Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 dec, 2015 22:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Nog even wat aan het jack gedaan en wat ingelijnd. Door de flits lijkt het inlijnen nogal zwaar, maar het modelletje in de hand vind ik het heel gaaf, al zeg ik het zelf

photo 347939

photo 347938

photo 347937

photo 347860

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2015 18:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Het gezicht en armen zijn ook gedaan, evenals de helm, dus ik ben op twee ammopouches klaar.

Moet de ogen nog een beetje bijwerken en dan die kleine dingetjes er op en dan heb ik een eerste acryl figuurtje waar ik stiekum toch wel een beetje trots op ben. het is de stijl die ik mooi vind, dus ietwat overdone bij macro foto's maar in real life ziet het er mooi uit, inmiddels ook al een tweede in de primer gezet, ik heb er nog twee en dan wil ik mij eens wagen aan een buste...................uhh ik heb al heel wat figuren 9een stuk of 40 of zo) maar nog geen buste in acrylics

goed de plaatjes dan maar weer

photo 348249

photo 348248

photo 348247

photo 348245

photo 348244

als je je beeld verkleint totdat de mannekes ongeveer 5 cm groot zijn, dan heb je een heel aardig beeld van wat ik ook zie, maar wat vergroot kan je wel beter zien hoe ik te werk ben gegaan en zie je de diverse kleuren. acryl is wel wat "korreliger" in de overgangen dan olieverf, maar ik denk dat ik na dit figuurtje ook wel de acrylics kan omarmen. het heeft voordelen, je bent sneller verder omdat je niet hoeft te wachten tot de verf eindelijk droog is en je je heb minder werk om de penselen te doen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2015 19:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Als de kleuren op de foto zowat de echte kleuren van het figuur weergeven moet ik zeggen dat zijn uniform te bruin is. De jungle fatique in Vietnam was groen... OG 107. De vest was ook iets donkerder dan de broek. De foto hier op de cover van het boek is origineel materiaal, geen replica's.
Let ook op de hele donkere kleur van zijn uitrusting, zijn scherfwerende vest mag dan weer iets lichter.


photo 329212

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2015 19:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ja, ik weet het, maar ik ben niet van kleuren van 1 plaatje, ik ben een beetje eigenwijs en ga mijn eigen gang

Uhh dat gaan we nuanceren, in het echt is het wel groen, de basis is voor de broek OD en voor het vest ameirican uniform green, 1e highlights zijn met faded Od en de tweede highlight met khaki, ik wat gelig licht in mijn keuken en daardoor wordt het iets bruiner op de foto.
ook is dit mijn 1e figuurtje, naast de 4 mislukte Miniart types, die ik in acryl zet, de tweede wordt al wel groener omdat ik daar van zwart vertrek, dus dat gaat groener tonen.
na een paar figuurtjes ga ik meer op de kleuren letten omdat ik dan het medium beter beheers en weet wat ik wel en niet kan doen (lees, hoe ver verdun ik het voor een goede kleur en zo)
dus ik neem je advies wel ter harte alleen leg ik het even naast mijn neer vanwege het " eerst maar eens leren lopen voordat ikd e marathon ga doen"

Ik heb zelf diverse boeken over de Vietnamkleding en haal mijn info ook van bijv Planetfigures.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2015 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Doe maar rustig aan hoor, we zitten tenslotte op het forum om elkaar te helpen nietwaar?
Ik heb er alle vertrouwen in dat het wel goed komt. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2015 20:38 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De helm heb je anders exact als op het plaatje van Walesha, Bert. Ik zou die kleuren gewoon ook voor de mouwen en broek nemen, knal over de nu gelegde verflagen. Je mag zeker nog wat meer overdrijven met het zetten van schaduw, er zit veel reliëfverschil op deze figuur dus mag je in de plooien meerdere tinten donkerder gaan. Dit wordt na het drogen toch weer iets doffer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2015 22:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Nee, ik real life vind ik de plooien al te donker. Ik laat deze zo, ik vind hem er overtuigend genoeg uitzien.
ik krijg hem er niet goed genoeg op de foto om te laten zien dat het nu in balans is.
De verf is al droog, dat duurt welgeteld een minuut

In olieverf kan je wel mooier overgangen maken, dat is dus iets waar ik bij mijn volgende figuur op gaat oefenen, evenals het mengen van diverse kleuren (waar ik vroeger best wel handig in was, maar er nu weer even in moet komen) ik weet nu hoe ik met de verf om moet en kan gaan en kan nu meer met de kleuren gaan spelen zonder mij teveel te moeten concentreren op de verf zelf.
Het volgende figuur zal een beetje moeten gaan lijken op de rechtse persoon op het plaatje, daarbij zal ik ook weer gaan kijken in mijn eigen bibliotheek, al weet ik dat er meer kleuren groen waren dat dan blauw//groene van het plaatje.

Ook de gezichtjes vergen wat aandacht, omdat ik nu ook andersom moet gaan schilderen. In olieverf ga je van de basis naar highlights en shadow, bij deze heb ik eerst de lichte plekken aangezet en toen de basis gelaatskleur, in dit geval de bruine kleur. Dit ga ik ook proberen bij de volgende figuur.

Maar een glazing van groen kan er wel op het shirt, ik ga dat toch eens proberen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 dec, 2015 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Hoi Bert,

Was een tijd niet online, vandaar van alles gemist. Heb je foto's bekeken en zoveel mogelijk gelezen. Het zijn leuke figuren en je bent zelf al behoorlijk kritisch, toch wil ik je wat tips meegeven.
Als je met acryl verft kun je beter eerst de gehele figuur in de basiskleur zetten en vanuit de basiskleur werken zodat je met toevoeging van een iets lichtere kleur de hooglichten kunt doen en met een iets donkere kleur geleidelijk aan de schaduwen. Nu zie je teveel contrast en dan wordt het erg hard qua overgangen.
Met olieverf kun je makkelijker transities maken dat moet je met acryl meer doen met dunne laagjes om de kleuren bij elkaar te trekken.

Nog even wat over de kleuren, de grunt is op mijn scherm meer bruin dan groen, kan door de foto's komen dat weet ik niet.

Succes!

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 dec, 2015 18:38 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Thanks Johanna
Daar kan ik wat mee.
Ik ben in principe vanuit een basiskleur vertrokken, nl OD en met groenachtige kleuren de highlights gedaan, op de foto komt het wat bruiner over, maar dat is meer te wijten aan het wat gelige licht in mijn keuken en de flits, ik moet toch eens wat gaan investeren om een beetje een fotohoekje te krijgen, met normaal licht.
Mijn volgende figuur ben ik vanuit zwart vertrokken, puur om eens te zien hoe dat gaat uitpakken, ik heb bij de eerste eigenlijk nog geen kleuren gemengd, bij de tweede wil ik wel gaan doen en daardoor wat vloeiender overgangen gaan krijgen. Ik moet wel zeggen dat ik het toch wel lekker werken vind, ondanks dat ik eigenlijk een olieverftype ben. Maar dit zijn de eerste figuren waarbij ik wel een aardig resultaat kan krijgen en daardoor wel de lol in het schilderen terugvind, ook al is het iets heel nieuws. Moet er wel op letten dat dit toch een heel andere tak van sport is dan olieverf, nu bouw je kleuren op, met olieverf blend je meer

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 dec, 2015 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Hallo Bert,

Ik begin zelf ook met zwart, ik maak eerst de figuren schoon en breng dan een zwarte primer. Dan breng ik de basislaag aan, die verdun ik zodat ik langzaam de kleur opbouw en je kunt dan bijvoorbeeld de schaduwdelen minder vaak oververven. De opliggende gedeeltes verf je dan totdat de kleur dekkend is en dan ga je daar vanuit de kleur oplichten. Vaak zie je dat mensen alleen hooglichten en schaduwen verven en vergeten dat een figuur ook een basiskleur heeft.

Binnenkort start ik met een aantal figuren voor bij een Mark IV die ik bijna klaar heb, ik zal dan een SBS doen als daar belangstelling voor is.

Succes en vragen kan altijd ;)
Gr Johanna

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement