Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 jul, 2019 19:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 30 okt, 2017 18:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 2892
Woonplaats: "rooj"
Nou, een maand voor het eind van de GB gooi ik mijn topic ook maar eens hier neer… Drukte met school, de verbouwing, en nog wat andere dingen hebben nogal wat roet in mijn bouwtempo gegooid, met het gevolg dat ik een paar maanden later klaar was met mijn Panther dan gedacht. En aangezien ik heel slecht ben om aan twee projectjes tegelijk te werken, is de Hetzer vrij lang blijven liggen. Gelukkig is het kitje (of eigenlijk, kitjes), niet al te ingewikkeld (maar daarover later meer), dus het bouwen moet in ieder geval vrij rap klaar zijn.
Eerst de intro:

Afbeelding
Een aantal achtergelaten Hetzers op het Oostfront.

De Jagdpanzer 38 (Sd.Kfz. 138/2), later vooral bekend als de Hetzer (“Opruier"), was een lichte Duitse tankjager, gebaseerd op het aangepaste chassis van de Tsjecho-Slowaakse Panzer 38(t). De naam Hetzer was in die tijd overigens geen gebruikelijke naam; de naam was eigenlijk voor de E-10 bedoeld. Skoda, de fabrikant van de Jagdpanzer 38, heeft de twee voertuigen door elkaar gehaald in de documentatie, waardoor de Jagdpanzer korte tijd als Hetzer de deur uit is gegaan. Later is deze fout aangepast, maar de troepen bleven de tankjager Hetzer noemen. Zelfs Heinz Guderian heeft dit feit later aan Hitler gemeld, waardoor de naam Hetzer ook na de oorlog is blijven hangen.

Ontwikkeling

De Jagdpanzer 38 was bedoeld als antwoord tegen de ambitieuze, maar vrij dure en ingewikkelde ontwerpen van de Jagdpanther- en Tiger. Omdat het chassis van de 38(t) zich al bewezen had op het slagveld, was dit een betrouwbaar onderstel om de nieuwe tankjager op te bouwen.
Dit chassis werd verbreed en verlegd, om zo het zwaardere kanon en bepantsering kwijt te kunnen. Ook werd de ophanging aangepast met grotere loopwielen van Praga. Ook werd de Hetzer voorzien van een zwaardere Praga AC/2 6-cilindermotor met 160 pk, terwijl dezelfde Praga-Wilson-transmissie van de 38(t) in gebruik bleef. Al deze aanpassingen zorgden voor een netto gewicht van meer dan 16 ton, een enorme stijging ten opzichte van de 10 ton van de 38(t). Ondanks dit hogere gewicht lag de topsnelheid van de Jagdpanzer op 41 km/u.
Afbeelding
Een prototype van de Jagdpanzer 38 tijdens tests. Bij de eerste versies van de Hetzer werd gebruik gemaakt van spanwielen met 12 gaten.
De bepantsering van de Hetzer was verbeterd ten opzichte van de Marder-serie en de Nashorn, waarbij de Hetzer 60mm bepantsering onder een hoek van 60 graden voorop had. Deze schuine hoek zorgde voor een equivalent van 120mm voorpantser. Ook was het kanon relatief krachtig voor de tankjager, en vanwege zijn kleine afmetingen was het voertuig eenvoudig te camoufleren. Het bewezen chassis van de 38(t) maakte het voertuig erg betrouwbaar, en het produceren ervan kon goedkoop genoemd worden.

Afbeelding
In verhouding tot de open Marder III was de Hetzer een stuk veiliger voor de bemanning.

De Jagdpanzer 38 was de opvolger van de Marder III, beide gebouwd op het 38(t)-chassis. Vanaf het begin van de productie in april 1944 tot 11 mei 1945 zijn er zo’n 2584 Hetzers gebouwd. Het grote verschil tussen de oudere Marder III-serie en de Hetzer was de opbouw van het chassis. In verhouding tot het ongewijzigde 38(t)-chassis van de Marder stonden de zijwanden van de Jagdpanzer 38 15 graden naar buiten toe. Hierdoor ontstond er een soort zeshoekige vorm binnen in de Hetzer, waardoor de hoeveelheid ruimte voor de bemanning vergroot werd. Omdat de Hetzer, in tegenstelling tot de Marder III, wel een dak had, was het gewichtsverschil zo’n 5 ton. Ter compensatie had de Hetzer ook brede rupsbanden.

Afbeelding
Jagdpanzer 38s tijdens productie in de Skoda-fabriek in Plzen.

De eerste exemplaren van de Jagdpanzer 38 hadden de neiging naar voren te hangen vanwege het vergrootte gewicht van het kanon en bepantsering. In juni 1944 werden de voorste bladveren dus verstevigd, waardoor het voertuig weer horizontaal stond. In diezelfde periode werd de toegankelijkheid van de Heter ook verbeterd, in de vorm van een meer logische verdeling. Vanaf augustus 1944 werden nieuwe productiemodellen uitgerust met een 200 kilo lichtere kanonmantel, die een meer ronde vorm hadden dan de vroege modellen. Tegelijkertijd werd het aantal gaten in de spanwielen aangepast van 12 naar 4,6, of 8 gaten. Dit vereenvoudigde het productieproces. In september ’44 werden de voorste bladveren nogmaals verstevigd, en werden de beugels van de Schürzen aangepast om ze beter bestand te maken tegen schade. Ook werd een “shot trap” ontdekt in de behuizing van de commandant, die het voorkwam dat granaten afketsten tegen het voorpantser. Als maatregel werd de behuizing verwijderd en vervangen door de periscoop in verticale sneden in het pantser te monteren. Een maand later werd ook de uitlaat vervangen. De bestaande uitlaatdemper werd vervangen door een “Flammvernichter”, die ervoor zorgde dat er minder vlammen uit de uitlaat schoten. Hierdoor werd de Hetzer minder snel ontdekt. Tegelijkertijd werd de productiemethode van de loopwielen omgezet van geboute velgen naar geklonken exemplaren. In januari 1945 werd de vertandingsratio van de versnellingsbak verlaagd om de tandwielen meer te sparen.

Afbeelding
Een verwoeste Hetzer in Boedapest, 1945.

Een standaard Jagpanzer 38 was rechts “blind”. Vanwege het feit dat de 20mm van het zijpantser onvoldoende waren om de bemanning te beschermen, was het belangrijk om de vijand frontaal aan te kunnen vallen. Het plan was om hiervoor een nieuw type Jagdpanzer, de Jagdpanzer 38 Starr, te ontwikkelen. Deze zou voorzien van een roterende periscoop, om zo voor rondom zicht te zorgen. Deze versie kwam echter te laat om ingezet te worden.

Afbeelding
Een van de prototypes van de Starr-versie van de Hetzer. De verschillen in de kanonmantel en spanwielen ten opzichte van een standaard Hetzer zijn goed te zien.

Na de oorlog is Tsjecho-Slowakije nog een tijdje doorgegaan met de productie van de Jagdpanzer 38 (type ST-I en ST-II trainingsvoertuigen), waarvan er zo’n 180 gebouwd zijn. Hiervan zijn er 158 naar Zwitserland geexporteerd, om daar als de G-13 in dienst te gaan. Hierbij werd de Praga-benzinemotor vervangen door een 8-cilinder Saurer-dieselmotor. De meeste Hetzers die tegenwoordig nog bestaan, zijn in feite G-13’s. Ze zijn te herkennen aan de aangepaste uitlaat en de mondingsrem, die op Hetzers uit WW2 niet aanwezig waren.

Afbeelding
Een naoorlogse G-13. Hier is goed te zien dat deze versies een mondingsrem op het kanon hebben zitten. Ook is de nieuwe uitlaat te zien (midden van motordek).

In november 1944 beviel Hitler dat er een aantal Jagdpanzer 38’s direct vanuit de fabriek omgebouwd moesten worden tot Flammpanzer. Het 75mm kanon werd vervangen door een Keobe vlammenwerper. De spuitkop van de vlammenwerper werd in een dunne metalen buis gemonteerd. Doordat dit metalen schild erg dun was, was de vlammenwerper zeer gevoelig voor schade. Ondanks dat er nog geen 50 van deze Flammpanzer 38’s gebouwd zijn, zijn ze tegen de geallieerden op het westelijke front ingezet.

Afbeelding
Een Flammpanzer 38, waarbij het metalen schild van de vlammenwerper afgehaald is. Hier kan je ook goed zien hoe kwetsbaar dit apparaat was.

Varianten

Jagdpanzer 38 – de standaard versie.

Befehlswagen 38 - commandovariant. Voorzien van een 30W FuG 8-radio.

Flammpanzer 38 - Jagdpanzer 38, aangepast met een Keobe vlammenwerper in plaats van het kanon. Enkel gebruikt op het westelijke front, waarbij ze voor het eerst tijdens de Slag om de Ardennen gebruikt zijn (20 in de 352e en de 353e Panzer-Flamm-Kompanies, verbonden met Legergroep G). Minder dan 50 exemplaren geproduceerd.

Panzerjaeger 38(t) mit 75mm L/70 - Prototype waarbij het 7.5cm KwK 42 L/70-kanon van de Panther gemonteerd werd. 3 prototypes zijn gebouwd, maar het grote gewicht en afmetingen zorgen voor grote problemen bij de voertuigen. Krupp kwam hierna nog met een voorstel om het kanon op een aparte constructie achterop de Hetzer te monteren, maar dit bleef enkel bij een idee.

Jagdpanzer 38 Starr – een vereenvoudigde versie van de Jagdpanzer 38, uitgerust met een 7.5cm Pak 39 en een Tatra-dieselmotor. Het gehele terugslagmechanisme van de PaK werd verwijderd, en in plaats daarvan moest het chassis zelf de terugslag opvangen Van de 10 prototypes zijn er 9 weer teruggebouwd naar normale Jagdpanzers 38s. Het laatste prototype werd op bevel van Hitler aan het einde van de oorlog vernietigd.

Afbeelding
Een Hetzer Starr, waarshijnlijk tijdens tests.

Panzerjaeger 38(t) mit 105mm StuH 42/2 L/28 – Een voorstel om de Hetzer uit te rusten met een 10,5cm houwitser.

ST-I – Tsjechische, na-oorlogse benaming voor na-oorlogs geproduceerde Jagdpanzer 38s. 249 voertuigen zijn in gebruik genomen, samen met 50 ST-III/CVP rijschoolvoertuigen. Ook van deze voertuigen zijn nog aparte varianten gebouwd. De Praga VT-III was een prototype bergingsvoertuig, en de PM-I was een vlammenwerper.

Afbeelding
De PM-1 in actie tijdens tests.

G13 – Na-oorlogse variant van de Hetzer, gebouwd voor het Zwitserse leger, bewapend met een StuK 40.

Bergepanzer 38 – Een licht bergingsvoertuig, bedoeld voor gebruik naast de normale Jagdpanzer 38s. 170 exemplaren zijn er gebouwd, waarvan er ook enkele voertuigen gebruikt zijn als prototype voor een voertuig met een 2cm Flak 38.

15 cm Schweres Infanteriegeschütz 33/2 (Sf) auf Jagdpanzer 38 - Jagdpanzer 38 voorzien van een 15 cm sIG 33, gemonteerd in een open romp. Bedoeld als vervanging voor de Grille 30, als zijn er slechts 30 van gebouwd.
Afbeelding

Vollkettenaufklärer 38(t) – Verkenningsvoertuig op basis van de Bergepanzer 38. Een aantal prototypes zijn gebouwd, waarbij er zowel enkele als dubbele 2cm Flak 38’s gemonteerd werden. Een enkel voertuig werd zelfs voorzien met een 7.5 cm K51 L/24.

Afbeelding
De enige Volkettenaufklärer met het 7,5cm kanon.

Vollkettenaufklarer 38(t) Kätzchen – Een verkenningsvoertuig en troepentransport, gebaseerd op de Jagdpanzer 38. De prototypes werden door BMM gebouwd, en na de testfase werd de productie ervan bevolen. Zover is het echter nooit gekomen, en de prototypes zijn aan het einde van de oorlog waarschijnlijk verwoest.

Flakpanzer 38(t) Kugelblitz – Een voorstel om de koepel van de Kugelblitz op het chassis van de Jagdpanzer 38 te monteren. Vanwege de nijpende oorlogssituatie is dit bij een idee gebleven.

Panzerjäger 38(t) met Panzer IV-koepel – Een ander voorstel van Krupp om een Panzer IV-koepel, met een 7.5 cm KwK 40 of 8 cm PAW-kanon, op het chassis van een Jagzpanzer 38 te monteren. Ook dit idee is niet gebruikt tijdens de oorlog.

Panzerjager 38 D - A verlengde versie van de Panzerjager 38; ondanks de geplande productie is het slechts bij een prototype gebleven.


Prestaties

The Jagdpanzer 38 kan ingedeeld worden in de lichtere klasse van Duitse tankjagers, beginnend met de Panzerjäger I. Latere modellen waren de Marder-serie en de Jagdpanzer 38. Het 75 mm Pak 39 L/48-kanon van de Jagdpanzer 38 was een aangepaste versie van de 75 mm StuK 40 L/48 van de StuG III en IV. Met behulp van dit kanon was de Jagdpanzer 38 in staat om vrijwel alle Geallieerde en Sovjettanks te op lange afstand te verwoesten (met uitzondering van de zware tanks). Vanwege het pantser rondom was de Hetzer een stuk veiliger dan de deels open Marder II en III.
Vanwege de betrouwbaarheid en grote voorraad was de Jagdpanzer een van de meest voorkomende Duitse tankjagers aan het einde van de oorlog. Net als enkele andere Duitse voertuigen was de Hetzer uitgerust met een op afstand bestuurbaar machinegeweer, waarmee de bemanning van binnenuit kon vuren. Dit was erg geliefd onder de bemanningen, hoewel herladen nog steeds van buitenaf moest gebeuren.

Afbeelding
De werking van het op afstand bestuurbaar machinegeweer van de Hetzer.

Vanwege zijn kleine formaat was de Hetzer een stuk gemakkelijker te verbergen dan de grotere Duitse tankjagers. Een SPG als de Hetzer was echter niet geschikt voor mobiele oorlogsvoering of de Blitzkrieg-achtige tactieken. In plaats daarvan blonk de Jagdpanzer 38 uit wannneer hij ingezet werd bij vooraf bepaalde gebieden waar de vijand verwacht werd, of bij defensieve operaties en hinderlagen. De Hetzer was qua formaat gelijk aan de miniscule Panzer II, die in 1944 al zeer verouderd was. Echter was het grootste deel van de tanks van die periode ook een stuk groter geworden. Hierdoor was de Hetzer een in verhouding klein doelwit, waardoor een roerloze, gecamoufleerde Hetzer lastig te herkennen was.

Afbeelding
Een Hetzer met wat minder geluk.

De grootste nadelen van de Jagdpanzer 38 waren de dunne zijkanten, kleine munitievoorraad, matige wendbaarheid, en een onhandige indeling van het interieur. Ook waren de bladveren en aandrijfwielen gevoelig voor schade vanwege het verhoogde gewicht. Deze nadelen werder echter deels tenietgedaan wanneer de Hetzer volgens defensieve doctrines ingezet werd.


Operationele inzet

De eerste Jagdpanzer 38s gingen in dienst bij de Heeres Panzerjäger-Abteilung 731 in juli 1944. Deze afdeling werd naar Legergroep Noord richting het Oostfront gestuurd. Er zijn meldingen vanuit het Oostfront geweest van een enkele compagnie Hetzers die, zonder enige verliezen, 20 vijandelijke tanks verwoest zou hebben.

De Hetzer die in dit project centraal staat is een voertuig dat gebruikt is door het Praagse verzet tijdens de Praagse opstand in mei 1945. De Praagse bevolking kwam hierbij in opstand tegen de Wehrmacht in de stad. De opstand werd op 5 mei gestart met een oproep op de radio, en op 8 mei werd de bezetter verdreven uit de stad. De Duitsers waren al sinds het begin van de Tweede Wereldoorlog aanwezig in Tsjechië, en het land was door de bezetter ondergebracht in het protectoraat Bohemen en Moravië. Dit gebied is zeer lang in Duitse handen gebleven; toen de Russen rond eind april 1945 aan de poorten van Berlijn stonden, stond het protectoraat nog steeds onder Duits bevel.
Op 5 mei werd het startschot voor de opstand op de Tsjechische radio gegeven, ondanks dreigementen van de plaatselijke SS- und Polizeiführer Karl Hermann Frank dat iedere opstand in “een zee van bloed” zou eindigen. De Duitse beheerder van de zender riep de Wehrmacht op voor hulp, maar deze soldaten werden door Tsjechische opstandelingen tegengehouden. Later op de dag werd het radiostation, samen met het stadhuis en het hoofdkwartier van de Gestapo en de Sicherheitspolizei und SD door de Tsjechen ingenomen. De Duitse reactie hierop was een tegenaanval in de avond, die erg bemoeilijkt werd door het grote aantal barricades die in de stad opgeworpen waren door de opstandelingen.
Ondanks het feit dat Amerikaanse troepen, die op sommige punten slechts 70 kilometer van Praag verwijderd waren, ook de radio-oproepen ontvingen, zijn zij niet overgegaan tot actie. De reden hiervoor was dat de Amerikanen de Sovjets niet voor het hoofd wilden stoten. Een opvallende actie was het wisselen van front van het Russisch Bevrijdingsleger een dag na het begin van de opstand. Tijdens de oorlog heeft dit leger onder de Wehrmacht tegen het Rode Leger gevochten, totdat zij zich op 6 mei aansloten bij de Tsjechische opstandelingen. Deze communistische opstandelingen waren hier echter niet van gediend, en op 7 mei sloegen de leden van het bevrijdingsleger op de vlucht.


De Duitse troepen, die ondertussen Praag bereikt hadden, waren er niet in geslaagd om de bezette overheidsgebouwen en de radiozender te heroveren. Als uiterste redmiddel ging de Wehrmacht vervolgens over op bombardementen op het radiogebouw. Een dag later nam de Waffen-SS de strijd over, en zij richtten grote vernielingen aan in de stad. Deze vernielingen hielpen het Duitse leger om de stad grotendeels te heroveren.
Op 8 mei, de laatste dag van de opstand, besloten de opstandelingen om met de Duitsers in overleg te gaan, omdat de situatie als gevolg van een gebrek van geallieerde steun onhoudbaar werd. Er werd beslist dat alle Duitse troepen en burgers Praag mochten verlaten, waarna de Sovjets de stad binnentrokken. De opstand heeft in 4 dagen ruim 1.693 opstandelingen het leven gekost. Aan Duitse zijde vielen ruim 1.000 doden, en het Russisch Bevrijdingsleger verloor 300 man. Verder vielen er ruim 4.000 burgerslachtoffers, zowel Duits als Tsjechisch.

Tijdens dit verzet werd er door de opstandelingen onder andere gebruik gemaakt van buitgemaakt Duits materieel. Een grote bron van dit materieel was de Skodafabriek in Plzen, een plaats die niet ver van Praag verwijderd was. In deze fabriek werden de onderstellen voor onder andere de Hetzer geproduceerd. Verder lag er ook een fabriek van BMM in Praag zelf, waar ook diverse onderstellen van de Panzer 38-serie geproduceerd werden. Tijdens de opstand werden deze fabrieken bezet door de opstandelingen, waarbij zij een aantal onderstellen in diverse stadia van voltooiing aantroffen. Uit deze onderdelen zijn een aantal werkende Hetzers gebouwd, waarbij het 75-mm kanon echter weggelaten werd. In plaats hiervan werd het hierdoor overgebleven gat in de romp dichtgezet met staalplaat, waarbij er een opening vrijgehouden werd voor een MG-34 of MG-42. Een aantal Hetzers hadden verder ook een tweede machinegeweer op het dak gemonteerd, waarbij de schutter zich achter een schild kon verschuilen. De voertuigen, vaak nog deels in de rode primerkleur, werden tenslotte volgekalkt met verschillende strijdleuzen en Tsjechische vlaggen.

Er zijn voor zover ik info heb kunnen vinden 3 verschillende Hetzers gebouwd door de opstandelingen, ieder met een ander soort bewapening en andere leuzen. Alle versies kunnen overigens gebouwd worden met de onderdelen in de kit. De eerste is de "CSR"-Hetzer, de enige met een tweede mitrailleur op het dak.
photo 424625

photo 424626

Deze heeft verder een wit vlak op de onderste voorste pantserplaat, en een schild bovenop het dak.
De tweede Hetzer is de "Zizkov"-Hetzer, vanwege de Zizkov-leuzen op de zijkanten.
photo 424623

Een derde versie die ik gevonden heb verschilt van de andere twee vanwege het feit dat deze Hetzer wel het gietijzeren blok voor het kanon gemonteerd heeft zitten. Het kanon zelf zit er echter nog steeds niet op. Aan de foto's te zien zijn er wel meerdere voertuigen van deze variant gebouwd; een met het witte kruis op de voorste onderste pantserplaat, en een zonder. Academy heeft overigens al eerder een kit van dit voertuig uitgebracht.
photo 424627

photo 424624

photo 424622


De kit

photo 424628

De kit is een rebox van de eerder genoemde Academy Hetzer, en de enige toevoegingen die MPM aan deze kit gedaan heeft zijn een aantal resin delen voor de schilden en machinegeweren, en een ander decalvel voor de leuzen. Wat wel opvalt is dat het een flinke doos is voor een klein model als de Hetzer;

photo 424629

Dit wordt al snel duidelijk als je de doos beter bekijkt; het gaat hier om een Double Pack, wat zoveel betekent als dat er 2 modellen in zitten. De resindelen bevatten ook delen voor 2 verschillende versies, dus je kan in principe 2 van de 3 gebruikte versies van de Hetzer bouwen.

Het sprue-verhaal is ook vrij duidelijk; alle sprues zitten er 2x in. Alles ziet er goed uit; geen flash of andere vervelende dingen. Het detail is hier en daar wel wat zacht.

photo 424631

Wat wel leuk is, is dat Academy origineel een crew van 2 personen meeleverde met het model. Omdat de sprues hier identiek zijn, zitten er dus ook 4 figuren bij die niet gebruikt gaan worden (wegens het zijn Duitsers). Verder kunnen ook alle onderdelen die bij het kanon horen de onderdelenbak in.

Verder zijn er nog een aantal PE-delen meegeleverd voor onder andere de roosters. Wat hier ook interessant is, is dat ook de PE-delen voor de Prague-versie van Academy meegeleverd zijn (hierbij is vooral het ronde schild voor het machinegeweer belangrijk). De grote schilden en machinegeweren zijn in resin meegeleverd.
photo 424630

Ik ben van plan om vanavond een begin te maken aan het ding; gezien het aantal onderdelen zal de bouw (hopelijk) niet al te lang duren... :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Revell Mercedes-Benz G4 - MPM Hetzer Prague
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Laatst bijgewerkt door Tomska op wo 01 nov, 2017 23:38 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RPM Hetzer Prague
BerichtGeplaatst: wo 01 nov, 2017 19:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 1688
Geweldig dat je ook gestart bent!
Succes met de bouw.
Exact nog een maand te gaan...

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 nov, 2017 23:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 2892
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor je reactie Thiery, vanaf vandaag is het inderdaad nog precies een maand... Maar gelukkig valt alles tot nu toe lekker in elkaar, en hoeft er ook niet extreem veel gescratched (of is het gescratcht?) te worden. Het meeste werk zijn de ogen voor camouflagenetten die rondom op de zijkanten horen te zitten, maar voor de rest is alles wel aanwezig op het kitje.

Na een avond plakken zat het onderstel al zo goed als helemaal in elkaar. De wielen en tracks laat ik voorlopig nog even los, dat gaat iets gemakkelijker ivm het schilderwerk van onder andere het rubber op de loopwielen. Het scheelt dat het er deze keer maar 8 zijn, in plaats van 32 bij de Panther...

photo 424849

photo 424851

Academy had van mij wel wat beter over de ophanging na mogen denken; de bladveer heeft zoveel speling op zijn montagenokje dat het bijna niet te doen is om alle draagarmen netjes op 1 lijn te krijgen. Verder hebben deze armen ook geen nokjes of iets dergelijks om de op 1 bepaalde positie vast te zetten; ze zijn in principe 360 graden draaibaar op hun asjes. Maar met een winkelhaak is alles wel redelijk recht te krijgen (plus wat geduld).

photo 424850

photo 424852

De achterspatborden zijn ietwat gesloopt; ik kan me voorstellen dat de opstandelingen niet al te zuinig op de Hetzers zijn geweest.

photo 424853

photo 424855

photo 424854

Ik ga de tweede Hetzer overigens waarschijnlijk niet ook gebruiken voor een Praagse Hetzer; ik heb plannen om hem te verbouwen tot Flammpanzer. Maar dit is nog een hele grote "misschien"...

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Revell Mercedes-Benz G4 - MPM Hetzer Prague
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 nov, 2017 8:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6051
Woonplaats: Kasterlee (B)
Een indrukwekkende intro moet ik zeggen! :brouw:
Ik benieuwd naar dit kleine venijn. Btw: mocht je interesse hebben, ik heb kippengaas op 1/35 gevonden... dat werd blijkbaar in WO2 ook op tanks en dergelijke gebruikt om camouflage aan te brengen.

Je vind het hier: http://www.diodump.com

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 nov, 2017 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 2892
Woonplaats: "rooj"
Weer een kleine maand verder... Er is gelukkig wel het een en ander gebeurd in de tussentijd, maar ik ben er simpelweg niet aan toe gekomen om een stukje te typen (helaas). En als ik naar de kalender kijk zal ik er nog even aan moeten trekken wil ik deze op 1 december "done"hebben.
Bedankt voor het linkje Walter, maar ik ga op deze geen extra camouflage aanbrengen. Wel een mooie webwinkel trouwens, daar staan genoeg mooie spulletjes tussen.

De bouw is nu in ieder geval voltooid, en op moment van schrijven is de verf ook aan het drogen (ik ben er ook nog steeds niet aan toe gekomen om eens fatsoenlijk te gaan zitten voor het verhaal "airbrush", dus ook deze gaat nog met het handje geschilderd worden). Is er trouwens iemand die zelf nog met enamels spuit? Tegenwoordig is vrijwel alles acryl geworden, maar ik vind het zonde om alle potjes Revell en Humbrol zomaar te gaan vervangen door AK/Tamiya/oid.

Maar hoe dan ook; de Hetzer.
Eerst zijn alle kleine prulletjes nog op het model gelijmd. Denk hierbij aan de uitlaat, tracks, gereedschappen, handvatten etc.
photo 427539

photo 427540

photo 427542

photo 427541

Het uitlaatje is nog uitgeboord. Anders dan dat ik altijd dacht, is de dikke uitlaatpijp van de Hetzer niets anders dan een vlamdemper / hitteschild, en geen geluidsdemper. Dat moet dan toch flink herrie gemaakt hebben voor omringende soldaten, zo'n ongedempte Hetzer..
photo 427538

In de hull zijn alle ogen voor de camonetten weggehaald en vervangen door koper ringetjes. Maar eerst moeten er wel wat gaatjes geprikt worden...
photo 427543

photo 427544

Verder zijn de tracks er ook opgelegd. Ik heb ze wel in delen gelaten, om ze apart te kunnen schilderen. De link & length-constructie van Academy is trouwens een verademing; mooie doorhang in de tracks, maar niet het enorme werk van indy-tracks.
photo 427545

photo 427546

De handvatten op de verschillende luiken zijn ook allemaal vervangen door koperdraadjes. De ringetjes voor de camonetten zitten er ondertussen ook op. Verder heb ik een aantal gereedschappen weggelaten. Hier moeten de gereedschapsklemmen echter wel nog voor op de hull gemaakt worden, dus heb ik deze gescratcht van dun aluminiumfolie en koperdraad.
photo 427547

photo 427548

photo 427549

De resin schilden voorop waren best kromgetrokken, dus heb ik deze vervangen door exemplaren uit plasticard. De vorm is simpel genoeg om zo na te maken.
photo 427550

Het machinegeweer op het dak en het schild voor de schutter zitten er ook op.
photo 427551

Achterop de Hetzer zit een klein kistje, dat in 2 uitvoeringen gemaakt werd; geheel dicht en geperforeerd. Alle Praagse Hetzers die op de foto staan hebben de tweede variant, maar Academy heeft de gaten in de kist dicht gegoten. De oplossing is simpel, maar het duurt wel even totdat alle gaten uitgeboord zijn.
photo 427552

En als laatste zitten er nog een aantal grove lasnaden rond het voorste schild; het moet toch op een of andere manier bevestigd zijn. Ik heb ze expres wat grof gelaten, omdat het me niet lijkt dat de Praagse opstandelingen hun stinkende best op die lasnaden gedaan hebben.
photo 427553

Nu is het zaak om het ding in de basiskleuren te zetten, decals / slogans erop, en dan verweren. Het scheelt dat het verweerwerk niet extreem moet, omdat het in principe een gloednieuw voertuig was.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Revell Mercedes-Benz G4 - MPM Hetzer Prague
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2017 16:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 2892
Woonplaats: "rooj"
Na me afgelopen weekend en eergisteren kapot geërgerd te hebben aan het kwasten van de Revellverf (eerste laag ging prima, maar bij de tweede laag trok ik er alles tot op het styreen vanaf), heb ik besloten deze even aan de kant te leggen. Ik vind het zelf heel apart dat de verf opeens zo raar doet, het is niet dat de verf ontzettend dik was. Maar de tweede laag leek dat wel, de verflaag is nu ook ontzettend streperig. Met name het geel is niet om aan te zien. Het komt op de foto heel erg over, maar ik ben halverwege de tweede laag gestopt (vandaar de vele lichte plekken in de lak).
Misschien toch niet genoeg verdund? Of gewoonweg te oude verf (heb al veel enamels weg kunnen gooien omdat de verf zodanig verdikt was dat het net klei leek).

photo 428532

photo 428531

photo 428530

photo 428529


Maar hoe dan ook, buiten het feit dat ik de deadline niet meer ga halen, wil ik het model ook niet afraffelen. Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik nu wel geneigd ben om dat te doen ("dan ben ik er vanaf"), maar dit gaat altijd wel ten koste van de kwaliteit. Ik vind het jammer dat ik de GB niet af kan maken, ik had het model graag in de galerij bijgezet. Toch te laat begonnen helaas... :oops:

Nog even over het verfverhaal wat betreft de enamels / acylics; afgelopen weekend kwam ik per toeval op de website van AK, en daar was het ook Black Friday. Toen heb ik toch maar de knoop doorgehakt en een hoop acrylverf voor de airbrush besteld. Het werkt denk ik gewoon een stuk gemakkelijker dan de enamels. En die 25% korting op alles als gevolg van de Black Friday scheelt toch best wat geld als je een flinke bestelling doet.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Revell Mercedes-Benz G4 - MPM Hetzer Prague
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2017 16:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6051
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja Tom, de deadline ga je niet halen maar troost je, door allerlei omstandigheden ben ik niet eens kunnen starten! :?
Modelbouw is nu eenmaal een hobby en wanneer andere prioriteiten zich aandienen??? :roll:

Hoe dan ook, ik blijf dit kleine venijn volgen hoor! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2017 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 2892
Woonplaats: "rooj"
Dat is ook zeker balen ja Walter, maar andere prioriteiten buiten de hobby kunnen vaak roet in het eten gooien inderdaad. Ik hoop binnenkort weer te kunnen beginnen met het modelletje, eerst even kijken wat met die verflaag gaan doen.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Revell Mercedes-Benz G4 - MPM Hetzer Prague
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2017 12:14 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 1688
Wat jammer.
Je hebt gelijk om het model niet overhaast af te werken. Dat zou zonde zijn.
Ik hoop dat je deze toch tot een goed einde kan brengen want ik vind het een mooi onderwerp.

Succes met de verderzetting.

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement