Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2016 22:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Omdat ik wil oefenen met acrylics een buste uit de hoop gescharreld, ooit voor 5 euro op de esm gekocht. Grappig figuur, beetje vreemd gezicht, maar bovenal is de kop 1 grote gatenkaas van luchtbellen. ik heb getracht het een en ander dicht te krijgen, maar voor een oefenmodel toch maar niet teveel werk gedaan
ben begonnen met de romp

de plaatjes staan in volgorde, erg veel zal ik er niet overzeggen
ben begonnen met een basis van faded olive green, de 1e highlights met khaki, de tweede met kahki en pale flesh, de 1e shadows met faded olve en olive drab end e 2e met olive drag en uniform green. De rechterkant is aardig geworden, links ben ik nog niet zo kapot van

De kop is gedaan met een basis van burned flesh, 1e highlights met burned felsh en pale flesh, tweede highlight met pale flesh
wangen met rood, en de 1e shadow met glazing van dark flesh en burned flesh en de tweede met alleen dark flesh.

bijd e wangen werd het te donker en ik heb geprobeerd dit terug te brengen met burnd flesh en daarna met burned flesh en pale flesh.


de ogen zijn eerst zwart gemaakt en daarna ingekleurd met wit, zodanig dat je nog een dun zwart randje ziet. De ogen zijn btw sowieso al klein geschulpt.

MAAR...............je zou toch zeggen dat ik na een figuur of 40 toch wel snap hoe je een gezicht moet doen, maar dat is dus niet zo, dat acryl is toch wel effe wat anders dan olieverf, dus ik moet echt nog wel even aan de bak om te leren hoe je een toonbaar bekkie maakt. De methodes ken ik, de diverse youtube tuterials ook, maar het uitvoerende deel is toch heel andere koek, het deugt dus nog amper. door de flits lijkt het wit extremer, maar het is de te licht nog en de wangen zijn te donker, de ogen zelf zijn zoals ik ze wilde hebben, dat dan weer wel, alleen de iris en het lichtpuntje er in.


ik denk dat ik het gezicht maar weer even lekker in de burned flesh ga zetten, zodanig dat de kleurcontouren nog wel zichtbaar zijn maar niet zo extreem als nu. Ik laat dit zien, om aan te tonen dat ik ook nog heel veel moet leren en dat het schilderen mij ook niet is aankomen vliegen zoals sommige dat misschien mogen denken. Ik moet dus echt weer even gaan nadenken over hoe de volgende stappen en hoe ik dat aan ga pakken

photo 354595

photo 354594

photo 354593

photo 354598

photo 354599

photo 354600

photo 354601

photo 354602

photo 354603

photo 354597

photo 354596

photo 354605

photo 354604

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tankerbuste 1/9 ww2
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2016 23:02 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Heb je wel eens gewerkt met washes?
Je kunt ecoline en inkt gebruiken als wash. In dit geval zou je de ogen bijvoorbeeld hier meer accent mee kunnen geven. Daarin heb je om het wit van de ogen een zwarte rand voor schaduw gemaakt. Deze komt zo erg hard over. Met een bruine wash ipv dit zwart krijg je een mooiere overgang en toch schaduw.

Verder vind ik het voorhoofd net te wit worden. Denk dat je daar wat minder naar het wit moeten gaan.

Verder vind ik de jas erg mooi aan het worden. Denk dat het leer wordt toch? Denk eens aan smoke van Vallejo. Dit is een soort beits, daar krijg je een soort van bruine laag overheen waardoor je nu erg mooie plooien en schaduwen krijg met hetgeen je al geschilderd hebt.

Ik heb hier een werkinstructie gemaakt voor het houtnerf, dit zelfde geld voor een wash die je voor leer kunt gebruiken.
http://www.riksgewijs.nl/modelbouw/werkinstructies/kunststof-dek-in-houtstructuur/

En ééntje voor rood leer.
http://www.riksgewijs.nl/modelbouw/werkinstructies/leren-bekleding-schilderen/

Het principe is wat ik hierin wil laten zien.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tankerbuste 1/9 ww2
BerichtGeplaatst: do 14 jan, 2016 7:55 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Thanks
het gezicht had ik al aangegeven dat dit niet goed is en dat daar nog een glazing overheen moet.

De jas is een soort stof, beetje vergelijkbaar met het huidige nylon, al klopt het niet helemaal. In ieder geval geen leer. De sculpting aan de rechterkant van de jas is er 1 met valse plooien, dus daar ga je gauw de mist mee in als je verschillende lichtbronnen gebruikt. Ik gebruik soms de LED lamp, soms alleen de normale verlichting en dan vallen de schaduwen soms net even anders en schilder je ook anders.
Door de ervaring met olieverf (ik gebruik daar eigenlijk nooit een wash) pas ik die techniek dus ook niet goed toe met acryl, dat zijn echt de leerpuntjes waar ik mee bezig ben. Het mengen van kleuren is geen probleem (afgezien van het feit dat ik niet alle kleuren kan zien :lol: ) dus ik meot mij echt nog steeds goed concentreren op de techniek. Maar ik merk wel date r voordelen zijn ten opzichte van olieverf, maar ook nadelen. Olieverf is hoe dan ook mooier in de overgangen op een eenvoudiger manier, het droogt alleen veel langzamer (ik hou niet van geforceerde droging)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tankerbuste 1/9 ww2
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2016 21:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Zo, ik heb het gezicht een beetje bijgewerkt en dat ziet er nu beter uit, nu alleen de ogen en de mondhoeken nog een beetje bijwerken en de irissen maken en dan denk ik dat mijn eerste koppie met acrylics op deze schaal toch niet echt verkeerd uitpakt. De plooien zijn niet symmetrisch gesculpt en daar kan ik weinig aan doen, het is sowieso niet echt een mooi koppie naar mijn mening.
Ik heb de helm nu in de basiskleur gezet, omdat ik dan wat beter kan bepalen of het gezicht nog bijgekleurd moet worden.

Waar ik echt nog even mijn best op moet doen is de "soepelheid" van de verf. je ziet soms hee mooie zachte overgangen, maar soms ook te harde, ik denk dat dit komt omdat ik de verf toch nog teveel verdun, dus eigenlijk water wat dan "harder" opdroogt.
Ik wil nu nog niet aan allerlei mediums en zo, omdat ik vind dat ik eerst de basis moet beheersen, dus de dikte van de verf, de mate van opbrengen en het beheersen dmv glazings.
Als ik dat door heb, dan kan ik mij, indien nodig, gaan richten op allerlei inktachtige, retarders etc.

De foto's moet ik wel wat anders doen, althans de belichting, deze was iets te laag waardoor het licht teveel van onder schijnt en daardoor een iets verkeerd schaduw en oplichtingsbeeld geeft.

photo 354981

photo 354980

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tankerbuste 1/9 ww2
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2016 22:05 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Gaat aardig de goede kant uit zo.
Denk wel dat je met inkt aan de slag kunt hoor. Alleen retarders zou ik laten voor wat het is. En gewoon wennen aan de droogsnelheid van de verf.

Wat voor water gebruik je om te mengen? Kraanwater? Of iets anders?

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tankerbuste 1/9 ww2
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2016 23:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik gebruik demiwater, vrij verkrijgbaar op ons lab, ik kan ook gewoon productiewater nemen, das bijna dezelfde kwaliteit, en daar hebben we zo'n 100 kuuub per uur van, dus die ene liter zullen ze niet missen denk ik :lol: :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tankerbuste 1/9 ww2
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2016 16:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bert, de kleuren zien er mooi uit. Ik heb echter een opmerking, volgens mij heeft de ontwerper de ogen fout geplaatst. Ze gaan volgens mij beter nog een stuk verder door naar de buitenkant van het gezicht. Ik voeg even een plaatje bij wat ik bedoel, dan kan je zelf oordelen. Ik hoop dat het je ook opvalt dat de ogen nu niet realistisch ogen.

photo 357931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tankerbuste 1/9 ww2
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2016 19:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 21 jan, 2016 18:29 pm
Berichten: 10
Voor het schilderen van koppen op grote schaal gebruik ik zelf een (variatie van) de methode die Tony Barton gebruikt, misschien dat dit een optie voor je is?

http://www.antheads.co.uk/tipguide/headpaint

Ik maak mijn eigen verf door pastelpoeder te mengen met een mat medium, en werk het bij met washes van olieverf op waterbasis.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tankerbuste 1/9 ww2
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 10:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Bert Takken schreef:
De jas is een soort stof, beetje vergelijkbaar met het huidige nylon,

Die jas is gewoon gladde katoen, dezelfde stof die ze later gebruikten bij de BD M1943.
Vergelijkbaar met de stof van de bekende " groene Parkajas" uit de jaren '60-'70.
(Enne... de rits in deze jas is donker koperkleurig)

Hoe dan ook: jouw topics over figuurschilderen zijn altijd interessant. :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tankerbuste 1/9 ww2
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2016 18:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik denk dat ik voldoende kennis heb over het schilderen van koppen, maar ook ik ben wel afhankelijk van hoe het model gesculpt is, je kan niet echt ongestraft dingen groter schilderen dan gesculpt is, daar moet je je bij neerleggen.
Net zoals de vele luchtbellen, maar als try-out om alles eens in acrylics te doen was deze mooi zat. Ik denk dat ik me voor deze eerste poging op deze schaal me echt niet hoef te schamen, hij is ook nog niet klaar, oa details van de jas moeten nog, de helm staat in basiskleur en de ogen en nog wat kleine zaken aan het gezicht moeten nog gedaan worden, maar ik moet wel even de tijd nemen, daarvoor.

Ik gebruik geen retarders,mediums oid, ik vind dat ik de kleuren en technieken zonder moet kunnen en getuige menig erkend figuurschilder is dat ook niet nodig. Daarbij heeft ieder een eigen stijl, en teveel naar diverse stijlen kijken is over het algemeen niet bevorderlijk omdat sommige van deze technieken elkaar kunnen tegenwerken is mijn ervaring. Met olieverf heb ik mijn eigen stijl en met acrylics moet ik die nog even vinden, en sowieso de techniek mijn eigen maken. Niets ten nadele van tips die ik krijg, want soms zitten er hele goede bij, maar met het risico om erg arrogant over te komen, ik doe niet met alle tips wat, ik moet eerst maar even wat ervaring gaan opdoen, naats de kennis en ervaring die ik al heb met olieverf


Ow btw, die ogen zijn al goed op te knappen als ikd e irissen en pupillen netter ga afwerken, als ze wat groter worden toont het al beter

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement