Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 feb, 2015 21:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 jun, 2012 23:52 pm
Berichten: 60
Woonplaats: Kontich (België)
Hallo,

Nu het Marseille diorama (Link) bijna klaar is, heb ik voor de eerste keer getracht enkele figuren te schilderen. Ik heb hier op het forum heel wat gelezen (o.a. het werk van Peter Stoof is een bron van inspiratie), maar ik het ook op het web heel wat informatie opgezocht. Na ettelijke uren lezen en herlezen van tips en youtube filmpjes te bekijken, ben ik eindelijk gestart. Ik dit topic hoop ik een overzicht te geven van de stappen die ik heb genomen om mijn figuurtjes te schilderen, alsook tips te krijgen over wat er anders / beter kan. Nog even ter info: ik heb gekozen voor Vallejo Acryl verfjes om mijn figuren te schilderen.

Goed, voldoende inleiding, nu is het tijd voor het echte werk!

Afbeelding
Figuurtjes zijn zo goed mogelijk opgeschoond (flash verwijderd en gaten opgevuld met putty) Bij nader inzien had ik hier meer werk moeten insteken want zoals je op de volgende foto's zal zien, is er hier en daar nog wel wat flash overgebleven.

Afbeelding
De eerste stap: wit van de ogen aangebracht ( Vallejo 951 white + 984 flat brown). Vervolgens met een fijn penseeltje (of een doormidden gebroken tandenstoker) de pupil aanstippen. Tenslotte een eerste laag huidskleur aanbrengen om het overtollige wit van de ogen te verwijderen. Huidskleur is hier een mix van Vallejo 860 & 955.

Afbeelding
Volgende fase: huidskleur verder aangebracht op het gezicht alsook op de handen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vervolgens de rest van de figuurtjes geschilderd (van de 2e figuur ben ik pas hier gestart met foto's te nemen). De volgende kleuren zijn hiervoor gebruikt: Helm = Brown-Violet 887, Broek = US Field Drab 873, Vest = Khaki 988, Riemen & tassen = Khaki 988+US Field Drab 873.

Afbeelding
Afbeelding
Vervolgens van elke kleur een 2e laag aangebracht. De kleuren zijn nu voldoende dekkend, en het is tijd voor het aanbrengen van de washes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op bovenstaande foto's is het resultaat te zien van de 2e laag wash. De wash van het gezicht bestaat uit de huidskleur gemengd met Hull red 985 en beetje flat brown 984. Dit mengsel is vervolgens zwaar verdund met water. De wash van het uniform bestaat uit de basiskleur gemengd met flat brown 984 en zwart 950, ook dit werd hard verdund.

Zo dit was het voorlopig. De volgende stappen zijn het aanbrengen van enkele highlights om de figuurtjes terug wat lichter te maken.

Wat vinden jullie van mijn eerste figuurtjes tot hiertoe?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2015 0:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bij deze wil ik hier toch een reactie op geven, omdat ik zie dat er eenvoudigweg niemand op je vraag ingegaan is. En dat ondanks meer dan driehonderd views in dit topic, het doet me toch de wenkbrauwen fronsen. Ik hoop dat hierdoor je enthousiasme niet bekoeld is, want je doet het niet slecht. Amerikaanse figuren heb ik tot hiertoe niet moeten maken, dus over het kostuum ga ik geen tips kunnen geven, het ziet er ook een goede basis uit om verder mee te gaan.

Er valt wel wat te zeggen over de beschildering van het gezicht. Het moet evident zijn uit de foto's dat dit niet nauwkeurig genoeg gebeurd is, plaats de figuur naast een foto van een menselijk gezicht en je ziet dat er toch nog veel te veel wit overgelaten is, ondanks dat je zegt al terug wat overschilderd te hebben. Om het wit van de ogen van een 1/35 figuur te schilderen, moet je eerst de punt van een tandenstoker aanscherpen. Een gewone tandenstokerpunt is nog steeds te bot en zal ook de oogleden van een 1/35 oog mee wit maken, wat we willen vermijden.

Om de pupil te plaatsen, gebruiken we beter ook geen mat zwart, maar een iets lichtere kleur waardoor de ogen minder contrast opleveren. Zorg dat de ogen dezelfde kant op kijken en probeer ook wat karaktertrekken te schetsen. Zo kan je bijvoorbeeld al eens een oogje dichtknijpen. Tenslotte breng je met dezelfde tandenstoker ook terug huidskleur aan tot aan de oogrand. Je kan in de ooghoek aan de kant van de neus nog een druppel donkere wash doen omdat daar een schaduw geschetst wordt. Ga met deze tip op weg en doe de gezichten van de figuren nog eens opnieuw, rekening houdend met het resultaat dat je op je eigen foto's kan checken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2015 7:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik zie dit topic voor het eerst en ja, ook even reageren... het gezicht: daar heeft Steven je al uitvoerig over toegelicht.
De kleding: de staande figuur lijkt me een tanker te zijn, hij draag immers een tanker-jacket. Bij de landing waren deze bruin zoals alle US-uniformen in die tijd, de kleur was mosterbruin met lichte en donkere nuances van licht beige tot iets donkerder bruin. Zo ook de broeken.
Na september 1944 kregen de GI's groene uniformen in olive drab. Uiteraard bleven de soldaten die de bruine kleding nog hadden, die dragen tot na de oorlog.
Jij schildert het jacket dus groen, wat betekent dat hij na sept. '44 is aangekomen of een nieuwe vest kreeg. Onderaan de vest en aan de manchetten zit een soort elastische band, die band was bruin, ook bij de groene vest en de ritssluiting was koperkleurig. De vest van de andere figuur is de M43 en die was inderdaad groen.
De broeken die ze beide dragen dragen is de wollen broek, de kleur die je ze gaf lijkt me prima.
Nu de schoenen: de schoenen van de lopende figuur zijn te rood, die waren notenbruin tot okerkleurig en de rechtstaande draagt overschoes, die waren zwart met metalen sluitingen. Bij de lopende figuur heb je bruine beenkappen geschilderd, volgens mij (ik kan het niet zo duidelijk zien) draagt hij "buckleboots" waar die beenkappen rechtstreeks aangemaakt zijn, die kappen waren in leder en waren iets donkerder van kleur dan de schoen zelf die eerder een beige kleur hadden.

Verder ben je goed bezig, een paar details aanpassen en je bent er! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2015 16:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 jun, 2012 23:52 pm
Berichten: 60
Woonplaats: Kontich (België)
Beste Steven en walesha, hartelijk bedankt voor jullie reactie op mijn topic. Ik was eerlijk gezegd van plan mijn foto's en vragen eens te herposten ik het topic van mijn Marseille diorama omdat daar inderdaad de responsgraad iets hoger ligt en ik toch nog wat hulp nodig heb bij het schilderen van de figuren.

Steven, als ik jouw post goed begrijp, dan moet ik niet enkel de pupil met een aangescherpte tandenstoker aanbrengen, maar ook de afwerking van het oog kan/moet gebeuren met deze aangescherpte tandenstoker? Met deze tip kan ik inderdaad heel wat en dit zal mijn geschilderde ogen ook heel wat nauwkeuriger maken.

Walesha, hartelijk bedankt voor de informatie over de kledij! Hier kan ik mee verder. Zou jij op basis van de foto's aanraden om enkele highlights aan te brengen? Breng ik deze dan aan op de hele figuur of enkel op de gebieden die wat hoger liggen?

Groeten,

Stijn


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2015 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Beste Stijn, ik kan je enkel advies geven over de uniformen, toebehoren en bewapening van het Amerikaanse leger ten tijde van WO2... beschilderen van figuren is niet echt niet mijn ding en zeker niet met de hedendaagse technieken. Op je vraag terzake zal iemand anders je van antwoord moeten dienen vrees ik. :cry:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2015 22:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De ogen van zulke figuren zijn zo klein dat sommigen het zelfs overbodig vinden om er het oogwit op aan te brengen, ze duiden alleen de pupil aan. Als je wit wil gebruiken, dan is het de kwestie om dat in zo klein mogelijke hoeveelheden aan te brengen. Je zou ook een zeer fijn, puntig penseel kunnen gebruiken. Als er net teveel wit is, durf ik ook al eens de verf met een mespuntje manipuleren. Hierbij nog een paar foto's van mijn eigen resultaten met de tandenstokermethode.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 mei, 2015 17:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Beste stijn,

Je zou eventueel ook gebruik kunnen maken van bewegend voorbeeld op YouTube.
Bijvoorbeeld:
Https://youtu.be/no2zBike6Q0

In dit filmpje laat de maker zien hoe hij gezichten schildert. Hij begint met de ogen en schildert de rest er om heen.
Het is wel in het Engels maar misschien heb je er wat aan.

Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2015 9:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 jun, 2012 23:52 pm
Berichten: 60
Woonplaats: Kontich (België)
We zijn momenteel aan het verhuizen, dus het zal nog even duren alvorens ik kan verder werken aan de figuren, maar van zodra ik een gaatje vind probeer ik met jullie tips aan de slag te gaan!

@Steven, de ogen van jouw figuren zien er inderdaad heel goed uit! Ik hoop om ooit een gelijkaardig resultaat te bekomen, maar met veel oefenen en geduld geloof ik er in dat dit moet lukken!

@Bram, bedankt voor de tip! Ik moet wel bekennen dat ik deze link reeds heb gebruikt :wink:

Groetjes,

Stijn


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement