Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 12:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2015 23:33 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Dit is mijn tweede serieus acrylfiguur en wil jullie meenemen op mijn avonturenreis door het nog relatieve wereldje van het acrylschilderen.
Het wordt een reis met allerlei verrassingen, ravijnen waarop we moeten terugkeren in onze voetsporen.

Ik heb gelukkig een ervaren gids achter mij staan, ik mag haar Jo noemen, dus helemaal verdwalen zullen we niet, maar het is wel de bedoeling dat we zoveel mogelijk zelf de route gaan bepalen.

ons startpunt is verf, logisch, maar wel noodzakelijk, en ik gebruik daarvoor een setje van AK

photo 348458

En als we dan op mijn werkblad kijken (domweg het aanrecht) dan ziet onze reisbepakking er zo uit

photo 348457

onze reis begint met het figuur wat in de zwarte primer zit, dit is voor mij prettiger dan de witte of de grijze, maar dat zal voor iedereen wel anders kunnen zijn, ik gebruik het zwart omdat ik vind dat mijn kleuren dan voller zijn.

photo 348456


als ik dan mijn pallet volgooi, ik gebruik een nat pallet, dus op een wegwerpbordje met daarop wat nat keukenpapier en daarop een stukje bakpapier. Hierdoor droogt de verf minder snel uit en ik kan het zelfs rond de 12 uur in de koelkast houden en dan nog kunnen gebruiken.

photo 348455

Op het pallet zie je dus de eerste basislaag, american green met een tipje faded olive drab en daarmee schilder ik de broek. Ik laat alleen wat ruimte over voor de diepste schaduw, het zwart dus.

O, ik ben nog steeds aan het proberen hoe ik het best kan fotograveren, ik moet het eigenlijk gaan opschrijven want ik vergeet het steeds.
Maar als je dan de broek de eerste laag heb gegeven, dan krijg je zoiets als dit

photo 348459

photo 348460

photo 348461

photo 348462

Het is nog donker en niet alles dekt, is niet erg denk ik, want er komen toch nog een paar laagjes verf over, ik verdun de verf steeds 1 op het oog en pas per schildersessie een beetje de verhouding aan, moet het een duidelijk verschil geven, minder water, wil ik een kleurlaag opbouwen dan is het net gekleurd water. Dat is dus het eerste obstakel wat ik tegenkom, want wanneer pas ik iets toe, zeker als je olieverf gewend ben, waarbij je eigenlijk pas mengt op het figuur, moet je dit bij acryl hoofdzakelijk op je pallet doen en zeker bij een figuur met deze scherpe plooien is het soms moeilijk, want zoals je ook op de foto's zal zien, het ligt er maar net aan hoeje het figuur beet heb, de ene keer lijkt het een zeer donkere schaduw, maar beweeg je iets dan lijkt het alsof je echt nog geen schaduw heb ingeschilderd.
het shirt heb ik even een beetje groen gescilderd om de glans van de zwarte acryl weg te halen

De dag erop, tja, ik moet ook gewoon werken, dieren verzorgen, eten koken en wachten tot iedereen eindelijk rustig zit en ik even ongestoord verder kan, ben ik deels met de 1e highlights bezig geweest, maar ook de schaduwen wat bijgewerkt.
De highlights doe ik door mijn basiskleur wat meer te mengen met faded od, en de schaduwen door de basis kleur met wat zwart.

Je krijgt dan meer zoiets als dit

photo 348974

photo 348975

photo 348976

Yep, we zijn even gestruikeld op het grillige padje en daarbij is een vinger van het figuur gebroken.

Dat ziet er al wat beter uit, kleur blijft aardig op niveau, de overgangen worden wat vloeiender, ook door wat meer gebruik te maken van laagjes sterk verdunde verf ipv de wat meer dekkende verf. dit is puur op instinct en gevoel. De kleuren komen op deze foto's het best overeen met de werkelijkheid

Vandaag ben ik bezig geweest met wat aanpassingen op de overgangen en de schaduwen, het verschil blijft soms te groot als je zo kijkt, maar nogmaals, draai je iets dan is het goed. Het is dus puur een kwestie door constant te blijven draaien met het figuur en dan kleine stukjes bijschilderen. Ik geef direct toe dat mijn werkgebied, nu niet het het toonbeeld is van een perfecte werkplek, maar ik moet het er maar mee doen, helaas.
Ik denk dat ik heel aardig op weg ben en ik wil slecht enkele dingen nog een beetje benadrukken door een wat lichtere tweede highlightkleur.
en.....voordat iemand wat vraagt over die ene pocket op de broek, daar komt nog het een en ander aan te hangen

photo 348977

photo 348978

photo 348980

Oei, die laatste twee foto's zijn wat beroerder zie ik nu

Goed, tot zover ben ik dus nu beland op mijn reis

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 13:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
En zie; dit topic is met de start voor mij al met een gouden ster bekroont!! Eindelijk eens stap voor stap, bedankt!! 8)

:brouw: Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 14:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Graag gedaan Martin, een echte sbs laat eigenlijk nog meer zien, namelijk de kleurmixen die gebruikt worden. maar dat zal jogy waarschijnlijk wel gaan doen en anders zal ik dat bij een volgende figuur proberen te doen, wordt overigs wel tijd voor een nieuwe uitdaging, nl een buste. ik heb er ergeens nog een liggen waar ik het hoofd al een stukje gedaan heb, maar de romp nog niet.

maar goed, ik ben vandaag weer even wat gaan doen aan de broek van de grunt. Ik heb nog wat moeite met de lichtinval en heb dus nu even mijn loupelamp er bij gezet en dat is lachen, want nu heb je helder wit licht waardoor het er net allemaal weer even anders uit ziet.

Ik zat ergens te lezen dat je highlights en shadows zodanig moet schilderen dat je eigenlijk denkt "oei dat is overdreven" maar dan zal het net goed zijn, want je schildert aan je werktafel over het algemeen met goed licht, maar weggezet in een vitrine kast of op een of andere tentoonstelling of beurs is het licht vaak stukken minder en dan moeten de effecten ook nog zichtbaar ziijn.

Ik ben vandaag even bezig geweest met een paar donkere vlekken iets op te lichten met de basiskleur en dat was voornamelijk aan de binnenkant van de benen van achter bezien en aan de voorkant, de onderkant van de pijpen, verder heb ik een lichtere kleur, te weten de canvas-tone en een likje basiskleur de tweede highlight gedaan, ik heb het zeer subtiel gedaan, ik wil eerst het shirt doen en dan kijken hoe het uiteindelijk gaat worden, want het plaatje wordt een beetje verstoord door de donkere bovenkant. Wel heb ik de naadjes van de broekpochets aangezet met pure canvas-tone.

Okee, teveel woorden, te weinig plaatjes. heb nu eens foto's gemaakt met de LED lamp gericht op het figuur op dezelfde hoogte als het figuur en de camera naast de lamp, eens kijken of dat beter is.

photo 349019

photo 349018

photo 349017

photo 349016

Het linkerbeen aan de achterkant heeft nog wel wat aandacht nodig, maar vergelijk de eerste en de tweede foto eens met elkaar en let dan op het rechterbeen aan de achterzijde, op de eerste foto lijken de schaduwen heel erg zwaar, maar dezelfde plekken laten op de tweede foto die zware schaduwen niet zien. Daar moet ik dus nog eens over nadenken (en dat maakt deze reis zo leuk, je weet nooit wanneer die waterval er aankomt, maar je gaat dus wel opeens mee)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Goed bezig Bert en je mag me zeker Jo noemen ;)

Tot nu toe ziet het er goed uit, mooi beschreven, ik zal morgen ook met een figuurtje beginnen, heb nog genoeg Bravo's liggen die al in de primer staan. Zelf begin ik altijd met de gezichten omdat ze bij mij bepalen hoe het verder wordt en deze aanpak bekijk ik ook met belangstelling. Ik zie dat je een setje van AK gebruikt, werkt dat goed?

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Ik had een vraag klaarliggen over Duitse zwarte panzer uniformen, maar ik zag al elders jou antwoord daarop.
Blijf dit volgen, zit er ook copyright op? ik doe niks anders dan knippen en plakken!! 8) :lol: :mrgreen:

Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 16:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Ja, als je eenmaal even weet hoe je er mee om moet gaan is het mooi spul, het heeft alleen de neiging om wat korrelig te worden als het wat langer op je pallet ligt. Dat heeft Vallejo ook wel, maar die gaat nog eerder fout.

Kleuren zijn best mooi.
heb ook de game face set van air Vallejo, toch net even andere verf, maar best een hoop kleuren

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 16:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Nee, geen copyright, ik heb het ook maar van anderen geleerd en toegepast.

Zoek eens op wittman buste hier, zal zelf ook even zoeken, daar had ik geloof ik beschreven hoe en wat met zo'n leren pak

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 17:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Ik kan hem zelf niet meer terugvinden, maar ik heb het uniform van deze duitser in zwart leer als volgt geschilderd.
Eerst een zwarte basislaag, toen met donkerblauw de 1e highlights gedaan, ik schilderde toen met olieverf nat in nat, dus ik blende gelijk de shadows. Daarna heb ik met de huidskleur die ik overhad van het gezicht de tweede highlights gedaan.
als je met wit werkt wordt alles heel vaal,en raar genoeg komt de huidskleur het best over, het donkerblauw is op die plekken waar het leer licht opvangt, dus bovenkanten van schouders, rug, armen en de revers van het jack

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 20:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Eigenlijk is het best mooi weer tijdens de reis dus ik besluit toch nog maar een stukje verder te gaan
Ik heb het shirt nu in de basiskleur gezet, een mix van US uniform green en OD, waarom OD, dat werd toch niet gebruikt in Vietnam? Och toch wel, maar ik wilde een nuanceverschil hebben tussen broek en shirt.
Wat ik al dacht, dat als de bovenzijde ook in een lichtere kleur zou zitten dat dan de effecten wat minder werden van de broek, dat kwam uit, het wordt iets vlakker. Nu moet ik de webbing en alles nog schilderen, wat een lichtere kleur wordt dan de rest, dus moet ik zorgen dat het shirt wat donkerder blijft.

Hoewel er altijd geroepen wordt dat die of die kleur de juiste is, ben ik van mening dat dit maar zelden opgaat voor de praktijk, maar ook voor je figuur, kijk maar eens goed naar diverse gerennomeerde schilders, die hebben hun eigen stijl, voornamelijk gebaseerd op smaak. Daarbij, en dat wordt ook bevestigd op diverse figurenfora waar Vietnamveteranen of gerelateerd aan zitten, dat er wel degelijk kleurverschil was in kleding, afhankelijk van herkomst en leeftijd. Voorgeschreven was OG 107, maar daar kon het best wel eens een eindje vandaan zitten, zowel lichter als donkerder, dat gold trouwens ook voor uitrustingsstukken zoals ammopouches en zo. Naar mijn idee moet je gewoon de kleur omschrijven als legergroen wat varieert van Khaki tot OD 1.

Ik ga dus in de volgende ronde eerst maar eens de shadows opzetten.

Okee, de foto's als bewijs dat ik inderdaad wat gedaan heb, dit zijn ongeveer 4 laagjes relatief verdunde verf.

photo 349172

photo 349173

photo 349174

photo 349175

en even een andere opstelling van het licht

photo 349176


De nog wat slordige plekjes op de broek werk ik later bij, die zie je pas op de foto terug en niet als je met je neus op het model ligt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2015 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Hallo,

Op de vraag over Duitse tank uniformen kan ik nog wel iets vertellen over het gebruik van acryls. Zwart is eigenlijk te zwart voor gebruik op schaal, ik gebruik dat alleen als schaduw. Voor het verven van Duitse uniformen gebruik ik een tweetal kleuren van Vallejo Panzer Aces:
70.333 German Tank Crew
70.337 Highlight German Tank

Na de basis gedaan te hebben in de zwarte Vallejo primer schilder ik de figuur met de zwarte uniform eerst met German Tank Crew. Ik schilder in dunne laagjes en kan daardoor de kleuren rustig opbouwen en de delen die schaduw blijven krijgen een minder dikke laag. Vervolgens meng ik zwart met de basiskleur voor de schaduwen en Highlight German Tank voor de hooglichten. Om wat variatie aan te brengen kan de basiskleur met een klein beetje blauw of oranje worden gemengd. Gebruik geen wit, dat maakt de kleuren schraal. Hooglichten kun je beter met vleeskleurig verf doen, dat geeft een wat warmere en rijke kleur.
Hieronder een foto van een oud project met 1 Duitse tank figuur.
photo 349248

@Bert als je bezwaar hebt dat ik dit in jouw topic plaats, dan kun je dit verplaatsen naar ???
Groet Johanna

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement