Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 12:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Weer een kleine update.

De cockpits zijn gespoten (met Mr Color H58 Cockpit Green) en in elkaar gelijmd. Om de cockpits wat interessanter te maken heb ik
zelfgemaakt riemen toegevoegd. Gewoon wat papier geschilderd met Revell 314 Beige en in strookjes gesneden.

Hier zien we ook de verschillen in details tussen Otaki en Tamiya. Best wel een groot verschil.

photo 413865

De volgende twee foto's zijn opzettelijk onderbelicht om de details beter zichtbaar te maken.

photo 413864

photo 413863


Er zijn ook redelijk grote verschillen in de vorm en grootte van de vleugels. Ik zelf geef er niet veel om, zolang het maar een leuk model oplevert ! ;-)
Afbeelding

We gaan weer verder..............

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op za 19 aug, 2017 12:14 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jun, 2017 3:05 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Leuk, zo'n duo bouw.

Ik kan geen beslissing nemen welke details ik de mooiste vind.

Je gaat weer vlot vooruit....

gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jul, 2017 15:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Wat een verschil in detail zeg, de Otaki is een stuk verfijnder. En ja, dat verschil in vleugelgrootte vind ik ook niet zo boeiend, ook al is het verschil toch best wel wat als ik het zo zie.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jul, 2017 13:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Het glas zit er nu ook op. De pasvorm was bij beiden goed genoeg. Ik kon het glas - heel voorzichtig - goed vastzetten met gewone modelbouwlijm (Tamiya Extra Thin),
daar waar de delen elkaar raakten. Eventuele spleetjes werden met houtlijm opgevuld. Verder was er ook heel weinig vuller nodig. Ik gebruikte Vallejo Plastic Putty om
de kiertjes op te vullen.
De voorkant van de Otaki versie zit tijdelijk met drie hele kleine drupjes dikke lijm vast. Zo kan ik zonder problemen het hele vliegtuig afplakken en spuiten, zonder dat de
motorkap los komt. Is de verf droog, dan breek ik de kap af, bouw de motor in, en lijm de kap weer terug op zijn plek, met alle details weer op hun juiste plek.

photo 415367



En dan nu het leukste werk waar elke vliegtuigbouwer naar uit kijkt : het afplakken van het cockpitraam. En dan nog twee ook......!!! Het leven wordt gewoon niet mooier.......

Oké..........

GRAPJUUUHHH !!!!

Ach, het viel wel mee. Vele dunne strookjes van een rol afgehaald, op het raam geplakt en het overschot met een vlijm nr. 15 afgesneden. Ik had geen zin om nóg meer
tape te plakken. Dus.....werd het potje vloeibaar rubber erbij gehaald.


photo 415368

De Otaki kit wordt de zilveren Amerikaanse versie. Dit vanwege de popnagels en andere details, die goed uit zullen komen op een alu body. De hoogteroeren zitten er nog
niet op omdat ik eerst de rood-wit-blauwe markering op de staart wil afplakken en spuiten. Helaas zitten deze kleuren er niet bij als decals.
De Tamiya kit wordt de groene Engelse versie.
Nu eerst de kits zeer goed schoonmaken en dan gaan ze hun eerste laag verf krijgen.

_______
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul, 2017 21:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Voordat ik de Amerikaanse versie alu kan spuiten, wil ik eerst de staart in rood-wit-blauw spuiten.
Daarvoor heb ik de volgende methode bedacht. Of het een goed idee is/was weet ik pas achteraf......
We zullen zien.

photo 415504

Het gele deel is een groot stuk zachtklevend plakband.

photo 415505

Is de staart gespoten, dan plak ik deze zorgvuldig af en kan ik de rest van het vliegtuig aluminium spuiten.
Ik zoek geen perfectie. Zolang het eindresultaat goed genoeg is ben ik tevreden.

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jul, 2017 13:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Al mooi vorderingen.
ik ben benieuwd naar hoe het afplakken en verven van het roer is bevallen.
In theorie lijkt het een handige manier.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jul, 2017 22:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Leuk zo die dubbelbouw, zo zie je goed de verschillen en wat de een niet heeft en de ander wel en andersom

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jul, 2017 19:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Niet veel geknutseld, deze week. Drukke werkweek gehad.

Hier zijn weer twee foto's.

Ja....het groen lijkt wat raar en wat licht van kleur. Klopt, dat deed ik expres. (Jaja....zal wel.............)
Neeee.... echt waar. Als je straks in de cockpit kijkt, wil ik het cockpitgroen niet te donker hebben. De modellen worden
straks uiteraard gespoten in donkergroen en zilver. Het groen aan de binnenkant van de ramen komen dan in de
schaduw en met deze kleur hoop ik het eindresultaat wat acceptabeler te krijgen, anders wordt het zeer donkergroen.

De rood-witte strepen die je hier ziet zijn - gelukkig - de slechtste van beide zijden. De andere kant ziet er beter uit.

Die methode van mij, met dat plakband en ingesneden strookjes........ Leuk idee maar de uitvoering is minder dan ik
gehoopt had. De volgende keer snij ik één lange dunne reep die overal dezelfde breedte heeft. Dan plak ik vele strookjes
op de staart en haal daarna om en om de strookjes weg. Met die methode zijn alle strepen even dik.

Ach ja.... al doende leert men.


photo 415923

photo 415924


Het wit is eerst een dunne laag Xtracolor kalkwit, daarna een glimmende laag Tamiya X-2. Het rood is Mr Color H-327 Glans rood FS 11136.



Maar nu komt het mooiste: het hele vliegtuig wordt nu gespoten, in de uiteindelijke kleuren ! ;-)

Binnenkort weer een update.

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jul, 2017 20:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Kleine update.

photo 415992

Het zilver is Revell 90, met wat extra glanslak (vloerwas (Pledge Multi Surface Wax)) in de laatste twee lagen. Het groen is
een mix van Revell en Mr. Hobby, diverse kleuren, waaronder veel blauw. Revell groen 364 als basis, met wat Revell blauw 50,
aangevuld met veel Mr. Hobby donkerblauw H-5.
De grijze onderkant van de groene versie is ongemixte Tamiya IJN grey XF-12. IJN staat voor Imperial Japanese Navy, voor
wie het weten wilt.

Ik moet deze modellen nog vaak beetpakken, dus de verf gaat de tijd krijgen om goed te drogen. De eerstvolgende update zal
pas eind volgende week zijn.

________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jul, 2017 23:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooie vorderingen!

Je US-staart is gelukt!
Ik heb ooit eens een Vichy "Hawk 75" gebouwd. Neus en staart waren geel met rode strepen.
Ik heb toen lange repen tape gesneden en verdeeld. Toch waren er enkele afwijkingen... Ik kan me makkelijk voor de geest halen dat een gelijkmatig patroon helemaal niet makkelijk was.

Goede kleurkeuze voor de modellen.
De klinknagels passen goed bij de zilveren versie.

Je verf zit er heel strak op.

gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement