenis waar weinigen bij stilstaan. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2016 22:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Daarom schreef ik ook kleermakers, de naaisters kregen gewoon een klein loon. maar.............toen gold volgens mij ook al "al kleine beetjes helpen"

Dit figuur is wel een uitdaging, ten eerste vanwege de kleuren en ten tweede toch wel iets anders dan ik normaliter doe.
de vrouw wil dat ik ook eens wat anders ga doen, dus wat meer fantasy (welliswaar realistisch, maar toch)

Alleen weet ze nog niet precies wat ze wil zien, dus dat wordt nog een klus
Nou ja, ik heb hierna nog een buste, misschien dat ik mijn U-boot bemanning ga overdoen of een special forces opnieuw ga doen. Moet alleen wel wat andere kleuren er bij gaan halen, heb er eigenlijk niet aangedacht op de Esm. Dus wat meer blauwe kleuren zeg maar
Ga zo eens beginnen aan het gezicht met olieverf, toch maar even de knoop doorgehakt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2016 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Het betreft hier een drummer (of beter tambour) van de grenadiers van de keizerlijke garde. Dit is te herkennen aan de plaat op de berenmuts, alsook de volledig rode pluim en uiteraard de herkenbare berenmuts. Op de bovenzijde van de berenmuts zou een rode ronde plaat met óf een witte granaat, óf een wit kruis moeten zitten. De granaat is na 1804, daarvoor was het een wit kruis.

Je kan er inderdaad vrij simpel een Hollandse grenadier van maken door de plaat op de berenmuts weg te werken. De Hollanders hadden die niet. Chasseurs hadden eveneens geen plaat op de berenmuts, noch een decoratie bovenop. De pluim was donkergroen/rood.

Als het een gewoon soldaat is, dan zijn de epauletten volledig rood (grenadiers) of donkergroengroen/rood (chasseurs), en de vangkoorden op de berenmuts wit.

Vanaf sergeant kwam er goud bij de epauletten, en hadden de vangkoorden de kleuren van de epauletten + goud.

Ik ga deze volgen! Altijd leuk om meer Napoleontisch te zien :)

Gr,

Mark

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 11:15 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Mark
Waarmee schilderen jullie het goud en zilver en zo?

Ik weet dat AK gold en dat soort edelmetalen heeft en dat Andrea complete sets heeft, maar om een set of twee aan te schaffen voor drie keer per jaar een 5 cm2 in goud of zilver te schilderen, vindt ik persoonlijk kaptaalvernietiging

Al die setjes zijn echt wel mooi en handig, ik bedoel, ik profiteer ook van die sets want je heb handig alles bij elkaar en mengen blijft nog steeds een optie. Zo moet ik eigenlijk de Blue uniformset nog eens halen (met duits heb ik weinig, dus de M44 en de splitter hoef ik niet)

Ik kan met gele olieverf bezig gaan, met wit, orange, rood en bruin krijg je ook een goed effect, het gaat om het visuele aspect.

Wat zeg jij/ jullie als ervaren Nap schilders

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Bert Takken schreef:
Mark
Waarmee schilderen jullie het goud en zilver en zo?


Ik schilder alleen met acrylverf, dus ik kan je helaas niet verder helpen met olieverf.

Als het gaat om zilver dan gebruik ik altijd gunmetal als basis. Verdere lagen meng ik altijd eerst met alluminium, om zo met kleine stapjes steeds lichtere kleuren te krijgen. De laatste highlight doe ik altijd met pure alluminium. (Beide van de Vallejo air range).

Het goud van de epauletten, vangkoorden en verdere decoraties op de jas doe ik altijd met een mix van glorious gold en brass. Het echte messingwerk (in dit geval de plaat op de berenmuts, de granaat op de riem, de houders van de stokken en de knopen) doe ik met brass. Voor de eerste laagjes mix ik altijd wat brass met zwarte ink (niet te veel, want hij is enorm overheersend). Hierdoor krijg je wat donkere brass, die je vervolgens kunt opbrengen naar een lichtere kleur door elke keer wat nieuwe brass aan het mengsel toe te voegen.

Overigens is het blauw van de rokjas (habite) zeer donker. In sommige gevallen tegen het zwarte aan. De overjas (capote) op het ransel is nog donkerder blauw. Met een mix van prussian blue en zwart zou je een heel eind moeten komen (of iets wat daar qua kleur natuurlijk in de buurt komt).

Het ransel zelf is volledig bruin. De randen waren afgewerkt met onbewerkt leer. Als je een Hollandse grenadier maakt dan kan het zwart/wit of bruin/wit zijn. Het verdere leerwerk was onbewerkt leer dat men met pijpenklei wit hield.

De foto van het figuur dat je hierboven hebt geplaatst kun je overigens prima als referentie gebruiken.

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 16:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ik wilde alleen het gezicht doen in olieverf,kon ik gelijk die 502 abt uitproberen. ik ben al een heel eind (ondanks dat het zo'n klein gezicht is) maar ik vind die verf nogal transparant. Ik had dus de onderlaag in acryl niet geheel dekkend, dat maakte bij mijn andere olieverf niet uit, dat dekte gewoon het goed. helaas zijn mijn oude tubes rijp voor de vuilnisbak denk ik want ik krijg die doppen niet mer los, ook niet na weken in heet water, dus miste mijn indanred
de 502 is wel heel fijn van pigment en weinig olie, dat is weer een voordeel
De rest van de buste doe ik weer met acryl, ik heb een mooie donkere blauw die met iets velichten best wel goed kan, althans op mijn pallet.

Maar bedankt voor de tips. Ik moet dus nog wel de kleuren kopen want ik heb geen brass of alu op dit moment beschikbaar/ Maar ik wil toch eens zo'n Andrea setje zilver bestellen want ik wil ook eens een ridder uitproberen, best een uitdaging denk ik met dat metaal

zal straks even wat foto's uploaden, moet nog een paar streekjes light flesh aan brengen en dan de ogen nog, maar die doe ik als het oogwit iets droger is

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement