Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 10:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 21 mei, 2017 19:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Ik wil ook graag meedoen met deze groepsbouw.

Ik koos voor de Duitse versie van de Amerikaanse P-47 in schaal 1:48 van Otaki.

photo 411282


De decals heb ik al een poos in huis. Ik vind deze groepsbouw wel het juiste moment om deze kit uit de kast te trekken !



________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op zo 11 jun, 2017 14:42 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 mei, 2017 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Interessant onderwerp zeg, ik vind het typisch Duitse kleurenschema op de Thunderbolt er zo apart uitzien.
Ik ben benieuwd! Ook naar de kit zelf, ik heb zelf nog nooit van het merk Otaki gehoord.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 mei, 2017 21:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
De "Groepsleider" vroeg of men foto's wilde plaatsen van het origineel, indien deze te vinden is.

In dit geval zeker wel. Hier is 'ie :

photo 411289



En Tomska had nog nooit van Otaki gehoord........
Jammer, want dan mis je wat. Je bouwt niet veel of nog niet zo lang.....! ;-)

Otaki was vroeger al een topmerk en naar mijn bescheiden mening is het dat nog steeds. Goed......de decals zien er niet zo goed uit als moderne
decals, maar na 30 of 40 jaar zijn de decals van Otaki nog steeds bruikbaar EN betrouwbaar. Dat kan je niet van elk merk zeggen.
De pasvorm is zeer goed tot uitstekend. Dit merk, en ook andere, lagen ver voor op Tamiya. Terwijl Tamiya nog modellen maakte met matige
pasvorm, matige decals en opliggende paneellijnen, maakte merken als Otaki, Nichimo en LS bijv. al modellen met een uitstekende pasvorm,
keurig afgewerkte onderdelen en hadden meestal weinig tot geen flash !!
Met andere woorden: 40 jaar geleden was Otaki al beter dan Revell vandaag ! |-) En ik ben in het bezit van de nieuwste Revell kits............
Alsook van enkele Otaki, Nichimo en LS modellen. Van Otaki heb ik ook de Corsair F4U, de P-40, P51, Fw-190A, Ki-100 Goshiki, Ki-84 Hayate,
J2M3 Jac en Ki-44 Kojo, om er maar enkele te noemen.
Geweldige kits om te bouwen.

Ook het lage aantal onderdelen is voor mij interessant. Een klein kitje met 589 onderdelen hoeft niet voor mij. Een stuk of 50 is zat.

Jullie zullen het wel zien.


_____
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 mei, 2017 9:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
ETG schreef:
En Tomska had nog nooit van Otaki gehoord........
Jammer, want dan mis je wat. Je bouwt niet veel of nog niet zo lang.....! ;-)
_____
Erik.

Het zal misschien vreemd overkomen maar ik zit nu al zo'n slordige 50 jaar in het modelbouwwereldje, zelfs een tijdje als nevenverdienste in een grote modelbouwzaak gewerkt maar Otaki.... ook nog nooit van gehoord! :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 mei, 2017 9:09 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Welkom!
Inderdaad het juiste ogenblik om deze kit uit de stapel te trekken!
Mooi onderwerp gekozen.

Succes.
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 mei, 2017 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 23 sep, 2014 13:17 pm
Berichten: 229
Tof onderwerp! Ik heb wel nog nooit van dit merk gehoord, ik ben benieuwd hoe het bouwt!

_________________
Usmc groepsbouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jun, 2017 12:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Dit is de doos :

photo 412205

Otaki ging eind jaren 80 failliet, maar de mallen zijn bewaard gebleven en de modellen worden nog steeds gemaakt, nu door een
andere fabrikant, zoals Arii :
photo 412206

Otaki betekent "Grote waterval" en wordt als volgt uitgeproken: De 'O' klinkt als de o in 'bot', maar wordt lang uitgesproken als in 'mooi'.
'taki' is gewoon "ta-kie". De klemtoon ligt op de O, dus : OO-ta-kie.
Tot zover de Japanse les.

Veel Japanse merken hadden al heel vroeg een veel betere afwerking en kwaliteit dan die uit andere landen. Ook deze kit had al
diepe en geen opliggende paneellijnen. Helaas zijn deze lijnen wel erg ondiep dus accentueren d.m.v. wash o.i.d. gaat heel moeilijk
worden. Echter..... dit is een onderschepte P-47 en werd geheel overgespoten, op de cockpit en wielbakken na. Mijn model gaat er
dus uit zien als een nieuw vliegtuig, net als in het echt.

De bouwbeschrijving. Veel slechte vertalingen uit het Japans, het is een soort van Engels, maar goed genoeg om een kit mee te bouwen.....
photo 412212

De decals. Na 40 jaar nog steeds niet verkleurd en zien er bruikbaar uit. Die uit de Arii doos zijn helaas enorm vergeeld.....Jammer.....
De nieuwe decals zijn van LF models uit Tsjechië.
photo 412211

Het plastic :
photo 412204

photo 412207

Geen details aan de binnenkant :
photo 412208

Weinig details in de cockpit :
photo 412210

De buitenkant is niet slecht :
photo 412209

Goed.....tijd om te gaan bouwen.
Van de geschiedenis van dit vliegtuig weet ik niks. Willen jullie meer weten....je hebt internet !! ;-)

Eerst gaat het plastic in bad. Eenmaal droog gaan we airbrushen !! ;-)

_________
Erik



photo 412208

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jun, 2017 16:14 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Ziet er een mooi doosje uit! De box-art is lekker nostalgisch met een schilderijtje van een kunstenaar.
Benieuwd hoe het geheel in elkaar valt...

Succes

thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jun, 2017 21:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Binnenkant is deels opgebouwd en gespoten. Ook de vleugelhelften zijn gelijmd. Er zitten niet veel onderdelen in deze kit en dus
zijn ook de vleugels gauw klaar. Maar vier onderdelen dus.

photo 412220


Op de foto heeft het groen een ietwat vreemd oppervlak maa rin het echt, bij daglicht, is dit niet te zien. Misschien een grapje
van de flitser, of zoiets? Het is echt behoorlijk strak en nagenoeg foutloos gespoten. Maar goed. De foto :

photo 412221

Het groen is een mix van Revell 360 Farngrün met een tipje grijs 76. Zo kom ik dicht genoeg bij de Amerikaanse versie van
cockpit groen. De riemen zijn gewoon strookjes dik papier. Eerst op maat gesneden, daarna geschilderd met Beige 314.

De pasvorm is overigens gewoon eng, zo goed. Ik kom echt ZELDEN modellen tegen waarvan de pasvorm ZO goed is !! En onthoudt
dat deze kit zo'n 40 jaar oud is !!!!! Druk de delen samen (dry-fit) en de naad verdwijnt bijna ! Allemachtig....hoe vaak kom je
zoiets nog tegen........????? De naad is ZO klein, dat ik vrees dat zelfs mijn superdunne lijm er nog nauwelijks tussen kan.

Waar men in toentertijd niet goed in was, was het aanbrengen van alle details in de cockpit. Monogram was - en is - één van de
weinigen die echt moeite deden om een zeer gedetailleerde en accurate cockpit te maken. Bij dit model......ik denk dat er maar weinig
van klopt. Maar ja, het is maar een plastic kitje..... Ik geef er niet veel om.

We gaan weer verder.........


______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jun, 2017 22:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Aha......... Tóch nog enkele kleine foutjes ontdekt bij Otaki...!!
Komt niet vaak voor. Er is een klein probleem met de pasvorm. De samengebouwde cockpit past niet goed. De fout was
snel gevonden. Aan beide kanten heb ik een klein hoekje afgesneden. Nu past de cockpit probleemloos.

Hier zaten de fouten :

Afbeelding


Aan beide kanten is er een hoek uitgesneden :

Afbeelding


Dit is wel triest : Revell, een Amerikaans merk, maakt zijn modellen van een Amerikaans vliegtuig minder accuraat dan
een Japans bedrijf, aan de andere kant van de wereld....
De staart hoort onder een hoek te staan. Dit is vanwege de roterende lucht, rondom het vliegtuig, vanwege de enkele
propeller. De lucht komt tegen het richtingsroer en drukt de achterkant iets opzij. Door het roer onder een kleine hoek te
plaatsen is een grote correctie niet meer nodig.
Bij Otaki zagen ze dit detail niet over het hoofd. Bij Revell wel..... Ach ja............

photo 412224


_______
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op di 25 jul, 2017 19:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement