Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 18 jun, 2016 10:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Op de IPMS beurs in Nieuwegein trof ik een mooie kit van Andrea aan. Het betreft een huzaar van de Pruisen uit 1762. Hoewel de 18e eeuw mij niet helemaal bekend is, was ik door de pose van het figuur gelijk verkocht en het duurde dan ook niet lang voordat het figuur in de al overvolle tas zat. Weer een project erbij...

Het heeft eventjes geduurd maar dat zal eenieder hier wel kennen; Meer kits en spulletjes kopen dan daadwerkelijk bouwen. Het hoort er bij zullen we maar zeggen.

Hoe dan ook, de kit en diens inhoud is als volgt;

(Excuses voor de flitser, ik zal er op de volgende foto's beter op letten :oops: )

Afbeelding
Het doosje met daarop het figuur in de 'tot-verkoop-overhalende-pose' en de houten base die ik zal gaan gebruiken.

Afbeelding
Bijgeleverd een mooi overzichtskaartje met daarop de uniformen en diens kleurcombinaties. Na enige twijfelen heb ik gekozen voor nummer 9. Ik persoonlijk vind dat een Pruis in een zwart uniform hoort, en het groene zorgt voor wat mooi contrast tussen dat zwarte geweld.

Afbeelding
Dan het daadwerkelijke figuur, in stukjes. Zoals altijd heeft Andrea de boel weer opgesplitst in meerdere onderdelen, soms onnodig. Hoewel de hoeveelheid flash en gietnaden me erg meevallen, zal ik nog flink wat moeten schuren/vijlen/snijden/knippen etc. Maar ook dat hoort er gewoon bij. Het armpje rechts bovenin zal ik niet gaan gebruiken. Deze is extra meegeleverd voor het geval men er voor kiest om de pelisse (jas over de schouder) niet te gebruiken. De pelisse is echter een iconisch onderdeel van de huzaar. Weglaten zou zeer zonde zijn en dus zal ik deze gewoon gebruiken.

Na enig googlen kwam ik op de volgende afbeeldingen;

Afbeelding
Afbeelding

Het door mij gekozen kleurenschema is dus een huzaar van het von Belling regiment. Ik weet er verder weinig over te zeggen en zal er dan ook verder niets over schrijven. De bij mij bekende informatie is simpelweg te vinden door het bovenstaande in te typen op Google.

Dan de base. Ik ben er nog lang niet over uit wat ik met het figuur wil gaan uitbeelden. Voorheen plaatste ik 54mm figuren gewoon op een base en bracht wat gras aan. Ik wil er dit keer wat meer mee gaan doen. Ik speel nog met het idee van een oever van een rivier/sloot met een deels zicht onder water, maar bij een vorig project is het gebruik van water me lelijk tegen gevallen. Dit idee is dus zeker niet definitief. Ik ga daar nog even over hersenstormen...

Een leerdoel van dit project is om het gezicht meer diepte te geven dan in voorgaande projecten. Vaak ben ik wel tevreden over de gezichten die ik voor elkaar krijg, maar het is nog zeker een punt om er diepte en 'warmte' in te krijgen.

Tevens wil ik dolgraag het zwart, wat toch het overgrote deel van het figuur is, tot leven wekken en niet simpelweg 'zwart' laten lijken. Ook daarin ligt dus een uitdaging.

Voor dat ik überhaupt aan schilderen en/of proberen toe kom, zal ik eerst het figuur moeten ontdoen van zijn gietnaden en overige rommel. Daarna ga ik, voor zover mogelijk, de boel al deels in elkaar lijmen. Ik hoop dit topic wekelijks in leven te houden, maar kan niets garanderen. De tijd zal het leren!

Zo, nu weer weg achter het toetsenbord en terug naar de prutstafel.

Tot de volgende keer!

_________________
"When in doubt, add mud."


Laatst bijgewerkt door Marek de oor op wo 10 aug, 2016 8:07 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2016 10:08 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Waar slaat het "Dood" in de titel van het figuur op?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2016 10:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
looney schreef:
Waar slaat het "Dood" in de titel van het figuur op?


Dat heeft te maken met de 'totenkopf' dat veel eenheden van Pruisen droegen in de 19e eeuw. Een direct citaat van Wikipedia;

"Use of the Totenkopf as a military insignia began under Frederick the Great, who formed a regiment of Hussar cavalry in the Prussian army commanded by Colonel von Ruesch, the Husaren-Regiment Nr. 5 (von Ruesch). It adopted a black uniform with a Totenkopf emblazoned on the front of its mirlitons and wore it on the field in the War of Austrian Succession and in the Seven Years' War.

The Totenkopf remained a part of the uniform when the regiment was reformed into Leib-Husaren Regiments Nr.1 and Nr.2 in 1808. When Frederick William, Duke of Brunswick-Wolfenbüttel, was killed in battle during the Napoleonic Wars, his troops changed their uniform colors to black or apple green, with a Totenkopf on their shakos in mourning their dead leader. Other sources claim that the "Black Brunswickers" were so equipped while Friedrich Wilhelm of Brunswick lived, as a sign of revenge on the French.[2]

The skull continued to be used throughout the Prussian and Brunswick Armed forces until 1918, and some of the stormtroopers that led the last German offensives on the Western Front in 1918 used skull badges.[3]

Luftstreitkräfte fighter pilots Georg von Hantelmann[4] and Kurt Adolf Monnington[5] are just two of a number of Central Powers military pilots who used the Totenkopf as their personal aircraft insignia."


Het embleem werd ook in WOII gedragen door bepaalde eenheden, maar dat heeft dus zeker geen direct verband met elkaar.

De eenheid die ik wil gaan schilderen stond ook wel bekend als 'Der ganze tod' (de volledige dood). Rare jongens, die Pruisen :lol:

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2016 11:58 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Bedankt :) inderdaad vreemde figuren


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2016 19:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Mooi figuur, Marek en een uitdaging er bij dus. ik heb een paar keer wat zwarte uniformen gedaan (okee, was leer) maar ik deed het als volgt en dat beviel mij prima. basislaag donkerblauw en dan inschaduwen met zwart, highlights deed ik voor het leer met een mixje van bruin, zwart en blauw (alles in olieverf dus echt kleurnummers heb ik niet), voor een stoffen uniform als dit, zou ik wat zwartgrijzig houden voor de highlights

Echte highlights met flesh, maar dan ook heel subtiel, hiermee krijg je best wel diepte, inlijnen met zwarte inkt, maar of dit echt er uit zal springen.........................das even afwachten

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2016 7:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Bert Takken schreef:
Mooi figuur, Marek en een uitdaging er bij dus. ik heb een paar keer wat zwarte uniformen gedaan (okee, was leer) maar ik deed het als volgt en dat beviel mij prima. basislaag donkerblauw en dan inschaduwen met zwart, highlights deed ik voor het leer met een mixje van bruin, zwart en blauw (alles in olieverf dus echt kleurnummers heb ik niet), voor een stoffen uniform als dit, zou ik wat zwartgrijzig houden voor de highlights

Echte highlights met flesh, maar dan ook heel subtiel, hiermee krijg je best wel diepte, inlijnen met zwarte inkt, maar of dit echt er uit zal springen.........................das even afwachten


Inderdaad een uitdaging, maar dan voor mijzelf vooral om weer een stap verder te komen in technieken. Op kleinere schaal (1:60) lukt het me, naar eigen zeggen, behoorlijk om gezichten realistisch te krijgen. Op grote schaal wil dat nog niet altijd lukken. Altijd ruimte voor verbetering, dus advies zoals jij geeft is altijd welkom.

Bij kleine schalen begin ik bij zwart altijd met... zwart. Daarna bouw ik het langzaam op met grijs en daarna maak ik het weer 'zwarter' m.b.v. inks en washes. Of die techniek ook op grotere schaal werkt is nog afwachten. Het merendeel van het uniform is inderdaad van wol, dus jouw 'leder' techniek zal daar niet helpen. Het bont werd toen echter ook vaak geverfd. Zo kan zwart bont dus van zichzelf bruin zijn. Misschien dat ik jouw techniek daar op kan toepassen.

Het figuur is inmiddels ontdaan van de gietranden en het zit al deels in elkaar. Sommige onderdelen houd ik nog even los, dat schildert wat makkelijker;

AfbeeldingAfbeelding

Ik zal gaan beginnen met het gezicht. Zodra dat naar wens is, ga ik verder met de romp en daarna de benen. De binnenzijde van de dolman moet ik eerst schilderen alvorens ik het op het figuur kan bevestigen. Als ik dat nu al zou doen kom ik er straks niet meer bij en dat is me al vaak genoeg gebeurd. Tegenwoordig smeer ik het figuur eerst vol met een mix van zwarte ink en wash van Vallejo. Daarna breng ik pas de zwarte primer aan. Waarom? Ik maak gebruik van een aluminium mengbakje, en die maak ik na elke schildersessie schoon. De inks en washes zijn er vrij moeilijk af te krijgen zonder schuurspons en dat bracht mij op het idee dat dergelijke inks en washes hetzelfde effect zouden moeten hebben op metalen/tinnen figuren. Wellicht logisch maar voor mij was het weer eens wat nieuws. Na wat experimenteren blijkt inderdaad dat de eerste laag met inks en washes bijzonder moeilijk van het figuur af te krijgen zijn; Een mooie primer dus. Daarnaast heeft het ook nog eens het effect van schaduw en kun je nog beter zien waar welk onderdeel van het popje ophoud/begint.

Ook ben ik al wat verder gaan prutsen aan de base. Het idee voor water heb ik al weer laten varen (hier zou een woordgrap moeten zitten), want dat komt naar mijn mening niet tot zijn recht op een kleine base. Een grotere base zou dan weer onnozel zijn voor één figuur van dit formaat. Ik heb wel genoeg ideeën opgedaan voor een ander project, mede dankzij dit filmpje;

https://www.youtube.com/watch?v=Li0VsVA ... nu&index=4

Het gedeelte over water begint zo rond de 18 minuten.

Hoe de base dan wel gaat worden? Geen idee nog eigenlijk. Ik ga het grote wijde web nog eens rondspeuren naar ideeën.

Tot de volgende keer!

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2016 9:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Het heeft weer even geduurd en het idee om wekelijkse updates te maken heb ik niet waar kunnen maken, maar ik ben weer verder gegaan aan de huzaar. Op dit moment wordt een groot groepsproject (buiten dit forum) afgerond, en daar ging/gaat de meeste bouwtijd naar toe. Vandaar pas nu weer een update.

Het gezicht en het hoofddeksel zijn zo goed als af. Ik moet eerlijk bekennen dat het gezicht nog niet zo veel diepte heeft als ik vooraf had bedacht, maar ik durf het eigenlijk niet meer aan te raken. In een eerder stadium was ik er tevreden over, en een dag later ben ik toch gaan twijfelen. Vervolgens ben ik met inks en washes aan de slag gegaan, waarna het gehele gezicht was verprutst; Opnieuw beginnen dus. Zoals het gezicht er nu bij 'staat' vind ik het voor nu prima. Misschien dat ik de ogen nog wat meer ga bijwerken, maar ik zal me eerst richten op het zwart van het uniform. De iris en de pupil zijn op de foto overigens niet te onderscheiden, maar deze zijn wel degelijk verschillend van kleur :lol:

Het hoofddeksel is uiteindelijk geverfd met een mengsel van puur zwart en donkergrijs. Het geeft in het licht nét die glans die je op zwarte stof hoort te zien. De foto's zijn gemaakt met mijn mobiel en vrij overbelicht. Excuses voor de belabberde kwaliteit. Het geeft wel een idee hoe het figuur er nu aan toe is.

AfbeeldingAfbeelding

Dan de base. Ik heb er toch voor gekozen om deze relatief simpel te houden, om zo de focus op het figuur te leggen. Sneeuw leek mij een mooi contrast geven met het zwarte uniform. Om een mooie laag te maken heb ik eerst hoogte gecreëerd met wat grotere stenen, en daarbovenop heb ik het bijgeleverde voetplaatje van het figuur gelijmd. Vervolgens heb ik de kieren opgevuld met verdunde houtlijm en grof grind, om als laatste een laag sandy paste van Vallejo aan te brengen. Dit geeft van zichzelf al een mooi ruig sneeuwtextuur, dus dat komt later goed van pas.

Sandy paste droogt enorm snel; Na 30 minuten kan je er verf opgooien. In eerste instantie heb ik de base een zwarte basecoat gegeven, om van daaruit op te bouwen naar wit.

Afbeelding

Uiteindelijk komt er nog een laag sneeuw op van Vallejo; http://static.webshopapp.com/shops/0072 ... effect.jpg

Dit goedje laat zich uitstekend uitsmeren met een (oude) kwast en droogt vrij snel (24 uur). De eerste laag is nog vrij doorzichtig; Hoe meer lagen, hoe dikker de sneeuw. Voor €5,- zeker een aanrader.

De base leek toch wat kaal, en dus moest ik er iets bij verzinnen. Op FIGZ 2016 te Arnhem heb ik mee zitten kijken naar hoe men bomen maakt voor wargames. Het ging vrij simpel met wat ijzerdraad en staalwol. Ik heb hier genoeg ijzerdraad liggen, dus het knutselen kon beginnen. Na wat mislukte pogingen heb ik uiteindelijk toch een aardig boompje kunnen kweken;

AfbeeldingAfbeelding

De boom is inmiddels ingesmeerd met liquid green stuff van GW, en staat nu te drogen. Ik vermoed dat er twee laagjes op zullen gaan, omdat je anders het gebogen ijzerdraad blijft zien. De boom, die overigens dood is, zal ik uiteindelijk ook worden voorzien van wat sneeuw op de takken. Ook ben ik van plan om een aantal kraaien te maken, om die vervolgens in de boom te plaatsen. Het leek mij wel toepasselijk... :mrgreen: Een kraai is echter wel wat anders dan een boom, dus dat is eerst maar eens afwachten of dat gaat lukken.

Uiteraard moet je het plastic om het figuur en de roze dop wegdenken; Die zijn tijdelijk :wink:

Tot zover deze update!

Gr,

Mark

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2016 17:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Mooi Mark, ziet er netjes uit
Ik zou persoonlijk met een glazing het wangrood nog iets verder doortrekken naar achter, het bleke van het gezicht past mooi bij het uniform, maar met iets meer doortrekken van de wangkleur krijgt het ook iets meer diepte

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2016 8:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Bert Takken schreef:
Mooi Mark, ziet er netjes uit
Ik zou persoonlijk met een glazing het wangrood nog iets verder doortrekken naar achter, het bleke van het gezicht past mooi bij het uniform, maar met iets meer doortrekken van de wangkleur krijgt het ook iets meer diepte

Dank Bert! Voor nu laat ik het gezicht even voor wat het is. Misschien dat ik het in een later stadium nog weer wat bijwerk maar zoals ik al zei ben ik daar zeer huiverig voor. Wellicht kan ik later de moed vinden om het gezicht meer diepte te geven, maar voor nu eerst de rest. :lol:

De eerste laag liquid green stuff is inmiddels voorzien van een tweede laag, en daarna leek het in mijn ogen voldoende op boomschors; Niet te bewerkt en ook niet te netjes. Natuurlijk dus. Toen ook de tweede laag was opgedroogd ging er een klodder sandy paste tegen de voet van de boom (overbelichte foto, excuses), om deze mooi over te laten lopen in het sneeuwlandschap. Ik heb nog geprobeerd om de wortels er wat door te laten komen, maar dat zag er niet uit. Aan de andere kant is het niet geloofwaardig om wortels boven de sneeuw uit te laten komen, dus het is geen gemis. De boom word eerst voorzien van een zwarte basecoat, waarna ik het met diverse bruintinten zal gaan drybrushen;

Afbeelding

Dan de kraaien. Ik heb er toch voor gekozen om het raven te noemen; Die zijn groter dan kraaien en dus nét iets makkerlijker te maken. Allereerst maar eens een afbeelding van een raaf erbij gezocht en met wat ijzerdraad een geraamte gemaakt. Volgens het internet word een raaf gemiddeld 65cm groot (kop - staart), dus omgerekend zouden de vogels (65 : 32 =) 2,03cm moeten zijn. De mijne zijn met +/- 1,5cm iets aan de kleine kant, of het zijn gewoon grote kraaien. Het is maar wat je ervan maakt.

Na wat verwensingen en mislukte papegaaien kwamen er uiteindelijk drie aardige vogels uit;

Afbeelding

Vervolgens werden de geraamtes ingesmeerd met liquid green stuff, om daarna te mogen drogen;'

Afbeelding

Na het drogen bracht ik de rest van de details aan met de gewone green stuff (blauw/gele kneedspul).

Het verschil tussen kaal en met 'veren';
Afbeelding

Zodra de green stuff iets was uitgehard heb ik met een mesje wat veren en ogen gemaakt. Ze staan er nu als volgt bij;

Afbeelding

Uiteindelijk komen ze dan ongeveer als volgt in de boom te zitten;

Afbeelding

Uiteraard word het ijzerdraad bijgeknipt, dat is voor nu handig bij het verven. Ik denk dat ik ze nog wat ga bijwerken met een mesje en schaar, maar ik laat ze eerst maar eens goed drogen.

Dat was hem weer voor nu. Tot de vogelende... Euh VOLGENDE keer! :mrgreen:

Gr,

Mark

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2016 21:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ben heel venieuw naar je vogels. Heb ooit een uil gemaakt in 1/10 ongeveer en dat was een rotklus en o ja ook een meeuw op mijn u-boot vignette (moet trouwens weer gerstaureerd worden omdat er een plaat op viel

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement