Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 0:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2015 22:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik heb een soort projectje in mijn hoofd waarvoor ik een aantal setjes van Miniart wil gebruiken
de gebruikte setjes zijn (in beeldvorm)

photo 342124

photo 340853

En op de laatste foto is ook het setje van AK te zien wat ik daarvoor wil gebruiken

(o, de gebruikte kleurkeuze is dus bewust gekozen, dus een mismatch in uniformen bij elkaar en de gebruikte kluren kloppen dus voor mij wel.

Ik heb ze dus eerst maar eens in de primer gezet

photo 342584

En daarna in de kleur, het is iets andere verf dan de Vallejo en zeker andere verf dan olieverf, dus voor mij eigenlijk ook de eerste serieuze poging tot het schilderen met acrylics en dan ook nog via de layermethode, dus laagje op laagje. Ik heb het al wel een paar keer eerder geprobeerd, maar het probleem is dat ik steeds weer terugval in de nat in nat methode die voor de olieverftechniek geldt, dus het lukte mij nooit. Nu heb ik mij er gefocust dat ik dus moet gaan layeren en het is dus even zoeken naar de juiste verdunning
De verf zelf hoef je eigenlijk niet eens te verdunnen voor de basislaag, ik heb het wel gedaan, maar volgens mij wordt het strakker zonder verdunning dan met. omdat ik ergens minder vertrouwen heb ik de juiste kleur dan de leverancier, heb ik toch wat gemengd, daarbij komt dat voor mij beter uit in mijn idee.
ik heb nu 1 manneke gedaan, behalve kop en schoenen, ik wilde eerst maar eens wat oefenen

Okee, eerst de hele bende in de basiskleur (verf droogt trouwens supermat op)

photo 342585

Deelnemer 5 is niet op de foto, die was al apart gezet en ja, ik heb de kraag van de meest ingepakte rijder in een verkeerde kleur gedaan

zie hier

photo 342582

photo 342583

O. ik mis de achterzijde nog, nou eerst maar even de posting afmaken en dan later toevoegen

photo 342587


Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, ik vind het sowieso erg klein als je de bustes gewend bent

Mijn eigen puntjes van kritiek en voor sommige als leerpunt

* verf kan in de basis wat strakker gedaan worden

* schaduwen zijn in de eerste versie te donker

* highlights zijn misschien toch nog iets te dik geweest

* toch nog wat langere droogtijd hanteren, nu "schift" de verf een beetje (wordt korrelig)

* een tweede schaduwlaag opzetten, waarvan de kleur iets lichter is dan wat ik nu gebruikt heb, daarmee haal ik de brede en nog iets te scherpe highlights wat weg

* overall vind ik het geen slechte eerste poging, maar moet nog zeker ervaring op gaan doen om het vloeiend te krijgen en ik moet beter op de kleurcontrasten letten (met olieverf meng je alles op het model zelf zeker bij de nat in nat methode)

* 12 o'clock belichting gaan gebruiken dus licht aan de bovenkant, donker aan de onderzijde

Als we dan het behandelde mannetje naast zijn basiscollega zetten is het wel duidelijk te zien dat er wat aan gedaan is, het toont beter. zo in real Live zijn de contrasten minder, ik moest wel flitsen, maar heb geen mooie apparatuur om difuuslicht te creëren met belichting van een aantal zijdes

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Laatst bijgewerkt door Bert Takken op wo 09 dec, 2015 11:10 am, in totaal 2 keer bewerkt.
foto toegevoegd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2015 10:17 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Inmiddels liggen er weer 4 kereltjes in een ovenreinigersbadje, ik was niet tevreden over het resultaat en ik kreeg de highlights er niet lekker op. Dat wordt weer borstelen, want ik heb niet de indruk dat die AK verf zich erg veel aantrekt van de NaOH. Gelukkig heb ik altijd nog verse remolie staan (afgewerkte is net zo goed, want daar zit alleen maar wat meer waterdeeltjes in) maar die ligt al in mijn chemojerrycan)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2015 10:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Een mooie start maar als ik de figuren zo bekijk situeer ik ze ergens in de zomer... die dik ingeduffelde motard zou ik eender in de winter plaatsen. Die lijkt me dus niet echt in het plaatje te passen. :?

Btw: heb je nu alle zes de setjes al?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2015 13:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ovr die winterrijder twijfel ik inderdaad nog, maar die kan ik later altijd nog als vignette inzetten, nee ik heb nu 4 van de 7 dus nog even doorsparen

kan wel een lopende band gaan opstarten voor die WLA's incl. de extra toe te voegen bedrading en zo :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2015 21:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Even ter opleuking

Bekend paatje nietwaar?

photo 342881

Even een bewijs dat diverse uniformen best wel konden

hier de zgn 4 Musketiers.......onderhoudsteam tijdens ww2

photo 342880

Beide foto's van www.theliberator.be

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2015 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
De GI's hadden in 1944 inderdaad wel degelijk diverse uniformen, de uniformen die Miniart in hun doosjes stopt zijn dan ook correct. Let wel op de kleuren: tot september 1944 waren ze allemaal in bruine tinten op de overall van de mecanieker na, die was groen. Na september '44 werden de uniformen geleidelijk groen (OD) en gingen ze over naar één model voor de infanterie (de M43)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2015 7:32 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
klopt Walter
maar toch grappig om te zien dat er dus bijna 4 verschillende uniformen zijn in 1 team, getuige de naam waren ze al even bij elkaar

Ik heb op die site ook weer even de weggezakte kennis van de WLA en WLC opgehaald (nu nog eens die Willysjeep verschillen uit mijn hoofd leren :lol: )

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2015 8:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Nog even aan toevoegen dat er voor '44 ook groene uniformen waren: de "Herringbone Twill" of HBT wat duidt op de specifieke ribbelstof waarin ze gemaakt werden. Deze werden overwegend door de USMC in de Pacific gedragen maar ook hier bij ons in Europa zei het in minderen mate. Je zou dus bvb één van die motard voor de afwisseling een groene broek kunnen geven onder een bruine vest.. een beetje afwisseling in het kleurenpalet en historisch juist!
Trouwens: die twee in de repairset dragen volgens mij zo'n HBT-broek.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 nov, 2015 22:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Soms zit het mee, soms zit het tegen, en nu it het tegen, ik ahd de 4 figuren probeeren schoon te makn en zou dit voor het laatste stukje even doen met nailremover (zonder aceton)
Nou geloof mij maar , dat moet je dus NIET die. Ik had de figuren in een potje en daarbij wat van die zooi. beetje schudden en de laatste restjes lieten los. Ik zou het afspoelen (hooguit 3 minuten in de zooi) maar toen kleefde het al een soort aan elkaar. gelijk in stromend koud water gemikt en daarna in de vriezer (stoppen van de reactie) maar helaas zijn de figuren toch aangetast. beetje korrelig oppervlakte, soort draden gesmolten kaas effect en plooien en zo toch aardig afgevlakt. na het schuren, krabben en zo in de primer gezet en toen in de verf, maar het wordt dus erg vlak. Ik baal dus als de spreekwoordelijke gieter. De lol van het uitproberen van een nieuwe techniek is er dus ook direct vanaf.
Eerst de BR en nu dit.
Ik laat het nu maar even uitharden (moet toch voor 2 dagen weg voor cursus) en dan kijk ik van het weekend wel weer of ik er nog iets van kan maken. helaas zullen het geen pronkstukjes worden en situeer ik mijn scene maar in een heel donker bos tijdens een maanloze nacht en bij het licht van 1 Zippo.

Ik ga ze niet overboord gooien, ik wil eerst alles uit proberen om er toch nog iets van te brouwen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 nov, 2015 7:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 991
Woonplaats: Antwerpen
Jammer,volgende keer beter. Negatieve ervaringen horen er soms bij.
Misschien volgende keer met warm water proberen,werkt soms goed.

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement