Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 01 maart, 2017 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
F4F-3 Wildcat (Late) [Hobbyboss 1/48]

Hierbij ook mijn bijdrage aan deze groepsbouw. :D

Ik ga dus de Wilde Kat uit de familie bouwen. De Wildcat was een succesvol jachtvliegtuig van de Amerikaanse Marine, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het was gestationeerd op Amerikaanse vliegdekschepen en op vliegvelden op de, door de Amerikanen bezette strategische eilanden, in de Stille Oceaan.

De piloten van de Wildcats moeten het in de praktijk vaak opnemen tegen de Japanse Zero. Ze moesten bij voorkeur hoger dan de vijand vliegen en er geen 'dog-fight' mee aangaan. Van boven er op neerduiken, schieten en maken dat je wegkomt, dat was de tactiek.

De Wildcat zat echter wel stevig in elkaar, de vlieger had dus een redelijke bescherming. Mocht het toestel in een gevecht terrecht komen kon deze tamelijk wat schade incasseren en vaak beschadigd toch naar het vliegkampschip terugkeren.

Nog wat technische gegevens:
De motor is een Pratt & Whitney R-1830 radiaalmotor, 1.200 pk. Bewapening: zes 12,7 mm (½ inch) mitrailleurs en 2 bommen van 50 kg. Zijn maximumsnelheid was 590 km/u op 7000 meter. Het stijgvermogen was 750 meter/min. De hoogteplafond bedroeg 12 500 meter. Actieradius: 1520 km. Het gewicht/leeg 2670 kg en beladen 4070 kg. De spanwijdte van de Grumman F4F Wildcat was 12,54 meter en zijn lengte bedroeg 9,47 meter.

Bron: Wikipedia

Enfin, de doos:
photo 403253

De inhoud van de doos:
photo 403255

Deze heb ik voor weinig overgenomen. Dit omdat een enthousiasteling al eens een keer een laagje verf op een aantal onderdelen had aangebracht.
photo 403256

photo 403254
Niet heel veel plastic bij elkaar, maar het detailniveau ziet er zo op het eerste oog best oké uit!

photo 403257
Decals lijken ook oké te zijn en ik heb mezelf verder nog een stukje PE cadeau gedaan.

Bouwbeschrijving is lekker rechttoe rechtaan.
photo 403258

En er kunnen twee versies gebouwd worden:
photo 403259
Eerste versie is van Lieutenant Commander Edward Henry “Butch” O’Hare (March 13, 1914 – November 26, 1943)

photo 403260

photo 403252
Deze beste man werd op 20 February 1942, de Navy's eerste “flying ace”. Dit nadat hij in zijn eentje een formatie van 9 zware bommenwerpers aanviel die op het vliegdekschip afvlogen waar Eduard ook gestationeerd was. Ondanks dat hij maar beperkte munitie had wist hij nog een aantal vijandelijke vliegtuigen neer te halen of flink te beschadigen.

Op 21 April 1942 werd hij de eerste persoon van de Navy die een Medol of Honor kreeg. Op 26 November 1943 is O’Hare omgekomen, toen hij tijdens een nachtmissie werd neergeschoten in zijn Hellcat.

En er is een tweede bouwmogelijkheid:
photo 403261
De tweede versie die gebouwd kan worden is de Wildcat die is gevlogen door Robert E. Galer. Robert heeft een lange carrière achter de rug bij de marine en heeft zowel in de tweede wereld oorlog als in de Koreaanse oorlog gevlogen.

In mei 1942 werd Galer comandant van het “Marine Fighting Squadron 224 (VMF-224)”. En in augustus leidde hij zijn sqadron naar het Guadalcanal, waar hij 11 overwinningen voor zijn rekening wist te nemen. Hier heeft hij ook een Medal of Honor voor gekregen, alsmede de Britse Distinguished Flying Cross.
photo 403251

Nu nog eens overdenken welke versie ik zal gaan bouwen.

Nu is het zo dat ik eigenlijk net een Fw190 van Eduard was begonnen (wat btw echt een draak van een kit is! :twisted: :twisted: :twisted: ) en dat het met mijn bouwtempo nog wel even kan duren voordat ik hier echt een begin aan ga maken :roll: . Maar voor september moet sowieso lukken en misschien dat de Fw190 wel even op pauze gaat :wink: .

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Laatst bijgewerkt door Prutsel op za 20 mei, 2017 17:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 maart, 2017 20:01 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Mooie openingspost. Interessant.
De HB kit lijkt me geen lastig verhaal.

Veel plezier!
Ps. Ik vind die met de rode neus het mooist.


Laatst bijgewerkt door Eelcog op do 02 maart, 2017 9:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2017 0:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Mooie opening! Die versie van Edward valt bij mij erg in de smaak vanwege die kleurrijke staart.

Succes met de bouw!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2017 9:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
zijn beide mooie toestellen... veel succes met deze kit.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2017 14:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
En nog een Wildcat, nice.


Ook jij succes met deze!


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 maart, 2017 10:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Leuk! Nog een wildcat. Ik ben benieuwd of deze goed past allemaal. De eerste versie zou mijn voorkeur hebben.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 maart, 2017 14:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Ook ik zou voor de eerste optie gaan. :D Mooie kit om te volgen.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 maart, 2017 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Wederom een mooie kit.... Ook leuk dat je 2 versies hebt, qua roundels

De eerste versie met de roundel die gebruikt werd tot 1941 en de tweede versie met de roundel vanaf 1942-1943.
Of je maakt de versie die op de eerst z/w foto staat.... Een mix met de roundels :D

Die vind ik wel gaaf 8).

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 maart, 2017 16:59 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik heb deze kit ook liggen en ik heb het idee dat deze kit beter klopt dan de Tamiya Wildcat (waar ik gisteren weer mee bezig ben geweest).
Mijn voorkeur zou de VF-3 kist zijn, maar zo'n beetje alle US Navy kisten die ik heb krijgen de rood/witte staart.
Succes met het kiezen!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 maart, 2017 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Zo, tijd om hier ook nog even een teken van leven te geven. Afgelopen tijd druk met van alles en nog wat.. :roll: En inmiddels is er ook een begin gemaakt met de Wildcat. Binnenkort eens een update plaatsen. :)

Vooralsnog lijkt de kit redelijk oké.

Mijn voorkeur gaat inmiddels ook licht uit naar de eerste, deels door het verhaal en deels door de oude roundels.

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement