Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 jun, 2017 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
De groepsbouw is al een maand bezig en de eerste modellen zijn ondertussen al af, echter zal ik nu pas gaan beginnen aan deze groepsbouw. Ik ben net klaar met stage. Door deze stage heb ik het modelbouw even aan de kant moeten zetten, maar nu dat achter de rug is kan ik weer lekker beginnen. Ik ben nu ook nog steeds bezig met de "trainers" groepsbouw, echter ben ik daar bij de verf fase. Nu ik modelbouw aan de kant heb gelegd voor meer dan 2 maanden is het lastig om gelijk weer te verven (beetje saai :oops: ). Vandaar dat ik het verven van dat toestel en deze groepsbouw tegelijk wil doen. dat geeft een beetje afwisseling....

Nu over naar het onderwerp. Ik ga de "Messerspit" van Brengun bouwen. Ik heb net de kit besteld dus jullie moeten nog even wachten op de foto's :lol: . In ieder geval is het onderwerp aangemaakt, school bijna klaar. Dit betekend dat er volop tijd vrijkomt voor de projecten!

Over enkele dagen komt de post met de kit & wat geschiedenis van het toestel, Tot dan!


Laatst bijgewerkt door Rick97 op za 09 sep, 2017 18:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jun, 2017 2:14 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Welkom!

Ik kijk al uit naar je doos en de inhoud ervan.

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jun, 2017 19:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
Vandaag stond de postbezorger op de stoep met een mooi pakket! naast deze kit ook nog wat gereedschap opgepikt (hoeveel is daar eigenlijk van, niet normaal wat je allemaal voor de hobby kan kopen! :roll: )

Maar om welke kit gaat het nu precies? Om er wat beeld bij te geven, deze dus...
photo 414927
De Messerspit van brengun.

photo 414929
Op de achterkant van de dos staat het verfschema en waar de decals moeten.

Dan de inhoud van de kit...
photo 414928
een klein decalvelletje

photo 414931
de canopy en een velletje PE

en dan de sprue's, 3 stuks met zeer veel reserve onderdelen, zelfs de orginele romp van de mkVb. deze wordt niet gebruikt aangezien de messerschmitt motor erin zat (daarover straks meer bij het kopje geschiedenis :wink: )
photo 414930

photo 414932

photo 414934

en uiteraard de instructies
photo 414933

GESCHIEDENIS

De spitfire mkVb (EN830 - radio code NX-X) werd op 18 november 1942 boven Frankrijk geraakt door FLAK waardoor de piloot gedwongen werd te landen. het toestel kwam vrijwel ongehavend aan de grond en de piloot werd gevangen genomen. het toestel werd vervoerd naar een Luftwaffe onderzoeks centrum. hier werd gekeken welk toestel nu beter was qua prestaties, de Spitfire of de BF109. Om dit te testen werd de Merlin moter verwijderd uit de Spit en werd de Daimler-Benz motor van de BF109 erin gezet. dit vliegtuig werd daarna gebruikt voor testvluchten.

en dan nog een foto van het echte toestel
photo 414946


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jun, 2017 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Gaaf onderwerp! Interessant ook dat de Duitse de moeite genomen hebben om de Merlin eruit te peuteren en er een DB voor in de plaats te leggen.
Het kitje ziet er op het eerste gezicht wel goed uit, al zien die aanhechtingspunten bij de onderdelen er wel wat lomp uit.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jun, 2017 23:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
1 van de achterliggende redenen voor deze ombouw was dat de Bf-109 een injectie motor had, en de Spit een carburateur. Duitse piloten maakten daar misbruik door stijl te duiken, en als de spit volgde, verzoop zijn carburateur, en kon de Duitser ontsnappen. Met de ombouw wilden ze zo objectief mogelijk testen doen naar de aerodynamische eigenschappen van onder andere de elleptische vleugels

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jul, 2017 9:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Interessant modelletje en net zoals bij de P-47 alweer die gele buik! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jul, 2017 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ah, zo klinkt het al wat logischer Silenoz, zo kun je puur de vliegeigenschappen testen, zonder last te hebben van de verschillende motoren.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jul, 2017 20:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 nov, 2016 20:41 pm
Berichten: 171
Woonplaats: Hazerswoude
De aanhechtingspunten zijn inderdaad erg lomp gegoten (helaas).

Eerst heb ik de cockpit geverfd met satijngroen (niet historisch correct maar het geeft een mooi beeld nadat de canopy erop zit).
photo 415641

daarna heb ik de details geverfd en de riemen toegevoegd, de eerste keer dat ik dit met PE doe. Redelijk gelukt denk...
photo 415781

photo 415782

photo 415783

hierna heb ik de romp aan elkaar gemaakt. dit ging niet makkelijk aangezien er geen pennetjes voor een goede aanlijning opzitten. het is allemaal zelf passen en meten en hopen dat het goed zit. dat bleek dus niet het geval. de helften passen niet goed op elkaar waardoor er een minuscuul hoogteverschil inzit. ook blijft er een kleine kier achter. putty dus! Daarnaast zat er veel flash aan dat weggeschuurd moet worden...
photo 415810

daarna heb ik met de vleugels een testfit gedaan.dit past dus NIET de ruimte voor de romp is te klein... daarnaast sluit de romp niet goed aan op het achterste deel van de vleugel. hoe ik dat allemaal ga oplossen? nog geen idee. waarschijnlijk met veel putty schuurwerk en secondelijm.
photo 415812

oh en ik kwam er trouwens achter dat dit een mold is van AZ
photo 415811


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jul, 2017 21:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 jan, 2009 20:38 pm
Berichten: 121
Woonplaats: Gent
Leuk onderwerp, en dat ziet er nog wel een leuke kit uit!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jul, 2017 8:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Dat met de romp kan je reeds zien bij het droogpassen. Dan een vel schuurpapier vlak spannen en de romp helften licht schuren. AZ heeft je wel wat extra werk, maar heeft ook leuke modellen.

Aansluiting vleugels en romp is ook droogpassen, evt eens zoeken naar bouwverslagen op het net en kijken hoe ze het elders opgelost hebben.

Leuke bouw tot nu toe

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement