Dit is mijn tweede serieus acrylfiguur en wil jullie meenemen op mijn avonturenreis door het nog relatieve wereldje van het acrylschilderen.
Het wordt een reis met allerlei verrassingen, ravijnen waarop we moeten terugkeren in onze voetsporen.
Ik heb gelukkig een ervaren gids achter mij staan, ik mag haar Jo noemen, dus helemaal verdwalen zullen we niet, maar het is wel de bedoeling dat we zoveel mogelijk zelf de route gaan bepalen.
ons startpunt is verf, logisch, maar wel noodzakelijk, en ik gebruik daarvoor een setje van AK
En als we dan op mijn werkblad kijken (domweg het aanrecht) dan ziet onze reisbepakking er zo uit
onze reis begint met het figuur wat in de zwarte primer zit, dit is voor mij prettiger dan de witte of de grijze, maar dat zal voor iedereen wel anders kunnen zijn, ik gebruik het zwart omdat ik vind dat mijn kleuren dan voller zijn.
als ik dan mijn pallet volgooi, ik gebruik een nat pallet, dus op een wegwerpbordje met daarop wat nat keukenpapier en daarop een stukje bakpapier. Hierdoor droogt de verf minder snel uit en ik kan het zelfs rond de 12 uur in de koelkast houden en dan nog kunnen gebruiken.
Op het pallet zie je dus de eerste basislaag, american green met een tipje faded olive drab en daarmee schilder ik de broek. Ik laat alleen wat ruimte over voor de diepste schaduw, het zwart dus.
O, ik ben nog steeds aan het proberen hoe ik het best kan fotograveren, ik moet het eigenlijk gaan opschrijven want ik vergeet het steeds.
Maar als je dan de broek de eerste laag heb gegeven, dan krijg je zoiets als dit
Het is nog donker en niet alles dekt, is niet erg denk ik, want er komen toch nog een paar laagjes verf over, ik verdun de verf steeds 1 op het oog en pas per schildersessie een beetje de verhouding aan, moet het een duidelijk verschil geven, minder water, wil ik een kleurlaag opbouwen dan is het net gekleurd water. Dat is dus het eerste obstakel wat ik tegenkom, want wanneer pas ik iets toe, zeker als je olieverf gewend ben, waarbij je eigenlijk pas mengt op het figuur, moet je dit bij acryl hoofdzakelijk op je pallet doen en zeker bij een figuur met deze scherpe plooien is het soms moeilijk, want zoals je ook op de foto's zal zien, het ligt er maar net aan hoeje het figuur beet heb, de ene keer lijkt het een zeer donkere schaduw, maar beweeg je iets dan lijkt het alsof je echt nog geen schaduw heb ingeschilderd.
het shirt heb ik even een beetje groen gescilderd om de glans van de zwarte acryl weg te halen
De dag erop, tja, ik moet ook gewoon werken, dieren verzorgen, eten koken en wachten tot iedereen eindelijk rustig zit en ik even ongestoord verder kan, ben ik deels met de 1e highlights bezig geweest, maar ook de schaduwen wat bijgewerkt.
De highlights doe ik door mijn basiskleur wat meer te mengen met faded od, en de schaduwen door de basis kleur met wat zwart.
Je krijgt dan meer zoiets als dit
Yep, we zijn even gestruikeld op het grillige padje en daarbij is een vinger van het figuur gebroken.
Dat ziet er al wat beter uit, kleur blijft aardig op niveau, de overgangen worden wat vloeiender, ook door wat meer gebruik te maken van laagjes sterk verdunde verf ipv de wat meer dekkende verf. dit is puur op instinct en gevoel. De kleuren komen op deze foto's het best overeen met de werkelijkheid
Vandaag ben ik bezig geweest met wat aanpassingen op de overgangen en de schaduwen, het verschil blijft soms te groot als je zo kijkt, maar nogmaals, draai je iets dan is het goed. Het is dus puur een kwestie door constant te blijven draaien met het figuur en dan kleine stukjes bijschilderen. Ik geef direct toe dat mijn werkgebied, nu niet het het toonbeeld is van een perfecte werkplek, maar ik moet het er maar mee doen, helaas.
Ik denk dat ik heel aardig op weg ben en ik wil slecht enkele dingen nog een beetje benadrukken door een wat lichtere tweede highlightkleur.
en.....voordat iemand wat vraagt over die ene pocket op de broek, daar komt nog het een en ander aan te hangen
Oei, die laatste twee foto's zijn wat beroerder zie ik nu
Goed, tot zover ben ik dus nu beland op mijn reis