Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 aug, 2017 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Phantomliefhebber..., ik...? Hoe kom je daar nu bij...??? :lol:

Goed, alle gekheid op een stokkie: inderdaad een mooi spookje waar je je dochter zeer zeker een groot plezier mee gaat doen. En voor wat betreft de decals: tsja, da's inderdaad wel een kleine uitdaging bij een dergelijk schema...

Bedankt voor het complimentje betreffende mijn Zipper. Voor wat betreft het verschil tussen "zilver" & "goud" heb je helemaal gelijk. Gedurende de bouw heb ik wel degelijk enige tijd & moeite in het model gestoken maar daarbij ben ik echter niet "voluit" gegaan. Gelukkig is mijn vrouw niet zo kritisch en was ze helemaal in haar nopjes met haar "Fancy Fighter". Neemt echter niet weg dat er (zeer zeker ook voor mij) ruimte voor verbetering is en dat houdt de hobby (mijn inziens) leuk. :wink:

@ SpeedAS:
1) Mijn complimenten voor je wijze van reageren Alex !!! :brouw:
2) Je aanvullende tip is "een waarheid als een koe" en zeer zeker een puntje om in gedachten te houden !!!

Voor wat betreft je reactie/bezorgdheid:
Wederom 100 punten !!! Uiteraard is het belangrijk om de gezondheid in ogenschouw te nemen. We zijn als modelbouwer immers vaak in de weer met tal van chemische producten en enige zorgzaamheid is daarbij zeer zeker geen overbodige luxe. Het ziet er dus naar uit dat Ruudje een beetje "te kort door de bocht" is gegaan... :oops: Het gebruik van een AB zonder gebruik te maken van een degelijk filter-masker is per definitie een "No-No".

Voor wat betreft het uitzetten van de afzuiging zal ik eveneens een kleine toelichting moeten geven:
Vooropgesteld: op de diverse fora heersen immer verschillende meningen betreffende "hoe" bepaalde zaken het beste kunnen worden gedaan. Het is eigenlijk een beetje aan de bouwer om een keuze te maken voor wat betreft de aangereikte tip's & truc's. Soms werkt iets voor de een wel en voor de ander niet...

Wat ik bedoelde met het afzetten van de afzuiging is het volgende:
De afzuiging hoef je niet zo zeer uit te zetten om de "airborne" droogtijd van de vernis te beïnvloeden, teneinde een beter resultaat te verkrijgen. Door de afzuiging gedurende het spuiten uit te zetten is er geen/minder sprake van lucht-circulatie. Daarmee bedoel ik dat je dus geen verse lucht (met daarin "nieuwe" stofdeeltjes) aanvoert. Zet je de afzuiging gedurende het spuiten aan, dan is het eigenlijk een beetje "dweilen met de kraan open...". Het is echter wel handig om na de spuit-werkzaamheden:
* je model op een "beschermende" plaats te laten drogen (onder een kap & niet in de buurt van je spuit-cabine)
* de afzuiging van je spuit-cabine enige tijd te activeren om de vervelende dampen af te voeren.

Afsluitend:
Mijn verontschuldiging voor het feit dat ik in mijn uitgebreide reactie helaas niet volledig ben geweest voor wat betreft het gezondheids-aspect. :oops: Als je reeds 40+ jaar met deze hobby bezig bent, dan ga je echter veel zaken als "gesneden koek" beschouwen terwijl dat in realiteit dus niet per definitie zo is. Gelukkig zijn er dan immer oplettende medebrouwers. (Thanx Alex !!!) :brouw:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 aug, 2017 12:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Hoi Ruud, ach, zo vullen wij elkaar mooi aan, hè? :)

Dank voor jouw verduidelijking vwb de spuitcabines uitzetten. Ik snap waar jij op mikt. Vallen dit soort stofjes niet op te lossen met het polijsten van een laklaag - grit 8000 oid?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 aug, 2017 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
En zo is het maar net Alex. :D

Voor wat betreft je vraag:

1) Het hele verhaal draait niet zo zeer om het verwijderen van stofjes in je spuitwerk. Als je pagina 3 nog even doorsnuffelt dan kun je lezen dat de problematiek draait om het "spinnenrag-probleem" wat gedurende het spuiten is/was opgetreden bij het aanbrengen van de gloss-finish.

2) In antwoord op je vraag: 100 punten ! Indien er kleine oneffenheden/stofjes in je spuit-werk zitten dan kun je in sommige gevallen met een beetje geluk de zaken polijsten. Hoewel ik me niet direct bezig houdt met het bouwen van auto's, kom je deze werkwijze regelmatig tegen in de sectie "bouwverslagen auto's". Met name de meer gevorderde bouwers aldaar, polijsten hun werk vaak (& veelvuldig) om een poeppie-glad resultaat te bereiken.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 aug, 2017 19:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Zo mensen....ik heb er een punt achter gezet. Hij is voor wat mij betreft klaar. Ik heb een standaardje gemaakt van een sluiting van een gordijnbuis en het standaardje die bij de Microwings series zat. Nog nooit zo ruim voor de sluiting van een GB het model afgekregen. Meestal lukt het geeneens......
Tevreden--> ja
Kan het beter --> Altijd.

Het was een leuk model om te bouwen....hier en daar wel punten waar je goed moet opletten.
De cockpit luistert erg nauw eveneens verlijmen van de twee helften waar de cockpit in moet passen.
Uiteraard ook het bevestigen van de Aim's is een precies werkje.

Details van deze kit zijn voor deze schaal erg goed, De decals hechten perfect op het model.

Ik vond dit een leuk onderwerp, ik hoop dat meer mensen hun model op tijd af krijgen....DUS KOM OP, NOG TWEE WEEKJES.

Dank jullie wel voor jullie interesse, tips,trucs en comments :brouw:

De foto's

photo 418504
photo 418505
photo 418506
photo 418507
photo 418508
photo 418509
photo 418510
photo 418511
photo 418512
photo 418513
photo 418514
photo 418515
photo 418516
photo 418517
photo 418518
photo 418519


Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2017 17:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Ziet er goed uit Barry. Het voetje is een erg leuk idee. :wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 aug, 2017 12:34 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooi model geworden!
De paneellijntjes vallen mooi op (aan de onderzijde lijken deze te ontbreken?)
De kleuren van de raketten breken het monotone zwart.

Knap geheel op een leuk voetje!

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 aug, 2017 16:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Lonneker
Hallo Barry,

Erg leuk en geslaagd model geworden. Ik heb deze ook liggen en ga hem (haar?) nu zeker een keertje bouwen.
Het "in flight" idee vind ik goed passen bij dit model. Komt de fraaie lijn van de F-14 erg mooi uit.

Greetz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 aug, 2017 12:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie kist geworden, en mag je terecht trots op zijn...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 aug, 2017 13:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dank voor de positieve reacties :D , geeft weer de drive voor de volgende.

Lt D schreef:
De paneellijntjes vallen mooi op (aan de onderzijde lijken deze te ontbreken?)
De kleuren van de raketten breken het monotone zwart.


Ze zitten er wel degelijk, alleen door de donkere foto (ondanks het daglicht) is het niet goed te zien.
Dat vond ik ook...deze vogel kon wel wat kleur gebruiken.

ice315 schreef:
Ik heb deze ook liggen en ga hem (haar?) nu zeker een keertje bouwen.
Het "in flight" idee vind ik goed passen bij dit model. Komt de fraaie lijn van de F-14 erg mooi uit.


Ik zou het zeker doen, het is een leuk kitje om te bouwen, ook al heb je van die "AAAAARGH" momenten. Bij de grote schalen is het om dat je het foutje in een oogopslag ziet en bij deze schaal is het geduld bewaren met het plaatsen van de kleine details.
Zowel vliegend als op zijn pootjes is het een mooie vogel. Bij een vliegende pose zijn piloten wel een must, vind ik.

Nu eens bedenken welk volgend kitje mijn slachtoffer wordt.

Het wordt

photo 259528

of

Afbeelding

Welke van de 2 het dan ook wordt, het wordt het wegwerken van de opliggende panel lines.

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement