Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 11:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Bert Takken schreef:
Ben heel venieuw naar je vogels. Heb ooit een uil gemaakt in 1/10 ongeveer en dat was een rotklus en o ja ook een meeuw op mijn u-boot vignette (moet trouwens weer gerstaureerd worden omdat er een plaat op viel


Ik heb de vogels dit weekend van een kleurtje kunnen voorzien. Ik zal er vandaag of morgen even wat foto's van plaatsen. De boom is tevens ook zo goed als af. Ook daarvan later een foto.

En ik hoop dat de vignette niet te ernstig beschadigd is geraakt?

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 15:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Mwah, de 88 deckgun is nogal beschadigd, de 120 mm figuren zo her en der een kwastje, was olieverf, dus redelijk hard

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2016 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Bert Takken schreef:
Mwah, de 88 deckgun is nogal beschadigd, de 120 mm figuren zo her en der een kwastje, was olieverf, dus redelijk hard

Dat wordt dus weer lijmen en bijkwasten :wink:


Hierbij de beloofde foto's van de voortgang van de boom en de raafkraaien;

Afbeelding

Ik ben begonnen met een wash van sepia ink. Daarna heb ik de boom met meerdere laagjes opgebouwt van donkerbruin naar lichtbruin. Dit beviel me opzich wel, maar het leek me toch mooier om er wat meer mee te doen. Vandaar de groene stukken. Deze zal ik nog wat verder gaan bijwerken en uiteindelijk afwerken met wat losse flock gras. Daardoor oogt het op droog mos/groenaanslag zoals je dat vaak ziet op bomen. De boom is dus niet helemaal dood, meer dead-ish...

Afbeelding

De raafkraaivogeldingen zien er al aardig uit. Ik denk dat ik ze met wat ink nog wat schaduw ga geven, om zo de lichte grijstinten wat meer te laten knallen. Uiteindelijk zal ik een deel van het ijzerdraad (niet zichtbaar, dat zit in de spons) afknippen. Vervolgens lijm ik de vogels op de takken, waarna de poten deels worden afgedekt met sneeuw. Je ziet dus uiteindelijk niet meer dat er geen daadwerkelijke 'voeten' (hoe noem je dat bij vogels?) aan de poten zitten.

Dat was hem weer. Een kleine update, hopelijk kan ik de volgende keer meer tonen 8)

Gr,

Mark

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2016 16:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Die boom is zeker niet slecht, door de flits is het groen wat te groen denk ik. Die vogels mogen inderdaad wat zwarter maar voor deze schaal zeker niet misstaand denk ik en een mooie toevoeging voor je figuur, maakt het lekker sinister

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2016 0:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Het was weer even stil rond deze draad, en dat had zijn reden; Mislukt!

Wat nu? Heel simpel; De bouw ging zeer voorspoedig en al het verfwerk was klaar. Enige dat nog gedaan moest worden was het aanbrengen van een beschermende coating... En daar ging het fout.

Ik breng altijd 2 dunne laagjes matte coating aan met spuitbus. De 1e laag ging prima, maar de 2e laag bleek te veel en (vermoedelijk) te snel... Op het gehele figuur zaten stofrestjes (blijkbaar bekend als 'misting'?) En dat zag er niet uit. Vooral niet op het zwart, wat toch prominent aanwezig is op het figuur...

Na diverse gefaalde reddingspogingen moest ik toch de waarheid onder ogen zien; Het figuur was niet meer te redden.

Dan heb je in principe drie opties; Achterin de vitrinekast plaatsen en hopen dat hij niet opvalt, wegpleuren, óf overnieuw beginnen.

Nu vind ik het een tof figuur en vind het zonde om weg te gooien, dus heb ik het figuur ontleed en in een bak met nagellakremover gegooid. Daar laat ik het lekker even in weken, om het vervolgens met een oude tandenborstel schoon te borstelen.

Daarna beginnen we gewoon opnieuw. We zijn nog jong, tijd zat! :lol:

Groeten,

Oor

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2016 10:52 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Balen joh het zag er zo goed uit. Maar........ de tweede poging is vaak net een tikkie beter.

Maar ik heb slechte ervaringen met nagellakremover, ondanks het ontbreken van de aceton vreet het toch iets in. Zo heb ik mijn MiniArt figgies om zeep geholpen, er komt een heel ruw oppervlakte op die je nief meer goed krijgt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2016 11:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
looney schreef:
Waar slaat het "Dood" in de titel van het figuur op?

Dit was een elite eenheid van het toenmalige Pruisen, het "dood" verwijst dan weer naar het doodshoofd als embleem en het feit dat ze meedogenloos waren. Het doodshoofd had tot doel om op de eerste plaats de vijand schrik aan te jagen, de meesten van hen hadden ook geheel zwarte uniformen.
Het is bij hen dat Hitler zijn inspiratie vond voor zijn SS, vergelijk ze maar eens. :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2016 12:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Bert Takken schreef:
Balen joh het zag er zo goed uit. Maar........ de tweede poging is vaak net een tikkie beter.

Maar ik heb slechte ervaringen met nagellakremover, ondanks het ontbreken van de aceton vreet het toch iets in. Zo heb ik mijn MiniArt figgies om zeep geholpen, er komt een heel ruw oppervlakte op die je nief meer goed krijgt


Tsja, het is niet anders. Volgende keer toch met penseel de coating aanbrengen.

Het schoonmaken met aceton bevalt mij eigenlijk vrij goed. Het moeten natuurlijk wel figuurtjes van metaal zijn. Plastic wordt inderdaad aangevreten, been there done that...

Het figuur heeft vannacht rustig kunnen weken en inmiddels is het grotendeels verfloos. Nu nog even in een extra bad met afwasmiddel en water *blub!* en daarna kunnen we weer van start.

De base is overigens ook aangetast met hetzelfde probleem als het figuur. Ik heb 1 raaf kunnen redden, de rest is... gevlogen.

Maakt ook eigenlijk niet uit want ik heb nu weer de mogelijkheid om ook de base beter te maken. Mooiere boom en wellicht ook meer vogels. In ieder geval één dus...

Gr,

Oor

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 7:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Inmiddels is het figuur weer ontdaan van lijmresten en deels in elkaar gezet. Nadat de nieuwe lijm droog was, ging de zwarte primer er weer op en niet veel later kon ik beginnen aan het gezicht.

In eerste instantie heb het gehele gezicht geverfd met een mix van rood/bruin, en daarna in dunne laagjes opgebouwd. Vervolgens het oogwit aangebracht en daarna met een mengsel van blauw/grijs de iris geplaatst;

Afbeelding

Vervolgens de boel even laten drogen en daarna de pupil met donkergrijs en de eerste shade met reikland fleshshade aangebracht;

Afbeelding

Nu eerst de shade rustig laten drogen en daarna de huid weer wat contrast geven met wat lichtere huidskleuren.

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 12:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
IK ga ff volgen hoe je dat gezicht doet, ik heb daar nog wat moeite mee. Bij jouw is het oogwit ook veel groter dan bedoeld lijkt het wel, net als bij mijn grunt. terwijl je bij het figuur zelf het gevoel dat het eigenlijk te klein is. Ogen op zich zijn gaaf, moet ik ook eens gaan oefenen. Maar het is zo klein, goddorie.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement