Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 apr, 2024 0:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1/10 Megaman
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2023 1:42 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 580263



Zo'n vijf jaar geleden liep ik rond op een retrogamingbeurs in Putte, toen ik een interessant aanbod zag. Het was een cartridge van MegamanX 1 voor de Super Nintendo. Toen was het een begrip dat me bijna compleet onbekend was, zoals de meesten onder jullie waarschijnlijk.

photo 580264

Toch raakte ik snel in de ban van het spel, dat met zijn flitsende graphics, goeie controls en een van de beste soundtracks voor 16 bit op plaats 12 staat in de IGN top 100.

photo 580283

Maar toen dit spel ontwikkeld werd, was Megaman al een bestaande 8-bit gaming-franchise die in tegenstelling tot de X-versie op jongere kinderen gericht was. De sequels van Megaman-X zijn bijna onbetaalbaar in verhouding tot de eerste, en zelfs de titels van de originele figuur op de SNes (Megaman 6 en 7) zijn prijzig dus besloot ik me de Gameboy cartridge versies van de oudere 8-bit games aan te schaffen. Delen III en IV waren nog net betaalbaar op eBay. Dit zag er wel iets rudimentairder uit.

photo 580285

Het verhaal erachter beschrijft een robotisch actiefiguurtje dat het steeds moet opnemen tegen een bonte verzameling metalen tegenstanders, die aangevoerd worden door de duivelse Doctor Wily, een Einsteinachtige verschijning die al giechelend steeds een volgende elektronische bedreiging op de wereld los laat. In het begin had deze wetenschapper nobele bedoelingen en wilde met de hulp van de creator van Megaman, Doctor Light, de wereld verbeteren door de inzet van robots. Hij kreeg echter een meningsverschil met Light en kreeg een aantal van de reeds gebouwde creaties onder controle. Eentje daarvan is de broer van Megaman, Protoman, die daarna soms wel eens van kant wisselde maar het meestal opnam tegen zijn oude meester. Megaman (die in Japan bekend staat als Rock Man) krijgt gelukkig de hulp van wat hij als zijn zus beschouwt, die met een woordgrapje de naam Roll toebedeeld kreeg. Hij kan ook beroep doen op een kleine transportrobot die hem af en toe een nieuwe batterij bezorgt, en een robothond waarmee hij zo nodig kan wegvliegen.

photo 580284

Dokter Wily laat de lastige klusjes vaak opknappen door speciaal daarvoor aangepaste Robot Masters, die elk aangepast zijn aan hun speciale gaven. In het spel kom je deze tegen aan het eind van elke ronde en moet je hun zwakke punt zien te ontdekken, wil je het er snel vanaf brengen. Met je blaster-kanon duurt het vaak een eeuwigheid, maar Megaman kan de wapens van verslagen robots overnemen en die komen handig van pas tegen bepaalde van hun collega's. De volgorde waarmee je die dus opzoekt, kan de snelheid van je vorderingen bepalen. Er is van dit spel ook een leuke tekenfilmserie gemaakt, met veel humor er in, waarvan je de intro hierboven terugvindt. Daar krijgt Megaman vooral te maken met Gutsman, een krachtpatser, Cutman die steeds scharen op hem afvuurt, en een steeds variërende crew van tegenstanders die door Wily gerecruteerd zijn uit de robots die in de samenleving opgenomen waren. Hij maakt ze dan wijs dat ze door de mensen uitgeschakeld zullen worden.

photo 580286

In de tekenfilmserie komt Roll well geregeld in actie, maar in tegenstelling tot Megaman gebruikt ze alleen huishoudelijke apparaten om zich mee te verdedigen (nou ja, het zijn nog de jaren negentig). In een van de afleveringen maakt Megaman kennis met zijn volwassen opvolger X, en ook Dokter Wily wordt daarbij overtroefd door booswicht Sigma en zijn diervormige robots de Reploids.

photo 580275

Van de X-versie had ik een tijdje geleden al een actiefiguur gekocht, voor bij in de kast met filmfiguren. Die was van hoge kwaliteit, met diecast lichaamsdelen die allemaal volledig geleed waren en een arm met een LED-verlichte Megablaster.

photo 580277

De figuren worden steeds verkocht met een hoop uitwisselbare accessoires zodat je alle houdingen uit de game kan nabouwen. Zelfs de thrusters die hij gebruikt om zich snel vooruit te bewegen, kunnen uitgeklapt worden.

photo 580276

Maar deze figuur zat dus al in elkaar bij het uitpakken. Een jaartje later vond ik op de sci-fi-en-fantasybeurs F.A.C.T.S. in Gent beide figuren Megaman en Roll van het merk Kotobukiya, maar ik besloot alleen Megaman mee te nemen die met 40 euro al duur genoeg was. Nog een poosje later kwam ik in de 4Geeks onder de Stadsfeestzaal in Antwerpen een figurine van Dokter Wily tegen, die stilistisch overeenkwam met het model dat ik gekocht had (de Chibi versie eigenlijk, tegenover de meer westerse animatie van de tekenfilmserie). Mijn plan is om met die twee een actiescène uit het spel na te bootsen.

photo 580270

photo 580271

photo 580272

In de bouwdoos vind je de volgende onderdelen, die zoals andere Japanse anime-derivaten kunnen samengesteld worden zonder lijm of verf. Uiteraard gaan we het daar nu niet bij laten.

photo 580269

photo 580265

photo 580266

photo 580267

photo 580268

photo 580274

Het plan is dus indien mogelijk ook de figuur van Roll op te pikken op F.A.C.T.S., maar op de vorige editie dook ze niet op.

photo 580273

De opvallendste delen aan een Megaman figuur zijn steeds de laarzen, dus daarmee wordt een aanvang genomen.

photo 580278

Het plan is om de Greenstuff kameleonverf te gebruiken die ik onlangs al in de bidsprinkhaan toegepast had, zodat er toch wat geschuurd zou kunnen worden om de aanhechtpunten en de gietnaden te verwijderen.

photo 580279

De geledingen van de figuur zijn hier ook weer goed uitgedokterd.

photo 580280

Slide molding is bij meerdere sprues toegepast, er is ook wat verschil in materiaal want op sommige sprues staat ABS en op andere PC, polycaps zoals je bij het dropvetertype van tanktracks vindt. Die laatste zitten gelukkig intern en hoeven dus niet meegeschilderd te worden. Ik zal wel de onderdelen in de verschillende tinten blauw uiteen moeten houden voor het schilderen.

photo 580282

Een dry-fit blijft voorlopig mogelijk.

photo 580281

De passing is ook prima. Hopelijk blijft dat voor het boveneind opgaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/10 Megaman
BerichtGeplaatst: zo 28 mei, 2023 0:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De romp en de armen zijn vandaag toegevoegd, waarbij ik het laatste spoortje van de lijmnaad probeerde weg te werken met secondelijm.

photo 581207

Voorlopig heeft hij twee gewone handen, die blijven afneembaar en kunnen verwisseld worden met een blaster.

photo 581208

Ik probeerde een lichte undercut te doen op de vingers zodat de details niet te soft blijven hier.

photo 581209

De figuur zal volgende week wel klaar geraken voor de beschildering. Ik ben er nog niet uit hoe ik Megaman met de Doctor Wily-figuur ga combineren. Die verschijnt in het videospel steeds in een UFO-achtig pulserend tuig dat dan koers zet naar zijn hoofdkwartier.

photo 581211

photo 581210

Maar als Megaman hem daar weet terug te vinden, transformeert het tuigje steeds in een vervaarlijke contraptie die soms verschillende stadia doorgaat alvorens Wily zich wanhopig ter aarde werpt als hij onder de controle van Megaman valt.

photo 581212

photo 581213

photo 581214

Een van deze drie opties moet het dus worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/10 Megaman
BerichtGeplaatst: zo 28 mei, 2023 14:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 104
Woonplaats: Kemzeke
Weer knap bezig. Ik vind het altijd wel leuk om te volgen hoe je zo'n andere dingen maakt dan tanks, vliegtuigen of boten.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/10 Megaman
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2023 0:37 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Zaijtsev. Gisteren heb ik het hoofd afgewerkt, maar het is wel nog dry-fit allemaal, want ik ga dit moeten overschilderen na het schuurwerk.

photo 581629

Er zitten een paar rode clearparts bij de kit.

photo 581631

Er zijn ook drie mogelijke gezichtsuitdrukkingen, met nog een aantal decals om er nog meer te kunnen maken.

photo 581630

De helm werd ook voorzichtig bijgeschuurd, met secondelijm om de fijne naden dicht te plamuren.

photo 581632

Dit is met de gebalde vuisten, maar er zijn ook twee open handen en een blaster.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/10 Megaman
BerichtGeplaatst: wo 02 aug, 2023 23:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nu er enkele andere modellen in het zwart moesten, had ik een voorwendsel om Megaman ook in de primer te zetten. Maar waarom wilde ik nu deze figuur zwart spuiten, als die al in twee kleuren blauw is voorgekleurd?

photo 584348

Het was mijn voornemen om op deze figuur de Greenstuff kameleonkleuren Darth Blue (donkerblauw) en Celestial Azure (lichtblauw) uit te testen. Darth Blue ziet er zo uit:

photo 584350

en Celestial Azure als volgt:

photo 584349

Even later was Megaman terug samengesteld. Vooral in daglicht vallen de verschillen in de kleuren op, niet zozeer in LED-licht. Ik moet er wel bij zeggen, dat het kleurverschijnsel alleen goed werkte als alles ook volledig matzwart gespoten was.

photo 584354

photo 584353

Daarom heb ik Megaman even in de woestijnomgeving van de microgekko's gezet, met een toepasselijke achtergrond die op de basis van Dr. Wily lijkt.

photo 584351

photo 584352

Ik wil nu nog een toepasselijk ondergrondje bedenken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/10 Megaman
BerichtGeplaatst: za 05 aug, 2023 1:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nog wat foto's in het buitenlicht, alleen zo komen de kleuren tot hun recht.

photo 584467

photo 584468

photo 584466

photo 584469

photo 584470

photo 584471

photo 584472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/10 Megaman
BerichtGeplaatst: za 05 aug, 2023 18:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Mooie kleuren zo, Steven, zeker in zonlicht heel mooi, zou het zowat voor mijn motor willen hebben

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement