Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 07 jun, 2017 11:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Ik ga de komende tijd met deze aan de slag. Eerst maar even het verhaal achter deze tank.

Na de desastreus verlopen operatie Market Garden raakte de British 6th Tank Brigade in zware gevechten met Duitse troepen rondom Overloon. Het Vierde Armored Battalion vond in een schuur een volledig operationele Panther van de Panzer-Abteiling 2, Panzer brigade 107.Waarom de tank daar is achtergelaten is onbekend, er mankeerde hoegenaamd niets aan. Hij was natuurlijk wel in een of ander Duits cammo schema geschilderd. Welk schema dat was, dat zoek ik nog uit.

De tank werd overgeschilderd in olive drab green en van een geallieerd merkteken op de koepel voorzien. Dit ter voorkoming van beschieting uit de lucht door geallieerde piloten. Later kwam er nog een witte laag wintercammo overheen. De tank werd in dienst genomen en kreeg de bijnaam "cuckoo", dit in de eerste plaats omdat alle tanks in het battalion naar vogels genoemd waren en omdat de koekoek een "vreemde vogel" is.
Hebben ze nu nog wat gehad aan hun vondst? Jazeker wel. Bij de beschieting van het kasteel van Geisteren aan de oever van de Maas, ten noorden van Venlo, bewees de "Cuckoo" zijn diensten. Pogingen het kasteel met infanterie in te nemen hadden tot dan toe gefaald en men besloot tot een artillerie beschieting. Koekoek bleek 75 mm granaten met grote nauwkeurigheid door de ramen van het kasteel naar binnen te knallen. Daar waren de kasteelbewoners niet blij mee en al gauw was het kasteel ingenomen. Na deze aanval werd Cuckoo ingezet bij een aanval op de Duitse stad Waldenrath. Opvallend was dat de Panther, maar liefst acht ton zwaarder dan de Churchill's, geen enkele moeite had met de besneeuwde en beijsde wegen. Waar de weersomstandigheden voor de andere tanks voor grote problemen zorgden, rolde Cuckoo even zo vrolijk gewoon verder.
Helaas kwam aan het dienstverband van Cuckoo een einde toen, onderweg naar het Duitse Kleef, zijn benzine pomp het begaf. Logischerwijs wilde de dealer geen nieuwe leveren. De tank werd achtergelaten en niet meer teruggevonden.

Dit wordt hem dus. Kit is gekocht, in een volgende posting wat achtergrond over de tank zelf.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jun, 2017 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Maar hoe zat dat het met die munitie eigenlijk.... Duitse munitie was toch niet hetzelfde dan Britse of Amerikaanse of wel??? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jun, 2017 13:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooie intro! Benieuwd naar de tank en de kit....

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jun, 2017 9:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
walesha schreef:
Maar hoe zat dat het met die munitie eigenlijk.... Duitse munitie was toch niet hetzelfde dan Britse of Amerikaanse of wel??? :roll:


Goede vraag. Ik heb begrepen dat de Panther zeker 60 granaten mee kon nemen, zo niet meer. Dit aantal kan aangevuld zijn met granaten uit andere achtergelaten tanks. Of Britse/Amerikaanse ammo ook in de Panther pastte weet ik niet. Weer iets om uit te zoeken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jun, 2017 10:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Leuk onderwerp, heb er transfers van de onderstaande serie over van 1/35 aangezien ik alleen maar 1/72 AFV bouw.
Het is een hele serie met ''captured panzers'', veel tanks werden ook gebruikt door de Fransen.

photo 412878
photo 412880

Ammo was denk ik niet zo'n probleem, er bleef genoeg achter Engels en Amerikaans spul paste niet daar die andere calibers gebruikten.

Gerhard

photo 412879
photo 412877
photo 412876


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jun, 2017 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Korneel schreef:
walesha schreef:
Maar hoe zat dat het met die munitie eigenlijk.... Duitse munitie was toch niet hetzelfde dan Britse of Amerikaanse of wel??? :roll:


Goede vraag. Ik heb begrepen dat de Panther zeker 60 granaten mee kon nemen, zo niet meer. Dit aantal kan aangevuld zijn met granaten uit andere achtergelaten tanks. Of Britse/Amerikaanse ammo ook in de Panther pastte weet ik niet. Weer iets om uit te zoeken.

Ik heb ook al zo wat rondgekeken maar ik vind er geen sluitend antwoord op... ik meen me wel te herinneren dat ze met het 76mm kanon van de Sherman ook de voorgaande 75mm granaten konden afvuren omdat die bijna hetzelfde waren.
Ik zoek dus eigenlijk een vergelijk tussen de US 75mm granaat en de Duitse, het kaliber komt wel overeen maar ook de huls zelf moet passen in de kamer. :roll:
Maar toe nu geen resultaat, ik vind het wel een intrigerende vraag waar blijkbaar nog niet echt bij stilgestaan is. :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jun, 2017 20:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Leuk onderwerp. Volgens mij is het niet vaak voorgekomen dat de Geallieerden buitgemaakte Duitse tanks daadwerkelijk hebben ingezet?
Maar ja, ik ben vliegtuigbouwer dus weet niet zo veel van tanks :wink:
Succes met de bouw!

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jun, 2017 14:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Gisterenavond een beginnetje gemaakt. Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets gebouwd heb, de laatste twee waren een Sherman en een Tiger, dus daar komt deze vreemde eend in de bijt mooi tussen.

Allereerst de omdoos: photo 413271

Daar zit dan een heleboel plastic in, om te beginnen de onder en bovenkant, meteen maar even gepast en inderdaad, het past.photo 413270

Een tank loopt op wieletjes, en zeker bij zo'n zware bak zijn dat er een hoop.photo 413272

Ook twee figuurtjes, meestal doe ik daar weinig mee, en zeker bij deze tank niet, want het zijn Duitsers. Niet dat ik iets tegen Duitsers heb, maar in dit verhaal passen ze niet.photo 413273

Twee rekjes met alle andere onderdelen:photo 413274

photo 413275

photo 413276

Dan een velletje decals, omzelfde redenen komen deze waarschijnlijk ook in de grote sigarendoos. (waarover later meer)photo 413276

En nog wat klein grut:photo 413277

En wij tankbouwers noemen dit de 'dropveters' oftewel de tracks danwel rupsbanden. Nu ben ik niet zo van al die kleine losse schakeltjes, als ik dat al doe dan bestel ik ze los van het merk Friul, die zijn van metaal. Dan heb je wat.
photo 413278

Alles bij elkaar ziet dat er zo uit:photo 413279


Ga je dan bouwen, dan begin je dus met het loopwerk: photo 413280

En weer even later: photo 413281

Denk nou niet: "Korneel is snel."want dat ben ik helemaal niet. Al die wieletjes moeten nog ontdaan worden van braampjes en gietnaadjes, dus dat duurt nog even.
Wel altijd uitkijken met hoe je het allemaal in elkaar zet, soms past het maar op één manier, maar ik heb een Tiger staan waar dus echt de verkeerde wielen vó'r zitten. Je denk: "Dat ziet niemand." , maar de eerste de beste die mijn modelletjes bekeek zei: "Bij die Tiger zitten de wieletjes verkeerd."Geen bier, gauw naar buiten.

Maar goed, dankzij een sigaren rokende vriend komen mevrouw Korneel en ik om in de kleine sigarenkistjes in allerlei soorten en maten. Handig voor de handwerkfrutseldingetjes van mevrouw Korneel en voor de modelbouwfrutseltjes van meneer Korneel. Derhalve twee doosjes voor de wieltjes, een voor links en een voor rechts.photo 413282

Deze moeten dus nog allemaal afgebraamd worden en blijven dan in de doosjes tot de spuiterij begint. Maar zover is het nog lang niet. Vanavond pubquiz, misschien donderdag verder.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jun, 2017 0:21 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Pfoe, veel wielen....

Succes met de quiz!

Gr Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jun, 2017 8:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Lt D schreef:
Pfoe, veel wielen....

Succes met de quiz!

Gr Thiery


Dank je! Tweede van zes teams geworden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement