Bij deze ook het begin van mijn bijdrage voor de groepsbouw.
Yak-52MDe Yakovlev Yak-52 werd in licentie gebouwd door verschillende fabrieken in de voormalige USSR landen. Onze Yaks zijn gebouwd bij Aerostar S.A. in Roemenië. De Yak-52 is ontworpen als een basistrainer in de Sovjet Unie. Daar vlogen ze vrijwel allemaal voor de DOSAAF, een paramilitaire organisatie in het Sovjet tijdperk waar men op jonge leeftijd kon leren vliegen. In feite was dit een voorselectie voor de Russische luchtmacht en bijna alle luchtmacht vliegers zijn hun loopbaan dan ook begonnen op de Yak-52. De kist is ontworpen als een tweezits tandem waarbij de instructeur achter de leerling zit. De standaard kleuren bij de DOSAAF - wit met rood –zijn tijdens de verkoop aan nieuwe Westers eigenaren vaak vervangen door een uitbundig of juist ‘warbird’ kleurenschema.
Standaard is de Yak-52 voorzien van een grote krachtige Vedeneyev M14P 9 cilinder radiaalmotor en een Russische V530T-D35 propeller. Deze propellor heeft twee grote brede bladen en wordt daarom ook wel ‘de peddel’ genoemd. De kist is geschikt voor belastingfactoren van +7 tot -5 G.
(dutch thunder yaks)Na het zien van de Yaks op Breda International Airport in 2015 besloten een kitje aan te schaffen om een keer te bouwen. Deze groepsbouw is dan ook de ideale mogelijkheid om dit te doen.
Voor deze bouw gebruik ik de versie van Amodel. Ik kende het merk nog niet en was wel benieuwd naar de kwaliteit.
Hieronder de inhoud van de doos
Op het eerste gezicht lijkt het best een ok model te zijn. Ik verwacht niet al te grote problemen met de bouw maar denk wel dat er de nodige uitdagingen tevoorschijn gaan komen.
Voorzichtig al een beginnetje gemaakt aan de eenvoudige cockpit en wat paswerk gedaan.
Edwin