Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2016 17:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Omdat ik op de beurs wat geweren en ander spul wil scoren als vervanging voor de gebroken exemplaren maar een nieuw figuur gepakt. Nou ja nieuw, deze heb ik een jaar of 10 geschilderd in olieverf. Omdat ik nog geen vol figuur had geprobeerd in acryl, toch maar in een badje met olie gegooid en schoongemaakt, Daarna maar weer wat primer en toen aan de schilder.

Ik ga us gelijk weer wat uitproberen, in de stijl die ik mooi vindt wordt eerst de bassiskleur opgebracht en daarna de grote vlakken opgelicht. Ik doe de reverse style, dus eerst de lichte kleur en daarna de basiskleur opgebracht. Ik moet zeggen dat is wel grappig om te doen, al krijg je een iets anders effect dan als je het standaard doet.

Het gaat een beetje lijken op postshading outside.

Ik heb even wat foto's gemaakt voor het effect. Let even niet op de kleur, de foto's vallen wat donkerder uit
De laatste 2 zijn met flits dus is het wat helderer

Ook heb ik de groene vlakken op het uniform aangebracht, beetje met dezelfde filosofie, alleen nu moet ik even denken hoe verder, want het schaduwen zie ik nog niet helemaal voor me

Okee, de foto's
Eerst het eerder geschilderde exemplaar

photo 387465

en dan een beetje in volgorde de stand tot nu toe

photo 387453

photo 387454

photo 387455

photo 387456


photo 387457

photo 387458

photo 387459

photo 387460

photo 387461

photo 387462

photo 387463

photo 387464

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2016 21:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 mei, 2015 11:18 am
Berichten: 267
Altijd leuk en leerzaam zo'n topic van jouw want bijfiguurschilderkunsten kan zeker (altijd) wat bijgespijkerd worden. De basis laag ziet er goed uit met name de highlights ga zo door.

_________________
I LOVE MODELBOUW


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2016 21:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Thanks wouter, maar teveel eer, als ik het goed wil doen moet ik alles vermelden

Ik schilder momenteel met een setje van Ak "US soldiers uniform"

De basislaag is opgezet met filed olive drap in dunne laagjes verdunde verf met een penseel. Ik had ook kunnen airbushen, maar ik had geen zin om het spul te pakken

Daarna ben ik de pooien etc gaan inschilderen met green ocre olive drab

je hoeft hier nog niet "binnen de lijntjes te kleuren omdat je het er wel uit wilt laten zien als zijnde de eerste oplichting of ingekleurde grote vlakken. Het is een probeersel dus het pakte nog niet helemaal goed uit.
Dan de groene vlakken met verdunde US uniform green licht opgezet en de plooien zwaarder met dezelfde kleur opgezet.
Nu ben ik bezig met het schadowen met US uniform green en de tweede doe ik met Olivedrab, die is eitss donkerder/ Wanneer je de US green neit al te zwaar opzet kan de OD er prima bij. de 2 oplichting doe ik met Duck egg green gemixt mt de filed OD

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2016 21:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Het schaduwen is ook gedaan, moet nog even wat lelijke plekjes wegwerken bij de broek waar het is teveel van het goed is gegaan.
Daarna moet ik even goed nadenken wat ik ga doen. Het moet sowieso nog wat meer opgelicht worden met wat highlights al weet ik nog niet precies hoe ik het ga doen. De riemen en de bepakking komt dan aan de beurt en als laatste moet ik dan de details nog doen en gaan inlijnen. De tijl die ik mooi vindt heeft een zware inlijning, maar ik moet nog even kijken hoe dat op dit figuur past, dus dat zal met meerdere dunne laagjes moeten gebeuren.

Op de foto komt door het flitsen de randen van de kleurovergangen iets scherper over dan in het echt, maar je kan wel goed zien wat ik gedaan heb. In ieder geval is elk plekje een keer of 5 zachtjes geaaid met de schaduwkleur


photo 387662

photo 387661

photo 387660

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2016 17:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
De tweede oplichting was niet helemaal lekker gegaan en gelukkig had ik nog niet veel gedaan. Ik had namelijk de vergissing gemaakt door de filed OD te gebruiken met wat Duck egg green, het bleef te donker dus mengde ik er steeds een beetje egg green erbij. Op het figuur werd dat wel lichter maar veel valer en ik gebreep niet waarom.
vanochtend zag ik het probleem, ipv de basiskleur green ocre te gebruiken had ikd e eerste shadowkleur Filed oD gebruikt en tje, dat werkt dus niet
Dus vanochtend maar eens bezig geweest met de green ocre en dat werkte veel beter. Al is het een beetje de vraag hoever ik moet gaan want het is nogal afhankelijk van onder welke belichting je het bekijkt. Ik werk onder een LED lamp en dan wordt alles veeel helderder en denk je al gauw te ver te gaan, maar onder normaal (geel 0 licht lijkt het weer wat te donker, Dat is dus even een balans zien te zoeken.
Om alles even wat beter te accentueren maar begonnen met de inlijning. Dit heb ik niet gedaan met zwart, maar met een hele donkere huidskleur, wat net even mooier is dan gewoon bruin vindt ik.
Zo al met al ben ik toch wel tevreden voor een eerste keer een 120 mm vol figuur in acryl. Je bent wat langer bezig dan met olieverf (even de droogtijd buiten beschouwing gehouden)

Heb wat foto's gemaakt in de buitenlucht, met en zonder flits maar bij beide komt de kleur in ieder geval op mijn scherm heel aardig overeen met de werkelijkheid

En ja, de andere laars heb ik ook nog en de bepakking, riemen, holster en mes zitten nog in de basislaag

photo 387756

photo 387755

photo 387754

photo 387753

photo 387752

photo 387751

photo 387750

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 okt, 2016 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 apr, 2005 20:58 pm
Berichten: 726
Woonplaats: Amsterdam
Ziet er al heel goed uit Bert.
Ben benieuwd naar de vorderingen, maar met jou kwaliteiten moet dat goedkomen.

Erwin

_________________
So many kits, So little time........
Bezig met:

Herbouw Predator 2 1/3
Optimus Prime papier model
Aboriginal Predator


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 okt, 2016 19:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Thanks Erwin
Ja, maar ik weet nog niet of acryl het nieuwe olieverf wordt voor mij of niet.
Wil op de ESM eens de Abteilung 501 uitproberen (uhh eerst maar aanschaffen)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 okt, 2016 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Gewoon proberen Bert.

Ik doe niks anders meer, mij bevalt acryl prima.
Mooi figuur trouwens, ziet er tot nu toe allemaal perfect uit.
Dit moet ik toch ook eens doen, zo'n groot figuur.

Misschien kom ik je nog wel tegen de 29ste....

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 okt, 2016 23:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Bedankt Peter

Inderdaad, je moet eens een 120mm doen, raar genoeg is het makkelijker omdat je toch wat meer overzicht hebt en wat duidelijker kan zen wat je doet. nadeel is dat je wel meer nuances moet gaan aanbrengen (afhankelijk van je stijl natuurlijk). Ik heb nu een stelletje 1/35 gedaan en dat was ook eens goed voor me, omdat ik daar altijd veel moeite mee had

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2016 12:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Gisteren op de beurs niet veel maar toch iets kunnen doen, ik heb dus de bepakking wat ingelijnd, de handschoenen en schoenen geschilderd, al zijn die tijdens transport naar huis toch nog wat beschadigd, dus die moet ik weer even in de basislaag zetten. Acryl droogt snel, maar heeft ttoch echt wel even tijd nodig om uit te harden, wat soms wel eens vergeten wordt door deze en gene.

photo 388790

photo 388789

photo 388788

photo 388787

photo 388786

Vanochtend maar eens dat setje met die facecolors uitgeprobeerd, het is dus even wennen als je altijd met olieverf gezichies doet (op de testbuste van de tanker na uiteraard)

maar op zich valt het niet tegen, het kleurt mooi weg maar er is zeker ruimte tot verbetering.
Uiteraard moetend e irissen en pupillen er nog bij gedaan worden

photo 388806

photo 388805

photo 388804

photo 388803

photo 388802

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement