Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 4:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2017 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Wat je kunt doen om dat op te lossen is een mengsel van ged. water en ammoniak, (Verhouding 1 op 5 of 1 op 10, dus 1 deel ammoniak op 5 of 10 delen ged. water.) en dat gebruiken om de decals in te weken. Als je een aantal minuten wacht zou je decals zachter moeten worden, laat de decals niet in het decalwater drijven, maar haal het uit het water zodra het papier van het vocht verzadigt is.

Mocht het na een paar minuten nog te stug zijn, zou ik nog een aantal minuten wachten totdat de decals wel week zijn, en probeer het eerst met een decal die er niet toe doet.

Ik hoop dat deze oplossing je helpt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2017 23:24 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Bedankt dat ga ik proberen!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2017 23:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
De verhouding van ammoniak met ged. water kan ook anders zijn aangezien het per merk in percentage kan verschillen. Je zult dus moeten proberen welke verhouding werkt, meeste flessen ammoniak bij kruidvat of supermarkt ligt tussen de 3 en 5%.

Humbrol decalfix is ook een ammoniakoplossing, met dit verschil dat bij decalfix er ook nog een adhesive aan is toegevoegd. Helaas weet ik niet wat het percentage ammonia is in decalfix, anders kon ik een duidelijk recept geven. Het zou zelfs kunnen dat de flessen die o.a. Bij de super te koop is al voldoende verdunt is, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Succes met proberen van de door mij gegeven oplossing.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 maart, 2017 14:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Bij de autobouwers hebben ze soms ook stugge decals, en een hulpmiddeltje daar is een haardroger, door de warmte zijn ze gemakkelijker te plooien...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 maart, 2017 15:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Ik heb er zelfs in heet water losgeweekt, scheelt iets maar blijft een ramp om te verwerken.
En ook dan wilden ze niet in de paneellijnen.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 maart, 2017 19:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Heb vandaag pure ammoniak van 4% uitgeprobeert, wat ik bij de supermarkt vandaan heb.

Proefdecal van Flevo decals en Airfix laten weken in 4% ammoniak tot het papier vol is van de vloeistof, nadat de decal los komt van het papier na een paar minuten de decals op een proefvleugel aangebracht.

photo 405591
Bij het aanbrengen van de decals hou ik het oppervlak vochtig, en als het op zijn plaats is laat ik het zo drogen.

Na een kwartiertje heb ik nogmaals gekeken, en was het nog niet voldoende in de groefen gezogen, dus heb ik er nogmaals met pure 4% ammoniak overstreken, en vervolgen weer laten drogen. Na drie kwartier weer gekeken, en hier en daar nog een beetje geholpen door er met een wattenstaafje overheen te rollen tewijl ik het aandruk.

photo 405594 photo 405595

photo 405596

Dit is het resultaat, de rode stip is van Airfix, de L is Flevo decals.

Je moet er geduld bij hebben, maar als het goed is moet het bij jou decals ook moeten kunnen lukken.

De ammoniak zal de decal plooibaar maken, dit duur afhankelijk van de decal soms een kwartier soms enkele uren van hervochtigen, maar het is belangrijk dat het in het begin bij aanbrengen het vocht eronder houd.
Dat betekend dus niet deppen of het vocht er onderuit rollen, maar gewoon op natuurlijke manier laten opdrogen. En mocht het na 15 minuten niet al iets ingezogen zijn in de naden, dan met een penseel voorzichtig opnieuw bevochtigen. Na een uurtje van verwerken zou de decal voldoende week moeten zijn dat je het met een wattenstaafje rollend in de naden moet kunnen werken. Mocht het nog niet echt lukken kun je de stappen weer herhalen totdat je het gewenste resultaat hebt.

    NOTE
    - Zorg voor voldoende ventilatie, ammoniak slaat nogal op je keel.
    - De ammoniak maakt de decal week en vaak ook de verf, dus is het alles kwetsbaar. Rustig laten drogen tijdens verwerking.
    - De decal kun je na drogen niet meer van het model verwijderen, het zal dan bij verwijderen in de meeste gevallen iets van de laklaag meenemen.
    - Decal weer volledig uitgehard na ongeveer 48 uur, na opdrogen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr, 2017 13:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat zijn nog eens goede tips! Nooit geweten dat decalsoft-producten op ammoniakbasis waren. Vandaar dus dat sterke geurtje. Het lijkt wel op de foto's van de Percival of je de decals niet losgehaald hebt van het papier! Maar dat is vast niet het geval. Verder vind ik het resultaat met verf op de foto's acceptabel ondanks de ellende. Hopelijk komt het goed en heb je binnenkort post uit het VK.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 apr, 2017 10:22 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Donderdag een nieuw setje decals binnen gekregen.
Met dank aan Curt van Modelwereld die een paar keer naar Hornby Engeland heeft gebeld.

photo 408183

Ik kan weer verder!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 apr, 2017 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Goede actie van Curt.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jun, 2017 21:00 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Nou, ammoniak werkt dus ook niet.

photo 413032


Verwarmen? Vergeet het maar, ik heb geen idee wat ik verder nog kan proberen....
Ik ga dit een paar dagen laten bezinken, maar grote kans dat het ding in een plastic zak gaat met Mr Muscle en ik er een rood/wit jasje van de andere versie van ga maken.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement