Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 3:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 jun, 2017 22:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
FokkerFan schreef:
Wat heb je op de rechter stabilo afgeplakt als ik mag vragen?
Dat is een label om niet te vergeten welke horizontal stab waar hoort. Het is namelijk zo dat in deze kit twee identieke "D" sprues te vinden zijn. De onderdelen voor de hStabs zijn op beide sprues met 12 en 13 genummerd.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jul, 2017 23:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Waarom zijn vakanties nou altijd zo kort? :(

Een paar weken in de Zwitserse Alpen wandelen doet een mens goed. Nieuwe energie, etc, etc, etc. Oh ja, en nieuwe aanwinsten. Ik heb een uitzondering op de regel gemaakt en toch maar een kit aangeschaft bij de lokale hobby shop in Sion, Valais. Dit is echt een traditie geworden. Elke keer als ik in Sion ben moet ik iets kopen. De Do-335 welke nu op de werkbank ligt komt ook uit deze winkel. Treurig nieuws wel dat deze winkel over een paar jaar gaat sluiten. De man gaat met pensioen en er is geen opvolger.

Ik heb met de eigenaar nog wat staan kletsen over verf e.d. - de potjes Lifecolor verf had ik destijds bij hem gekocht. Blijkt dus dat Lifecolor een 6de generatie watergedragen verf is en enkel met water mag worden verdund. Dus geen IPA - Tamiya X-20a e.d. goed, weten we dat ook weer. Naast een 30-tal potjes verf ook Tamiya liquid cement en een paar kwasten gekocht. Overigens heeft Sion nog twee andere hobby shops, aan de andere kant van de stad, maar deze zijn meer voor modeltreinen.

Goed, allereerst mijn nieuwste aanwinst - waarschijnlijk te veel betaald door ongunstige CHF/EUR wisselkoers.
photo 416070

Op naar de foto's van de voortgang. Voor de vakantie nog de canopies afgeplakt.
photo 416072

Vandaag alles in de zwarte Vallejo primer gezet.
photo 416071

Wieltjes zijn gereed.
photo 416074

Terwijl de primer droogt - ik laat primers doorgaans 24 uur drogen voordat ik verder ga verven - heb ik een nieuwe AB onder handen genomen. Deze had ik tijdens de brouwersdag vorig jaar gekocht.
photo 416073

Daar het om een nieuwe AB gaat moet de naald gepolijst worden. De naald zou eigenlijk na elk AB gebruik gepolijst moet worden - dat is dus niet na elke spuitbeurt, maar als voor de dag klaar bent met verven, even de naald polijsten. Er komt trouwens genoeg troep van zo'n naald af als deze helemaal nieuw is. :)
photo 416075
photo 416076

Teflontape voor de schroefdraden - betere afdichting e.d.
photo 416077

Over de kleuren ben ik ook uit. Tamiya geeft instructies voor een splintercamo met RLM82/RLM83 - donker en licht groen. Heel veel bronnen, waaronder ook de Valiant Wings Do-335 bijbel, geven echter aan dat de splintercamo in RLM81/RLM82 moet worden uitgevoerd waarbij donker groen vervangen wordt door brown violet / olive drab (geen eenduidige naam voor RLM81). Ik neig ernaar om voor 81/82 te gaan ipv Tamiya's 82/83. Wat jullie?

Eén van de bronnen, om maar eens wat te citeren:
http://www.clubhyper.com/reference/do335camomu_1.htm

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jul, 2017 21:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Gisteren een "pakketje" uit Duitsland ontvangen met daarin een tweetal spuitcabines. Je hebt de mogelijkheid om deze als enkele unit te gebruiken of als dubbele unit voor meer breedte.
Vandaag maar even de opstelling getest. Basiskleur, RLM 82, zit erop.
photo 416363
photo 416364
photo 416362

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jul, 2017 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Gave cabines zeg. Dat licht lijkt zo erg blauw, werkt dat wel lekker?

Strakke bouw verder. De canopy kan wel eens de strakst afgeplakte van het hele forum worden als je het mij vraagt.

Veel plezier met de rest.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jul, 2017 9:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
ph-adk schreef:
Gave cabines zeg. Dat licht lijkt zo erg blauw, werkt dat wel lekker?

Strakke bouw verder. De canopy kan wel eens de strakst afgeplakte van het hele forum worden als je het mij vraagt.

Veel plezier met de rest.

Lex


Dank je wel Lex! Dat licht oogt enkel zo blauw op de foto. In de werkelijkheid zijn de LEDs fel wit en tonen alles zo perfect als het maar kan. Enige nadeel is dat je ogen een aantal seconden nodig hebben om aan de warme lichttinten te wennen zodra de LEDs uit zijn. Ik zag gisteren alles in sepia tonen voor 10 a 15 seconden. :?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jul, 2017 10:17 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Mag ik vragen hoe je die vallejo primer spuit? Naald druk hoeveel lagen enzo?

Ik krijg het er niet zo strak op :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jul, 2017 10:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
looney schreef:
Mag ik vragen hoe je die vallejo primer spuit? Naald druk hoeveel lagen enzo?

Ik krijg het er niet zo strak op :)


De Vallejo primer is onverdund met een Revell AB gespoten, naald 0.3mm, druk ~12 PSI, omgevingstemperatuur circa 23 graden, afstand tot oppervlakte circa 20 centimeter.

Wat voor mij het beste werkt is de naald niet volledig terug te trekken - ergens halverwege opdat de spuitkop niet volledig open staat. Probeer niet alles in 1 keer dekkend te krijgen, maar doe meerdere lagen. De kracht van deze primer is dat bij het drogen de laag als het ware krimpt en daardoor strak trekt over de oppervlakt. Eén à twee dagen laten drogen, daarna met Grit 8000 of gewoon een stuk keukenrol licht afnemen (alsof je afstoft).

Ik ga binnenkort eens de Alclad primer proberen, kijken of dat wat is. Tot zover is Vallejo toch de beste primer in mijn optiek.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jul, 2017 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
SpeedAS schreef:
Ik ga binnenkort eens de Alclad primer proberen, kijken of dat wat is. Tot zover is Vallejo toch de beste primer in mijn optiek.

Zeer aan te raden. Het is ook een microfiller en ik heb er tot nu toe veel plezier van. Mijn favoriet zonder microfiller is Tamiya fine surface primer. Je model gaat er trouwens top uitzien! Erg netjes gespoten.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jul, 2017 22:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Vintage Jet schreef:
Zeer aan te raden. Het is ook een microfiller en ik heb er tot nu toe veel plezier van. Mijn favoriet zonder microfiller is Tamiya fine surface primer. Je model gaat er trouwens top uitzien! Erg netjes gespoten.
Dank je wel VJ! Tamiya fine surface primer, staat genoteerd!

Beetje voortgang vandaag. Ik ben de witte verf ondertussen een beetje zat geworden. Zelfs die van LifeColor doet niet wat ik wil. Vandaag dus naar Muco in Amsterdam geweest en een potje Tamiya mat wit opgehaald. Eindelijk eens witte verf waar ik mee kan werken.

photo 416387

Ooh nee Alex, wat heb je nou weer uitgevreten?!?!?! Nou beste lezers, ik heb vandaag ruim 2 uur gespendeerd aan stap 1 (van 3) van de pre-shading op de basiskleur. Stap 2 wordt medium grijs tussen de witte lijnen spuiten, echter minder dan de hoeveelheid wit. Stap 3 wordt donker grijs voor de panel lines spuiten.

Ik ga mijn ogen een beetje rust geven en mijn nek recht zetten. Wordt vervolgd!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jul, 2017 11:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Gisteren en vandaag maar even mijn hobbyplek verhuisd van de woonkamer naar de werkkamer. Nog steeds niet optimaal, maar een heel stuk beter dan de voorheen. :brouw:

Vroegâh
photo 416452

Nu
photo 416453

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement